بیماری زونا چیست؟ علائم، پیشگیری و درمان

زونا یک بیماری است که می تواند به عنوان یک آلرژی ساده دیده شود، با این حال، ممکن است پیشرفته شود. به همین دلیل از شما دعوت می کنیم به سلامتی خود اهمیت دهید و این مقاله را که ترجمه و تالیف از سایت policlinicametropolitana میباشد را با دقت بخوانید تا بتوانید با بیماری زونا مقابله کنید.

بیماری زونا چیست؟

زونا یا هرپس زوستر، بثورات پوستی دردناک است که توسط همان ویروسی ایجاد می شود که باعث آبله مرغان می شود. پس از ابتلا به آبله مرغان، ویروس در بدن نهفته است و می تواند سال ها بدون ایجاد مشکل بماند. با افزایش سن – یا هنگامی که تحت استرس قرار می گیرید – ویروس می تواند دوباره به صورت زونا ظاهر شود. چیزی که معمولا در افراد بالای پنجاه سال رخ می دهد.

علائم زونا چیست؟

زونا ریشه های عصبی را تحت تأثیر قرار می دهد و علائم آن معمولاً، درد ،سوزش یا تیر کشیدن، خارش و سوزن سوزن شدن است. اینها در ناحیه ای از بدن ظاهر می شوند و بین یک تا ۱۴ روز بعد، بثورات یا تاول های کوچک ظاهر می شوند.» گرچه این راش است که روی بدن ظاهر می شود، اما فقط در یک ناحیه ظاهر می شود. فقط در موارد نادری به طور گسترده مانند آبله مرغان ظاهر می شود.

بارزترین علامت بثورات پوستی است، اما فقط در یک منطقه خاص است. به همین ترتیب، ممکن است علائم دیگری مانند: تب، سردرد، لرز و درد شکم نیز وجود داشته باشد. به همین دلیل، برای جلوگیری از بروز عوارض در طول بیماری، باید تمام علائم احتمالی تحت نظر دکتر باشد.

مواردی از زونا وجود دارد که می تواند بسیار شدید باشد. هنگامی که زونا اعصاب صورت را درگیر کند، می توانند بینایی یا شنوایی را تحت تأثیر قرار دهند. درد همراه با زونا می تواند هفته ها، ماه ها طول بکشد.

بیماری زونا چگونه منتقل می شود؟

 کودکان اغلب بیشتر به آبله مرغان مبتلا می شوند تا زونا. ویروس از طریق تماس مستقیم با تاول ها پخش می شود. از طریق هوا پخش نمی شود. یعنی چون این بیماری از آبله مرغان نشأت می‌گیرد، وقتی با فردی که این بیماری را نداشته تماس می‌گیرید، او به سادگی مبتلا می‌شود. به همین دلیل توصیه اساسی این است که هنگام ابتلا به زونا به افرادی که مبتلا به آبله مرغان نیستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند نزدیک نشوید.

تاول های زونا بر پشت بدن

درمان زونا چگونه است؟

درمان زودهنگام با داروهای مناسب و خاص برای مبارزه با ویروس می تواند کمک کند. درمان ها همچنین می توانند به جلوگیری از درد مداوم کمک کنند. به غیر از داروهای توصیه شده توسط متخصص ، راه های دیگری برای درمان طبیعی زونا یا هرپس زوستر وجود دارد. مشخص شده است که اینها داروهای خانگی هستند که تا زمانی که پزشک اجازه آنها را بدهد، می توانند به عنوان مکمل و نه جایگزین استفاده شوند. ناگفته نماند که این درمان های خانگی برای زونا برگرفته از طب سنتی است، بنابراین اثربخشی آنها هنوز توسط علم ثابت نشده است.

کمپرس سرد

هنگامی که بثورات زونا پیشرفته هستند، یک بانداژ مرطوب بمالید. یک حوله را با آب سرد خیس کنید و چند دقیقه بگذارید تا به دمای اتاق برسد.

کمپرس گرم

۵۰ گرم گیاه شاهپسند را در ۲۵۰ سی سی آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید. بگذارید کمی بماند. روی یک پارچه کتان بمالید و روی پوست، روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. هر بار که خشک شد این کار را تکرار کنید. قابل ذکر است که مطالعات نشان می دهد که این گیاه (Verbena littoralis) برای پارازیتمی (وجود انگل در جریان خون) مرتبط با داروهای مورد استفاده در درمان مالاریا موثر است. با این حال، استفاده از آن برای زونا ثابت نشده است.

حمام بلغور جو دوسر

یک مشت بلغور جو دوسر یا نشاسته ذرت را در آب حمام قرار دهید. حدود ۲۰ دقیقه در آن بمانید. هر روز قبل از خواب برای تسکین خارش این کار را تکرار کنید.

حمام بابونه برای درمان بیماری زونا

بابونه یک آرام بخش طبیعی است البته نه تنها زمانی که آن را به عنوان دم کرده مصرف کنیم بلکه حمام آن نیز عالی است. از این نظر، می توان آن را مستقیماً روی پوست اعمال کرد و به تسکین سوزش، درد و خارش کمک می کند. البته بهتر است آب آن جوش نباشد.

روغن ها

شما چندین گزینه برای انتخاب دارید، مانند روغن درخت چای. چند قطره از آن را روی یک گلوله پنبه بریزید و به آرامی روی ناحیه آسیب دیده از زونا پاک کنید. همچنین می توانید از فلاونوئیدهای موجود در روغن گل همیشه بهار استفاده کنید. دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش تحریک و بهبودی کمک می کند.

ضمادهای طبیعی

عسل برای زونا خوب است

آنها را می توان به روش های مختلف انجام داد. مثلا:

روزی چند بار عسل خام یا آب تره تازه را روی بثورات بمالید. این کار باعث رفع خارش زونا می شود.
نصف هویج آب پز و خرد شده را در آب مخلوط کنید و به صورت رب یا پوره در آورید. به صورت ضماد در نواحی مبتلا به زونا بمالید.
از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

نشانه های آبله مرغان چیست؟

آب چنار برای درمان بیماری زونا

دو قاشق غذاخوری چنار در هر فنجان آب جوش بریزید. در آن را بپوشانید و بگذارید خنک شود. یک پد پنبه ای خشک را خیس کنید و به عنوان کمپرس در ناحیه آسیب دیده از زونا استفاده کنید.

برگ های بیدمشک

یک مشت برگ بیدمشک را در نیم لیتر آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید. آن را از روی حرارت بردارید، بگذارید خنک شود و یک پارچه نخی را خیس کنید که سپس روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند.

خاکشیر

به ازای هر لیتر آب دو مشت برگ خاکشیر اضافه کنید. ده دقیقه به جوش بیاورید. از روی حرارت بردارید، بگذارید خنک شود و پارچه ای را با این دم کرده خیس کنید. روی تاول ها قرار دهید.

چای بادرنجبویه

یک گیاه بسیار خوب بادرنجبویه است که بر اساس برخی مطالعات، برای بهبود علائم تبخال یا زونا به طور طبیعی قوی و موثر است. دارای اثرات آرام بخش، ضد درد و ضد اسپاسم است. با مقدار مناسبی از این گیاه دم کرده و بگذارید گرم شود. اگر چای بنوشید می توانید با ناراحتی های مرتبط (مانند تب یا درد عمومی) مبارزه کنید. همچنین می توانید حداقل چهار بار در روز آن را با یک تکه پنبه یا پارچه به آن ناحیه بمالید.

اگر بیماری زونا دارید این توصیه ها را جدی بگیرید:

از دست زدن به جوش ها خودداری کنید. با خاراندن آنها می توانید به سادگی سایر مناطق را آلوده کنید.

در مورد نحوه درمان زونا چیزهای زیادی وجود دارد. متخصص تاکید می کند که توصیه های پزشکی شامل موارد زیر است:

ناحیه آسیب دیده را پوشیده نگه دارید
از دست زدن یا خاراندن جوش ها خودداری کنید
دست های خود را مرتبا بشویید تا از انتشار ویروس به سایر نقاط بدن جلوگیری کنید
از تماس با تاول های بثورات قبل از اینکه پوسته پوسته شوند خودداری کنید

تاول هایی که نشان از بیماری زونا دارد

با زونا ورزش نکنید

لازم است از هر گونه ورزش خودداری کنید، حتی کمتر بدون پیراهن باشید، زیرا مالش به ناحیه آلوده باعث گسترش بیماری می شود.

از تماس با زنان باردار، نوزادان ، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف (پیوند گیرندگان، افراد مسن) خودداری کنید.
استفاده از کمپرس سرد و مرطوب بابونه چندین بار در روز برای تسکین خارش خوب است.
پوست را تمیز نگه دارید. بانداژهایی را که برای پوشاندن زخم های پوستی استفاده می شود دور بریزید.
لباس هایی را که با زخم های پوستی تماس دارند با آب داغ بشویید. ملحفه ها و حوله ها را در آب داغ بشویید.
هنگامی که هر یک از علائم ظاهر شد، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید. «تجویز به موقع داروها می تواند به کاهش درد ناشی از زونا کمک کند و تا حدی از شدت تأثیر این بیماری ویروسی بکاهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.