مشکلات پروستات برای آقایان بالای ۵۰ سال

پروستات چیست؟

فقط مردان پروستات دارند – و این غده کوچکی به اندازه یک گردو است که زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. مجرای ادرار (لوله ای که ادرار و مایع منی را در مردان حمل می کند) از آن عبور می کند.غده پروستات از بافت ماهیچه ای و غده ای تشکیل شده است و وظیفه اصلی آن ترشح مایع قلیایی سفید شیری است. این مایع، اسپرم را از اسیدیته در واژن (که در غیر این صورت آن را از بین می برد) تغذیه و محافظت می کند و به اسپرم اجازه می دهد تا به تخمک برسد و آن را بارور کند.

این مایع همچنین حاوی آنتی ژن اختصاصی پروتئین (PSA) است که اسپرم را آبکی‌تر می‌کند تا راحت‌تر منتقل شود.مایع پروستات ۲۰ تا ۳۰ درصد از حجم کل مایع منی را تشکیل می دهد. اگرچه مایع پروستات در غده پروستات ساخته می شود، اما در غده لوله ای شکل کوچک دیگری به نام وزیکول منی ذخیره می شود. این درست بالای پروستات پشت مثانه قرار می گیرد. در حین رابطه جنسی، مایع وزیکول منی و اسپرم بیضه ها به زور وارد مجرای ادرار شده و به آلت تناسلی منتقل می شود.

عملکرد و رشد پروستات توسط تستوسترون (همچنین به عنوان هورمون جنسی مردانه شناخته می شود) تعیین می شود. تستوسترون نقش مهمی در تعدادی از عملکردهای مختلف بدن مرد از جمله تولید اسپرم، میل جنسی و اندازه و قدرت ماهیچه ایفا می کند.

تغییرات پروستات با افزایش سن

پروستات دارای دو مرحله اصلی رشد است – یکی در دوران بلوغ که اندازه آن دو برابر می شود و دیگری زمانی که یک مرد به سن ۲۵ سالگی (تقریبا) می رسد. از سن ۲۵ سالگی، اندازه آن با سرعت ثابتی در طول زندگی مردان افزایش می یابد و ممکن است به اندازه یک لیمو برسد.هنوز به طور کامل درک نشده است که چرا پروستات با افزایش سن مردان به رشد خود ادامه می دهد. اگرچه گفته می شود که این اتفاق در نتیجه تغییرات هورمونی رخ می دهد.

تغییرات پروستات با افزایش سن

مشکلات پروستات که باید مراقب آنها بود

بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPE)

برخی از مردان با افزایش سن پروستات هیچ مشکلی را تجربه نمی کنند.

BPE در مردان مسن‌تر شایع‌تر است، و معمولاً توضیح می‌دهد که وقتی غده پروستات روی مثانه و مجرای ادرار در حین رشد فشار می‌آورد چه اتفاقی می‌افتد و ادرار را دشوارتر یا مکرر می‌کند. همچنین می تواند تخلیه کامل مثانه را دشوار کند.

اگر BPE بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، می توان آن را به روش های مختلفی درمان کرد. به عنوان مثال، ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش مصرف الکل، نوشیدن کمتر قبل از خواب و ورزش منظم می تواند کمک کننده باشد. همچنین داروهایی وجود دارند که می‌توانند اندازه پروستات را کاهش دهند و مثانه را آرام کنند تا ادرار راحت‌تر شود. جراحی نیز یک گزینه است، اما تنها در موارد شدید پس از اتمام تمام گزینه های درمانی دیگر توصیه می شود.

در برخی موارد، BPE می تواند عوارضی مانند عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا ناتوانی در دفع ادرار (احتباس حاد ادرار یا AUR) ایجاد کند. AUR می تواند باعث درد شدید و تورم در قسمت تحتانی شکم شود. اگر این اتفاق افتاد، باید فوراً به نزدیک‌ترین بخش A&E خود مراجعه کنید. BPE به سرطان مرتبط نیست و NHS تأکید می‌کند که داشتن این عارضه به این معنی نیست که احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است. اگرچه BPE معمولاً تهدیدی برای سلامتی نیست، ناراحتی آن می تواند زندگی روزمره را تحت فشار قرار دهد. بسیاری از مردان نیز آن را خجالت آور می دانند و در نتیجه می توانند عزت نفس خود را از دست بدهند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین روش های افزایش میل جنسی در زوجین” را نیز مطالعه بفرمایید.      

پروستاتیت

پروستاتیت زمانی رخ می دهد که غده پروستات ملتهب می شود و می تواند باعث درد در نواحی اطراف شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که باکتری از دستگاه ادراری به غده پروستات نشت می کند و همچنین می تواند ناشی از عفونتی باشد که از مثانه شروع شده است.پروستاتیت می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اگرچه در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایع‌تر است و شکل حاد آن از هر ۱۰۰۰۰ مرد، یک نفر را مبتلا می‌کند.

علائم پروستاتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد در ناحیه تناسلی، پایین معده یا کمر
درد هنگام مدفوع یا ادرار کردن
نیاز به دفع بیشتر ادرار (مخصوصاً در شب)
خون در ادرار شما
درد هنگام انزال
عدم توانایی در دفع ادرار (احتباس حاد ادرار)
درد عضلات و مفاصل، گاهی اوقات همراه با تب و لرز و به طور کلی احساس ناخوشی

پروستاتیت حاد به طور ناگهانی ایجاد می شود و ممکن است فقط چند روز یا چند هفته طول بکشد، در حالی که پروستاتیت مزمن ممکن است سه ماه یا بیشتر طول بکشد. مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن ممکن است علائمی داشته باشند که در طول ماه ها یا سال ها ظاهر می شوند و از بین می روند.

اگر علائم پروستاتیت دارید (مخصوصاً اگر ناگهانی یا شدید باشد)، توصیه می‌شود که با پزشک عمومی خود ملاقاتی داشته باشید تا از شما سؤالاتی بپرسد و معده شما (و احتمالاً راست روده را برای احساس هر چیز غیرعادی) معاینه کند. آنها همچنین ممکن است از شما نمونه ادرار بخواهند، زیرا این می تواند علائم عفونت را نشان دهد. اگر پزشک عمومی شما در مورد پیش آگهی مطمئن نیست، ممکن است بخواهد با فرستادن شما به یک متخصص برای آزمایش های بیشتر، سایر شرایط را رد کند.

سرطان پروستات

همانطور که قبلا ذکر شد، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است، و اگرچه علل آن تا حد زیادی ناشناخته است – آنچه ما می دانیم این است که بیشتر موارد در مردان در سراسر جهان دیده می شود.همچنین ممکن است این خطر در مردان چاق، مردانی که برادر یا پدری دارند که به این بیماری مبتلا بوده است، یا در مردان سیاهپوست بیشتر باشد (۱ از ۴ شانس، در مقایسه با احتمال ۱ در ۸ مردان دیگر).

سرطان پروستات در طی چند سال به آهستگی ایجاد می شود و ممکن است در ابتدا هیچ علامتی وجود نداشته باشد. علائم اغلب تا زمانی که سرطان به اندازه ای رشد نکند که به مجرای ادرار فشار وارد کند و مشکلاتی در ادرار ایجاد کند ظاهر نمی شود.

مشکلات پروستات برای آقایان بالای 50 سال

علائم و نشانه های سرطان پروستات که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

نیاز به دفع بیشتر ادرار
مجبور شدن خیلی ناگهانی به توالت بروند
بیدار شدن اغلب برای ادرار کردن در طول شب
مثانه خود را به طور کامل تخلیه نمی کند
داشتن جریان ضعیف ادرار (حتی زمانی که میل به ادرار شدید است)
زور زدن برای ادرار کردن یا طولانی تر از حد معمول طول می کشد
شروع ادرار کردن برایتان سخت است، حتی زمانی که احساس ناامیدی می کنید
خون در ادرار یا منی

داشتن این علائم لزوماً به معنای ابتلا به سرطان پروستات نیست، اما مهم است که با پزشک عمومی خود که می‌تواند برخی از آزمایش‌ها را انجام دهد و به شما کمک کند تا به آنچه که در حال وقوع است، قرار ملاقات بگذارید.اولین قدم معمولاً انجام آزمایش PSA خواهد بود. این یک آزمایش خون است که مقدار آنتی ژن اختصاصی پروتئین (PSA) را در خون شما اندازه گیری می کند. این پروتئین در پروستات ساخته می شود و می تواند نشانه های خاصی در مورد سلامت آن ایجاد کند.

سطوح بالای PSA می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد (البته نه همیشه سرطان). پزشک شما همچنین ممکن است یک نمونه ادرار انجام دهد، از شما بخواهد که یک دفتر خاطرات مثانه داشته باشید، و/یا یک معاینه فیزیکی از ناحیه معده، آلت تناسلی و پروستات (که از طریق دیواره راست روده قابل لمس است) انجام دهد.

دلیل اینکه آزمایش‌های PSA به طور معمول برای همه مردان انجام نمی‌شود این است که اگرچه در برخی موارد می‌توانند به تشخیص سرطان کمک کنند، اما ممکن است سرطان را از دست بدهند یا نتیجه مثبت کاذب ایجاد کنند. این می تواند منجر به اطمینان کاذب در صورت وجود سرطان، یا آزمایشات اضافی (و نگرانی) در صورت عدم وجود سرطان شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.