علت و چگونگی پیشگیری بیماری های قلبی در زنان

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر زنان در برخی کشورها است. زنان بیماری قلبی را متفاوت از مردان تجربه می کنند. درک این تفاوت ها می تواند به زنان کمک کند تا به سرعت به پزشک مناسب دسترسی پیدا کنند. کاهش عوامل خطر و تمرکز بر پیشگیری برای کاهش تأثیر منفی بیماری قلبی در زنان مهم است.

علت بیماری قلبی در زنان

بیماری قلبی شرایط مختلف قلب و عروق خونی مانند بیماری عروق کرونر، بیماری عروقی، فشار خون بالا و نارسایی قلبی را در بر می گیرد. شایع ترین علت بیماری قلبی آترواسکلروز است. این بیماری در اثر تجمع پلاک، مجموعه ای از کلسترول و رسوبات چربی، بر روی دیواره رگ ها ایجاد می شود. با گذشت زمان، آترواسکلروز جریان خون به قلب را محدود می کند.

با محدودتر شدن جریان خون، قلب فاقد اکسیژن و خون غنی از مواد مغذی است. این وضعیت ایسکمی نامیده می شود و قلب کمتر اثر می کند. ایسکمی باعث برخی از علائم بیماری قلبی مانند درد قفسه سینه یا آنژین می شود

بیماری قلبی در زنان

چه چیزی باعث درد قفسه سینه می شود؟

زنان معمولاً حدود ۱۰ سال دیرتر از مردان علائم بیماری قلبی را دارند.برای مردان، درد قفسه سینه یک علامت رایج است. در زنان، علائم حمله قلبی ظریف تر است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد یا درد در قفسه سینه و بالای بازوها یا پشت
ضربان قلب غیر معمول سریع
تنگی نفس
حالت تهوع
خستگی

بیماری قلبی ممکن است به اندازه یک حمله قلبی آشکار نباشد. ممکن است با این علائم ظاهر شود:

آنژین که معمولا در قفسه سینه احساس می شود، بلکه در شانه چپ، بازوها، گردن، پشت یا فک نیز احساس می شود.
تنگی نفس
تپش قلب، یا ضربان نامنظم قلب (آریتمی)
ضربان قلب تند
سرگیجه
حالت تهوع
ضعف شدید
خستگی غیرمعمول
عرق کردن ناگهانی یا احساس سردی

هر یک از این علائم باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود، به خصوص اگر جدید، ناگهانی یا بدتر شود.

خطرات بیماری قلبی در زنان

عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در زنان افزایش دهند، از جمله:

فشار خون بالا
کلسترول بالا
دیابت
شیوه زندگی کم تحرک
رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده و کلسترول
مصرف تنباکو
اضافه وزن داشتن
سابقه خانوادگی بیماری قلبی، به ویژه در سنین پایین
داشتن ۵۵ سال یا بیشتر
یائسگی (عدم قاعدگی برای حداقل ۱۲ ماه)
تشخیص و درمان بیماری های قلبی
پزشک شما یک شرح حال کامل می گیرد و یک معاینه فیزیکی برای شروع فرآیند تشخیصی انجام می دهد. پزشک در مورد عوامل خطر و علائم شما صحبت خواهد کرد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آزمایشاتی که برای تشخیص بیماری قلبی عروقی انجام می شود عبارتند از:

آزمایش‌های خون:

آزمایش‌های خون مختلف می‌تواند به متخصص مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا تشخیص دهد که آیا شما به بیماری قلبی مبتلا هستید، مانند پانل لیپید، لیپوپروتئین A و پروتئین واکنش‌گر C.

الکتروکاردیوگرام (ECG):

نوار قلب تصویری از فعالیت الکتریکی قلب است. این می تواند نشان دهد که آیا قلب مکانیسم های جبرانی برای نارسایی قلبی ایجاد کرده است (زمانی که قلب شما برون ده ضعیف را جبران می کند)، مانند افزودن عضله قلب بیشتر یا بزرگ شدن. ECG همچنین می تواند نشان دهد که آیا ریتم قلب غیر طبیعی وجود دارد یا خیر.

تست ورزش:

تست  ورزش زمانی است که فرد در حالی که به نوار قلب متصل است روی تردمیل راه می رود یا می دود. تست استرس اکوکاردیوگرام ورزشی یا تست استرس هسته‌ای ورزش، تصویری از قلب قبل از ورزش می‌گیرد و سپس تصویر دیگری بعد از ورزش می‌گیرد. تست استرس فارماکولوژیک آزمایشی است که در آن دارویی تزریق می شود که قلب را تحریک می کند تا به آن واکنش نشان دهد که گویی در حال ورزش است. این آزمایش یا به عنوان یک تست استرس هسته ای دارویی (که در آن از یک رادیوایزوتوپ برای کمک به تصویربرداری از قلب استفاده می شود) یا یک آزمایش استرس اکوکاردیوگرام دارویی (که در آن تصاویر قلب قبل و بعد از تزریق دارو گرفته می شود) انجام می شود.

آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری کرونر (CT):

آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری کرونر روشی است که در آن رنگ کنتراست به رگ‌های خونی فرد تزریق می‌شود تا به فناوری پیشرفته سی‌تی امکان ایجاد تصویری سه بعدی از قلب و عروق را بدهد. این به پزشک شما اجازه می دهد تا تشخیص دهد که آیا علائمی از آترواسکلروز یا تجمع کلسیم در عروق کرونر وجود دارد یا خیر.

کاتتریزاسیون قلبی:

این یک روش تهاجمی است که به پزشک اجازه می دهد عملکرد قلب شما را ارزیابی کند. این شامل قرار دادن یک کاتتر طولانی و نازک در رگ خونی در بازو یا پای شما است. پس از وارد شدن، کاتتر رگ را به سمت عروق کرونر دنبال می کند. سپس رنگ کنتراست به کاتتر تزریق می شود. با استفاده از دستگاه اشعه ایکس تخصصی، پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا عروق کرونر علائم بیماری قلبی عروقی یا تصلب شرایین را نشان می دهند یا خیر.

مدیریت بیماری قلبی

خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی با چربی های اشباع شده و کلسترول همراه با سبک زندگی فعال در مدیریت بیماری قلبی مهم است.

داروها: فشار خون بالا و دیابت کنترل نشده خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. اگر رژیم غذایی و ورزش برای مدیریت این شرایط کافی نباشد، ممکن است نیاز به دارو باشد.

ترک دخانیات: محصولات تنباکو خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. چندین گزینه برای کمک به شما برای عاری بودن از تنباکو در دسترس است.

استرس: استرس می تواند به ایجاد بیماری قلبی کمک کند. یافتن راه هایی برای مدیریت استرس به روشی سالم می تواند خطر بیماری قلبی عروقی شما را کاهش دهد.

پیشگیری از بیماری های قلبی در زنان

بیماری قلبی در زنان

برخی از عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی یا بیماری های قلبی از قبل موجود، قابل تغییر نیستند. با این حال، برخی را می توان برای کاهش خطر بیماری قلبی اصلاح کرد، از جمله:

افزایش فعالیت بدنی
خوردن یک رژیم غذایی سالم
خواب زیاد
کاهش استرس
ترک سیگار
حفظ وزن سالم
مدیریت شرایط مزمن، مانند فشار خون بالا و دیابت

علائم بیماری قلبی ممکن است در زنان متفاوت از مردان ظاهر شود. به عنوان مثال، علائم در زنان ظریف تر است.

برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند، از جمله سن بالاتر، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، یائسگی و سایر شرایط مزمن مانند فشار خون بالا. علاوه بر درمان پزشکی، حفظ یک سبک زندگی سالم و مدیریت سایر شرایط سلامتی که دارید می تواند تا حد زیادی خطر بیماری قلبی شما را کاهش دهد.

درک اینکه چگونه بیماری قلبی بر زنان متفاوت از مردان تأثیر می گذارد، مهم است. یافتن پزشک مناسب بخش مهمی از فرآیند است. با پزشکی که می تواند تصمیم گیری در مورد انتخاب های سلامت شخصی را پشتیبانی و راهنمایی کند، شریک شوید. با یک برنامه مدیریتی صحیح، شما این پتانسیل را دارید که تأثیر بیماری قلبی را به حداقل برسانید و توانایی لذت بردن از تمام زندگی را به حداکثر برسانید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.