علائم تستوسترون پایین چیست؟آقایان حتما بخوانید

تستوسترون پایین حدود ۳۹ درصد از مردان ۴۵ ساله و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشد. کاهش میل جنسی، بی انگیزگی و کاهش توده عضلانی و استخوانی تنها تعدادی از مشکلاتی است که مردان با تستوسترون پایین ممکن است با آن مواجه شوند.اگر با سطوح پایین تستوسترون دست و پنجه نرم می‌کنید، در ابتدا مهم است که به یاد داشته باشید که تنها نیستید، و بسیاری از مردان دیگر نیز تجربیات مشابهی را تجربه می‌کنند.

تستوسترون چیست؟

اگرچه بدن زن و مرد هر دو تستوسترون تولید می کنند، اما به طور گسترده ای به عنوان “هورمون جنسی مردانه” نامیده می شود زیرا مردان دارای سطوح بسیار بالاتری نسبت به زنان (که فقط مقدار کمی دارند) دارند.

مردان تستوسترون را در بیضه ها تولید می کنند و نقش مهمی در تعدادی از عملکردهای مختلف از جمله …

رشد آلت تناسلی و بیضه
تولید اسپرم
تولید گلبول قرمز
میل جنسی
توزیع چربی
توده و استحکام استخوان
اندازه و قدرت عضلات

تستوسترون همچنین مسئول ایجاد برخی ویژگی های مردانه در دوران بلوغ مانند موهای صورت و شرمگاهی و صدای عمیق است.

چه چیزی باعث کاهش سطح تستوسترون می شود؟

چه چیزی باعث کاهش سطح تستوسترون می شود؟

در مردان، سطح تستوسترون در طول دوران بلوغ تا زمانی که در اواخر دهه ۲۰ به اوج خود برسد، ادامه خواهد داشت. طبق NHS، سطح آن از سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی به بعد به طور پیوسته کمتر از ۲٪ در سال کاهش می یابد.اگرچه همه مردان با افزایش سن، کاهش سطح تستوسترون را تجربه می کنند، برخی از عوامل سبک زندگی و شرایط سلامتی می توانند باعث کاهش تولید تستوسترون و گاهی اوقات کمبود آن شوند.

علائم تستوسترون پایین چیست؟

علائم تستوسترون پایین گسترده است و می تواند شامل…

مشکلات نعوظ و حفظ آن
میل جنسی کم
تعریق زیاد/ تعریق شبانه
افزایش بافت سینه
از دست دادن توده عضلانی بدون چربی و قدرت
کاهش توده استخوانی
کم خونی
افزایش چربی بدن
ریزش موهای بدن
ناباروری
خستگی
خلق و خوی پایین / افسردگی
مشکل در حافظه و تمرکز (مه مغزی)
از دست دادن قدرت و اراده

۸ راه برای افزایش سطح تستوسترون در مردان

اگرچه برای شکستن تابوی کمبود تستوسترون و افزایش درک نحوه تأثیر آن بر مردان باید کار بیشتری انجام شود، اما اگر با علائم دست و پنجه نرم می‌کنید، هنوز کمکی وجود دارد.همچنین کارهایی وجود دارد که می توانید برای مدیریت و افزایش بالقوه سطح تستوسترون پایین خود انجام دهید.

۱٫ با پزشک صحبت کنید

در حالی که راه‌های زیادی برای افزایش طبیعی سطح تستوسترون وجود دارد، اما اگر فکر می‌کنید سطح تستوسترون شما پایین است و با علائم دست و پنجه نرم می‌کنید، مهم است که با پزشک عمومی خود وقت ملاقات بگیرید. اگر با این کار احساس راحتی می کنید، می توانید از یک پزشک مرد درخواست کنید.

اولین چیزی که آنها معمولا ترتیب می دهند آزمایش خون برای تأیید اینکه آیا سطح شما پایین است یا خیر است. اگر چنین هستند، ممکن است به یک متخصص غدد ارجاع داده شوید، که آزمایش‌های بیشتری را انجام می‌دهد و ممکن است گزینه درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) را به شما پیشنهاد دهد.

TRT برای جایگزینی تستوسترونی که کمبود آن دارید طراحی شده است و سطح آن را به مقدار طبیعی برمی گرداند. معمولاً به صورت قرص، ژل یا پچ داده می شود.

در گذشته، TRT با سرطان پروستات مرتبط بوده است. اگرچه بررسی‌های جدیدتر (مانند این بررسی در سال ۲۰۱۵ و این بررسی در سال ۲۰۱۶) نشان داده است که هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد TRT خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می‌دهد یا اینکه سرطان پروستات را در مردانی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اند بدتر می‌کند. تشخیص داده شده است.با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد TRT می تواند خطر حملات قلبی را در مردان مبتلا به بیماری قلبی کاهش دهد.

۲٫ مطمئن شوید که ویتامین D کافی دریافت می کنید

ویتامین D – که اغلب به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می شود – نقش مهمی در تعدادی از عملکردهای مختلف بدن از جمله استخوان ها و عضلات قوی تر، بهبود سلامت دهان و دندان و سیستم ایمنی قوی تر ایفا می کند. اما دانشمندان همچنین ارتباط مثبتی بین سطح تستوسترون و ویتامین D در مردان پیدا کرده اند.

به عنوان مثال، در این مطالعه، به ۲۰۰ مرد به مدت یک سال هر روز یک دوز ویتامین D یا دارونما داده شد. در ابتدای سال، همه مردان سطح تستوسترون پایین و کمبود ویتامین D داشتند و در پایان سال، هم سطح ویتامین D و هم سطح تستوسترون آنها افزایش یافته بود.

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید سطح ویتامین D را افزایش دهید، از جمله گذراندن زمان بیشتر در بیرون، خوردن ماهی و قارچ‌های چرب بیشتر، یا مصرف مکمل‌های ویتامین D (همیشه قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید، زیرا مصرف دوزهای بالا می‌تواند مضر باشد).

8 راه برای افزایش سطح تستوسترون در مردان

۳٫ خواب با کیفیت خوب داشته باشید

نخوابیدن کافی – یا خواب زیاد – می تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون شود.

NHS توصیه می کند که اکثر بزرگسالان به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم به بین شش تا نه ساعت خواب نیاز دارند. اگر به دلیل مشغله کاری همیشه این امکان وجود ندارد، پس کم کردن خواب در روزهای تعطیل همچنان می تواند در افزایش سطح تستوسترون موثر باشد.

اگر کسی هستید که برای خوابیدن یا خواب ماندن تلاش می کنید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است کمک کند. برای مثال، محدود کردن استفاده از دستگاه‌های ساطع کننده نور آبی (تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و غیره) در نزدیکی زمان خواب، یافتن راه‌هایی برای استراحت و آرامش قبل از خواب، و اطمینان از اینکه شرایط اتاق خواب شما برای خواب مناسب است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “مشکلات پروستات برای آقایان بالای ۵۰ سال” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۴٫ در مورد فواید مکمل های آشواگاندا تحقیق کنید

Ashwagandha درختچه ای کوچک و همیشه سبز است که در مناطقی از خاورمیانه، هند و آفریقا می روید. می توان آن را به عنوان مکمل مصرف کرد و احتمالاً بیشتر به دلیل توانایی آن در کاهش استرس شناخته شده است – اما تحقیقات همچنین نشان داده است که می توان از آن برای افزایش تستوسترون و تعداد اسپرم در مردان استفاده کرد.

۵٫ به طور منظم ورزش کنید، اما به خود فرصت دهید تا بهبود پیدا کنید

مطالعات متعدد اثرات مثبت ورزش بر سطح تستوسترون را برجسته کرده اند.این مطالعه نشان داد که مردان فعال از نظر بدنی نسبت به مردان کم تحرک سطوح بالاتری از تستوسترون دارند، در حالی که یک مطالعه بیشتر نشان داد که برای مردان دارای اضافه وزن، انجام تمرینات هوازی در افزایش سطح تستوسترون موثرتر از رژیم های کاهش وزن به تنهایی است.

همچنین ارتباط هایی با سطوح بالاتر تستوسترون و تمرینات قدرتی وجود دارد و مطالعات نشان می دهد که وزنه زدن به طور منظم راهی موثر برای افزایش تستوسترون در بلند مدت و کوتاه مدت است. اگر مایلید در مورد فواید افزایش قدرت در زندگی بعدی بیشتر بخوانید، مقاله ما را بررسی کنید. اهمیت ایجاد قدرت و تعادل در ۵۰ و ۶۰ سالگی.

با این حال، دانشمندان همچنین خاطرنشان کرده اند که بدون استراحت و زمان ریکاوری کافی در بین جلسات (تمرین بیش از حد)، ورزش می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به کاهش سطح تستوسترون شود. به عنوان یک دستورالعمل کلی، NHS توصیه می کند که بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه تمرین با شدت متوسط انجام دهند.

۶٫ هیدراته بمانید

با توجه به اینکه بدن ما از ۷۵ درصد آب تشکیل شده است، تعجب آور نیست که وقتی به اندازه کافی هیدراته نیستیم، ممکن است مشکلات زیادی پیش بیاید – و تحقیقات نشان می دهد که سطح تستوسترون نیز از این امر مستثنی نیست.

NHS توصیه می‌کند که باید شش تا هشت لیوان مایعات در روز بنوشیم که می‌تواند شامل آب، نوشیدنی‌های بدون قند، چای، قهوه و شیر کم‌چرب باشد.

۷٫ از رژیم غذایی حاوی چربی های سالم استفاده کنید

علم به ما می گوید که پیروی از رژیم های غذایی با کالری محدود یا کم چربی/بدون چربی می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان شود. همچنین نشان می دهد که خوردن چربی های سالم می تواند سطح تستوسترون را در یک زمان نسبتاً کوتاه افزایش دهد.مردان در این مطالعه به مدت سه هفته روغن زیتون بکر یا روغن آرگان بکر مصرف کردند و پس از آن مشخص شد که سطح تستوسترون آنها به ترتیب ۱۷٫۴ و ۱۹٫۹۹ درصد افزایش یافته است.

چربی های سالم همیشه باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در حد اعتدال مصرف شوند و می توانند شامل غذاهای دریایی مانند سالمون، ماهی تن و ساردین، دانه هایی مانند دانه چیا و بذر کتان و آجیل هایی مانند گردو باشند.

علائم تستوسترون پایین چیست؟

۸٫ راه هایی برای مدیریت استرس بیابید

همه ما می دانیم که استرس برای ما خوب نیست – اما از نظر علمی ثابت شده است که سطح تستوسترون را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که وقتی استرس دارید، سطح کورتیزول (هورمون استرس) افزایش می یابد و سطح تستوسترون کاهش می یابد.

بسیاری از ما استرس را به عنوان بخشی عادی از زندگی روزمره می پذیریم و به آن عادت می کنیم، اما راه های مختلفی وجود دارد که می توان آن را کاهش داد یا مدیریت کرد. گاهی اوقات، این می تواند به معنای ایجاد تغییرات بزرگتر در زندگی ما باشد، مانند تغییر شغل یا دور شدن از یک رابطه ناخوشایند.

در موارد دیگر، می‌تواند شامل تغییرات کوچک‌تری مانند دوری از عادت‌های ناسالم، یادگیری به چالش کشیدن افکار منفی یا برقراری ارتباط با دیگران باشد. برای راهنمایی و مشاوره بیشتر، ممکن است دوست داشته باشید مقاله ما را بخوانید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.