میوه های ممنوعه برای بیماران مبتلا به نقرس

هر چیزی که می خوریم می تواند بر سطح اسید اوریک در بدن ما تأثیر بگذارد. این ماده شیمیایی زمانی تولید می شود که بدن موادی به نام پورین را تجزیه می کند که هم در خود بدن و هم در برخی غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود. اگرچه بیشتر اسید اوریک معمولاً در خون حل می‌شود، به کلیه‌ها می‌رود و از طریق ادرار دفع می‌شود، اما اگر اسید اوریک به مقدار کافی انباشته شود یا به مقدار کافی دفع نشود، مشکلات سلامتی خاصی مانند نقرس ایجاد می‌شود که باعث التهاب دردناکی می‌شود. مفاصل به دلیل تشکیل کریستال های سوزنی شکل که در اثر سطوح بالای اسید اوریک ایجاد شده اند. از آنجایی که کنترل رژیم غذایی برای جلوگیری از تجمع این ماده شیمیایی در خون بسیار مهم است، پس در این مقاله در مورد میوه های ممنوعه برای نقرس و همه چیز در مورد رابطه بین فروکتوز و اسید اوریک صحبت خواهیم کرد.

علت اسید اوریک بالا چیست؟

صحبت در مورد داشتن اسید اوریک بالا، صحبت در مورد اسید اوریک اضافی در خون است. این ماده شیمیایی زمانی تولید می شود که بدن موادی به نام پورین را تجزیه می کند که می تواند در بدن تولید شود یا در برخی غذاها مانند گوشت قرمز، صدف ها یا میوه ها یافت شود.

اگرچه اسید اوریک معمولاً در خون حل می شود، به کلیه ها می رود و از طریق ادرار دفع می شود و اثر آنتی اکسیدانی ایجاد می کند، اگر بدن اسید اوریک بیش از حد تولید کند یا به مقدار کافی دفع نشود، هیپراوریسمی می تواند رخ دهد. سطوح بالای اسید اوریک سطح اسید اوریک. شاخص های طبیعی این اسید برای زنان بین ۲٫۴ تا ۶٫۰ میلی گرم در دسی لیتر و برای مردان بین ۳٫۴ تا ۷ میلی گرم در دسی لیتر است، مقادیری که می توان با آزمایش خون تأیید کرد. هایپراوریسمی می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند حملات نقرس یا ایجاد سنگ کلیه شود.

همانطور که اشاره کردیم، بالا بودن اسید اوریک می تواند هم به دلیل تولید مقدار زیادی اسید اوریک در بدن باشد و هم عدم توانایی دفع اسید اوریک کافی یا ترکیبی از هر دو. با این حال، دلایل یا عوامل خاصی وجود دارد که معمولاً بر افزایش اسید اوریک در خون تأثیر می گذارد:

ژنتیک
چاقی
نوشیدنی های گازدار بنوشید
خوردن غذاهای با فروکتوز بالا
فشار خون بالا
مشکلات کلیوی
سندرم متابولیک
پسوریازیس
سرطان خون
نیاسین
سندرم لیز تومور
رژیم غذایی غنی از پورین بر اساس غذاهایی مانند گوشت شکار، جگر، ساردین،
داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

میوه های ممنوعه برای بیماران مبتلا به نقرس

فروکتوز و اسید اوریک

آیا رابطه مستقیمی بین فروکتوز و اسید اوریک وجود دارد؟ پاسخ روشن است: بله. مراقبت از رژیم غذایی یکی از کلیدهای کنترل سطح اسید اوریک در خون است و اگرچه مصرف بیش از حد غذاهای غنی از پورین مانند سوسیس، گوشت قرمز یا ماهی چرب توصیه نمی شود. تنها محصولاتی نیستند که می توانند سطح اسید اوریک خون ما را تغییر دهند.

میوه های ممنوعه برای بیماران مبتلا به نقرس

باید به خاطر داشته باشید که همه میوه‌ها حاوی فروکتوز هستند که بیشتر آنها بین ۱٫۵ تا ۴٫۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم است، با این حال، برخی از میوه‌ها هستند که محتوای فروکتوز بالاتری دارند که در صورت داشتن اسید اوریک زیاد نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد. اینها بخشی از آنها هستند:

کشمش (۳۵ گرم فروکتوز در ۱۰۰ گرم).
خرما (۲۵ گرم فروکتوز در ۱۰۰ گرم).
انگور (۸٫۵ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).
خرمالو (۸ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).
گلابی (۷٫۵ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).

میوه های ممنوعه برای بیماران مبتلا به نقرس

چه میوه هایی با اسید اوریک بالا بخوریم؟

اکنون که می دانید کدام میوه ها برای نقرس مناسب نیست ، وقت آن است که در مورد بهترین میوه ها صحبت کنید اگر نمی خواهید با وجود اسید اوریک بالا، مصرف میوه را متوقف کنید. از این نظر، مصرف گیلاس (با وجود اینکه در هر ۱۰۰ گرم حاوی ۶ گرم فروکتوز است) توصیه می شود، زیرا آنها متحدان عالی برای کاهش حملات نقرس هستند و با کاهش سطح اسید اوریک مرتبط هستند. علاوه بر این، گیلاس به دلیل آنتوسیانین های موجود در آن و به لطف رنگدانه آن، ایده آل است، زیرا آنتی اکسیدان است و به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. با این حال، گیلاس تنها میوه ای نیست که در صورت داشتن اسید اوریک بالا توصیه می شود. در اینجا لیستی از برخی میوه‌ها با سطوح پایین فروکتوز، ایده‌آل برای این شرایط آورده شده است:

نارگیل (۰ گرم فروکتوز در ۱۰۰ گرم).
زردآلو (۰٫۸ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).
آهک (۰٫۸ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).
خربزه (۱٫۳ گرم فروکتوز در ۱۰۰ گرم).
آناناس (۲ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).
توت فرنگی (۲٫۳ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).
مویز (۳ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).
پاپایا (۳٫۵ گرم فروکتوز در هر ۱۰۰ گرم).

پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید بسیار خوب برگه زردآلو برای سلامتی” را نیز مطالعه بفرمایید.

همانطور که می بینید، تا زمانی که بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده اید، می توان به مصرف میوه و حفظ اسید اوریک ادامه داد. با تنظیم رژیم غذایی و مراقبت از سطح اسید اوریک خون، از بروز مشکلات کلیوی و بحران نقرس جلوگیری می کنید. این مقاله صرفاً آموزنده است، در فارسی ها ما قدرت تجویز هیچ گونه درمان پزشکی یا انجام هر نوع تشخیص را نداریم. از شما دعوت می کنیم در صورت بروز هر نوع بیماری یا ناراحتی به پزشک مراجعه کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.