بهترین و بدترین حالت خوابیدن چیست؟

در حالی که ما می خوابیم، بدن ما برای بازیابی و ترمیم خود سخت کار می کند و از آنجایی که وضعیتی که در آن می خوابید می تواند به این روند کمک کند یا مانع از آن شود، بهتر است بدانید که کدام وضعیت خوابیدن می تواند برای شما مفیدتر باشد.در حالی که وضعیت های مختلف با نیازهای مختلف مطابقت دارد، به طور کلی، یک وضعیت خواب خوب موقعیتی است که از انحنای طبیعی ستون فقرات شما پشتیبانی می کند.

اگر در حال حاضر با درد، آسیب، مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می کنید، یا به سادگی در خوابیدن مشکل دارید، ممکن است از تغییر وضعیت خواب خود سود ببرید. ممکن است برای یافتن آنچه برای شما مفید است کمی آزمون و خطا طول بکشد، اما اگر به شما کمک کند استراحت بهتر و ترمیمی‌تری داشته باشید، ارزشش را دارد.ما در این مقاله موقعیت‌های مختلف خواب را بررسی می‌کنیم، از جمله اینکه برای چه چیزی خوب هستند، چه زمانی باید از آنها اجتناب کرد و چگونه آنها را تغییر داد.

چه چیزی باعث می شود وضعیت خواب خوب باشد؟

بهترین نوع وضعیت خواب، حالتی است که از انحنای طبیعی ستون فقرات شما – از باسن تا سرتان – پشتیبانی کند.در حالی که این می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بسته به سلامتی و ترجیحات شخصی، برخی از موقعیت های خواب وجود دارند که به طور کلی سالم تر از سایرین هستند.

به عنوان مثال، خوابیدن به پشت یا پهلو سالم‌تر از خوابیدن روی شکم در نظر گرفته می‌شود، زیرا راحت‌تر است که ستون فقرات را حفظ کرده و متعادل نگه دارید. این کار فشار روی بافت های ستون فقرات را کاهش می دهد و به ماهیچه ها اجازه می دهد تا یک شبه آرام شده و بهبود پیدا کنند.

با این حال، اگر احساس راحتی می‌کنید که روی شکم بخوابید و با استراحت از خواب بیدار می‌شوید، دلیلی وجود ندارد که احساس کنید باید آن را تغییر دهید. مهم این است که کاری را انجام دهید که برای شما بهترین احساس را دارد. بعلاوه، اکثر موقعیت های خواب را می توان برای کمک به کاهش خطر درد و بهبود تراز ستون فقرات تنظیم کرد. در زیر به این موارد می پردازیم.

بهترین و بدترین حالت خوابیدن چیست؟

 وضعیت جنین

بهترین و بدترین حالت خوابیدن چیست؟

وضعیت جنین محبوب ترین و پرکاربردترین حالت خوابیدن است.برای قرار گرفتن در این حالت، با احتیاط به یک طرف بغلتانید، یک بالش زیر سر و گردن خود قرار دهید و زانوها را به سمت سینه بالا بیاورید تا کمر نسبتا صاف شود.وضعیت جنین فواید متعددی دارد و به ویژه برای تسکین کمردرد، کاهش خروپف و احساس راحتی بیشتر در دوران بارداری مفید است.

مهم است که مطمئن شوید وضعیت بدن شما در وضعیت جنین نسبتاً شل باقی می ماند. در غیر این صورت، این پتانسیل را دارد که تنفس عمیق را محدود کند و می‌تواند باعث ایجاد احساس درد در هنگام صبح شود – به خصوص اگر از درد یا سفتی مفاصل رنج می‌برید.اگر در حال تلاش برای احساس راحتی در وضعیت جنین هستید، ممکن است بخواهید یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید. این می تواند به تراز کردن باسن، لگن و ستون فقرات شما کمک کند.

 خوابیدن روی شکم

بسیاری از افراد احتمالاً خوابیدن روی شکم را به عنوان یکی از بهترین یا راحت ترین وضعیت خوابیدن در نظر نمی گیرند.در حالی که می تواند موقعیت خوبی برای جلوگیری از خروپف و آپنه خواب باشد، فواید آن زیاد نیست، و معمولاً راحت هم نیست.متأسفانه خوابیدن روی شکم می‌تواند فشار غیرضروری زیادی به عضلات و مفاصل وارد کند و باعث درد گردن، فک و کمر شود. اگر اخیراً کمی دردناک و خسته از این وضعیت بیدار شده اید، می تواند دلیل همین باشد.

تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن روی شکم می تواند علائم سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را بدتر کند، زیرا دندان قروچه را تشویق می کند و فشار روی سر، گردن و فک را افزایش می دهد.

با این حال، اگر از خوابیدن بر روی شکم خود لذت می برید، راه هایی برای تغییر وضعیت برای کمک به کاهش هر گونه عوارض احتمالی وجود دارد. این شامل خوابیدن با یک بالش نازک تر (یا اصلاً بدون بالش) برای کاهش هر گونه فشار روی گردن و قرار دادن یک بالش در زیر شکم برای کمک به کاهش کمردرد است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا با سرگیجه از خواب بیدار می شوم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

صاف به پشت دراز بکشید

دراز کشیدن به پشت به طور کلی سالم ترین حالت خوابیدن است.این به محافظت از ستون فقرات کمک می کند تا ستون فقرات را در یک راستا نگه دارد و همچنین می تواند به کاهش فشار غیر ضروری روی مفاصل کمک کند.با این حال، دراز کشیدن به پشت برای کسانی که با خروپف یا آپنه خواب دست و پنجه نرم می کنند، توصیه نمی شود. همچنین در صورت داشتن کمردرد می تواند احساس ناراحتی کند.

از نظر تغییرات، قرار دادن یک بالش زیر زانو می تواند با حمایت از انحنای طبیعی کمر به کمردرد کمک کند. به همین ترتیب، در صورت گرفتگی یا مشکل خروپف، نگه داشتن خود با یک بالش دیگر می‌تواند به آسان‌تر شدن تنفس کمک کند.

به پهلو بخوابید

بهترین و بدترین حالت خوابیدن چیست؟

تحقیقات نشان داده است که خوابیدن به پهلو می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. این شامل کاهش خروپف، بهبود هضم، و حتی کاهش خطر برخی بیماری‌ها مانند بیماری آلزایمر است.خوابیدن به پهلو با وضعیت جنین متفاوت است زیرا زانوها به سمت بالا جمع نمی شوند. جالب توجه است، تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن به پهلوی چپ به ویژه مفید است. این مطالعه نشان داد که وقتی افراد به پهلوی راست می‌خوابند، به طور قابل‌توجهی علائم رفلاکس اسید و سوزش سر دل را افزایش می‌دهد.

همانطور که گفته شد، خوابیدن پهلو برای همه مناسب نیست، زیرا گاهی اوقات می تواند باعث سفتی در شانه ها و سفت شدن فک شود.اگر دوست دارید به پهلو بخوابید، ممکن است بخواهید یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا به تنظیم لگن کمک کند.

موقعیت های مختلف خوابیدن با نیازهای مختلف مطابقت دارد. بنابراین اگر به سختی بخوابید یا اخیراً با احساس ناآرامی یا درد از خواب بیدار شده اید، ممکن است ارزش یک موقعیت جدید را داشته باشد.همانطور که گفته شد، اگر مشکل خواب ندارید، دلیلی برای تغییر وضعیت وجود ندارد – شما باید کاری را انجام دهید که بهترین احساس را برای شما دارد. نکته کلیدی این است که شما از خواب بیدار می شوید که به خوبی استراحت کرده اید و برای رویارویی با روز پر انرژی هستید.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.