نشانه های آبله مرغان چیست؟

یکی از خاطرات دوران کودکی که کمتر از آن لذت برده شده ابتلا به آبله مرغان است. در واقع، آنقدر رایج است که اکثر تخمین ها نشان می دهد که ۹۵٪ از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود به آبله مرغان مبتلا شده اند. خوشبختانه اکثر کودکان خردسالی که به آبله مرغان مبتلا می شوند، یک مورد خفیف دارند، اما هنوز هم یک تجربه ناخوشایند است که نیاز به تسکین دارد.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان که به نام واریسلا نیز شناخته می شود، یک عفونت ویروسی مسری است که در اثر قرار گرفتن در معرض ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می شود. آبله مرغان نام آشنای خود را مدیون بثورات پوستی خال‌خالی است که در صورت ابتلا در سراسر بدن ایجاد می‌شود. این تاول های کوچک و خارش دار شناخته شده ترین علامت آبله مرغان هستند، اما ابتلا به این بیماری اغلب شامل تب، سردرد و خستگی نیز می شود. در موارد نادر، عوارض آبله مرغان می تواند منجر به ذات الریه و آنسفالیت شود.

آبله مرغان در کودکان بسیار شایع تر از بزرگسالان یا نوجوانان است، اگرچه معرفی واکسن آبله مرغان منجر به کاهش قابل توجه موارد و عوارضی شده است که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود. یکی از دلایلی که بیشتر در کودکان شایع است این است که بیشتر افراد پس از یک عفونت آبله مرغان در دوران کودکی نسبت به آن مصون می شوند. با این حال، این ویروس در طول زندگی در بدن غیرفعال می‌ماند و می‌تواند به عنوان نوعی ویروس تبخال که منجر به زونا می‌شود، دوباره فعال شود.

ویروس واریسلا از طریق هوا منتقل می شود و بسیار مسری است و می تواند از طریق سرفه، عطسه یا هر روش دیگری که ذرات آئروسل شده به فرد دیگر برسد، از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. یکی از دلایلی که به راحتی پخش می شود این است که در یک روز یا بیشتر قبل از ظاهر شدن هر گونه بثورات خارش دار مسری است.

علائم آبله مرغان

علائم و نشانه های آبله مرغان

اولین علائم آبله مرغان می تواند تا چند روز قبل از ظاهر شدن بثورات ظاهر شود. این علائم شامل تب (معمولاً ۱۰۱-۱۰۲ درجه)، سردرد، از دست دادن اشتها، و خستگی یا ضعف عمومی است. این علائم چند روز طول می کشد و با ظاهر شدن بثورات آشنا از بین می روند. بثورات به صورت مجموعه ای از برجستگی های کوچک و جوش مانند شروع می شود و سپس برجستگی ها در طی چند روز آینده به تاول های پر از مایع تبدیل می شوند. در نهایت تاول ها می ترکند و منجر به زخم های باز می شوند که پوسته پوسته می شوند و به پوسته تبدیل می شوند.

عوارض آبله مرغان چیست؟

برخی افراد ذاتاً بیشتر از دیگران در معرض خطر عوارض آبله مرغان هستند. زنان باردار، نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به آبله مرغان، بیماران لوسمی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، همگی بیشتر در معرض مشکلات هستند. یکی از شایع ترین عوارض، عفونت باکتریایی پوست است. پس از ترکیدن تاول‌های آبله مرغان، زخم‌های باز باقی می‌گذارند تا زمانی که دلمه ایجاد شود. در طول این مدت، هر کسی به طور بالقوه ممکن است به عفونت پوستی مبتلا شود، اما افراد مبتلا به اگزما یا سایر بیماری های پوستی در معرض خطر بیشتری هستند.

در بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ویروس واریسلا می تواند از طریق خون به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. یکی از شایع ترین مناطق عفونت سیستم تنفسی است. این ویروس ریه ها را آلوده می کند و می تواند باعث ذات الریه شود، یک بیماری التهابی با علائمی مانند تب، سرفه، درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس. یکی دیگر از عوارض مرتبط با عفونت، آنسفالیت است که التهاب مغز است. عوارض جدی نیز می تواند شامل کم آبی بدن، سپسیس و مشکلات سیستم عصبی باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “راه های درمان یبوست نوزادان در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

پیشگیری و درمان آبله مرغان

اکنون که واکسن آبله مرغان در دسترس است، این راه شماره یک برای جلوگیری از ابتلای کودک شما به آبله مرغان است. پزشکان توصیه می کنند که کودک در سن ۱۵-۱۲ ماهگی واکسن اولیه و سپس در ۶-۴ سالگی تزریق را انجام دهد. هر فرد ۶ سال یا بیشتر که آبله مرغان نداشته و واکسینه نشده است، می تواند و باید دو دوز از واکسن را دریافت کند. برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، این محافظت مادام‌العمر در برابر ویروس است.

حتی در صورت تزریق واکسن ممکن است همچنان به آبله مرغان مبتلا شوید، اما بسیار نادر است و معمولاً منجر به یک نوع بسیار خفیف بیماری می شود. با این حال، برای هر فرد آلوده ای که علائم ایجاد می کند، درمان یکسان است. داروهای ضد ویروسی ممکن است در برخی از کودکانی که در معرض خطر عوارض هستند استفاده شود، اما بیشتر درمان شامل مدیریت ناراحتی مرتبط با علائم است.

در زیر چند نکته و روش برای کمک به کودکتان در حین بهبودی آورده شده است:

کمپرس خنک روی پوست و حمام ولرم می تواند خارش را کاهش دهد
بعد از حمام کردن به جای مالش، با حوله خشک کنید
کرم های ضد خارش بدون نسخه مانند لوسیون کالامین
آنتی هیستامین هایی که پزشک شما تجویز کرده یا با مشورت پزشک مصرف می شود
برای جلوگیری از خراشیدن در هنگام خواب، از کودک خود بخواهید دستکش بپوشد

اطمینان حاصل کنید که ناخن های دست تمیز و کوتاه شده است
استامینوفن می‌تواند درد ناشی از تاول‌ها را تسکین دهد، مخصوصاً زمانی که در داخل دهان وجود داشته باشد

یک نکته مهم در مورد تسکین درد:

هرگز به کودک مبتلا به آبله مرغان آسپرین ندهید. می تواند منجر به یک بیماری خطرناک به نام سندرم ری شود. سندرم ری یک بیماری مغزی جدی است که می تواند منجر به مرگ یا آسیب شدید مغزی شود. اعتقاد بر این است که ۹۰ درصد موارد سندرم ری در کودکان ناشی از آسپرین بوده است.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

 

علائم آبله مرغان

 

همانطور که اشاره شد، اکثریت قریب به اتفاق موارد آبله مرغان در دوران کودکی یک مشکل پزشکی خفیف (اگر برای کودک ناخوشایند باشد) است که طی چند هفته ادامه خواهد داشت. با این حال، موارد شدید نادری وجود دارد که علائم و عوارض جانبی شدیدتر است، به خصوص برای کودکان پرخطر. اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را داشت، باید با پزشک تماس بگیرید:

تب بیش از ۴ روز طول بکشد
مشکل در تنفس یا سرفه شدید
بثورات شروع به نشت چرک زرد می کند
سردردهای شدید
خستگی مفرط
گیجی یا مشکل در راه رفتن

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.