علت درد لگن در دوران بارداری و درمان آن

دردهای زیادی در دوران بارداری وجود دارد، گاهی اوقات تشخیص اینکه علت درد چیست دشوار است.اگه روی جنین تاثیر بذاره چی؟ آیا این فقط یک درد ساده است یا چیزی جدی است؟ آیا من در حال زایمان هستم؟!تقریباً تمام دردهای مفصل ران در دوران بارداری (و درد کمر) صرفاً نشانه ای از تغییر بدن شما است، نه دردی که پس از تولد نوزاد باقی بماند.

 الن گیگلیو ماساژور کهنه کار، می‌گوید: «اگر درد شدیدی را تجربه می‌کنید که شما را متوقف می‌کند و یا بدتر می‌شود یا تسلیم نمی‌شود، همیشه مهم است که با پزشک یا ماما مشورت کنید. علائم بارداری معمولاً با تغییرات هورمونی و ساختاری ظاهر می‌شوند و می‌روند، اما درد یا ناراحتی شدیدی که از بین نمی‌رود، می‌تواند یک علامت قرمز باشد.»

علت درد لگن در دوران بارداری

علت درد لگن در دوران بارداری

 در واقع، حدود ۶۰ درصد از زنان درد کمری لگنی را در دوران بارداری گزارش می‌کنند، بنابراین شما در شرایط خوبی-هرچند دردناک- هستید.

ترکیبی از افزایش هورمون ها و رشد یک فرد در درون شما می تواند برای بدن، به خصوص ناحیه کمری لگن، واقعاً چالش برانگیز باشد و باعث درد وحشتناک لگن در دوران بارداری شود.

Giglio توضیح می دهد: “هجوم هورمون های بارداری به طور طبیعی ساختارهای بافت نرم، به ویژه رباط ها و تاندون ها را شل می کند.” بافت همبند باید نرم شود تا فضایی برای رشد و سپس خروج نوزاد ایجاد کند، اما هم‌ترازی ساختاری شما را نیز تغییر می‌دهد – به عبارت دیگر، استخوان‌ها و مهره‌های شما نیاز به جابه‌جایی دارند که می‌تواند واقعاً ناراحت کننده باشد.

Giglio می‌گوید: «این تأثیر زیادی بر روی هم‌ترازی ساختاری دارد و می‌تواند ماهیچه‌ها را ضعیف کند. همچنین این واقعیت ساده برای افزایش وزن در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه وجود دارد. این به تنهایی می تواند فشار زیادی به مفاصل شما وارد کند. ترکیب همه این عوامل منجر به درد لگن در دوران بارداری می‌شود، به‌علاوه چند درد و درد دیگر که احتمالاً پیش‌بینی نمی‌کردید، مانند…

این دردهای تند چیست؟ آیا من در حال زایمان هستم؟ احتمالا نه، پس نترسید. دردهای تیز و تیز زیر شکم را با درد معمولی لگن در دوران بارداری اشتباه نگیرید. اینها به احتمال زیاد درد رباط گرد هستند.

طبق گفته کلینیک مایو، “رباط های گرد یک جفت ساختار طناب مانند در لگن هستند که با اتصال قسمت جلوی رحم به ناحیه کشاله ران، به حمایت از رحم کمک می کنند.” همانطور که کودک در رحم رشد می کند و رحم منبسط می شود، این رباط ها نیز کشیده و کشیده می شوند و باعث ایجاد فشار می شوند. درد اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها دچار اسپاسم می‌شوند یا عصب مجاور احساس می‌کند که تحریک شده است.

Giglio می‌گوید: «زنان باردار می‌گویند زمانی که برای مدت طولانی روی پاهای خود هستند، یا زمانی که از نشستن بلند می‌شوند، یا هنگام عطسه یا سرفه، آن را احساس می‌کنند. «گاهی اوقات زنان هنگام ورزش یا حرکت ناگهانی آن را احساس می کنند. دیگران می گویند که آن را در هر زمانی از روز احساس می کنند، بیشتر زمانی که در حال حرکت هستند، نه به طور معمول در حالی که بی حرکت دراز می کشند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه می توانم درد لگن را در بارداری کاهش دهم؟

Giglio توصیه می کند به زمانی که بیشترین درد لگن را احساس می کنید توجه کنید. آیا زمانی است که از نشستن بلند می شوید؟ هنگام ورزش؟ هنگام عطسه؟ تشخیص اینکه چه زمانی به درد مبتلا می شوید – آگاه شدن از الگوها – می تواند به جلوگیری از بروز آن کمک کند.

در اینجا چند توصیه مشخص برای جلوگیری از این نوع خاص از درد لگن در دوران بارداری وجود دارد:

به آرامی بایستید. قبل از حرکت یا راه رفتن صبر کنید تا عضلات و رباط ها در حالت ایستاده قرار گیرند.
درست قبل از عطسه یا سرفه بنشینید یا باسن را خم کنید.
از کمپرس گرم استفاده کنید و حمام آب گرم بگیرید.
قدرت و انعطاف پذیری را در اولویت قرار دهید. قوی نگه داشتن هسته بدن و هر دو پا قوی و انعطاف پذیر می تواند به کاهش درد کمک کند.
ماساژ بگیرید.

تا زمانی که کودک به رشد خود ادامه می دهد، این دردهای تیز احتمالاً زمانی که کشش رحم، عضلات اطراف، تاندون ها و رباط گرد به کشش ادامه می دهند، ظاهر می شوند و می روند. اگر این درد شدید شد و از بین نرفت، همیشه آن را برای موارد نادر آپاندیسیت یا زایمان زودرس بررسی کنید.

درد سیاتیک در بارداری

من در کمرم و در پایم احساس درد می کنم . چه اتفاقی می افتد؟ آن درد عصبی داغی که در هنگام نشستن، خم شدن یا ایستادن در اطراف پای خود احساس می کنید؟ این همان درد وحشتناک سیاتیک است. گیگلیو توضیح می‌دهد که اگرچه سیاتیک می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود – معمولاً  دیسک، اسپوندیلولیستزی یا تنگی – در زنان باردار، احتمالاً به دلیل جابجایی ستون فقرات و افزایش فشار روی لگن است.

سیاتیک، نوع خاصی از درد لگن در دوران بارداری، معمولاً در سه ماهه دوم و یا سوم زمانی که ساختارهای بافت نرم بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و هم ترازی ستون فقرات به اطراف تغییر می‌کند، ظاهر می‌شود.

او می‌گوید: «آنچه که من معمولاً در زنان باردار می‌بینم، تغییر بدن و هم‌ترازی آن‌ها با رشد نوزاد در رحم است. از آنجایی که اضافه کردن وزن نوزاد و بزرگ شدن ان به کشش رحم، عضلات شکمی و رباط‌ها ادامه می‌ یابد، کمر بیشتر و بیشتر متمایل به قوس می‌شود و باعث تاب خوردن به عقب می‌شود. این امر مهره ها را در موقعیتی کاملاً متفاوت قرار می دهد و ماهیچه های کمر را منقبض می کند.

این همچنین می تواند فشار بیشتری را بر روی مفصل ساکروایلیاک که به نام مفصل SI نیز شناخته می شود، وارد کند. این مفصل استخوان خاجی را به ایلیوم متصل می کند و امکان حرکت در کمر و باسن را فراهم می کند.

سعی می کنید مکان درد را پیدا کنید؟ می‌توانید آن را درست در جایی که در دو طرف استخوان خاجی شما کمی فرورفتگی وجود دارد، دقیقاً بالای باسنتان لمس کنید – احتمالاً درست همان جایی که درد دارد!

چگونه می توانم درد سیاتیک را در دوران بارداری کاهش دهم؟

سعی کنید قبل از هر چیز به خود یادآوری کنید که درد سیاتیک شما دوام نخواهد آورد. مگر اینکه شما یک بیماری جدی مانند مشکلات قبلی دیسک داشته باشید، هنگامی که کودک از شما خارج شود، درد سیاتیک از بین خواهد رفت. بنابراین هر چقدر هم که ناراحت هستید، به زودی تغییر خواهد کرد. در عین حال:

ورزش. شنا به خصوص برای دردهای کمر و سیاتیک مفید است.
برای کمک به آزادسازی عضلات سفت شده روی ماساژ درمانی منظم سرمایه گذاری کنید.
برای کمک به گردش خون در عضلات و سیاتیک حمام آب گرم بگیرید (اما آنها را خیلی داغ نکنید!).
از یخ استفاده کنید.

موقعیت مناسب را در حالت استراحت پیدا کنید. این به تمام ساختارهای استخوانی و بافت نرم این فرصت را می دهد که در یک موقعیت خنثی و آرام قرار بگیرند.

هنگام نشستن از تکیه گاه کمر یا بالش های معمولی برای کمر استفاده کنید. این می تواند دردهای کمر را آرام کند، بنابراین فشار کمتری بر روی استخوان خاجی، مفاصل لگن و ساختارهای عضلانی ایجاد می کند.

کفش‌های راحت بپوشید. این امر فشرده سازی مفاصل را به دلیل وزن اضافی روی بدن و مسائل مربوط به تراز جابجایی کاهش می دهد.

درد سیاتیک را در دوران بارداری

جملات پایانی درباره چگونه از درد لگن در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

برای مدت طولانی در هیچ وضعیتی گیر نکنید، به خصوص در حالت نشسته یا ایستادن. (این درست است چه باردار باشید چه نباشید!) گیگلیو می‌گوید: «همان‌طور که طب سوزنی می‌گفت: «هر چیزی زیاد خوب نیست!» بنابراین اعتدال مهم است.

هیدراته بمانید – بیش از حد معمول. این برای عضلات، ساختار مفاصل، حجم خون، گردش خون، تولید مایع آمنیوتیک و حتی تولید شیر مادر کلیدی است. Giglio توضیح می‌دهد: «زمانی که باردار هستید، بدن شما حدود یک لیتر خون اضافی برای نوزاد تولید می‌کند، و این مایع اضافی است که بدن باید برای پمپاژ آن کار کند.»

ورزش. به طور جدی. ببین، ما می دانیم که تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که گاهی اوقات چرت بزنید. اما این بسیار مهم است که پاها و قسمت مرکزی بدن خود را در دوران بارداری قوی نگه دارید – اینها همچنین می توانند در هنگام زایمان و زایمان کمک کنند.

یوگای قبل از تولد، پیاده روی روزانه، پیلاتس ملایم، شنا کردن، حرکات کششی منظم می تواند شما را در حرکت نگه دارد، عضلات مرکزی بدن و پاهای شما را تقویت کند و می تواند به کاهش برخی از دردها و دردهای ناشی از بسیاری از این تغییرات و علائم اسکلتی عضلانی کمک کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.