غدد درون ریز بدن چه کار میکنن؟

غدد درون ریز سیستمی است که هورمون های بدن شما و غدد تولید کننده آنها را کنترل می کند. بسیاری از شرایط مختلف سیستم غدد درون ریز را شامل می شود، از جمله دیابت، اختلالات تیروئید، پوکی استخوان، کمبود هورمون رشد، ناباروری، مشکلات کلسترول، فشار خون بالا، و چاقی، و غیره. با توجه به اینکه غدد درون ریز بر روی سیستم غدد درون ریز متمرکز است، بیایید با بررسی این که چیست و چگونه کار می کند شروع کنیم. سیستم غدد درون ریز از مجموعه ای از غدد و اندام هایی تشکیل شده است که هورمون ها را آزاد می کنند و با هم کار می کنند تا عملکردهای حیاتی بدن ما را تنظیم کنند.

تاریخچه شناخت غدد درون ریز

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چه زمانی عناصر غدد درون ریز برای اولین بار درک شدند، یکی از اولین ارجاعات شناخته شده به این رشته را می توان در نظریه بقراط در مورد چهار طنز (صفرای سیاه، بلغم، صفرای زرد و خون) یافت .

اندکی پس از آن، ارسطو مشاهدات غدد درون ریز خاصی از جمله تغییرات در رفتار و ظاهر خروس های اخته را ثبت کرد. در قرون وسطی تصور می‌شد که اندام‌های بدن انسان دارای قدرت‌های ویژه‌ای هستند، بنابراین در برخی موارد، برندگان نبرد، قلب، مغز دشمنان خود را می‌خوردند تا در مناطق مربوطه قدرت پیدا کنند.

توسعه غدد درون ریز آنطور که امروزه آن را می شناسیم – بسیار شبیه به بسیاری از پزشکی مدرن – در طی دو قرن اخیر و از طریق تحقیقات گسترده صورت گرفته است

اندام های سیستم غدد درون ریز 

تیروئید
هیپوتالاموس
بدن صنوبری
هیپوفیز
پاراتیروئید
آدرنال
پانکراس
بیضه ها
تخمدان ها
در هر زمان، تا ۴۰ هورمون در بدن انسان فعال است. آنها از طریق جریان خون حرکت می کنند تا مقاصدی را در اندام ها و بافت های مختلف بدن هدف قرار دهند.

هورمون ها پیام رسان هایی هستند که به قسمت های مختلف بدن دستور می دهند که چه کاری انجام دهند و چه زمانی آن را انجام دهند.

انواع مختلفی از فرآیندهای بدن وجود دارد که شامل هورمون ها می شود، از جمله:

کنترل قند خون
رشد و توسعه
عملکرد بافت
متابولیسم (فرایند دریافت و حفظ انرژی در بدن)
تنظیم ضربان قلب و فشار خون
رشد و عملکرد جنسی
تولید مثل
خلق و خوی

وقتی صحبت از هورمون ها در بدن می شود، همه چیز به تعادل بستگی دارد. و اگر حتی یکی از بسیاری از هورمون های بدن شما خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، می تواند یک عدم تعادل هورمونی ایجاد کند که بر چندین عملکرد بدن تأثیر می گذارد.

خوشبختانه، بدن در تنظیم هورمون های خود بسیار خوب عمل می کند و در بسیاری از موارد، عدم تعادل را به تنهایی برطرف می کند. اما همیشه به این سادگی نیست.

اگر پزشک مراقبت های اولیه متوجه عدم تعادل هورمونی در کار خون شما شود، احتمالاً شما را به یک متخصص غدد ارجاع می دهد، که می تواند به تشخیص مشکل و ارائه یک برنامه درمانی کمک کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین روش های افزایش میل جنسی در زوجین” را نیز مطالعه بفرمایید.      

شایع ترین بیماری ها در غدد درون ریز

دیابت
بیماری تیرویید
بیماری آدرنال
اختلال عملکرد پاراتیروئید
اختلال عملکرد هیپوفیز
مسائل مربوط به تولید مثل

درمان اختلالات غدد درون ریز

درمان اختلالات غدد درون ریز

اگرچه طیف گسترده ای از درمان ها در مدیریت اختلالات غدد درون ریز مورد استفاده قرار می گیرد، رویکردها معمولاً در سه دسته قرار می گیرند:

هورمون درمانی: نسخه هایی که سطح هورمون ها را بازیابی می کند یا جایگزین هورمون ها می شود. درمان انسولین شخصی برای دیابت یک مثال است.
داروها: داروهایی برای کمک به توقف یا کند کردن تولید هورمون های خاص در بدن. همچنین ممکن است از داروها برای تسکین برخی از عوارض جانبی بیماری های غدد درون ریز مانند حالت تهوع یا فشار خون بالا استفاده شود.
جراحی: در شرایط خاصی از جراحی برای درمان بیماری غدد درون ریز استفاده می شود. برداشتن تومور یک مثال است.

هورمون ها بلوغ طبیعی و متابولیسم را تقویت می کنند. عملکرد آنها همچنین می تواند تحت تأثیر شرایط غدد درون ریز قرار گیرد.

در بیشتر موارد، شما نیازی به مراجعه به متخصص غدد ندارید، مگر اینکه پزشک مراقبت های اولیه شما آن را توصیه کند. اگر به مشاوره غدد نیاز دارید، به یک متخصص غدد مراجعه خواهید کرد که آموزش های پیشرفته ای در زمینه مدیریت غدد و اندام هایی که تمام هورمون های مورد نیاز ما برای عملکرد روزمره را تولید و تنظیم می کنند، دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.