آرامش چیست و چگونه حاصل میشود؟

آرامش چیست و چگونه حاصل میشود؟

*این مطلب در دی ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آرامش چیست و چگونه حاصل میشود؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

منشا اصلی آرامش در درون انسان‌ها قرار دارد و در واقع یک حس درونی است. هرچند عوامل محیطی و بیرونی هم تاثیر گذار هستند. آرامش یعنی لذت بردن از زندگی، امیدوار بودن به آینده، برآورده شدن نیازهای اجتماعی‌، امنیت و حمایت اجتماعی. حضور افرادی که دوستتان داشته باشند یا شما آن‌ها را دوست داشته باشید در واقع به کیفیت زندگیتان می‌افزاید. نداشتن اختلالات اضطرابی و افسردگی همگی در سلامت روان و داشتن آرامش نقش بسزایی دارند.

طی سه دهه اخیر مطالعات گسترده بشر فواید حالتی را که به آن « ریلکس» گفته می شود ، به اثبات رسانده است . واکنشی که انسان هنگام آرامش از خود بروز می دهد ، یک نوع آسودگی ذهنی به همراه کاهش فشار خون، کند شدن میزان ضربان قلب و تنفس و همچنین شل شدن عضلات بدن است .

ایجاد چنین شرایطی بسیار ساده است . اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید ، مطمئن باشید می توانید برای غلبه بر اضطراب هایتان بر بسیاری ازفشارهای عصبی ناشی از خشم ،چیره شوید . ایجاد چنین آرامشی برای بچه ها نیز مفید است . مطالعاتی که بر روی تعدادی از دانش آموزان یک مدرسه متوسطه درون شهری در آمریکا انجام شده است ، صحت این مساله را اثبات می کند . دراین مطالعات مشخص شد نمرات آن دسته از دانش آموزانی که « ریلکس »را آموخته اند ، بهتر شده و خلق و خوی کار کردن و انجام کارهای گروهی نیز درآنها بیشتر به چشم می آید .

چرا به آرامش نیاز داریم؟

اهمیت آرامش ذهنی را نمی توان در زندگی روزمره ما بیش از حد مورد تاکید قرار داد. با افزایش سطح استرس، سخت است که با خود در صلح باشیم. اما روانشناسان معتقدند که داشتن آرامش ذهنی در زندگی روزمره برای سلامت کلی بسیار مهم است:

استرس را کاهش می دهد:

استرس می تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، دیابت و فشار خون بالا شود. متخصصان مو می گویند که استرس نیز اتفاقاً عامل اصلی ریزش مو و آسیب مو است. کاهش استرس به سلامت جسمی منجر می شود و به شما امکان می دهد زندگی سالمی داشته باشید.

خوش بینی را تقویت می کند:

نگرش کلید موفقیت است. نگرش مثبت شما را پر از امید و انرژی می کند. شما می توانید سخت تر کار کنید و برای دستیابی به چیزهایی تلاش کنید که قبلاً فکر می کردید رسیدن به آنها غیرممکن است.

ترس و اضطراب را کاهش می دهد:

احساس اضطراب یا ترس می تواند انرژی شما را کاهش دهد و بر توانایی کاری شما تأثیر بگذارد. این ممکن است زندگی شخصی و حرفه ای شما را مختل کند. داشتن آرامش ذهنی می تواند احتمال ترس شما را کاهش دهد و به طور قابل توجهی کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشد.

رازهای آرامش و شادی در زندگی

رازهای آرامش و شادی در زندگی

راز اول: با خدا ارتباط برقرار کنید

حداقل نیاز انسان به روح خدایی، مانند احتیاج نوزاد است به مادر.

به همان میزان که جسم برای ادامه حیات به هوا و غذا نیازمند است،
روح و باطن نیز به هدایت الهی و روح ربانی محتاج است.به خدا توکل کنید. هرچه ارتباط شما با خدا، “آن نیروی عظیم و خرد لایتناهی” بیشتر و بیشتر شود،
آرامش و نشاط بیشتری را در خود تجربه می کنید و هر چه ارتباط شما با خدا محدودتر شود، ترس و اضطراب بیشتری بر شما چیره می شود.

راز دوم: مثبت فکر کنید

هر فکر، صورتی از انرژی است که در جهت نیکی یا بدی خود تولید می کنیم.

با اندیشیدن به افکار بهشتی با نیروی بهشتی مرتبط می شویم، شادی را احساس می کنیم و آفتاب سرور را هر جا که رویم، می تابانیم.

یاد بگیرید که احساس هایتان را از طریق افکار مثبت مهار کنید. به دقت افکارتان را زیر نظر بگیریدو هنگامی که یک فکر منفی هجوم می آورد، خودتان را وارسی و به جای آن یک فکر مثبت جایگزین کنید.

ذهن مثبت، اوضاع مثبت را به خود جلب می کند. به خاطر داشته باشید که عالم، به نیات ما پاسخ می دهد.چه زیباست که بهترین نیات و آرزوها و افکار را برای خود و دیگران داشته باشیم تا به اوج آرامش و شادی برسیم.

راز سوم: قضاوت خود را به تأخیر بیندازید

در این جهان، هیچ حادثه ای برحسب تصادف نداریم و در همه وقایعی که روی می دهند، لطف و رحمت الهی نهفته است.تمام حوادث برای ما پیام هایی دارند که سبب تکامل روحمان می شوند.

مثلاً شما می توانید پیام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زمانی بفهمیدو یا حتی ممکن است تا زمانی که زنده هستید متوجه نشوید.

زیرا بسیاری از این وقایع فراسوی ادراک ما و جزء اسرار الهی هستند و تلاش برای فهم حکمت خداوند
با هوش محدودمان، مانند سنجش اقیانوس با پیمانه است.بیایید کاملاً بپذیریم که در هر موقعیت نامطلوب، نیکی پنهانی برای همه وجود دارد. “ساقی هر چه ریزد از لطف اوست.”

رازچهارم: بر آرامش درونی تمرکز کنید

در دل توفان هم، آرامش نهفته است. مهم نیست که در هر زمانی از روز چه اتفاق بیفتد.برای دسترسی به خلوتگاه درونی، چشم هایتان را ببندید و روشنایی آرام و ملایمی را درون خود تصور کنید.

این فضا جایی است که ضربان قلب شما به فرمان شما آرام می تپد- به آن جا بروید.

از دور دست، استاد معنوی تان از راه می رسد؛ در گوشتان زمزمه می کند:
“هرجا می توانید خوبی کنید، در هرچه می توانید، به هرشکل که می توانید، هر وقت که می توانید،
به همه اشخاصی که می توانید و تا زمانی که می توانید.” نور سفیدی فضای دلتان را آرام می کند، سپس بر این آرامش حاصل شده تمرکز کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا بخشیدن با آشتی کردن متفاوت است؟ یا هردو یکی است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

راز پنجم: از آنچه هستید راضی باشید

بدن وسیله زندگی است نه جوهر آن.آن قدر که ما انسان ها با ظاهر جسمی خود مشخص می شویم، یک درخت با تنه اش مشخص نمی شود.

تجربیات ما باید مثل شاخه های درخت به ما شکل بدهد، ولی این کار را نمی کند.فقط جوهره وجودمان است که با شرایطی محیطی از بین نمی رود، شکسته نمی شودو یا در معرض دید و بررسی دیگران قرار نمی گیرد.

وجود داشتن، پرمعنا و پرمفهوم است:

من وجود دارم، من هستم، من اینجا هستم، من در حال شدن هستم، تنها من هستم که زندگی ام را می سازم و…

هر کدام از ما انسان ها در این دنیا مأموریت خاصی داریم.

با کمک کردن به دیگران و مهرورزی به آنان، باعث تکامل روحمان می شویم.رسالت اصلی ما در این دنیا بیدار شدن و بیدار کردن است و زندگی ما به منزله یک سفر است و هدف نیست.

راز ششم: به دستورات اخلاقی احترام بگذارید

از کنجکاوی کردن در زندگی دیگران دوری کنید. از خواندن نامه های شخصی و دفتر خاطرات محرمانه دیگران
و گوش دادن به مکالمات خصوصی آن ها اجتناب کنید.

بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد هر مکانی نشوید.

سعی در اثبات درستی نظرات و عقاید خود به دیگران نداشته باشید.

تلاش نکنید که به زور، افکار و عقاید دیگران را تغییر دهید.زیرا در صورت رعایت نکردن این دستورات، آرامش خود را بر هم می زنید.

به پدر و مادر خود نیکی کنید.با آنان با صدای بلند صحبت نکنید.

“بتی. جی. ایدی” می گوید: “زمانی که شما به درگاه خداوند دعا می کنید،
این دعاها به صورت شعاع های نورانی به طرف آسمان بالا می روند و فرشته ها برای اجابت آن به زمین می آیند.این پرتو قدرتمند و خیره کننده مربوط به دعای مادر در حق شما است.

دعای مادر خالصانه ترین دعاهاست.” چه زیباست به والدین خود از صمیم قلب احترام بگذارید و نیازهای آنان را تأمین کنید،
زیرا که مهر و نیکی به آنان، سبب آرامش و نشاط در شما می شود.

راز هفتم: دید جدیدی پیدا کنید

پرهای دم طاووس رنگارنگ هستند و هنگامی که از زاویه ای خاص به آنها نگاه می کنید، درخشش و زیبایی بی نظیری دارند.

خیلی از مسایل در زندگی، هنگامی ارزش خود را نشان می دهند که از زاویه درست دیده شوند؛
ولی نگرش های متشابه و کلیشه ای، دیدن این زیبایی ها را مشکل می سازد.اگر به هر مسأله ای از زاویه ای درست نگاه کنید، در آن چیزهای باشکوه و زیبایی خواهید دید.

سعی کنید همه چیز و همه کس را با چشم های تازه ای ببینید که از طریق عادت، تیره و تار نشده اند.با این روش، شما می توانید ثروت های نامحدودی را کشف کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها و اشخاص نگاه کنید،هر شخص یا هر شیء از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.

What Is Peace? I have been talking with some friends and colleagues about a definition of peace. I wondered how everyone defines peace?  Here's my ideas about some attributes of peace:  Peace is more than just the absence of war and violence Peace is not the absence of conflict – but the ability to manage conflict constructively, as an important opportunity for change and increased understanding Peace is a commitment to understanding, celebrating and learning from difference Peace is a commitment not to harm, but also to nurture, all individuals و چگونه حاصل میشود؟

راز هشتم: صفت های مثبت خود را افزایش دهید

از غیبت، تهمت، قضاوت نسنجیده در مورد افراد یا حوادث، حسادت، کینه، دروغ، جر و بحث کردن با دیگران و خلاصه رنجاندن دیگران به شدت پرهیز کنید.
زیرا با انجام دادن این گونه اعمال تراکمی از نیروهای منفی را به دور خودتان جمع می کنید،زمانی که به دیگران خوبی و کمک می کنید، تجمعی از نیروهای مثبت به دور خودتان فراهم می آورید.
و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی شما می شوند، هنگامی که وضو می گیرید،الکتریسیته های ساکن را به سطح بدن خود می آورید؛ آب نیز رسانا است و شما امواج آلفا (امواج آرامش بخش) تولید می کنید.با کشیدن مسح سر، این امواج را به کورتکس مغز انتقال می دهید
و باعث می شوید که ناحیه شلوغ ذهن آرام گیرد.

با مسح پا، انتقال امواج آلفا را در اندام های پایینی سرعت می بخشید.
بیشترین منطقه ای که در روی کره زمین امواج آلفا دارد، کعبه است.زمانی که شما نماز می خوانید و در جهت خانه خدا قرار می گیرید
و ۷ قسمت بدن شما با زمین تماس پیدا می کند، امواجی را دریافت می کنید که باعث آرامش شما می شوند.

برای افزایش نیروهای مثبت خود می توانید در یک وان حمام،
پر از آب و نمک، به مدت ۲۰ دقیقه قرار بگیرید. در بطری های رنگی آب خوراکی بریزید
و به مدت ۲ ساعت در معرض نور شدید آفتاب قرار دهید؛ سپس آن ها را در یخچال بگذارید و در موقع لزوم بنوشید.بدون کفش و جوراب روی چمن راه بروید؛ زیرا طبیعت منبع انرژی نیروهای مثبت است.

راز نهم: حس ها را از همدیگر، جدا کنید

اغلب، ما به این مسأله توجه چندانی نداشته ایم که حواس پنجگانه خود را از یکدیگر تفکیک و آن ها را به صورت مجزا از یکدیگر حس کنیم.

ذهنتان را برای بالا بردن آگاهی حسی پرورش دهید.
امروز بر بینایی تمرکز کنید، فردا برمزه، روز بعد بر بویایی و … مثلاً: زمانی که در حال دوش گرفتن در حمام هستید،
قطرات آب را روی بدن خود احساس کنید و از این که باعث تمیزی و آرامش شما می شود، لذت ببرید.

موقعی که در حال غذا خوردن هستید فقط بر طعم و مزه غذا تمرکز کنید.
وقتی در حال ریختن چای در استکان هستید، به صدای ریزش آن گوش دهید.

به این ترتیب، شروع به جدا کردن تجربیات حسی تان از یکدیگر کنید و از بابت هر کدام لذت ببرید.

راز دهم: وسایل اضافی را از محیط زندگی تان خارج سازید

اشیاء درون خانه تان را لمس کنید و از خودتان بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم؟

هر شیء یادگاری را بررسی کنید و از خودتان بپرسید آیا هنوز لحظه ای را که این شیء به یادم می آورد، برایم مهم و با ارزش هستند؟لباسهایتان را باز کنید و توجه کنید که آیا به تمام این لباس ها احتیاج دارید.
بعد از این بررسی کاملی که به عمل می آورید تمام وسایل و لباس های اضافی تان را یا به دیگران ببخشید و یا آنها را حراج کنید.

زیرا که هر شیء انرژی خودش را دارد و اگر به کار نرود در خانه به آب راکد تبدیل می شود.اگر کهنه ها را نگه دارید، تازه ها جایی برای تجلی خویش نمی یابد.
پس برای چرخش انرژی و پیشرفت در زندگی تان وسایلی را که مورد احتیاج تان نیست از محیط خارج سازید.

چگونه می توانم آرامش خاطر داشته باشم؟

در حالی که همه ما ممکن است موافق باشیم که باید برای رسیدن به آرامش فکر کنیم، اما این به این سادگی نیست. این یک تمرین ساده نیست، بلکه یک تمرین عمیق است. در اینجا چند مورد وجود دارد که ممکن است کمک کند:

صبح را با سخت ترین کار شروع کنید. این می تواند هر چیزی باشد – تمرینی که ممکن است از آن متنفر باشید یا کتابی را بخوانید که از آن متنفر باشید. هنگامی که سخت ترین کار روز را با موفقیت انجام دادید، نه تنها احساس اعتماد به نفس خواهید کرد، بلکه با خودتان نیز در آرامش خواهید بود.

سعی کنید چیزهایی را که نمیتوانید کنترل نمی کنید کنار بگذارید. اگر آنچه قرار است اتفاق بیفتد در کنترل شما باشد، جای نگرانی نیست زیرا می توانید به راحتی آن را تغییر دهید. از سوی دیگر، اگر آنچه قرار است اتفاق بیفتد تحت کنترل شما نیست، استرس فایده ای ندارد. در هر صورت، باید چیزهایی را که نمی توانید کنترل کنید، رها کنید.

در مورد اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می کنند نگران نباشید. همیشه هم منتقدان و هم تحسین کنندگان کار شما وجود خواهند داشت. اگر مطمئن هستید که کاری که انجام می دهید به نفع شماست و به دیگران آسیب نمی رساند، پس ادامه دهید و با نهایت اطمینان این کار را انجام دهید.

نگران نتایج هم نباشید. شما باید همیشه وظایف خود را بدون نگرانی بیش از حد در مورد نتایج انجام دهید. این شما را از چرخه معیوب اضطراب رها می کند.

با طبیعت یکی باشید داشتن آرامش درونی شامل بودن در خانه با اطرافیان نیز می شود. محیط بیرونی ما عمیقا بر روحیه و طرز تفکر ما تأثیر می گذارد. احاطه شدن توسط زیبایی طبیعی برای یافتن شادی از درون مهم است.

آرامش را می توان هم برای خود و هم برای کسی که دوستش دارید جستجو کرد.

برای یک مادر، آرامش او می تواند فرزندش باشد، برای یک همسر، می تواند شوهرش باشد. ما انسان ها به دنبال آرامش نه تنها برای خود، بلکه برای خانواده و همسران خود نیز هستیم.

آرامش خاطر یک نفر به اندازه رسیدن به آرامش خود مهم است. هنگامی که با خودتان در صلح هستید، با افراد اطرافتان نیز هماهنگ هستید. حالات مثبتی که از خود بیرون می‌دهید، اطرافیانتان را خوشحال می‌کند.

بنابراین آرامش ذهن هرگز تمرینی یک طرفه نیست. همیشه تبادل انرژی، خلاقیت و ارتعاشات مثبت است. اگر همه افراد در حلقه نزدیک شما – چه همسرتان، چه والدینتان یا فرزندانتان – خوشحال و راضی باشند، شما به طور خودکار احساس آرامش می کنید بدون اینکه برای آن تلاش زیادی کنید.

 

3/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.