روده انسان چند متر است؟

*این مطلب در خرداد ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

روده ها بخش مهمی از دستگاه گوارش شما هستند. آنها جایی هستند که بیشتر ویتامین ها و مواد مغذی موجود در غذا تجزیه شده و جذب جریان خون شما می شوند.روده ها کارهای زیادی انجام می دهند تا به شما انرژی و تغذیه لازم برای سالم ماندن ، و عملکرد و پیشرفت هر روز را بدهند. بنابراین ، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که روده های شما چگونه کار می کنند یا چند متر است ؟ ما به شما کمک می کنیم تا عملکرد روده های خود را بهتر درک کنید.

طول روده کوچک چند متر است؟

طول روده کوچک  می تواند از ۳ متر تا ۵ متر متغیر باشد.

طول بخشهای مختلف روده کوچک نیز متفاوت است. ایلئوم طولانی ترین بخش است در حالی که اثنی عشر کوتاه ترین قسمت است.

از آنجا که این مدت طولانی است ، ممکن است تعجب کنید که چرا در ابتدا روده کوچک “کوچک” نامیده می شود. این اصطلاح در واقع به قطر روده کوچک اشاره دارد که حدود ۱ اینچ (حدود ۲٫۵ سانتی متر) است.

با وجود قطر کوچک ، روده کوچک در واقع دارای سطح بسیار بالایی است. این به این دلیل است که دیوارهای آن در واقع پوشانده شده و برآمدگی هایی شبیه مو دارد. این افزایش سطح باعث جذب بیشتر مواد مغذی و آب می شود.

روده چند متر است
روده چند متر است

روده های کوچک

روده کوچک شما از معده به روده بزرگ شما می رود. این فرآیند هضم را که در معده شما شروع شده است ادامه می دهد.

روده کوچک مواد مغذی و آب را از غذای هضم شده جذب می کند. در حقیقت ، ۹۰ درصد جذب غذا در روده کوچک اتفاق می افتد. آنچه از این فرآیند باقی مانده است سپس به روده بزرگ شما منتقل می شود.

روده کوچک شما به سه قسمت مختلف تقسیم می شود:

دوازدهه: در اثنی عشر از آنزیم های مختلف از جمله آنزیم های لوزالمعده و کبد برای تجزیه بیشتر و جذب مواد مغذی تا حدی هضم شده از معده استفاده می شود.

ژژونوم: هضم و جذب بیشتر در ژژنوم اتفاق می افتد.

ایلئوم: ایلئوم مواد مغذی باقی مانده را که در ژژنوم جذب نشده بود جذب می کند. این قسمت به اولین قسمت روده بزرگ شما ، به نام سکوم متصل است.

شرایط مختلف سلامتی می تواند روده کوچک را تحت تأثیر قرار دهد. این شامل:

عفونت ، که می تواند باعث گاستروانتریت شود
زخم ها
عدم تحمل لاکتوز
سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
بیماری سلیاک
بیماری کرون
انسداد روده

روده های بزرگ چیست؟

روده بزرگ شما از روده کوچک به مقعد منتقل می شود.

آب و الکترولیت ها را از غذایی که خورده اید جذب می کند. هرگونه مواد غذایی باقی مانده که در روده بزرگ جذب نمی شوند ، به مدفوع تبدیل می شود.

علاوه بر این ، باکتری های موجود در روده بزرگ می توانند به تجزیه بیشتر مواد مغذی باقی مانده کمک کنند. ویتامین هایی مانند ویتامین K نیز در روده بزرگ تولید می شوند.

مانند روده کوچک ، روده بزرگ از چندین قسمت مختلف تشکیل شده است:

سکوم: سکوم غذا را از روده کوچک دریافت می کند. در جذب آب و الکترولیت ها نقش دارد.

کولون: کولون شامل چندین قسمت است – کولون صعودی ، کولون عرضی ، کولون نزولی و کولون سیگموئید. مانند سکوم ، آب و الکترولیت ها را جذب می کند.

راست روده: مواد غذایی هضم نشده از روده بزرگ به راست روده منتقل می شود. راست روده مدفوع را نگه می دارد تا زمانی که بتوان آن را از بدن دفع کرد.

مقعد: هنگام دفع مدفوع ، مدفوع از مقعد عبور کرده و از بدن خارج می شود.

همچنین برخی شرایط خاص بهداشتی وجود دارد که می تواند روده بزرگ را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

یبوست
اسهال
عفونت ، که می تواند منجر به کولیت شود
کولیت زخمی
بیماری کرون
سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
دیورتیکولیت
سرطان روده بزرگ

طول روده بزرگ چند متر است؟

روده بزرگ حدود ۱٫۵ متر است . اگر روده بزرگ خود را دراز کنید ، به اندازه عرض تخت ملکه بزرگ خواهد بود.

کولون طولانی ترین قسمت روده بزرگ شما است. قسمتهای دیگر – سکوم ، راست روده و مقعد – همه بسیار کوتاهتر هستند ، طول آنها حداکثر چند اینچ است.

روده بزرگ نیز قطر بیشتری نسبت به روده کوچک دارد. عرض آن حدود ۳ اینچ (حدود ۷٫۶ سانتی متر) است.

 روده های کوچک و بزرگ شما حدود ۵ متر یا بیشتر طول دارند.

بر اساس یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴ ، مساحت کل روده های شما تقریباً نصف اندازه یک زمین بدمینتون است.

روده شما وظیفه بسیار مهمی دارد که به تجزیه و جذب مواد مغذی از آنچه می خورید و می نوشید کمک می کند. وقتی این مواد مغذی جذب شوند ، می توانند از طریق جریان خون به بقیه بدن شما منتقل شوند.

۱۹ حقایق جالب در مورد روده

۱*نسبت میکروبهای موجود در روده ۱۰ به ۱ نسبت به مابقی بدن است.

۲*تقریباً ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن ما در روده قرار دارد.

۳*شما ۱۰۰ برابر میکروبیوتای بیشتر از DNA نسبت به سلول های بدن خود دارید.

۴* روده شما مغز خودش را دارد. ارتباط بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی ، متشکل از مغز و نخاع ، به خوبی شناخته شده است ، اما آنچه کمتر شناخته شده است این است که سیستم گوارش دارای یک سیستم عصبی مستقل از خود به نام “سیستم عصبی روده ای” است. (ENS).

این ENS به عنوان مغز دوم شناخته می شود. در واقع تعداد بیشتری نورون در دستگاه گوارش از کل نخاع وجود دارد. این بدان معناست که بیماریهای عصبی ممکن است همیشه به این معنا نباشد که در مغز مشکلی وجود دارد.

روده چند متر است
اندازه روده چند متر است

بسیاری از اختلالات عصبی مانند اوتیسم ، صرع ، افسردگی ، A.D.D ، A.D.H.D ، نارساخوانی ، دیسپراکسی ، اسکیزوفرنی ، اضطراب و میگرن میتوانند با اختلال عملکرد سیستم عصبی روده (ENS) همراه بوده اند. به طور باور نکردنی ، برخی از این بیماریها مرتبط با مشکلات روده است.

۵*بسیاری از مردم از کلمه “روده” فقط برای اشاره به روده استفاده می کنند. با این حال ، روده به طور کلی نشان دهنده کل گذر بین دهان و مقعد انسان ، از جمله مری و معده است.

۶*باکتریهای خوب مانند اسیدوفیلوس از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. نوزاد به معنای واقعی کلمه باکتری را هنگام عبور از کانال تولد می گیرد ، بنابراین پایه ای برای سطح طبیعی پروبیوتیک آن ایجاد می کند. به همین دلیل برای مادران بسیار مهم است که قبل از زایمان سطح سلامتی و میزان باکتری های  خود را بهینه کنند. نوزادی که تحت عمل سزارین به دنیا می آید این دوز باکتری مفید را دریافت نمی کند زیرا به شکل طبیعی از بدن مادر خارج نمی شود.

۷* روده شما به طور قابل توجهی بیشتر از مغز، انتقال دهنده عصبی مانند سروتونین (هورمون احساس خوب) تولید می کند. در واقع ۸۰ تا ۹۰ درصد سروتونین شما در روده ساخته می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ گیاه دفع کننده انرژی منفی برای محیط خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

۸*ما برای تغذیه تمام سلول های خود غذا می خوریم. اگر ما غذای ضعیفی انتخاب کنیم یا بدن ما نتواند غذا را به دلیل عملکرد ضعیف گوارش هضم ، جذب و استفاده کند ، احتمالاً در نهایت علائم و نشانه های آلرژی و مسائل مربوط به سلامتی و در نهایت یک بیماری قابل تشخیص ایجاد می شود.

۹*مشکلات گوارشی مانند دیس بیوز روده (عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد در روده) یا نشت روده به طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامتی کمک می کند. شامل موارد زیر … روده ، مشکلات تیروئید ، کمبود مواد مغذی و موارد دیگر.

۱۰*میکروبیاتای شما از ۱٫۵ تا ۲٫۵ کیلوگرم باکتری تشکیل شده است که به تولید ویتامین ، محافظت از شما در برابر عفونت و متابولیسم بدن کمک می کند.

۱۱*سالانه بیش از ۱ میلیون نفر در انگلیس با بیماری گوارشی تشخیص داده می شوند.

۱۲*باکتری های روده در شیر مادر از مادر به فرزند منتقل می شوند.

۱۳*رشد باکتری های بد توسط باکتری های خوب کنترل می شود زیرا آنها برای تغذیه و محل اتصال در روده رقابت می کنند. باکتری های خوب همچنین ماده ای را در روده ترشح می کنند که باکتری های بد را از بین می برد.

۱۴* آنتی بیوتیک هایی که برای بیماری های باکتریایی مصرف می شوند می توانند باکتری های خوب و بد موجود در روده شما را از بین ببرند ، در نتیجه نسبت را مختل کرده و از رشد باکتری های بد جلوگیری می کنند.

۱۵*نسبت باکتریهای خوب به بد نه تنها با خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده بلکه با غذاهای استریل و پاستوریزه نیز مختل می شود. رایج ترین غذاهای پاستوریزه موجود شامل همه مارک های تجاری آب میوه های بسته بندی شده است ، مگر اینکه به عنوان شیر خام و سرد ، شیر پاستوریزه ، شیر UHT با عمر طولانی ، سرکه (مگر اینکه خام و بدون فیلتر باشد) ، سفیده تخم مرغ پاستوریزه ، کره و ماست پاستوریزه.

۱۶*استرس می تواند روده شما را به هم بزند. لحظات استرس حاد و مزمن می تواند علائم سندرم تحریک پذیر را تحریک و تشدید کند ، که با درد مزمن شکمی ، ناراحتی ، نفخ ، اسهال و یبوست مشخص می شود. قرار گرفتن در حالت استرس هنگام غذا خوردن همچنین باعث کند شدن هضم می شود زیرا بدن انرژی را از دستگاه گوارش دور می کند تا با آنچه تصور می کرد ، کنار بیاید .

در نتیجه غذا مدت بیشتری در معده می ماند و گاز ، سوء هاضمه و نفخ ایجاد می کند. مطالعات نشان داده اند که استرس ممکن است تعادل ظریف باکتری های روده را مختل کرده ، نفوذپذیری روده را افزایش داده و حتی باعث التهاب با درجه پایین شود.

۱۷*  تصور می شد اشتهای ما عمدتا توسط مغز کنترل می شود ، اما اکنون ، به طور فزاینده ای مشخص شده است که هورمون های تولید شده در روده بر رفتار خوردن ما نیز تأثیر می گذارد. این فقط هورمون های تولید شده در روده ما نیستند که می توانند بر غذا خوردن ما تأثیر بگذارند ، بلکه باکتری های روده نیز تأثیرگذار هستند. مطالعات نشان داده است که برخی از گونه های باکتری که باعث التهاب می شوند نیز می توانند اشتها را افزایش داده و در افزایش وزن نقش داشته باشند.

روده چند متر است
روده چند متر است

۱۸*اگر سیستم گوارش شما بخواهد بر روی زمین پهن شود فضایی به اندازه یک زمین تنیس را می خواهید.

۱۹* باکتری های روده می توانند بر رفتار شما تأثیر بگذارند.

میکروب های درون بدن ما ، بیشتر در روده ، بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنیم بر ما تأثیر می گذارند. مطالعات نشان داده است که انواع خاصی از رفتارها می تواند شایع تر باشد ، مانند اضطراب ، هنگامی که مقادیر خاصی از باکتری های بیماری زا در روده افزایش می یابد. همچنین هنگامی که گونه های خاصی از باکتری ها در روده وجود داشت ، تغییراتی در مغز ایجاد شد. تغذیه و سلامت روده نقش عمده ای در کاهش اضطراب ، عصبانیت و رفتارهای خشونت آمیز دارد.

۵ راه برای بهبود سلامت روده شما

راضی نگه داشتن میکروارگانیسم های روده با غذاهای پری بیوتیک و انجام ورزش های بدنی روزانه به انتقال گوارش کمک می کند. بدن انسان تریلیون ها میکروارگانیسم دارد. این چیزی است که ما به عنوان میکروبیوتا می شناسیم. ۹۸ درصد از این مستاجران کوچک باکتری هستند، در حالی که ۲ درصد باقی مانده از مخمرها، تک یاخته ها و ویروس ها تشکیل شده اند. اما این حشرات کوچک مهم که عمدتا در روده بزرگ زندگی می کنند، برای سلامتی و همچنین برای جلوگیری از مشکلات حمل و نقل روده ضروری هستند. بنابراین، به گفته دانشمندان، کلید مراقبت از سلامت روده، راضی نگه داشتن این باکتری ها با ایده هایی مانند آنچه در خطوط زیر توضیح می دهیم، است.

۱٫ بیشتر پری بیوتیک بخورید

غذاهایی مانند کنگر فرنگی، تره فرنگی، مارچوبه، موز و سیر، پری بیوتیک هایی هستند که به حفظ سلامت روده کمک می کنند.بدن انسان حاوی تریلیون ها میکروارگانیسم است که چیزی را که ما به عنوان میکروبیوتا می شناسیم تشکیل می دهند. آنا ماریا ماتئوس، از گروه تغذیه و گوارش انجمن اسپانیایی داروسازی خانوادگی و اجتماعی (SEFAC) توضیح می‌دهد: «در واقع، بدن ما ده برابر سلول‌های میکروارگانیسم‌ها نسبت به سلول‌های انسانی خود دارد. و بیشتر این میکروارگانیسم ها در بخش های مختلف دستگاه روده زندگی می کنند.

۹۸ درصد آنها را باکتری ها و ۲ درصد بقیه را مخمرها، تک یاخته ها و ویروس ها تشکیل می دهند. این مستاجران ریز اما مهم در امتداد مخاط دستگاه گوارش زندگی می کنند، لایه ای که در کل دستگاه گوارش امتداد دارد. اما جایی که بیشترین غلظت وجود دارد، تا حد زیادی، در روده بزرگ است.

دانشمندان می‌دانند که برخی از این گونه‌های میکروارگانیسم‌هایی که در بدن ما زندگی می‌کنند، علاوه بر کمک به حفظ تعادل در سیستم ایمنی، که در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند، نقش اساسی در سلامت روده ایفا می‌کنند. و رژیم غذایی برای اجازه دادن به این موجودات میکروبی و جلوگیری از عدم تعادل که می تواند سلامت روده را خراب کند ضروری است.

غذاهای به اصطلاح پری بیوتیک منبع غذایی خوبی برای گروه های خاصی از این باکتری های سالم روده هستند. کنگر فرنگی، تره فرنگی و مارچوبه سرشار از مواد پربیوتیک مانند اینولین، فروکتولیگوساکاریدها یا گالاکتولیگوساکاریدها هستند. موز و سیر نیز غذاهای غنی از پری بیوتیک هستند.

متئوس می گوید: «اگرچه این پری بیوتیک ها نمی توانند مستقیماً توسط بدن هضم شوند، اما به افزایش انتقال روده کمک می کنند و توسط میکروارگانیسم های موجود در روده استفاده می شوند. به عبارت دیگر: پری بیوتیک ها “غذایی” برای باکتری های سالمی هستند که در روده شما زندگی می کنند.

5 راه برای بهبود سلامت روده شما

۲٫ فیبر و غلات کامل را انتخاب کنید

اگر آنچه ما می خواهیم مراقبت از روده است، انتخاب یک رژیم غذایی غنی از فیبر که در سبزیجات، حبوبات و میوه ها وجود دارد، راحت است. برخی از مواد غذایی با مقدار زیادی فیبر عبارتند از: سیب، زغال اخته، کنگر فرنگی، عدس، لوبیا و نخود. کارشناسان تأیید می‌کنند که این غذاها همچنین می‌توانند رشد باکتری‌های مضر برای روده را کاهش دهند و برعکس، رشد میکروارگانیسم‌هایی را که از سلامت روده مراقبت می‌کنند، مانند بیفیدوباکتری‌ها، لاکتوباسیلوس‌ها و دیگر گونه‌های سالم به نام باکتری‌وئیدت را تحریک کنند.

برای اطمینان از اینکه فرد به اندازه کافی غذاهای غنی از فیبر مصرف می کند، متخصص SEFAC توصیه می کند که سبزیجات را در تمام وعده های غذایی و شام، علاوه بر انتخاب غذاهای سبوس دار، تلاش برای کاهش آردهای تصفیه شده استفاده کنید.

۳٫ محصولات تخمیر شده بیشتری مصرف کنید

فواید غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، ماست ساده و شیر سویا برای سلامت روده نیز به خوبی شناخته شده است. البته: از مصرف ماست‌های طعم‌دار، طعم‌دار یا شیرین خودداری کنید، زیرا حاوی مقداری شکر بیش از مقدار توصیه شده است

۴٫ هیدراته کنید

علاوه بر تغذیه خوب و پیروی از دستورالعمل های رژیم غذایی مدیترانه ای (با ترجیح غلات کامل)، هیدراتاسیون را نباید نادیده گرفت، که یک عادت ضروری برای حفظ سلامت روده است. متئوس می‌گوید: «برای مراقبت از سلامت روده، نباید مصرف کافی مایعات به‌شکل آب و مواد غذایی با محتوای بالای آن را فراموش کنیم.»

۵٫ پیاده روی سریع داشته باشید

با وجود پیروی از یک رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک ها و فیبر، برخی از افراد هنوز مشکلاتی در انتقال روده دارند. اما این است که ورزش بدنی کلید دیگری برای مراقبت از سلامتی است. نیازی به آماده سازی ماراتن نیست. پیاده روی سریع به مدت نیم ساعت ضربان قلب را افزایش می دهد که به حرکت خون در دستگاه گوارش و فعال شدن آن کمک می کند.

4.2/5 - (6 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.