مصرف روزانه مولتی ویتامین با بدن شما چه می کند؟

این مطلب در بهمن ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

شما ممکن است هر روز یک مولتی ویتامین مصرف کنید اما آیا می دانید مصرف روزانه مولتی ویتامین چه تاثیری بر بدن شما دارد؟ بر اساس مطالعه ای که در Advanced Pharmaceutical Bulletin منتشر شده است، یک سوم بزرگسالان و نیمی از جمعیت بالای ۵۵ سال، حداقل یک مکمل در روز مصرف می کنند. قبل از اینکه رژیم مکمل خود را ادامه دهید، در مورد آنچه که مصرف روزانه مولتی ویتامین می تواند با بدن شما انجام دهد، بیشتر بدانید. مثل همیشه، در مورد مولتی ویتامین ها، مکمل ها و داروها با پزشک خود مشورت کنید.

مولتی ویتامین ها چیست؟

مولتی ویتامین ها نوعی مکمل هستند که حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین ها هستند. مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین ها بین برندها و محصولات متفاوت است.

ویتامین هایی که معمولا در مولتی ویتامین ها یافت می شوند عبارتند از:

ویتامین A
ویتامین های B – مانند اسید فولیک و ویتامین ۱۲
ویتامین سی
ویتامین دی
ویتامین E
ویتامین K

مواد معدنی که معمولا در مولتی ویتامین ها یافت می شوند عبارتند از:

کلسیم
ید
اهن
منیزیم
منگنز
مولیبدن
سلنیوم
فلز روی

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، مولتی ویتامین ها ممکن است حاوی موادی مانند گیاهان، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب نیز باشند.

تاثیر مصرف روزانه مولتی ویتامین بر سلامتی

 مولتی ویتامین می تواند از کمبود ویتامین جلوگیری کند

دکتر دانیل پلامر، متخصص PharmD می گوید: «مصرف مولتی ویتامین ممکن است کیفیت زندگی روزانه را از طریق افزایش انرژی، اغلب از ترکیبات ویتامین B، همراه با سایر اقدامات محافظتی، افزایش دهد. با این حال، او هشدار می دهد: «انتخاب ویتامینی که دارای مواد مغذی باشد و نیازهای غذایی شما را برآورده کند، مهم است.

مولتی ویتامین ممکن است با داروهای تجویزی مقابله کند

رابرت موزرسکی از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می‌گوید: «برخی مکمل‌های غذایی ممکن است اثر داروی شما را افزایش دهند و سایر مکمل‌های غذایی ممکن است آن را کاهش دهند.»

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می تواند منجر به سکته شود

دکتر پلامر می گوید: “بیشتر ویتامین ها محلول در آب هستند و ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند. مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد. ویتامین A و E در سطوح بالا خطرناک هستند.”

دریافت بیش از حد ویتامین E یا بتاکاروتن به ویژه ممکن است بسیار خطرناک باشد. طبق مطالعه ای از JAMA Neurology، مکمل ویتامین E (dl-alpha tocopherol) بروز و مرگ و میر ناشی از خونریزی زیر عنکبوتیه را افزایش می دهد … در حالی که مکمل بتا کاروتن باعث افزایش بروز خونریزی داخل مغزی می شود.

 

ضرر مولتی ویتامین

مولتی ویتامین می تواند باعث شود که رژیم غذایی ناسالم داشته باشید

وقتی هر روز یک مولتی ویتامین مصرف می کنید، ممکن است احساس امنیت کاذبی داشته باشید که سالم هستید و نیازی به تمرکز روی رژیم غذایی خود ندارید.

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد

ویتامین های صمغی و جویدنی حتی در بزرگسالان هم رایج شده است. با این حال، به گفته دکتر پلامر، «اگر دیابتی هستید، در مصرف مواد جویدنی احتیاط کنید». این ویتامین ها معمولا حاوی قند اضافه شده یا سایر پرکننده های ناسالم هستند.

او هشدار می دهد: “اگر حساسیت غذایی، آلرژی یا سایر نیازهای غذایی دارید، به ترکیبات فیلر نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر فاقد گلوتن، گیاهخوار یا کوشر هستید، مطمئن شوید که این روی برچسب نوشته شده است.”

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می تواند به آسیب عصبی منجر شود

ویتامین B6 بیش از حد می تواند منجر به سمیت شود که ممکن است باعث آسیب عصبی شود. مصرف مکمل معمولاً مقصر مصرف بیش از حد B6 است.

طبق مطالعه ای از StatPearls، “همه موارد مسمومیت با ویتامین B6 ناشی از دوزهای فوق درمانی است، چه به صورت ایتروژنیک و چه افرادی که خود درمان می شوند با مکمل های بدون نسخه. مصرف روزانه رژیم غذایی پیریدوکسین کافی برای ایجاد مسمومیت ایجاد نمی کند.”

ایمی گورین، ام اس، RDN، می گوید: «به مکمل های دیگری که مصرف می کنید و چه مواد مغذی حاوی آنها هستند نگاهی بیندازید. این برای اطمینان از اینکه در مصرف هیچ ویتامین یا ماده معدنی بیش از حد مصرف نمی کنید، می گوید: «اگر مکمل دیگری مصرف می کنید. حاوی ویتامین ها یا مواد معدنی است، شاید بهتر باشد مکمل های خود را با دست انتخاب کنید و در این صورت از مولتی ویتامین صرف نظر کنید.

پیشنهاد می کنیم مقالهاین ویتامین ها مثل بمب انرژی زا میمانند” را نیز مطالعه بفرمایید.

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می تواند منجر به سنگ کلیه شود

قبل از انتخاب یک مکمل، مهم است که دوز آن را بررسی کنید، به خصوص اگر کلسیم یا ویتامین D باشد. ویتامین D و به ویژه متابولیت فعال آن کلسیتریول، جذب کلسیم گوارشی را افزایش می دهد – زیرا دفع کلسیم از طریق ادرار با جذب کلسیم گوارشی و ویتامین D ارتباط مستقیم دارد. بر اساس مطالعه ای که در Nutrients منتشر شده است، متابولیت ها از نظر تئوری می توانند کلسیوری را افزایش داده و تشکیل سنگ ادراری را تقویت کنند.

از آنجایی که بدن ما فقط می‌تواند حدود ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم را در یک دوز جذب کند، اگر ویتامینی بیشتر از این مقدار را ارائه کند، از مزایای اضافی آن بهره‌مند نخواهید شد. دکتر پلامر می گوید.

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین می توانند به شما احساس سلامتی بیشتری نسبت به آنچه که هستید بدهند

دکتر جوآن منسون در مصاحبه ای با هاروارد هلث می گوید: «مکمل ها هرگز جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیستند». “و آنها می توانند حواس پرتی را از شیوه های زندگی سالم که فواید بسیار بیشتری به همراه دارند، منحرف کنند.”

مولتی ویتامین ها نوعی مکمل هستند که حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین ها هستند. در بیشتر موارد، مولتی ویتامین ها مضر نیستند. اما گاهی اوقات، مصرف مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. برای بسیاری از ما، یک رژیم غذایی سالم و متعادل، تمام مواد مغذی مورد نیاز ما را تامین می کند.

آیا شما نیاز به مصرف مکمل دارید؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که همه به مکمل نیاز ندارند. برای بسیاری از ما، دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز از یک رژیم غذایی سالم و متعادل امکان پذیر است. به علاوه، مکمل ها همیشه نمی توانند طیف وسیعی از فوایدی که از خوردن غذاهای مغذی به دست می آورید را تقلید کنند.

بنابراین، اولین قدم این است که بفهمید آیا نیاز به انجام آن دارید یا خیر. سن شما، رژیم غذایی شما، یا اگر پزشکی خاصی دارید ممکن است نیاز به مکمل رژیم غذایی داشته باشید.

آزمایش خون ویتامین می تواند راه مفیدی برای درک اینکه آیا ویتامین کافی از رژیم غذایی خود دریافت می کنید یا خیر. نتایج شما به شما می گوید که آیا در چیزی کمبود دارید یا خیر و به شما کمک می کند بفهمید چه مکملی باید مصرف کنید.

آیا مولتی ویتامین ها برای شما مفید هستند؟

علیرغم برخی ادعاهای جسورانه، مولتی ویتامین ها ممکن است به اندازه برخی شرکت ها برای سلامتی شما مفید نباشند. اغلب اعتقاد بر این است که آنها به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی کمک می کنند. اما، بررسی های گسترده این را نشان نمی دهد. بنابراین در افراد سالم، بعید است که هیچ فایده ای داشته باشند.

همچنین، اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید و دارو مصرف می کنید، مطمئن شوید که این مولتی ویتامین ها با یکدیگر تداخل ندارند. به همین دلیل است که بهتر است قبل از شروع هر مکملی با یک پزشک یا داروساز صحبت کنید.

آیا می توانید مولتی ویتامین های زیادی مصرف کنید؟

در بیشتر موارد، مولتی ویتامین ها مضر نیستند. اما گاهی اوقات، مصرف مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.

ویتامین های محلول در آب

اگر مقدار زیادی ویتامین محلول در آب مانند ویتامین C یا ویتامین B داشته باشید، بدن شما مقدار اضافی آن را دفع می کند، بنابراین به ندرت مضر خواهد بود. اما مگا دوز به طور بالقوه می تواند مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد مکمل ویتامین C می تواند باعث اسهال شود و ویتامین B7 بیش از حد می تواند باعث آسیب کبدی شود.

 

تاثیر مصرف روزانه مولتی ویتامین بر سلامتی

ویتامین های محلول در چربی

در مورد ویتامین‌های محلول در چربی، این ویتامین‌ها می‌توانند در بدن انباشته شوند و به طور بالقوه باعث عوارض جانبی مضر شوند. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A در طول سالیان متمادی ممکن است بر استخوان‌های شما تأثیر بگذارد و با افزایش سن، خطر شکستگی را افزایش دهد. یا مصرف بیش از حد در دوران بارداری می تواند به جنین شما آسیب برساند.

مواد معدنی مانند آهن نیز در صورت داشتن مقدار زیاد می تواند مضر باشد.

در نتیجه، بهتر است بفهمید که آیا کمبود یک ماده مغذی خاص دارید و مکملی را فقط با آن ماده مغذی مصرف کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.