نکته های ریز و کاربردی آشپزی

نکته های ریز و کاربردی آشپزی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”نکته های ریز و کاربردی آشپزی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

*این مطلب در بهمن ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

قرمز شدن رب گوجه

برای اینکه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.

روی ظرف رب کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند.

خارج شدن راحت نمک از نمک پاش

برای اینکه نمک راحت تر از نمک پاش خارج شود می توانید چند عدد برنج خشک داخل نمک پاش بریزید.

آسیاب کردن فلفل

در نظر داشته باشید که حتماً فلفل ها را در هوای آزاد آسیاب کنید. یک دستمال را چند تا زده و جلوی دهان خود بگیرید و بعد فلفل ها را آسیاب کنید، و پس از آسیاب کردن، چند ثانیه صبر کنید تا ذرات فلفل ته نشین شود و بعد در آسیاب را باز کنید. چند مرتبه دستانتان را با آب و صابون بشویید.

یک نکته در مورد زودپز

همیشه در نظر داشته باشید که نباید هرگز روی زود پزی که تازه خاموش کرده اید آب بریزید، زیرا هم خطرناک است و هم اینکار باعث می شود، زودپز شما تبدیل به دیرپز شود و دیگر زودپز شما غذا را زود نپزد.

دستگاه بخار پز در خانه

برای ساختن این دستگاه یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. مقداری آب در قابلمه بریزید به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند و حالا هر موادی را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

نکته های ریز و کاربردی آشپزی

استفاده از گوش ماهی در کتری و سماور

کافی است چند دانه گوش ماهی را در کتری یا سماور قرار دهید، تا آهک موجود در آب را جذب کند.

جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیومی

هنگام پختن حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو اضافه کنید، با اینکار هم ظرف شما سفید می ماند و هم طعم حبوبات بهتر می شود.

اگر می خواهید آب سریعتر جوش بیاید

– اگر عجله دارید و می خواهید آب قابلمه شما سریعتر جوش بیاید، کمی نمک به آن اضافه کنید.

سریع جوش آمدن آب سماور

اگر می خواهید آب سماور زود جوش بیاید ابتدا تا نیمه سماور را آب کنید. بعد از گرم شدن، بقیه ی آب را داخل سماور بریزید.

آشپزی در خارج از شهر

اگر برای پیک نیک به خارج از شهر رفتید و اجاق برای پختن در دسترس نداشتید و خواستید از آتش برای پختن غذا استفاده کنید، برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف می توانید کمی خمیر ریش به ته ظرف بمالید، و روی آتش بگذارید از سیاه شدن ظروف جلوگیری می شود.

آشپزهای ماهر، در زمینه نحوه افزودن نمک به مواد غذایی دقت زیادی می کنند. به عنوان مثال، خواباندن گوشت مرغ در نمک و آب مرکبات باعث می شود گوشت مقدار کمی از مواد را به خود جذب کند و با دور ریختن آب، تمامی نمک و ادویه نیز دور ریخته می شود و مرغ بی مزه می شود.

بنابراین کمی نمک به مواد اضافه کنید و بقیه را پس از درآوردن آن از داخل مواد اضافه کنید. اگر هم از خرده نان استفاده می کنید، ابتدا روی مرغ نمک بریزید، سپس در خرده نان بغلتانید.

برای این که سفیده تخم مرغ خوب پف کند، آن را کاملا از زرده جدا کنید، بگذارید برای مدتی در دمای اتاق بماند. سپس با همزن بزنید.

برای افزودن کشمش، گیلاس، آلبالو و … به کیک، آن را در کمی آرد که برای تهیه کیک اندازه گیری کرده اید، بغلتانید، سپس به مواد اضافه کنید تا ته نشین نشود.

در حین حرکت بشویید

بدترین بخش آشپزی شستن است، پس چرا آن را برای خود سخت تر کنید؟ در پایان غذا با تمیز کردن در حین حرکت از انبوهی از عذاب و عذاب دوری کنید. خود آینده شما به خاطر آن از شما تشکر خواهد کرد.

همه چیز را از قبل آماده کنید

به همه چیز در لیست مواد خود نگاه کنید و اگر چیزی وجود دارد که می توان قبل از موعد خرد کرد، پوست کند یا مخلوط کرد، آن را انجام دهید. این باعث صرفه جویی در زمان زیادی در هنگام پخت و پز می شود و به طور کلی کل فرآیند استرس را کاهش می دهد. من به خصوص دوست دارم این کار را شب قبل از پختن غذا انجام دهم زیرا می خواهم تا آنجا که ممکن است صبح ها بیشتر بخوابم.

یک ست چاقو خوب بخرید

چاقوها می توانند یک سرمایه گذاری گران قیمت باشند، اما ارزش آن را دارند. آنها نه تنها چیزها را به طور مؤثرتری خرد می کنند، بلکه به شما کمک می کنند تا چیزها را خیلی سریع تر از بین ببرید. اطمینان حاصل کنید که با تیز کردن مرتب آنها و در معرض دید قرار ندادن آنها در داخل کشوها، به درستی از آنها مراقبت کنید.

از آب داغ باقی مانده استفاده کنید

این یک صرفه جویی در زمان نیست بلکه صرفه جویی در مصرف آب است. به جای ریختن آب جوشیده، آن را روی اسفنج های خود بریزید تا میکروب ها از بین بروند. از طرف دیگر، صبر کنید تا آب خنک شود و سپس آن را در باغ خود استفاده کنید.

مانند یک خط کارخانه فکر کنید و تمیز کار کنید

هنگام کار با آشپزهای تازه کار، رایج ترین ناکارآمدی که می بینم برنامه ریزی کار است. فرض کنید چهار پیاز دارید که باید پوست گرفته، ریز خرد شده و به یک کاسه بزرگ منتقل شوند. اگر هر یک از این مراحل را برای هر پیاز یکی یکی انجام دهید، زمان زیادی را صرف حرکت به جلو و عقب بین تخته، سطل کمپوست و کاسه می کنید، چاقوی خود را بردارید و زمین بگذارید و از نظر ذهنی خود را برای این کار آماده کنید.

کار بعدی

در عوض، مانند یک کارخانه کار کنید: با بریدن انتهای آن و تقسیم تمام پیازها شروع کنید. بعد همه پیازها را پوست بگیرید. سپس تمام برش های افقی خود را انجام دهید و سپس تمام برش های عمودی خود را انجام دهید. در نهایت، تمام تاس های کامل خود را به کاسه منتقل کنید و قبل از اینکه به کار بعدی بروید، تخته و میز خود را تمیز کنید.

این نوع تفکر را در تمام کارهای خود به کار ببرید و متوجه خواهید شد که زمانی که در آشپزخانه می گذرانید نه تنها کارآمدتر، بلکه منظم تر، تمیزتر و منظم تر خواهد بود.

یک ترفند در فریزر

چیزها را صاف کنید و روی هم بچینید. چه سوپ باشد، چه خورش یا گوشت چرخ کرده، هرچه بتوانید آنها را مسطح تر و پهن تر تهیه کنید، سریعتر یخ زده و یخ زدایی می شوند، که نه تنها باعث کارآمدتر شدن شما می شود، بلکه کیفیت غذا را نیز بهبود می بخشد (هر چه مدت زمان بیشتری طول بکشد. منجمد شود، آسیب سلولی بیشتری متحمل خواهد شد).

نکته های ریز و کاربردی آشپزی

هنگام فریز کردن گوشت خام، سوپ و خورش، اگر دستگاه وکیوم دارید، از آن استفاده کنید! در غیر این صورت، غذاها را در کیسه های فریزر سنگین قرار دهید، تمام هوا را فشار دهید، کیسه را صاف قرار دهید و از دستان خود استفاده کنید تا محتویات را تا حد امکان صاف و یکدست کنید.

هنگام یخ زدن سبزیجات، آنها را به قطعات ۱ اینچی یا کمتر برش دهید و سبزیجات سبز را سفید کنید. آنها را روی یک بشقاب بزرگ یا سینی ورقه ای با فاصله از یکدیگر قرار دهید و قبل از انتقال به کیسه پلاستیکی فریزر و نگهداری آن ها به صورت جامد در فریزر قرار دهید.

 گوشت را روی سینی های آلومینیومی یخ زدایی کنید

سریع ترین راه برای یخ زدایی گوشت زیر شیر آب داغ است. اما اگر می خواهید در مصرف آب صرفه جویی کنید و کمی سرعت کار را افزایش دهید، گوشت خود را در سینی یا تابه ورق آلومینیومی قرار دهید. آلومینیوم یک رسانای عالی گرما است و انرژی را از محیط اطراف به گوشت منجمد شما بسیار سریعتر از تخته برش چوبی یا میز چوبی یا سنگی جذب می کند. با این روش می توانید زمان یخ زدایی را حدود ۳۰ درصد کاهش دهید. همچنین روی سوپ ها، خورش ها و هر چیز مسطح منجمد کار می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه نان موز و نان سیب زمینی،خوشمزه و جدید” را نیز مطالعه بفرمایید.

سبزیجات و گیاهان را در یک حوله کاغذی مرطوب نگهداری کنید

آیا وقتی کشوی سبزیجات را باز می‌کنید و کیسه پلاستیکی را در پایین آن می‌بینید که پر از لجن سبز است که قبلاً گیاهان بوده است، متنفر نیستید؟ می‌توانید با پیچاندن آنها در حوله‌های کاغذی مرطوب و قرار دادن آنها در کیسه‌های زیپ‌دار با مهر و موم‌ها که کمی باز مانده است، طول عمر گیاهان و سبزی‌های شسته شده را چندین روز افزایش دهید.

حوله های کاغذی حتی یک نشانگر طراوت داخلی به شما می دهند. در اولین نشانه پوسیدگی، لکه‌های تیره‌تری از مایع را روی دستمال‌های کاغذی خواهید دید. این نشانه خوبی است که شما باید در طی یک یا دو روز از گیاهان و سبزیجات خود استفاده کنید. برای گیاهان خرد شده یا چیده شده، آنها را در یک ظرف کوچک با یک حوله کاغذی مرطوب تا شده در بالای آنها نگهداری کنید.

از نمک نترسید، اما اسید را فراموش نکنید

همه ما می دانیم که طعم غذای رستورانی عالی است زیرا سرآشپزها در هر مرحله از فرآیند غذا را با نمک مزه دار می کنند. شما هم باید این کار را در خانه انجام دهید!

اما در اینجا یک راز دیگر وجود دارد: متعادل کردن اسید به همان اندازه مهم است که سطح نمک درست در هنگام خوشمزه کردن چیزها مهم است. یک فشار آب لیمو در سبزیجات سرخ شده شما آنها را درخشان می کند (آنها را در قارچ ها با کمی سس سویا امتحان کنید تا قارچی ترین قارچی را که تا به حال چشیده اید، داشته باشید). یک قطره سرکه می تواند سوپ یا خورش شما را از سنگین و سربی به تازه و خوش طعم تغییر دهد. من چندین نوع مختلف اسید را همیشه در دسترس دارم – آب لیمو، لیموترش، سرکه سفید، – و در مواقعی که لازم باشد از آنها با احتیاط استفاده می کنم.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.