علت سرفه خونی چیست؟ آیا نگران کننده است؟

سرفه خونی می تواند ترسناک باشد، اما همیشه نشانه یک اورژانس پزشکی جدی نیست.بسیاری از موارد می تواند نتیجه سرفه مداوم یا عفونت قفسه سینه باشد که اغلب خود به خود برطرف می شود، اما همیشه باید توسط پزشک بررسی شود.با این حال، مواقعی وجود دارد که سرفه خونی (یا هموپتیزی) می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد.

برای مثال، سرفه کردن خون قهوه‌ای یا خونی که به نظر می‌رسد حاوی تفاله قهوه است(از نظر رنگ منظور است)، می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی از سیستم گوارشی باشد.سرفه کردن همراه با خلط کف آلود و صورتی می تواند نشانه ای از نارسایی قلبی باشد.

اگر سرفه های خونی دارید به پزشک مراجعه کنید زیرا آنها باید رد کنند که آیا علت آن یک بیماری جدی پزشکی مانند آمبولی ریه، آبسه ریه یا نارسایی قلبی است یا خیر.

آنها همچنین می توانند بفهمند که آیا این بیماری به دلیل سایر شرایط پزشکی مانند عفونت قفسه سینه یا سرفه طولانی مدت ایجاد شده است یا خیر و در مورد مدیریت بیشتر به شما توصیه می کنند.

علت سرفه خونی چیست؟

آیا زیاد سرفه خونی می کنید؟

اگر سرفه خونی می کنید و همچنین سرفه ای دارید که مخاط یا خلط تولید می کند، ممکن است عفونت قفسه سینه مانند ذات الریه، سل یا برونشیت داشته باشید. این جایی است که باکتری ها یا سایر میکروب ها بافت های ریه ها و مجاری هوایی شما را آلوده می کنند.

عفونت قفسه سینه همچنین می تواند علائمی مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، درد عضلانی یا درجه حرارت بالا ایجاد کند. تصور می شود حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد بزرگسالانی که با سرفه خونی همراه هستند، دچار عفونت قفسه سینه هستند.

بیشتر عفونت‌های قفسه سینه طی ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌روند، اما برخی از افراد دچار بیماری‌های مزمن یا طولانی‌مدت قفسه سینه مانند برونشیت مزمن می‌شوند که می‌تواند چندین ماه یا گاهی سال‌ها طول بکشد.

یک پزشک به شما کمک می کند تا یک بیماری زمینه ای را رد کنید و سعی کنید خطر هر گونه عوارض بعدی را کاهش دهید.

آنها ممکن است برای کمک به تشخیص بیماری شما رادیوگرافی از قفسه سینه شما را درخواست کنند. اگر آنها فکر می کنند که شما یک عفونت قفسه سینه دارید که ناشی از عفونت باکتریایی است، ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک نیز تجویز کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “علت خارش گلو چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا خس خس، تنگی نفس دارید یا خیلی خسته هستید؟

اگر سرفه خونی می کنید و همچنین خس خس می کنید یا تنگی نفس دارید، ممکن است بیماری به نام برونشکتازی داشته باشید. این جایی است که راه های هوایی در ریه های شما گشاد و ملتهب می شود.

برونشکتازی اغلب به دلیل یک نوع شدید پنومونی یا سل ایجاد می شود. همچنین می‌تواند با شرایطی مرتبط باشد که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد، بیماری التهابی روده، آسم یا سارکوئیدوز – جایی که لکه‌هایی از بافت قرمز و متورم در اندام‌ها، معمولاً ریه‌ها و پوست ایجاد می‌شود.

حدود ۵۰ درصد موارد نیز ایدیوپاتیک هستند، به این معنی که پزشکان نمی توانند علت واضحی را شناسایی کنند.

علائم برونشکتازی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از علائم رایج عبارتند از:

عفونت های مکرر قفسه سینه
احساس خستگی شدید یا مشکل در تمرکز
تنگی نفس
مشکلات سینوس های شما

برونشکتازی می تواند شانس شما را برای ابتلا به سرفه طولانی مدت افزایش دهد و مشخص است که برخی از افراد را به سرفه خونی وادار می کند.

هنگامی که این بیماری ایجاد می شود، نمی توان آن را درمان کرد، اما پزشک می تواند به شما در مدیریت آن کمک کند. آنها ممکن است تمرینات تنفسی خاصی به شما بدهند که به شما کمک می کند راه های هوایی خود را پاک کنید.پزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای درمان و کاهش احتمال ابتلا به عفونت قفسه سینه تجویز کند.

آیا خون سرفه شما تیره تر از حد معمول است؟

اگر خونی تیره سرفه می‌کنید یا خونی که به نظر می‌رسد حاوی تکه‌های غذا یا تفاله قهوه باشد، ممکن است یک بیماری گوارشی مانند زخم معده یا واریس مری داشته باشید. این جایی است که رگ های خونی در قسمت تحتانی مری شما بزرگ می شوند و خونریزی می کنند.خونریزی از دستگاه گوارش شما همیشه یک اورژانس پزشکی جدی است و باید مستقیماً به بیمارستان بروید.

علت سرفه خونی

آیا تعریق شبانه یا کاهش وزن غیرمنتظره دارید؟

تعریق شبانه، از دست دادن اشتها، سرفه های خونی و کاهش وزن ناگهانی همگی می توانند از علائم سل، سرطان ریه یا آبسه ریه (حفره پر از چرک در ریه) باشند.

سل یک عفونت باکتریایی قفسه سینه است که به طور معمول بر ریه های شما تأثیر می گذارد و می تواند با دوره مناسب آنتی بیوتیک درمان شود.

سرطان ریه یکی از شایع ترین انواع سرطان است و می تواند کشنده باشد. درمان به نوع سرطان شما بستگی دارد، اما اغلب با جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی درمان می شود.

آبسه ریه می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما بیشتر آبسه‌های ریه زمانی اتفاق می‌افتند که باکتری‌هایی که به طور معمول در دهان شما زندگی می‌کنند تنفس کنید. آنها را می توان با یک دوره آنتی بیوتیک درمان کرد یا با استفاده از یک روش جراحی تخلیه کرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.