ریسک زایمان در آب برای مادر و جنین چقدر است؟

زایمان در آب به فرآیند زایمان در وان آب گرم گفته میشود. برخی از زنان ترجیح می دهند در آب زایمان کنند و این نوع زایمان را ترجیح میدهند. دلیل علاقه برخی از پزشکان و مادران به زایمان در آب این است که از آنجایی که نوزاد به مدت ۹ ماه در کیسه مایع آمنیوتیک بوده است، زایمان در یک محیط مشابه برای نوزاد ملایم‌تر و برای مادر استرس کمتری دارد.

ماماها، مراکز زایمان و تعداد زیادی از متخصصان زنان و زایمان معتقدند که کاهش استرس زایمان باعث کاهش عوارض جنین می شود. زایمان در آب همیشه باید تحت نظارت یک متخصص زنان واجد شرایط انجام شود.

فواید زایمان در آب برای مادر

آب گرم تسکین دهنده، آرامش بخش و ریلکس کنده بدن است.
 نشان داده شده است که آب انرژی زن را در مراحل بعدی زایمان افزایش می دهد.
اثر شناوری وزن بدن مادر را کاهش می دهد و امکان حرکت آزاد و موقعیت جدید را فراهم می کند.
 انقباضات رحمی موثرتر و گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث اکسیژن رسانی بهتر عضلات رحم، درد کمتر برای مادر و اکسیژن بیشتر برای نوزاد می شود.
غوطه ور شدن در آب اغلب به کاهش فشار خون بالا ناشی از اضطراب کمک می کند.
به نظر می رسد آب هورمون های مرتبط با استرس را کاهش می دهد و به بدن مادر اجازه می دهد تا اندورفین تولید کند که به عنوان مهار کننده درد عمل می کند.
آب باعث می شود که پرینه الاستیک تر و آرام تر شود و از بروز و شدت پارگی و نیاز به اپیزیوتومی و بخیه ها کاسته شود.
همانطور که مادر با زایمان در آب از نظر جسمی آرام می شود، می تواند از نظر ذهنی با توانایی بیشتری برای تمرکز بر روند زایمان آرام شود.
از آنجایی که آب در وان گرم حس حریم خصوصی بیشتری را فراهم می کند، می تواند اضطراب و ترس ها را کاهش دهد.

فواید زایمان در آب برای مادر

فواید زایمان در آب برای نوزاد

محیطی مشابه کیسه آمنیوتیک فراهم می کند.
استرس هنگام تولد را کاهش می دهد و در نتیجه باعث افزایش اطمینان و احساس امنیت می شود.

ریسک زایمان در آب برای مادر و جنین

اگر شما سالم هستید، بین هفته های ۳۷ تا ۴۱ بارداری و کودک شما هیچ گونه ناهنجاری شناخته شده جنینی ندارد که می تواند شما یا فرزندتان را در معرض خطر قرار دهد (مثلاً جفت سرراهی)، و می خواهید در آب زایمان کنید، می توانید کاندیدای خوبی برای زایمان در آب با حضور ماما و متخصص باشید.

در طول ۳۰ سال گذشته، با افزایش محبوبیت زایمان در آب، تحقیقات بسیار کمی در مورد خطرات زایمان در آب انجام شده است. برخی از مطالعات در اروپا میزان مرگ و میر پری ناتال مشابهی را بین زایمان در آب و زایمان معمولی نشان داده است.

طبق مقاله ای که توسط کالج سلطنتی متخصصین زنان و زایمان نوشته شده است، ممکن است خطر تئوری آمبولی آب وجود داشته باشد که زمانی رخ می دهد که آب وارد جریان خون مادر شود. اگرچه مجله پزشکی بریتانیا ۹۵ درصد به ایمنی زایمان در آب اطمینان دارد، اما خطر احتمالی آسپیراسیون آب وجود دارد.

اگر بند ناف جنین پیچ خورده باشد، ممکن است کودک با احتمال استنشاق آب نفس نفس بزند.

این یک اتفاق نادر است زیرا نوزادان معمولاً تا زمانی که در معرض هوا قرار نگیرند استنشاق نمی کنند. آنها به دریافت اکسیژن از طریق بند ناف ادامه می دهند تا زمانی که خود به خود شروع به تنفس کنند یا تا زمانی که بند ناف قطع شود. خطر بالقوه نهایی این است که بند ناف ممکن است با آوردن نوزاد به سطح آب بشکند. داشتن احتیاط کافی هنگام بلند کردن نوزاد تا سینه مادر می توان از این امر جلوگیری کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

فاکتورهای خطرساز برای زایمان در آب

اگر تبخال دارید:

تبخال به راحتی در آب منتقل می شود، بنابراین باید این خطر را به طور کامل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

اگر نوزاد شما بریچ است:

اگرچه زایمان در آب با اولین نمایش های پایین یا پا انجام شده است، باید این خطر را به طور کامل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

اگر یکی از موارد زیر برای شما تشخیص داده شده است:

خونریزی بیش از حد یا عفونت مادر.

اگر چند قلو باردارید:

اگرچه این مدل زایمان در سراسر جهان با دوقلوها موفقیت آمیز بوده است، باید این خطر را به طور کامل با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر امکان زایمان زودرس وجود دارد:

اگر نوزاد نارس باشد (دو هفته یا بیشتر قبل از موعد مقرر)، زایمان در آب توصیه نمی شود.

اگر مکونیوم(مدفوع نوزاد) شدید وجود دارد:

مکونیوم خفیف تا متوسط نسبتا طبیعی است. از آنجایی که مکونیوم در یک وان روی سطح شناور می شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مراقب آن است و بلافاصله آن را خارج می کند یا به شما کمک می کند تا از وان خارج شوید.

اگر مسمومیت یا پره اکلامپسی دارید:

باید این خطر را به طور کامل با متخصص خود در میان بگذارید.

ریسک زایمان در آب برای مادر و جنین چقدر است؟

آیا استفاده از آب گرم برای زنان باردار خطرناک است؟

خطر بستگی به دما دارد. اگر آب بیش از حد گرم باشد،تعریق زیاد که موجب کم آبی و گرمای بیش از حد برای شما و کودک خطراتی ایجاد می کند. شما باید سعی کنید به خوبی هیدراته بمانید و اطمینان حاصل کنید که دمای آب در ۹۷ درجه فارنهایت باقی می ماند. استخرهای زایمان درآب به طور خاص برای جلوگیری از این مشکل طراحی شده اند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.