چرا کودکم بی اختیاری ادرار دارد؟

بی اختیاری ادرار به عنوان آزادسازی غیرارادی ادرار که دو یا چند بار در ماه پس از آموزش توالت به کودک رخ می دهد، تعریف می شود.بی اختیاری در طول روز در بین دختران شایع تر است. شب ادراری در میان پسران و در بین کودکانی که سابقه خانوادگی بی اختیاری شبانه دارند، شایع تر است. بی اختیاری روزانه و شبانه هر دو نشانه هستند – نه تشخیص – و پزشکان باید به دنبال علت اصلی آن باشند. بی اختیاری ادرار در کودک ممکن است در مواقع زیر هم وجود داشته باشد:

در طول روز (بی اختیاری روزانه یا روزانه)

در شب (بی اختیاری شبانه، شب ادراری، یا شب ادراری)

هر دو (بی اختیاری ترکیبی)

مدت زمان آموزش توالت رفتن، یا سنی که کودکان در آن به کنترل ادرار می رسند، بسیار متفاوت است. با این حال، بیش از ۹۰ درصد از کودکان تا سن ۵ سالگی به کنترل ادرار در روز دست می یابند. اما ممکن است برای رسیدن به کنترل ادرار در شب زمان بیشتری طول بکشد.

بی اختیاری شبانه یا شب ادراری حدود ۳۰ درصد از کودکان در سن ۴ سالگی، ۱۰ درصد در ۷ سالگی، ۳ درصد در سن ۱۲ سالگی و ۱ درصد در سن ۱۸ سالگی را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود ۰٫۵ درصد از بزرگسالان همچنان به بی اختیاری شبانه مبتلا هستند. پزشکان برای تشخیص بی اختیاری ادرار این خطوط زمانی را در نظر می گیرند. از آنجایی که مدت زمان آموزش توالت رفتن متفاوت است.

بی اختیاری در طول روز در بین دختران شایع تر است. شب ادراری در میان پسران و در بین کودکانی که سابقه خانوادگی بی اختیاری شبانه دارند، شایع تر است. بی اختیاری روزانه و شبانه هر دو نشانه هستند – نه تشخیص – و پزشکان باید به دنبال علت اصلی آن باشند.

علت های شایع بی اختیاری کودک

علت های شایع بی اختیاری کودک چیست؟

در بی اختیاری شبانه (شب ادراری)، اکثر موارد شامل یک اختلال پزشکی نیستند، بلکه ناشی از ترکیبی از عوامل، از جمله:

تاخیر رشد

آموزش دستشویی ناتمام

مثانه ای که قبل از پر شدن کامل منقبض می شود

نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب

مشکلات بیدار شدن از خواب (به عنوان مثال، داشتن خواب بسیار عمیق)

سابقه خانوادگی (اگر یکی از والدین بی اختیاری شبانه داشته باشد، ۳۰ درصد احتمال دارد که فرزندان آن را داشته باشند، اگر هر دو والدین آن را داشته باشند به ۷۰ درصد افزایش می یابد)

علت های شایع بی اختیاری در طول روز عبارتند از :

مثانه ای که به دلیل عفونت دستگاه ادراری تحریک شده است

مثانه بیش فعال

رفلاکس مجرای ادرار (همچنین به آن تخلیه واژن نیز گفته می‌شود)، که می‌تواند در دخترانی که در موقعیت نادرست ادرار می‌کنند یا دارای چین‌های پوستی اضافی هستند رخ دهد و می‌تواند باعث شود ادرار به داخل واژن برگشته و پس از ایستادن به بیرون نشت کند.

ناهنجاری های آناتومیک (به عنوان مثال، جابجایی حالب در دختران یا انسداد مادرزادی مجاری ادراری)

ضعف اسفنکتر ادرار، که جریان ادرار را از مثانه کنترل می کند (مثلاً به دلیل ناهنجاری نخاعی)

مثانه ای که به طور کامل تخلیه نمی شود (مثانه نوروژنیک) به دلیل نقص نخاع یا سیستم عصبی

علل کمتر رایج

برای بی اختیاری شبانه، یک اختلال پزشکی زمینه ای حدود ۳۰ درصد موارد را تشکیل می دهد. عوامل کمک کننده شامل برخی از اختلالاتی است که باعث بی اختیاری ادرار در طول روز می شود به همراه اختلالاتی که باعث افزایش میزان ادرار می شود. چنین اختلالاتی عبارتند از دیابت شیرین، دیابت بی مزه، بیماری سلول داسی شکل (و گاهی اوقات صفت سلول داسی شکل).

علت بی اختیاری ادرار در دختران

برخی رفتارها می تواند منجر به بی اختیاری در طول روز، به ویژه در دختران شود. چنین رفتارهایی شامل ادرار کردن به ندرت و ادرار کردن با استفاده از وضعیت نادرست (با پاها خیلی نزدیک به هم) است. با چنین موقعیت هایی، ادرار می تواند در حین ادرار در واژن جمع شود، سپس پس از ایستادن با عدم کنترل بیرون بیاید. برخی از دختران هنگام خندیدن دچار اسپاسم مثانه می شوند که منجر به “بی اختیاری نیشخند” می شود.

اگر کودک به تازگی دچار بی اختیاری شده باشد علت چیست؟

اگر کودک برای مدت طولانی کنترل ادرار داشته و بی اختیاری ادرار جدید باشد، پزشک شرایطی را در نظر می گیرد که می تواند باعث از دست دادن ادرار شود. اینها شامل یبوست، عفونت، رژیم غذایی، استرس عاطفی است. برخی از شرایط پزشکی که کودک ایجاد می کند می تواند باعث بی اختیاری ادرار جدید شود. یبوست که به عنوان مدفوع سخت، سفت یا نادر تعریف می شود، شایع ترین علت تغییرات ناگهانی در ادرار در کودکان است. عفونت های باکتریایی دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت های ویروسی که باعث تحریک مثانه می شوند (سیستیت باکتریایی یا ویروسی) از علل عفونی شایع هستند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “هر آنچه باید درباره عفونت ناف بدانید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

بررسی بی اختیاری ادرار در کودکان توسط پزشک

پزشکان ابتدا سعی می کنند تعیین کنند که آیا بی اختیاری فقط یک مسئله رشدی است یا یک اختلال در آن دخیل است.

در کودکان مبتلا به بی اختیاری ادرار، علائم و ویژگی های خاصی باعث نگرانی است:

علائم سوء استفاده جنسی

تشنگی بیش از حد، حجم زیاد ادرار و/یا کاهش وزن

بی اختیاری در طول روز در کودکان بالای ۶ سال ادامه دارد

هر گونه علائم آسیب عصبی، به ویژه در پاها

علائم ناهنجاری ستون فقرات

علائم آسیب عصبی در پاها عبارتند از ضعف یا مشکل در حرکت، یک یا هر دو پا و شکایت از اینکه پاها “احساس خنده دار” می کنند. نشانه‌های ناهنجاری ستون فقرات شامل گودال یا گودی عمیق یا تکه‌های غیرعادی مو در وسط کمر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کودکانی که علائم هشداردهنده ای دارند باید فوراً نزد یک پزشک با تجربه در درمان کودکان آورده شوند، مگر اینکه تنها علامت هشداردهنده بی اختیاری در طول روز است که از ۶ سالگی گذشته است.

پزشکان ابتدا سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی کودک می پرسند. سپس پزشکان معاینه فیزیکی انجام می دهند. آنچه آنها در طول شرح حال و معاینه فیزیکی پیدا می کنند، اغلب نشان دهنده علت بی اختیاری ادرار و آزمایشاتی است که ممکن است لازم باشد انجام شود.در تاریخچه پزشکی، پزشکان درباره زمان شروع علائم، زمان بروز علائم و اینکه آیا علائم مداوم هستند یا متناوب می پرسند.

علائمی که میتواند منجر به بی اختیاری ادرار در کودک شود:

کاهش دفعات مدفوع و/یا مدفوع سفت (یبوست)

تب، درد شکم، درد هنگام ادرار کردن و افزایش فوریت برای دفع ادرار (عفونت مجاری ادراری)

خارش اطراف مقعد و واژن (عفونت کرم سوزنی)

تکرر ادرار و تولید حجم زیادی ادرار (دیابت بی مزه یا دیابت شیرین)

خروپف یا توقف تنفس در طول خواب و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز (آپنه خواب)

پزشکان همچنین در مورد هرگونه سابقه صدمات مادرزادی یا نقایص مادرزادی (مانند اسپینا بیفیدا)، اختلالات عصبی، اختلالات کلیوی و عفونت های دستگاه ادراری سؤال می کنند. پزشکان کودک را از نظر احتمال سوء استفاده جنسی بررسی می کنند، که اگرچه یک علت غیرمعمول است، اما آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

اگر سابقه خانوادگی شب ادراری یا هر گونه اختلال اورولوژیک وجود دارد، باید به پزشکان اطلاع داده شود. پزشکان همچنین در مورد هر گونه استرسی که دارید از جمله مشکلات در مدرسه، با دوستان، یا در خانه (از جمله سوالاتی در مورد مشکلات زناشویی والدین) سؤال می کنند. اگرچه بی اختیاری یک اختلال روانی نیست، ممکن است یک دوره کوتاه خیس شدن در زمان استرس روانی رخ دهد.

علت بی اختیاری ادرار در کودکان

پزشکان برای بررسی علت بی اختیاری کودک می پرسد که آیا کودکان هنگام دویدن یا ایستادن احساس ضعف در پاها می کنند؟

سپس پزشکان معاینه فیزیکی انجام می دهند. امتحان با موارد زیر شروع می شود:

مروری بر علائم حیاتی برای تب (عفونت دستگاه ادراری)، علائم کاهش وزن (دیابت) و فشار خون بالا (اختلال کلیه)

معاینه سر و گردن از نظر بزرگ شدن لوزه ها، تنفس دهانی یا رشد ضعیف (آپنه خواب)

معاینه شکم از نظر وجود توده هایی که حاکی از حفظ مدفوع یا مثانه پر است.

بررسی اندام تناسلی در دختران از نظر هرگونه چسبندگی (زمانی که لب‌های واژن به هم می‌چسبد)

معاینه ستون فقرات برای هر گونه نقص (مثلاً یک دسته مو یا گودی در پایه ستون فقرات)

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.