رابطه بهداشت قاعدگی و باروری چگونه است؟

آیا می دانید که سلامت باروری شما به شدت توسط اقدامات بهداشت قاعدگی شما تنظیم می شود؟ بهداشت قاعدگی یک جنبه ضروری برای حفظ سلامتی است. این تضمین می کند که قسمت های خصوصی ما عاری از عفونت، بثورات، قرمزی و خارش از جمله مسائل دیگر باشد. در واقع، سندرم شوک سمی (TSS) نتیجه عدم رعایت بهداشت پریود است.

جدای از آن، عفونت‌های واژن می‌توانند تأثیر طولانی‌مدتی بر اندام‌های تناسلی داشته باشند که ممکن است نتوانید در مراحل اولیه آن را شناسایی کنید. بنابراین، انتخاب اقدامات بهداشتی در مورد سلامت صمیمی و قاعدگی بسیار مهم است.

پریودها تأثیر مستقیمی بر سلامت ما دارند، چرخه هورمونی ماهانه ما را هدایت می کنند، بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارند و در بسیاری از موارد منجر به تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شدید و اسهال می شوند. بنابراین، از دکتر کالیانی شرمالی، مشاور باروری پرسیدیم که آیا بهداشت قاعدگی می تواند مستقیماً بر باروری در بین زنان تأثیر بگذارد؟

رابطه بهداشت قاعدگی و باروری

دکتر شریمالی گفت: “بهداشت قاعدگی نه تنها برای سلامت کلی مهم است، بلکه به این دلیل که ارتباط نزدیکی با باروری زنان دارد هم مهم است.”

بهداشت ضعیف قاعدگی می تواند منجر به عفونت های واژن مانند واژینوز باکتریایی (عفونت واژن) شود. اگر به آندومتریت و بیماری التهابی لگن مبتلا شوید، می تواند مشکلات باروری ایجاد کند یا حتی در بدترین موارد منجر به ناباروری شود.

این می تواند به دلیل انسداد لوله ها یا کاهش ذخیره تخمدان یا عفونت آندومتر (پوشش رحمی که از کودک حمایت می کند) باشد (اندومتریت). بهداشت ضعیف قاعدگی می تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد، از جمله باروری و عفونت های دستگاه ادراری که می تواند به ناباروری و عوارض زایمان کمک کند.

در مورد عفونت های لگنی، ممکن است آسیب لوله ها وجود داشته باشد. در چنین شرایطی، لوله های فالوپ شما می توانند چسبندگی داشته باشند. عفونت همچنین می تواند باعث آسیب مخاط لوله یا انسداد لوله شود که می تواند از حرکت طبیعی تخمک (تک سلول یا تخمک آزاد شده از هر یک از تخمدان ها) جلوگیری کند.

PID (بیماری التهابی لگن) می تواند منجر به ناباروری و آسیب دائمی به اندام های تناسلی زن شود. بنابراین، دکتر شریمالی توصیه می کند اقدامات مناسب، تعویض یا تمیز کردن به موقع محصولات قاعدگی و عدم استفاده از محصولاتی که می تواند منجر به هر نوع عفونت شود، انجام دهید.

رابطه بهداشت قاعدگی و باروری چگونه است؟

علائمی که بهداشت قاعدگی بر باروری تأثیر می گذارد

به گفته دکتر شرمالی، علائم بالینی رایج عبارتند از:

ترشحات واژن
دیسپارونی (درد مداوم )
خارش
احساس سوزش
سیکل های قاعدگی کوتاهتر و کم
درد زیر شکم به دلیل عفونت لگن

دکتر شریمالی گفت: سونوگرافی که عفونت لوله را به شکل هیدروسالپینکس نشان می دهد (آسیب و انسداد قسمت انتهایی لوله فالوپ می تواند باعث پر شدن آن از مایع شود؛ لوله متورم و پر از مایع) بهترین راه برای تشخیص است. بهداشت قاعدگی یک زن شروع به تأثیر بر سیستم تولید مثل او کرده است.

بنابراین، در صورت مشاهده علائم مربوط به هر نوع عفونت واژن، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید. فقط یک متخصص می تواند مشکل را تشخیص دهد، دوره درمانی مناسب را تجویز کند و مطمئن شود که شما به سرعت بهبود می یابند. این تنها راه برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

اقدامات بهداشتی  در دوره قاعدگی

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در طول دوره های قاعدگی به خاطر داشته باشید تا از بهداشت مناسب اطمینان حاصل کنید.

پدهای یکبار مصرف، تامپون و شورت را بین شش تا هشت ساعت عوض کنید.
اگر از پدهای پارچه‌ای، شورت دوره‌ای یا هر محصولی از این قبیل استفاده می‌کنید، باید از تعویض آنها بیشتر اطمینان حاصل کنید. آنها را در فواصل استفاده کاملاً بشویید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.