سوزاک چه بیماری است؟خانمها و آقایان متاهل لطفا این مقاله را بخوانید

سوزاک، یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی (STIs) در دنیا است. با وجود شیوع آن، بسیاری از مردم نمی دانند که به سوزاک مبتلا هستند. این به این دلیل است که سوزاک همیشه علائمی به خصوص در زنان ایجاد نمی کند. مردان معمولاً علائم قابل توجه تری را تجربه می کنند، اما معمولاً به اندازه کافی زود به دنبال مراقبت برای جلوگیری از گسترش عفونت نیستند.این مقاله به بررسی علائم و عوارض سوزاک می پردازد. همچنین به شما اطلاع می دهد که چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

هنگامی که علائم ظاهر می شوند، معمولاً عبارتند از:

ترشح از آلت تناسلی یا واژن
درد هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی
عوارض سوزاک درمان نشده می تواند از التهاب اندام های تناسلی تا ناباروری متغیر باشد.

علائم اولیه سوزاک چیست؟

سوزاک در طول فعالیت جنسی منتقل می شود. اگر علائم اولیه وجود داشته باشد، معمولاً ناحیه ای را که در معرض قرار گرفته است درگیر می کند، از جمله:

اندام تناسلی
رکتوم
گلو

زنان مبتلا به این عفونت احتمالا این علائم را تجربه میکنند: 

ترشحات واژن
سوزش یا درد هنگام ادرار کردن (دیسوریا)
خارش واژن
خونریزی بین پریودها
درد یا ناراحتی زیر شکم
درد هنگام رابطه جنسی (دیسپارونی)

علائم سوزاک چیست؟

زنان و سوزاک بدون علامت

اکثر زنان مبتلا به سوزاک علائمی ندارند. هنگامی که علائم وجود دارد، گاهی اوقات آنها را با عفونت مثانه یا واژن اشتباه می گیرند.

مردان مبتلا به این عفونت احتمالا این علائم را تجربه میکنند: 

ترشح زرد مایل به سبز از آلت تناسلی
سوزش ادرار
درد و تورم در بیضه یا کیسه بیضه

سوزاک رکتوم ممکن است باعث:

خارش خفیف
درد و ناراحتی
خونریزی یا درد در هنگام اجابت مزاج

این علائم را می توان با هموروئید اشتباه گرفت.

زمان بروز علائم سوزاک

اگر علائم و نشانه های سوزاک ایجاد شود، معمولاً ۱۰ تا ۱۴ روز پس از مواجهه ظاهر می شوند.

علائم بیماری سوزاک در نوزادان

انتقال عمودی نیز ممکن است رخ دهد. این بدان معناست که یک نوزاد می تواند از مادرش سوزاک بگیرد.

این معمولا تا زمانی که نوزاد در رحم است اتفاق نمی افتد. این انتقال می تواند در هنگام زایمان و زمانی که نوزاد در معرض ترشحات تناسلی مادر قرار می گیرد، رخ دهد.

هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری هایی که باعث سوزاک می شوند ممکن است به چشم نوزاد منتقل شوند. این امر باعث افتالمیا نوزادان، نوعی التهاب ملتحمه (عفونت چشم) می شود. با قرمزی چشم، درد و ترشح مشخص می شود. تجویز روتین یک پماد ضد باکتریایی چشم در بدو تولد می تواند از این وضعیت جلوگیری کند.

وقتی نوزادان دچار این عارضه می شوند، معمولاً در عرض دو تا پنج روز علائم ایجاد می کنند. سایر مشکلات مرتبط با عفونت می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت پوست سر
واژینیت
اورتریت
عوارض شامل زخم قرنیه، مننژیت، سپسیس و کوری است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

عوارض سوزاک چیست؟

سوزاک بدون درمان می تواند منجر به عوارض جدی شود. این عوارض می‌توانند بر دستگاه تناسلی و به‌ندرت مفاصل، پوست، قلب و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند.

عوارض در زنان

در زنان مبتلا به سوزاک درمان نشده، شایع ترین عارضه بیماری التهابی لگن (PID) است. این یک عفونت بالقوه جدی دستگاه تناسلی زنان است. علائم اغلب بلافاصله پس از دوره قاعدگی ظاهر می شوند. در برخی موارد، این اولین علامت عفونت است. PID با درد در لگن و پایین شکم مشخص می شود. علائم دیگر عبارتند از:

حالت تهوع
استفراغ
تب
لرز
ترشحات بدبو
ناباروری

عفونت گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد زخم در لوله های فالوپ شود. این می تواند منجر به انسداد کامل لوله ها و ناباروری شود. اگر انسداد جزئی رخ دهد، تخمک بارور شده ممکن است نتواند از تخمدان ها به رحم منتقل شود. این منجر به حاملگی خارج رحمی (لوله ای) می شود. وقتی این اتفاق می افتد، سقط جنین اجتناب ناپذیر است. در صورت وجود پارگی و خونریزی می تواند جان مادر را به خطر بیندازد.

عوارض سوزاک در مردان چیست؟

در مردان، عفونت درمان نشده می تواند به اپیدیدیم آسیب برساند و آن را مسدود کند. این لوله باریکی است که اسپرم را در کیسه بیضه ذخیره می کند.

اپیدیدیمیت سوزاک ممکن است با موارد زیر شناسایی شود:

سوزش ادرار
ترشحات بدبو
انزال دردناک
غدد لنفاوی متورم در کشاله ران
انسداد یک یا هر دو لوله می تواند منجر به ناباروری شود

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

بیشتر علائم سوزاک نسبتاً غیر اختصاصی هستند و به راحتی می توان آنها را نادیده گرفت. به همین دلیل، بهترین قانون سرانگشتی این است که اگر رابطه جنسی بدون کاندوم با همسرتان داشته اید، از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درخواست غربالگری STI کنید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که همسرتان به بیماری مقاربتی مبتلا باشد. همچنین مهم است که در صورت داشتن علائم عفونت، هر چند خفیف، آزمایش دهید.

اگر متاهل هستید، باید سالانه آزمایش سوزاک و سایر بیماری های مقاربتی انجام دهید. این مهم است حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید و بدون کاندوم رابطه جنسی نداشته باشید.

سوزاک چیست

خلاصه مطالب بالا درباره بیماری سوزاک

سوزاک اغلب هیچ علامتی ندارد، به خصوص در زنان. در مردان، علائم ممکن است به موقع تشخیص داده نشود تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.

هنگامی که علائم ظاهر می شوند، می توانند شامل ترشح، درد و خارش باشند. علائم در مناطقی مانند اندام تناسلی، راست روده و گلو ظاهر می شود که در معرض باکتری قرار دارند.

عوارض سوزاک درمان نشده می تواند از ناباروری تا بیماری التهابی لگن (در زنان) یا عفونت گنوکوکی منتشر باشد که زمانی اتفاق می افتد که عفونت وارد جریان خون شود.

از آنجایی که علائم را می توان به راحتی از دست داد، اگر متاهل هستید، مهم است که به طور منظم برای سوزاک و سایر بیماری های مقاربتی غربالگری شوید.

درمان های خانگی برای سوزاک

سیر

سیر به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است و آن را به یک درمان خانگی رایج برای عفونت های باکتریایی تبدیل می کند. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۰۵، تأثیرات فرآورده‌ها و عصاره‌های سیر را بر روی باکتری‌های عامل سوزاک بررسی کرد. محققان دریافتند که ۴۷ درصد از محصولات مورد مطالعه دارای فعالیت ضد میکروبی علیه باکتری ها هستند.

سرکه سیب

جستجوی اینترنتی برای درمان‌های طبیعی سوزاک اغلب سرکه سیب را به صورت خوراکی یا موضعی به عنوان راه حل توصیه می‌کند. با این حال، هیچ مطالعه تحقیقاتی برای حمایت یا رد این ادعاها وجود ندارد.

در حالی که سرکه سیب ممکن است برخی از خواص ضد باکتریایی داشته باشد، همچنین بسیار اسیدی است که می تواند بافت های ظریف اندام تناسلی شما را تحریک کند.

گیاه گلدن سیل

گلدن سیل که به نام بربرین یا Hydrastis canadensis L. نیز شناخته می شود، گیاهی است که دارای خواص ضد میکروبی است. مهاجران اروپایی در دهه ۱۸۰۰ از گلدن سیل به عنوان درمانی برای سوزاک استفاده کردند.

در حالی که برخی تحقیقات در مورد استفاده از گلدن سیل به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری های مقاوم در برابر استاف وجود دارد، هیچ تحقیق قابل توجهی در مورد گلدن سیل برای درمان سوزاک وجود ندارد.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.