۱۰ روش آسان برای تمیز کردن مس و درخشان کردن آن

آیا دیده اید اشیاء مس قدیمی ، سکه ها ، قطعات جواهرات و ظروف کثیف چگونه به نظر می رسند؟ وقتی مس برای مدت طولانی بدون تمیز کردن باقی می ماند ، با اکسیژن واکنش می دهد و یک لایه از اکسید مس را تشکیل می دهد. این لایه از مس اکسید شده به رنگ مایل به سیاه مایل به قرمز است و تمام درخشش را از اجسام مسی درخشان شما می گیرد.اجازه دهید همه راههای مختلف برای درخشندگی مجدد اجسام مسی خود را مورد بحث قرار دهیم.

این رنگ آمیزی مس باعث می شود وسایل زیبا شما مات و تاریک به نظر برسند. روشهای مختلفی برای تمیز کردن اجسام مسی وجود دارد ، چه سکه باشد ، چه جواهرات ، چه ظروف. برخی از روشها برای استفاده در موارد بسیار گران قیمت یا ظریف بی خطر نیستند زیرا می توانند به طور دائم به سطح آسیب برساند. اکثر روشها را فقط می توان در موارد غیرمعمول و روزمره استفاده کرد.

روش های آسان برای تمیز کردن مس

۱- آب لیمو

آب را از ۳-۵ لیمو خارج کنید. اگر جسم مسی شما بسیار بزرگ است به آب بیشتری احتیاج خواهید داشت. ایده این است که شی یا ظروف را به طور کامل در آب میوه خیس کنید. جسم را به مدت ۵-۱۰ دقیقه در آب میوه بگذارید. جسم را از آب میوه خارج کرده و با دستمال یا پارچه تمیز خشک کنید. شی یا سکه یا ظروف شما دوباره جرقه می زند! آب لیمو حاوی اسید سیتریک است.

این اسید لایه اکسید روی مس را تجزیه کرده و از سطح آن دور می شود و فلز براق را پشت سر می گذارد. جمع آوری سکه: لطفا توجه داشته باشید که این روش تمیز کردن مس برای سکه های بسیار با ارزش خطرناک است. در واقع ، بسیاری از کلکسیونرها در واقع سکه های خود را با یک لایه اکسید مس پوشانده اند ، بنابراین بهتر است سکه ها به همان شکلی باشند که مطمئن نیستید.

۲- لیمو و نمک

از این روش آسان برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده کنید. پوست لیمو را به نمک آغشته کرده و از آن برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده کنید. حداقل ۲-۳ دقیقه اسکراب کنید تا لایه اکسید مس پاک شود.

 

۳- سرکه و نمک

این یک روش فوق العاده آسان برای تمیز کردن ظروف مسی است. شما به سرکه شراب سفید و نمک معمولی نیاز دارید.

همه اشیاء آلوده خود را در سینک ظرفشویی قرار دهید.
مقدار قابل توجهی نمک روی ظروف بپاشید.
در مرحله بعد ، چند قطره سرکه را روی همه ظروف روی لایه نمک اضافه کنید.
دوباره یک لایه نمک را روی لایه سرکه اضافه کنید.
بگذارید سرکه و نمک جادویی خود را روی سطح ظروف نشان دهند.
حالا یک اسکرابر یا اسفنج بردارید و مقداری سرکه روی آن اضافه کنید.
ظروف درمان شده را به آرامی مالش دهید.
هنگام اسکراب ممکن است مجبور شوید نمک بیشتری به آن اضافه کنید.

۴-تمیز کردن مس با جوش شیرین

این یک روش عالی برای تمیز کردن ظروف مسی است.

در یک کاسه بزرگ ، سرکه و نمک را مخلوط کنید. در کاسه دوم ، چند قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف گالن آب را با هم مخلوط کنید. (اگر وسایل بیشتری دارید می توانید بیشتر مصرف کنید)
اقلام آلوده را در محلول قرار دهید و مطمئن شوید که کاملاً غوطه ور شده اند.
بعد از چند دقیقه اجسام را از محلول سرکه خارج کنید.
بلافاصله ظروف را در محلول جوش شیرین و آب فرو کنید. جوش شیرین اسید سرکه را خنثی می کند که می تواند منجر به خوردگی ظروف یا اجسام مسی شما شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز با این روشها” را نیز مطالعه بفرمایید.

۵-سس گوجه فرنگی

به راحتی می توانید از سس گوجه فرنگی برای تمیز کردن مس استفاده کنید.

اقلام مسی آلوده را در سینک ظرفشویی قرار دهید.
به صورت آزاد سس گوجه فرنگی را روی همه موارد بمالید. سس سس را به طور مساوی پخش کنید تا یک لایه ضخیم روی کل سطح ایجاد کند.
سس سس را به مدت ۳۰ دقیقه روی سطح بگذارید.
با دستمال یا پارچه ای شی یا ظروف را پاک کنید. وسایل شما مثل نو می درخشد!

۶-نوشیدنی گازدار

این ساده ترین روش برای تمیز کردن سکه های مسی است.

تمام سکه های تیره و تیره خود را در یک ظرف غیر فلزی قرار دهید.
روی سکه ها کک (کوکاکولا یا هر نوشیدنی نوشابه گازدار مشابه) بریزید.
اطمینان حاصل کنید که همه سکه ها به طور کامل در کک فرو رفته اند.
سکه ها را حداقل ۳-۴ ساعت در کک بگذارید. هر چه طولانی تر بهتر
پس از پایان دوره مقرر ، سکه ها را از کک خارج کنید. همه سکه های شما درخشان تر می شوند!

۷- اسید

اسیدهایی مانند اسید استیک ، اسید سیتریک و اسید موریاتیک و غیره همه می توانند برای تمیز کردن مس استفاده شوند. ما قبلاً روشهای تمیز کردن مس با آب لیمو و سرکه را مورد بحث قرار داده ایم. اینها به ترتیب حاوی اسید سیتریک و استیک اسید هستند. اسید با لایه اکسید واکنش داده و آن را خنثی می کند. بهتر است بلافاصله پس از استفاده از بی کربنات سدیم یا محلول جوش شیرین روی شی استفاده شود.

به این ترتیب ، سودا اسید روی جسم را خنثی می کند و به آن آسیب نمی رساند. اسید موریاتیک یکی دیگر از روشهای تمیز کردن مس است. این منجر به یک واکنش اکسیداسیون و کاهش می شود که در آن اکسیژن و هیدروژن آزاد می شوند و مس با کلرید ترکیب می شود و کلرید مس که درخشان تر است را تشکیل می دهد. اسید موریاتیک نام دیگر اسید کلریدریک است اما قوی تر و از نظر صنعتی است.

۸-درخشش مس با استون

استون دارای pH 7 است یعنی نه اسیدی است و نه باز. هنگامی که با آب مخلوط می شود ، یک حلال ایجاد می کند که می تواند برای اهداف تمیز کردن استفاده شود. یکی از اهداف اصلی استون ، تمیز کردن آزمایشگاه است. به راحتی می توانید سیم مسی یا لوله های مسی را با استون تمیز کنید. به سادگی سیم یا لوله مخدوش را در مخلوط استون و آب فرو کنید. بگذارید چند ساعت بماند. آن را با یک پارچه یا دستمال تمیز کنید.

۹-آمونیاک

آمونیاک راهی آسان و موثر برای تمیز کردن مس ، برنج و حتی نقره و طلا است.

آمونیاک و آب را در قسمتهای مساوی مخلوط کنید
اجسام مسی خود را در محلول فرو ببرید. اجسام را حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از برداشتن و پاک کردن آنها با یک پارچه نرم تند کنید.
قبل از نگهداری اجسام را کاملاً خشک کنید.
از این روش برای اجسام ظریف مسی مخصوصاً جواهرات با مروارید استفاده نکنید زیرا می تواند به سطح نرم آسیب برساند.

۱۰- خمیردندان

مراحل تمیز کردن مس با خمیر دندان به شرح زیر است:

مقدار مساوی خمیر دندان را روی مسواک قدیمی ببرید.
شیر آب گرم داخل سینک را باز کنید و اقلام آلوده خود را زیر آب جاری نگه دارید.
به طور همزمان ، مسواک زدن جسم را با قلم مو شروع کنید. خمیر دندان و آب باید کف کنند. برای تمیز کردن کل اجسام ، به آرامی و به طور مرتب تمیز کنید.
با آب تمیز بشویید. خشک کنید.

 

تمیز کردن مس

۱۱- تمیز کردن مس با بوراکس

چند قاشق چای خوری پودر بوراکس را با آب لیمو مخلوط کنید. مخلوط را روی اجسام مسی که به شدت تیره شده اند بمالید. بعد از چند دقیقه پاک کنید یا بشویید. حتی می توانید جواهرات مسی را با استفاده از این روش تمیز کنید. بوراکس ملایم و در عین حال موثر است و به اجسام ظریف شما آسیبی نمی رساند. این بهترین راه حل برای تمیز کردن اجسام مسی در فضای باز است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.