فواید جیکاما برای سلامتی بدن را میدانید؟

جیکاما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. یک فنجان ، ۲۰ گرم ویتامین C دارد، یعنی بیش از ۲۵ درصد از نیاز روزانه یک زن بالغ. ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز است و با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط است. ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان است.جیکاما یک نشاسته گیاهی ریشه مانند سیب زمینی است اما از خانواده لوبیاها می آید. در آشپزی آمریکای مرکزی رایج است و در مکزیک رشد می کند.

جیکاما چه گیاهی است؟

جیکاما یک سبزی ریشه دار با طعم نشاسته ای مانند سیب زمینی یا شلغم است. ریشه دارای طعم کمی شیرین است اما قند کمی دارد. این باعث می شود که آن را منبع خوبی از کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت و سایرینی که سعی می کنند قند کمتری مصرف کنند، تبدیل شود.

 جیکاما یک سبزی ریشه ای است که از مکزیک می آید. به آن لوبیا یام، شلغم مکزیکی و سیب زمینی مکزیکی نیز می گویند. اما برخلاف بسیاری از سبزیجات ریشه‌دار، جیکاما دارای بافتی ترد و طعمی آبدار و نه نشاسته‌ای است. چیز دیگری که جیکاما را از سایر غذاهای مشابه متمایز می کند این است که وقتی پوست کنده شود و به صورت خام مصرف شود طعم فوق العاده ای دارد که با سیب زمینی نمی توانید این کار را انجام دهید.

فواید جیکاما برای سلامتی چیست؟

 تنها قسمتی از گیاه که می توان خورد، ریشه پیازی است که در زیر زمین رشد می کند. این ریشه می تواند به کوچکی یک سیر یا به بزرگی دو مشت سیر باشد. این گیاه در مکان هایی مانند مکزیک و آمریکای جنوبی که در تمام طول سال گرم است به خوبی رشد می کند. Jicama صدها سال است که در آنجا رشد کرده است و اکنون در بخش هایی از آسیا و فیلیپین نیز رشد می کند.

مردم می گویند که جیکاما طعم سیب زمینی شیرین تر و آبدارتری دارد. این یک سبزی ریشه نشاسته ای است. کالری، قند یا چربی زیادی ندارد، اما دارای مقدار زیادی فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. مصرف این سبزی به صورت پخته یا خام بی خطر است و می تواند به طیف وسیعی از وعده های غذایی بافت بیافزاید. افرادی که دیابت دارند یا سعی می کنند قند کمتری بخورند ممکن است جیکاما را دوست داشته باشند.

فواید جیکاما برای سلامتی چیست؟

جیکاما سرشار از فیبر

جیکاما فیبر زیادی در خود دارد. یک وعده جیکامای خام، ۱ فنجان یا ۱۳۰ گرم، ۶٫۴ گرم فیبر دارد.

 فیبر رژیمی باید روزانه ۲۵ گرم برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان مصرف شود. مقدار توصیه شده روزانه برای افراد بالای ۵۰ سال برای زنان ۲۱ گرم و برای مردان ۳۰ گرم است.

فیبر موجود در رژیم غذایی می تواند یبوست را متوقف یا درمان کند. همچنین می تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون فرد کمک کند، که ممکن است به درمان یا پیشگیری از دیابت کمک کند. FDA می گوید که رژیم های غذایی با فیبر بالا همچنین به افراد کمک می کند تا حرکات منظم روده داشته باشند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

مصرف فیبر مهمترین شاخص سلامت و طول عمر در میان فاکتورهای تغذیه ای بود که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. داده های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از فیبر بیشتر ممکن است احتمال ابتلا به بیماری را با افزایش سن کاهش دهد.همچنین، دریافت فیبر بیشتر در رژیم غذایی ممکن است به افراد کمک کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “موارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

جیکاما خون را تنظیم می کند

جیکاما فیبر بالایی دارد و شاخص گلیسمی پایینی دارد، بنابراین باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی شود. بنابراین، خوردن جیکاما به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند و آن را به انتخابی عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کند.

منبع خوب آنتی اکسیدان ها

ویتامین C زیادی دارد. رادیکال های آزاد می توانند به سلول ها آسیب برسانند و پیری را تسریع کنند. آنتی اکسیدان ها این آسیب را متوقف کرده و روند پیری را کند می کنند. ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بهتر کار کند و از بیمار شدن بدن جلوگیری می کند. مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه نشان می دهد که استرس اکسیداتیو ممکن است باعث پیری و چندین بیماری مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت شود.

جیکاما با سرطان مبارزه می کند

جیکاما دارای مقدار زیادی اینولین است که به بدن در هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان ها، سایر ویتامین ها و مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم در جیکاما یافت می شوند و به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول ها و کاهش خطر سرطان کمک می کنند.

نحوه خوردن جیکاما چگونه است؟

سنتی ترین روش خوردن این سبزی این است که پوست آن را کنده، نواری برش دهید و به صورت خام معمولاً با آبلیمو یا لیموترش و پودر فلفل قرمز میل کنید. این خوراکی شیرین در کیسه هایی در خیابان های مکزیک فروخته می شود. مخصوصاً در روزهای گرم خوب است.

از آنجایی که گوشت آن بسیار متخلخل است، جیکاما غذای خوبی برای جذب طعم است. لطفاً بعد از اینکه با مرکبات و هر ادویه ای که دوست دارید آن را در تکه های سالاد قرار دهید. یا آن را به قسمت اصلی تبدیل کنید و آن را با یک سس تند بپوشانید. طعم جیکاما با سبزیجات، زیتون، آووکادو، هوموس، لیموترش، ماهی کبابی و گوشت بریان شده بسیار عالی است. می توان آن را نازک برش داد و برای کرانچ به ساندویچ اضافه کرد یا به جای تورتیلای ذرت در تاکو استفاده کرد.

نحوه خوردن جیکاما چگونه است؟

جیکاما وقتی پخته می شود خوشمزه است، اما باید مراقب گرم بودن آن باشید. در عوض، آنها را در تابه روی حرارت متوسط ​​بپزید، کمی بخارپز کنید یا تفت دهید تا تمام شوند. اگر سوپ به سبک مکزیکی درست می کنید، آن را در پایان فرآیند پخت اضافه کنید. جیکاما بافتی شبیه سیب دارد و اگر زیاد آن را نپزید می توانید آن کرانچ معروف را نگه دارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.