سوزش ادرار را چگونه درمان کنیم؟

سوزش ادرار ناراحتی، احساس سوزش یا درد است که در لوله (مجرای خروجی ادرار) که ادرار را از مثانه خارج می کند، تجربه می شود. سوزش ادرار همچنین می تواند شامل هر گونه درد در اطراف ناحیه تناسلی (پرینه) باشد که هنگام ادرار کردن احساس می شود. گاهی اوقات، هنگامی که شما دچار سوزش ادرار می شوید، بدن ممکن است بیش از حد گرم شود.

سوزش ادرار به خودی خود یک بیماری نیست بلکه اغلب نشانه یک بیماری است. در زنان، شایع ترین علت ادرار دردناک، عفونت دستگاه ادراری (UTI) است. با این حال، در مردان، برخی از اختلالات پروستات و اورتریت می تواند باعث ادرار دردناک شود. کم آبی بدن و بهداشت ضعیف نیز می تواند باعث ادرار دردناک شود.

سایر شرایط/بیماری‌های رایج که می‌توانند باعث ادرار دردناک شوند عبارتند از: عفونت مثانه، عفونت تبخال، ولوواژینیت، اسپاسم مثانه، سیستیت بینابینی، عفونت پروستات (پروستاتیت)، عفونت های مقاربتی (STIs) مانند سوزاک یا کلامیدیا و سیستیت پرتویی.

درمان سوزش ادرار با این راهکارها

۱- آب بیشتری بنوشید

فقط با افزایش مصرف آب می توانید مشکل دردناک ادرار خود را کاهش دهید. آب سموم و عفونت های باکتریایی را در مثانه و مجرای ادرار دفع می کند تا به کاهش درد ادرار شما کمک کند. علاوه بر این، نوشیدن آب بیشتر می تواند از بدتر شدن وضعیت شما به دلیل کم آبی جلوگیری کند. همچنین باعث افزایش ادرار می شود و گرمای بیش از حد بدن را به حالت عادی می رساند. در کنار نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز، می‌توانید با نوشیدن سوپ، آب‌میوه، آبگوشت و اسموتی‌ها و همچنین خوردن سبزیجات و میوه‌های غنی از آب بدن خود را هیدراته نگه دارید.

۲- از سرکه سیب استفاده کنید

خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی سرکه سیب به مهار عفونتی که باعث ادرار دردناک می شود کمک می کند. علاوه بر این، ACV همچنین به بازیابی سطح pH طبیعی بدن کمک می کند و همچنین منبع غنی از چندین ماده معدنی مفید مانند پتاسیم است. می توانید مخلوطی از یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام فیلتر نشده، یک قاشق چایخوری عسل خام را در یک لیوان آب دو بار در روز بنوشید تا نتایج موثری حاصل شود. همچنین می توانید ۱ تا ۲ فنجان سرکه سیب را در آب حمام خود مخلوط کرده و بدن خود را حداقل یک بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن خیس کنید تا به تدریج وضعیت خود را بهبود بخشد.

۳- کمپرس ولرم

کمپرس گرم می تواند به تسکین درد شما در هنگام ادرار کردن کمک کند. این گرما نه تنها درد شما را کاهش می دهد، بلکه فشار روی مثانه شما را نیز کاهش می دهد. کمپرس گرم باید به مدت ۵ دقیقه روی قسمت پایین شکم گذاشته شود و پس از مدتی انتظار تکرار شود. برای این منظور می توانید از پدهای گرمایشی نیز استفاده کنید.

۴- ماست ساده

ماست بدون شیرینی و ساده مملو از کشت های فعال است که می تواند در درمان مشکل دردناک ادرار شما مفید باشد. ماست به عنوان یک پروبیوتیک باعث رشد باکتری های خوب و همچنین جلوگیری از رشد باکتری های مضر می شود. همراه با مهار انواع متعدد عفونت ها، به حفظ تعادل pH اندام تناسلی زنان نیز کمک می کند. می توانید روزانه ۲ تا ۳ فنجان ماست ساده یا اسموتی ماست بخورید

۵- جوش شیرین

ادرار دردناک را می توان با کمک جوش شیرین نیز درمان کرد. جوش شیرین به دلیل ماهیت قلیایی خود به کاهش اسیدیته ادرار و همچنین احساس سوزش در هنگام ادرار کمک می کند. همچنین به متعادل کردن سطح pH بدن شما کمک می کند. می توانید حداقل به مدت یک هفته هر روز محلول یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به طور کامل در یک لیوان آب با معده خالی بنوشید.

درمان سوزش ادرار

۶- زنجبیل

زنجبیل همچنین به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی زنجبیل می تواند به کاهش مشکل ادرار دردناک ناشی از عفونت کمک کند. می توانید حداقل یک بار در روز مخلوطی از یک قاشق غذاخوری خمیر زنجبیل و یک قاشق غذاخوری عسل را مصرف کنید. به عنوان یک جایگزین، می توانید یک قاشق غذاخوری آب زنجبیل را با یک لیوان آب ساده یا ولرم مخلوط کنید و هر روز یک بار بنوشید. همچنین می توانید هر روز ۱ تا ۲ فنجان چای زنجبیل به عنوان جایگزین بنوشید.

۷- لیمو

برخی از علائم ادرار دردناک را نیز می توان با کمک لیمو کاهش داد. در واقع، لیمو دارای اثر قلیایی بر بدن شما است، حتی اگر ذاتاً اسیدی باشد. علاوه بر این، لیمو به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی قوی و همچنین اسید سیتریک موجود در آن به جلوگیری از مشکل ادرار کمک می کند. می توانید آب یک لیموترش و یک قاشق چای خوری عسل خام را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و به طور منظم صبح ناشتا بنوشید.

۸-تخم گشنیز

ادرار دردناک یا سوزش ادرار نیز با کمک دانه گشنیز قابل کاهش است. تخم گشنیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود از دستگاه ادراری در برابر عفونت محافظت می کند. آنها همچنین سموم مضر را از سیستم دفعی شما خارج می کنند و به عادی سازی ادرار شما کمک می کنند. آنها همچنین می توانند با کنترل گرمای بیش از حد بدن از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنند. باید ۲ قاشق چایخوری دانه گشنیز را در یک فنجان آب به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن آن را صاف کنید. چای حاصل را حداقل دو بار در روز بنوشید.

به عنوان یک جایگزین، می توانید یک قاشق غذاخوری پودر گشنیز را در سه فنجان آب مخلوط کنید و بگذارید یک شب در ظرفی در بسته بماند. صبح روز بعد مقداری آبمیوه به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط حاصل را سه بار در روز – هر بار یک فنجان – مصرف کنید

۹- خیار

به دلیل ادرارآور بودن خیار، می توان از آن برای کاهش مشکل ادرار دردناک استفاده کرد. خیار به دور نگه داشتن بدن از سموم و هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند، زیرا تقریباً ۹۵ درصد خیار را آب تشکیل می دهد. آنها همچنین به دلیل خاصیت خنک کنندگی خود به عادی سازی دمای بدن شما کمک می کنند. برای این درمان، مخلوط/اسموتی از یک فنجان آب خیار و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل خام را دو بار در روز تهیه کنید. همچنین می توانید هر روز ۲ تا ۳ عدد خیار بخورید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

۱۰- دوغ

باکتری های خوب موجود در دوغ، به دلیل اینکه منبع خوبی از پروبیوتیک ها هستند، می توانند به مهار عفونت های ناشی از سوزش ادرار در دستگاه ادراری کمک کنند. دوغ همچنین به دلیل مواد مغذی متعدد موجود در آن به بهبود ایمنی شما کمک می کند. برای درمان سوزش ادرار باید هر روز دوغ بنوشید.

۱۱- دانه شنبلیله

دانه های شنبلیله یکی از موثرترین درمان های خانگی برای سوزش ادرار است. آنها نه تنها به پیشگیری از انواع عفونت ها کمک می کنند، بلکه به بهبود سطح pH اطراف اندام های تناسلی زنان و همچنین جلوگیری از رشد عفونت ها در بدن شما کمک می کنند. برای این درمان، می توانید نصف قاشق چایخوری دانه شنبلیله را با یک لیوان دوغ میل کنید یا یک قاشق چایخوری پودر دانه شنبلیله را با یک قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کنید تا حداقل دو بار در روز مصرف کنید.

همچنین می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری از این دانه‌ها را در یک لیوان آب خیس کنید و صبح‌ها بعد از صاف کردن دانه‌ها، با یک قاشق چای‌خوری عسل خام مخلوط کنید. آن را صبح با معده خالی بنوشید.

۱۲- هویج

همچنین می‌توان با خوردن هویج، سوزش ادرار را تسکین داد، زیرا عفونت را درمان می‌کند و سموم و باکتری‌های مضر را از بدن شما دفع می‌کند. با نوشیدن آب آن یا خام خوردن آن می توانید ادرار دردناک را درمان کنید.

۱۳- آب نارگیل

آب نارگیل به درمان ادرار دردناک کمک می کند، ایمنی شما را تقویت می کند و همچنین باکتری های مضر را از بدن شما دفع می کند. برای این درمان، دو بار در روز آب نارگیل بنوشید.

۱۴- آب زغال اخته

یکی دیگر از داروهای موثر برای سوزش ادرار ناشی از عفونت باکتریایی، آب زغال اخته است. آب زغال اخته با دفع باکتری ها از مثانه شما را تمیز می کند. شما باید ۱۶ تا ۳۰ اونس از این آب میوه را بدون افزودن شکر بنوشید تا نتایج بهتری به دست آورید زیرا آب شیرین ممکن است آنقدر موثر نباشد.

درمان سوزش ادرار

۱۵- آب تربچه

تربچه از باکتری های مولد سوزش ادرار جلوگیری می کند. شما باید یک قاشق غذاخوری از این آب را با معده خالی به عنوان اولین چیزی که در روز مصرف می کنید، میل کنید. تا حد زیادی به کاهش درد ادرار شما کمک می کند.

۱۶- برگ ریحان

برگ های ریحان علائم دیسوری شما را به روشی طبیعی کاهش می دهد. باید چند برگ ریحان را در یک لیوان آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید و بعد از سرد شدن یک قاشق غذاخوری عسل خام را مخلوط کنید. برای درمان سوزش ادرار می توانید این مخلوط را دو بار در روز بنوشید.

۱۷- هل

سوزش ادرار را می توان با هل سبز نیز درمان کرد. می توانید دانه های له شده هل را در یک لیوان شیر اضافه کنید و قبل از نوشیدن خوب مخلوط کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.