برای تعمیر دندان شکسته چه کاری می توانم انجام دهم؟

فهمیدن اینکه شما دندان شکسته ای دارید می تواند وضعیت ناراحت کننده و نگران کننده ای باشد. هنگامی که دندان های شما تکه ای از دست می دهند، زیبایی، عملکرد و سلامت عمومی دهان تحت تاثیر قرار می گیرد. دندان شکسته را می توان به روش های مختلف مشاهده کرد: از ترک های کوچک و به سختی قابل توجه تا شکستگی های گسترده. شدت آن تا حد زیادی به میزان آسیب، وضعیت دندان و نحوه شکستن آن بستگی دارد.

علت شکستن دندان چیست؟

عناصر دندانی ممکن است به دلایل مختلف دچار شکستگی شوند. حتی اگر یک علت خاص قبلی وجود داشته باشد، تقریباً همیشه یک رویداد چند عاملی در نظر گرفته می شود.

موارد زیر می توانند باعث شکستگی دندان شوند:

سالخوردگی.
از دندان قروچه رنج می برند.
ضربه ای به دهان خورده است.
عادات دهانی نامناسب
جویدن یک غذای بسیار سفت.

علت شکستن دندان چیست؟

علائم شکستگی دندان چیست؟

ترک های دندانی ممکن است در تاج، ریشه یا هر دو قسمت دندان ایجاد شوند. بسته به وسعت آنها، مینا، عاج و حتی پالپ را تحت تأثیر قرار می دهند.

هنگامی که شکستگی ها عمیق هستند، می توانند تا ریشه گسترش یابند یا به مرکز دندان برسند و بر پالپ دندان، که بافت نرمی است که شامل اعصاب و عروق خونی است، تأثیر بگذارد. گاهی اوقات ترک ها قابل مشاهده نیستند و در داخل دندان یا زیر لثه پنهان می شوند.

ترک‌ها بیشتر در دندان‌های آسیاب پایین ایجاد می‌شوند و به مشکلات اکلوزال مربوط می‌شوند. از طرفی شکستگی‌های ناشی از ضربه‌های دندانی معمولاً در دندان‌های ثنایای فوقانی ایجاد می‌شود، زیرا بیشتر در معرض دید قرار دارند و همیشه علائم ترک خوردگی دندان وجود ندارد. حتی در این صورت، تظاهرات زیر ممکن است ظاهر شود:

تحرک دندان.
بوی بد دهان و طعم تلخ.
تیره شدن عنصر دندانی
درد شدید، کوبنده، خود به خود یا هنگام گاز گرفتن.
حساسیت به سرما، گرما، شیرینی جات یا تماس.
تورم یا خونریزی لثه اطراف دندان ترک خورده.
آسیب به گونه یا زبان به دلیل مالش قطعه شکسته بر روی غشاهای مخاطی.

هنگام مشاهده هر یک از این علائم، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت های حرفه ای باشید. نادیده گرفتن علائم می تواند وضعیت را بدتر کرده و منجر به عوارض شود.

هنگام شکستن دندان چه باید کرد؟

اگر آسیب یک ترک کوچک بدون علامت باشد، بهتر است در اسرع وقت برای ارزیابی وضعیت و انجام درمان مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید. در این میان، می‌توانید مراقبت‌ها و اقداماتی را انجام دهید که به شما در کنترل درد و محافظت از دندان شکسته تا رسیدن به متخصص کمک می‌کند.

نکته ضروری این است که آرام بمانید تا بتوانید تصمیمات درستی بگیرید. حتی اگر یک وضعیت هشدار دهنده باشد، اگر آرام بمانید، می توانید به وضوح فکر کنید و سریع عمل کنید. این نکات را در نظر بگیرید.

۱٫ دهان خود را تمیز کنید و خونریزی را متوقف کنید

اگر احساس می کنید دندان شما در حال شکستن است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دهان خود را بررسی کرده و آسیب را ارزیابی کنید. اگر خون مشاهده کردید، یک گاز تمیز روی زخم قرار دهید و فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

علاوه بر این، وب سایت انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند که دهان خود را با آب گرم بشویید تا از تجمع آلودگی و باکتری روی دندان شکسته جلوگیری کنید.

۲٫ به دنبال قطعه دندان شکسته باشید

سعی کنید تکه دندان شکسته بیرون آمده را بازیابی کنید. گاهی اوقات، دندانپزشک می تواند آن را دوباره به دندان آسیب دیده بچسباند. هنگامی که آن را پیدا کردید، آن را با آب یا نمک تمیز کنید و برای حفظ بهتر آن را در یک شیشه کوچک با آب قرار دهید.

اگر یک دندان کامل از دهان شما بیرون آمده است، آن را با یک تکه گاز از تاج بگیرید و سعی کنید ریشه آن را لمس نکنید. باید آن را در یک لیوان شیر سرد، محلول نمکی یا آب حمل کنید و در کمتر از ۳۰ دقیقه به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

چگونه دندان های شکسته را ترمیم کنیم؟

۳٫ با دندانپزشک تماس بگیرید

یکی از اقدامات اصلی برای یافتن راه حل به موقع برای دندان شکسته کمک گرفتن از دندانپزشک است. با او تماس بگیرید و بگویید چه اتفاقی برای شما افتاده است. بسته به ویژگی های مشکل شما، شما را برای حل وضعیت و جلوگیری از عوارض راهنمایی می کند.

دندانپزشک احتمالاً به شما پیشنهاد می کند که فوراً مراجعه کنید. با اطلاع قبلی، به محض ورود شما منتظر خدمت شما خواهد بود.

اگر آسیبی که به دندان خود وارد کرده اید جزئی باشد و هیچ ناراحتی نداشته باشید، متخصص ممکن است فکر کند که نیازی به اقدام سریع نیست. در آن صورت، آنها مراقبت خاصی را نشان می دهند و یک مشاوره برنامه ریزی شده را هماهنگ می کنند.

هنگامی که به مطب دندانپزشکی می رسید، باید توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است، و مشخص کنید که چه زمانی و چگونه دندان شکست. دندانپزشک آسیب را تجزیه و تحلیل می کند و مناسب ترین درمان را توصیه می کند.

۴٫ تسکین درد و کاهش التهاب

تا زمانی که نتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، می توانید با استفاده از کمپرس سرد به مدت چند دقیقه، التهاب را کاهش دهید. علاوه بر این، اگر متخصص آن را پیشنهاد کند، مصرف یک مسکن بدون نسخه یا ضد التهاب به تسکین درد کمک می کند.

مهم است که خود درمانی نکنید و یک متخصص بهداشت دارو را تجویز کند.

اگر دندان شکسته شما دارای لبه تیز، ناهموار یا بریده است، از لمس آن با زبان خودداری کنید تا آسیبی به آن وارد نشود. اگر موم دندان دارید، می توانید یک تکه را روی شکستگی اعمال کنید، اما مراقب باشید که بیشتر نشکند.

کناره قطعه آسیب دیده را نجوید. همچنین مهم است که از بهداشت دهان و دندان خود غافل نشوید تا از تجمع باکتری ها و مواد زائد روی دندان شکسته جلوگیری کنید.

مراحل عصب کشی دندان چیست؟آیا خیلی دردناک است؟

چگونه دندان های شکسته را ترمیم کنیم؟

درمان شکستگی عناصر دندانی به عوامل مختلفی بستگی دارد: محل، جهت، اندازه و درجه ترک، بافت های درگیر و عوارض مرتبط. دندانپزشک با معاینه قطعه، با یا بدون ذره بین، انجام عکسبرداری با اشعه ایکس، آزمایش بایت یا استفاده از لکه، میزان آسیب را تشخیص می دهد. عدم دریافت مراقبت های تخصصی به موقع و شکسته ماندن آیتم می تواند عواقب شدیدی در دهان داشته باشد. و سلامت عمومی عفونت های دندانی و آبسه شایع ترین عوارض مرتبط با آن هستند.

به طور کلی، هر چه شکستگی گسترده تر و عمیق تر باشد، درمان پیچیده تر است. در زیر برخی از رویکردهای ممکن آورده شده است.

مراجعه به دندانپزشک

همه ترک ها نیازی به درمان ندارند. پارگی‌های سطحی و ترک‌های کوچکی که باعث درد نمی‌شوند یا ظاهر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند نیازی به هیچ رویکردی ندارند.

به عنوان مثال، خطوط شکاف مینا، موقعیت های بسیار رایجی هستند، به ویژه در بیماران مسن تر و در کسانی که از دندان قروچه رنج می برند. آنها را می توان بدون مداخله کنترل کرد. دندانپزشک معاینات منظمی را برنامه ریزی می کند تا بررسی کند که همه چیز خوب پیش می رود

جایگزین دیگری برای آسیب های جزئی، صاف کردن بی نظمی های لبه شکسته و صیقل دادن سطح دندان است. با این مداخله ساده، ظاهر بهبود یافته و از آسیب های مخاطی جلوگیری می شود. در برخی موارد، پولیش با چسب های دندانی تکمیل می شود که شکاف های کوچک را پر می کند.

سیلانت های دندانی

سیلانت دندان یک روش محبوب در کودکان است زیرا برای جلوگیری از پوسیدگی در دوران کودکی استفاده می شود. این شامل پر کردن ترک ها و شیارهای دندان با یک رزین سیال است که با اعمال نور خاصی سخت می شود. همین تکنیک برای پر کردن ترک های کوچک و جلوگیری از آسیب بیشتر مفید است

پرکردن ها یکی از پرکاربردترین گزینه ها برای ترمیم دندان های شکسته ای هستند که پالپ سالمی دارند. دندانپزشک لبه های عنصر آسیب دیده را ساییده می کند، مایعات حالت دهنده را اعمال می کند و سپس قسمت از دست رفته را با رزینی همرنگ دندان بازسازی می کند.

پرکردن دندان

با پر کردن، آناتومی، عملکرد و زیبایی دندان ترمیم می شود.

یک نوع پرکردن استفاده از قطعه اصلی دندان برای بازسازی است. برای اینکه این امکان پذیر باشد، قطعه شکسته باید سالم و قطعه شکسته در شرایط خوبی باشد. دندانپزشک پس از پرداخت لبه های المنت از سیستم چسبندگی و رزین ها استفاده می کند.

این تکنیک با حفظ آناتومی طبیعی، کانتور، بافت، رنگ و خواص فیزیکی دندان طبیعی در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. به همین دلیل است که هر زمان که ممکن است باید آن را در نظر گرفت.

 

چگونه دندان های شکسته را ترمیم کنیم؟

اندودنتیکس و بازسازی

هنگامی که آسیب ناشی از دندان شکسته باعث آسیب به پالپ می شود، انجام درمان ریشه یا درمان ریشه ضروری است. این روش شامل تخلیه و تمیز کردن فضای اشغال شده توسط عصب دندان و سپس پر کردن و مهر و موم کردن حفره با یک ماده خاص است.

به محض آماده شدن اندودنتیکس، دندان بازسازی می شود تا آناتومی، عملکرد و زیبایی خود را بازیابی کند. بسته به مقدار بافت دندان از دست رفته، ممکن است از یک پر کردن، یک اینله – که یک بازسازی بلوک است که روی دندان سیمان شده است – یا روکش یا کلاهکی که کل عنصر را می پوشاند استفاده شود.پ

استخراج و پروتز

اگر شکستگی دندان بسیار زیاد باشد، کشیدن دندان ممکن است نشان داده شود. استخراج آخرین درمانی است که به آن متوسل می شود و برای زمانی استفاده می شود که جایگزین های محافظه کارانه تر قابل دوام نباشند.

پس از استخراج، لازم است قطعه از دست رفته با پروتز جایگزین شود. ایده آل این است که یک ایمپلنت دندان برای حفظ عملکرد بایت قرار دهید. گزینه های دیگری نیز وجود دارد، مانند بریج های دندانی یا پروتزهای متحرک.

شما نمی توانید دندان های شکسته خود را در خانه درمان کنید. کاری که می توانید انجام دهید این است که از دندان های خود مراقبت کنید تا از موقعیت هایی که باعث شکستگی آنها می شود جلوگیری کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی سالم و مراجعه منظم به دندانپزشک برای حفظ سلامت دهان ضروری است. همچنین مهم است که از جویدن غذاهای بسیار سفت خودداری کنید، در صورت دندان قروچه از آتل های کمکی استفاده کنید و هنگام انجام ورزش های تماسی از محافظ دهان استفاده کنید.

اگر علی‌رغم مراقبت‌هایتان، دندان‌تان به هر حال شکست، تماس با دندانپزشک را به تأخیر نیندازید. اقدام به موقع از عوارض و نیاز به رویکردهای پیچیده تر و پرهزینه تر جلوگیری می کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.