تعریق شبانه نشانه چیست؟

تعریق شبانه یا تعریق بیش از حد در هنگام خواب، یک علامت رایج در زنان و مردان است.بسیاری از شرایط پزشکی و بیماری ها می توانند باعث تعریق شبانه شوند.به عنوان مثال می توان به زنان در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی اشاره کرد. داروها، مشکلات هورمونی (Low-T)، قند خون پایین و مشکلات عصبی.
بسته به علت ممکن است علائم دیگری مانند لرز یا لرزش همراه با تب، خشکی واژن یا تغییرات خلقی داشته باشید.

علل کمتر شایع تعریق شبانه شامل عفونت ها و سرطان ها می شود.پزشکان با تشخیص علت تعریق شبانه شما مشکل را درمان می کنند.

تعریق شبانه چیست؟

پزشکان در زمینه های مراقبت های اولیه پزشکی اغلب می شنوند که بیماران خود از تعریق شبانه شکایت دارند . تعریق شبانه به هرگونه تعریق بیش از حد در طول شب اشاره دارد. با این حال، اگر دمای اتاق خواب خود را به طور غیرعادی گرم نگه دارید یا با لباس های زیادی بخوابید، ممکن است در طول خواب عرق کنید که طبیعی است.

به منظور تشخیص تعریق شبانه ناشی از دلایل پزشکی از آنهایی که به دلیل گرم بودن محیط اطراف فرد اتفاق می‌افتد، پزشکان عموماً تعریق شبانه واقعی را به عنوان گرگرفتگی شدیدی که در شب رخ می‌دهد و می‌تواند لباس خواب و ملحفه را خیس کند، یاد می‌کنند که به گرمای بیش از حد محیط مربوط نمی‌شود.

در یک مطالعه بر روی ۲۲۶۷ بیمار مراجعه کننده به پزشک مراقبت های اولیه، ۴۱ درصد گزارش کردند که در ماه قبل تعریق شبانه داشتند، بنابراین تعریق بیش از حد در شب رایج است. توجه به این نکته مهم است که گرگرفتگی (گرمی و قرمزی صورت یا تنه) نیز ممکن است به سختی قابل تشخیص از تعریق شبانه واقعی باشد.

علت تعریق در شب چیست؟

۱- یائسگی

برخی از انواع علائم یائسگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مقاربت دردناک
گرگرفتگی
بیخوابی
تغییرات خلق و خوی
اضطراب
فراموشی یا مشکلات تمرکز
تعریق شبانه به دلیل انتقال یائسگی معمولاً با سایر علائم یائسگی مانند خشکی واژن، گرگرفتگی در طول روز و تغییرات خلقی همراه است.

۲-اختلالات هورمونی

عرق کردن یا برافروختگی را می توان با چندین اختلال هورمونی، از جمله فئوکروموسیتوم (نوعی تومور غده فوق کلیوی که هورمون های معروف به کاتکول آمین ها را بیش از حد تولید می کند)، سندرم کارسینوئید (تولید بیش از حد برخی هورمون ها توسط تومورهای ریه یا دستگاه گوارش) و پرکاری تیروئید (میزان بیش از حد آن) مشاهده کرد. هورمون های تیروئید).

۳-هیپرهیدروز ایدیوپاتیک

هیپرهیدروزیس ایدیوپاتیک وضعیتی است که در آن بدن به طور مزمن عرق زیادی را بدون هیچ دلیل پزشکی قابل شناسایی تولید می کند.

۴-عفونت ها

به طور کلاسیک، سل عفونتی است که بیشتر با تعریق شبانه همراه است. با این حال، عفونت های باکتریایی، مانند شرایط زیر نیز می توانند با تعریق شبانه مرتبط باشند:

اندوکاردیت (التهاب دریچه های قلب)
استئومیلیت (التهاب درون استخوان ها به دلیل عفونت)،
آبسه (به عنوان مثال، کورک، آپاندیس، لوزه ها، پری مقعد، پری لوزه، دیورتیکولیت) و
عفونت ویروس ایدز (HIV).

        پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا وقتی استرس داریم عرق میکنیم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۵-سرطان ها

تعریق شبانه از علائم اولیه برخی از سرطان ها است. شایع ترین نوع سرطان مرتبط با تعریق شبانه، لنفوم است. با این حال، افرادی که سرطان تشخیص داده نشده دارند اغلب علائم دیگری مانند کاهش وزن و تب غیرقابل توضیح را نیز دارند.

۶-داروهای ضد افسردگی

مصرف برخی داروها می تواند منجر به تعریق شبانه شود. در مواردی که سایر علائم فیزیکی یا نشانه‌های تومور یا عفونت وجود ندارد، داروها اغلب علت تعریق شبانه هستند.

داروهای ضد افسردگی نوع رایجی از داروها هستند که می توانند منجر به تعریق شبانه شوند. همه انواع ضد افسردگی ها از جمله ضد افسردگی های سه حلقه ای، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، و عوامل جدیدتر، ونلافاکسین (Effexor) و بوپروپیون (ولبوترین) می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث تعریق شبانه شوند که دامنه بروز آن از ۸٪ تا ۲۲٪ است. افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند. سایر داروهای روانپزشکی نیز با تعریق شبانه مرتبط هستند.

۷-سایر داروها

داروهایی که برای کاهش تب (ضد تب) مانند آسپرین و استامینوفن (تیلنول و غیره) مصرف می‌شوند، گاهی می‌توانند منجر به تعریق شوند.

انواع دیگر داروها می توانند باعث برافروختگی (قرمزی پوست، به طور معمول روی گونه ها و گردن) شوند که همانطور که در بالا ذکر شد ممکن است با تعریق شبانه اشتباه گرفته شود. برخی از داروهای متعددی که می توانند باعث گرگرفتگی شوند عبارتند از:

نیاسین (نیاکور، نیاسپان، اسلو-نیاسین – در دوزهای بالاتری که برای اختلالات چربی استفاده می شود)]،
تاموکسیفن (نولوادکس)
هیدرالازین،
نیتروگلیسیرین و
سیلدنافیل (ویاگرا).
بسیاری از داروهای دیگر که در بالا ذکر نشده اند، از جمله کورتیزون، پردنیزون، و پردنیزولون نیز ممکن است با گرگرفتگی یا تعریق شبانه همراه باشند.

آیا می توان از تعریق شبانه جلوگیری کرد؟

تغییرات سبک زندگی ممکن است به پیشگیری از برخی علل تعریق شبانه کمک کند. برای کاهش خطر تعریق شبانه:

مصرف کافئین خود را محدود کنید
از مصرف دخانیات و مواد مخدر خودداری کنید
در محیط خنک تر بخوابید
سعی کنید وزن خود را متعادل نگه دارید
اگر یائسگی دارید از خوردن غذاهای تند خودداری کنید، زیرا می تواند علائم را بدتر کند
اگر مشکوک هستید که تعریق شبانه شما مربوط به عفونت یا بیماری دیگری است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. از پزشک خود بخواهید که اطلاعات بیشتری در مورد شرایط خاص، گزینه های درمانی و راهکارهای پیشگیری از تعریق شبانه داشته باشد.

جمله پایانی درباره تعریق شبانه

تعریق شبانه می تواند ناراحت کننده باشد و خواب شما را مختل کند. در بیشتر موارد، آنها دلیلی برای نگرانی جدی نیستند. اما گاهی اوقات، ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

پزشک می تواند به تشخیص علت تعریق شبانه شما کمک کند. آنها همچنین می توانند راهکارهایی را برای پیشگیری یا درمان تعریق شبانه توصیه کنند. بسته به علت زمینه‌ای، ممکن است تغییرات سبک زندگی، داروها یا سایر درمان‌ها را توصیه کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.