علت برگشت ادرار از مثانه به کلیه چیست؟

ریفلاکس مجرای ادراری (ves-ih-koe-yoo-REE-tur-ul) جریان غیرطبیعی ادرار از مثانه به سمت لوله‌های (حالب) است که کلیه‌های شما را به مثانه متصل می‌کند. به طور معمول، ادرار از کلیه ها از طریق حالب ها به سمت مثانه جریان می یابد و قرار نیست برگردد. برگشت ادار به کلیه معمولاً در نوزادان و کودکان تشخیص داده می شود. این اختلال خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری را افزایش می دهد که در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

علائم برگشت ادرار به کلیه

علائم برگشت ادرار به کلیه چیست؟

عفونت های دستگاه ادراری معمولاً در افراد مبتلا به ریفلاکس وزیکوورترال رخ می دهد. عفونت دستگاه ادراری (UTI) همیشه علائم و نشانه‌های قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، اگرچه اکثر مردم برخی از آنها را دارند.

این علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

میل شدید و مداوم برای ادرار کردن
احساس سوزش هنگام ادرار کردن
نیاز به دفع مکرر مقدار کمی ادرار
ادرار کدر
تب
درد در پهلو ( پهلو) یا شکم

تشخیص عفونت ادراری در کودکان ممکن است دشوار باشد، زیرا ممکن است فقط علائم و نشانه های غیر اختصاصی داشته باشند.

علائم و نشانه‌ها در نوزادان مبتلا به UTI ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

یک تب غیر قابل توضیح
کمبود اشتها
تحریک پذیری

همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، رفلاکس مثانه ای درمان نشده می تواند منجر به موارد زیر شود:

شب ادراری
یبوست یا از دست دادن کنترل بر حرکات روده
فشار خون بالا
پروتئین در ادرار

یکی دیگر از نشانه های برگشت ادرار به کلیه ها، که ممکن است قبل از تولد با سونوگرافی تشخیص داده شود، تورم کلیه ها یا ساختارهای جمع کننده ادرار یک یا هر دو کلیه (هیدرونفروز) در جنین است که به دلیل ذخیره ادرار در کلیه ها ایجاد می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

علت برگشت ادرار از مثانه به کلیه چیست؟

سیستم ادراری شما شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار است. همه در دفع مواد زائد از بدن شما از طریق ادرار نقش دارند.

لوله‌هایی که حالب نامیده می‌شوند، ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برند و در آنجا ذخیره می‌شوند تا از طریق لوله دیگری (مجرای ادرار) در طول ادرار از بدن خارج شوند.

رفلاکس وزیکوورترال می تواند در دو نوع اولیه و ثانویه ایجاد شود:

رفلاکس ادراری اولیه :

کودکان مبتلا به رفلاکس ادراری اولیه با نقصی در دریچه به دنیا می آیند که به طور معمول مانع از برگشت ادرار از مثانه به حالب می شود. رفلاکس مثانه اولیه نوع شایع‌تر است.

همانطور که کودک شما رشد می کند، حالب ها بلند و صاف می شوند، که ممکن است عملکرد دریچه را بهبود بخشد و در نهایت رفلاکس را اصلاح کند. این نوع رفلاکس مجرای ادراری معمولاً در خانواده ها دیده می شود، که نشان می دهد ممکن است ژنتیکی باشد، اما علت دقیق نقص ناشناخته است.

رفلاکس ثانویه ادراری:

علت این نوع رفلاکس اغلب ناشی از عدم تخلیه صحیح مثانه است که به دلیل انسداد یا نارسایی ماهیچه مثانه یا آسیب به اعصابی است که تخلیه طبیعی مثانه را کنترل می کنند.

عوامل خطر رفلاکس مثانه ادراری عبارتند از:

اختلال عملکرد مثانه و روده (BBD). کودکان مبتلا به BBD ادرار و مدفوع خود را نگه می‌دارند و عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری را تجربه می‌کنند که می‌تواند به ریفلاکس مثانه‌ی حالب کمک کند.
نژاد. به نظر می رسد کودکان سفیدپوست بیشتر در معرض خطر رفلاکس مجرای ادراری هستند.
سن. نوزادان و کودکان تا سن ۲ سالگی بیشتر از کودکان بزرگتر به رفلاکس مجرای ادراری مبتلا می شوند.
سابقه خانوادگی. رفلاکس ادراری اولیه معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود. کودکانی که والدینشان به این عارضه مبتلا بودند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند. خواهر و برادرهای کودکانی که به این عارضه مبتلا هستند نیز در معرض خطر بالاتری قرار دارند، بنابراین پزشک ممکن است غربالگری برای خواهر و برادر کودک مبتلا به رفلاکس اولیه مجرای ادراری را توصیه کند.

علت برگشت ادرار از مثانه به کلیه

عوارض

آسیب کلیوی نگرانی اصلی رفلاکس مثانه است. هر چه رفلاکس شدیدتر باشد، احتمال بروز عوارض بیشتر است.

عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسکار کلیه (کلیه). UTI درمان نشده می تواند منجر به زخم شود که آسیب دائمی به بافت کلیه است. جای زخم گسترده ممکن است منجر به فشار خون بالا و نارسایی کلیه شود.
فشار خون بالا. از آنجایی که کلیه ها مواد زائد را از جریان خون خارج می کنند، آسیب به کلیه ها و تجمع مواد زائد در نتیجه می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.
نارسایی کلیه. جای زخم می تواند باعث از دست دادن عملکرد در قسمت فیلتر کننده کلیه شود. این ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود که می تواند به سرعت رخ دهد (نارسایی حاد کلیه) یا ممکن است در طول زمان ایجاد شود (بیماری مزمن کلیه).

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.