طحال چیست؟ به همراه علائم پارگی طحال

طحال چیست؟ عضو کوچکی در داخل قفسه سینه سمت چپ شما، درست بالای معده است. طحال بخشی از سیستم لنفاوی (که بخشی از سیستم ایمنی است) است. طحال خون را ذخیره و فیلتر می کند و گلبول های سفید می سازد که از شما در برابر عفونت محافظت می کند. بسیاری از بیماری ها و شرایط می توانند بر عملکرد طحال تأثیر بگذارند.

وظیفه طحال در بدن چیست؟

خون را ذخیره می کند.
با حذف ضایعات سلولی و خلاص شدن از شر سلول های خونی قدیمی یا آسیب دیده، خون را فیلتر می کند.
گلبول های سفید و آنتی بادی هایی می سازد که به شما در مبارزه با عفونت کمک می کند.
سطح مایعات را در بدن شما حفظ می کند.

آناتومی طحال

طحال دو قسمت دارد. هر کدام کارهای متفاوتی انجام می دهند.

انواع بافت طحال عبارتند از:

پالپ سفید: پالپ سفید به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن، گلبول های سفید تولید می کند. این سلول های خونی آنتی بادی می سازند. آنتی بادی ها با عفونت مبارزه می کنند.

پالپ قرمز: پالپ قرمز مانند یک فیلتر عمل می کند. مواد زائد را از خون دفع می کند و سلول های خونی قدیمی یا آسیب دیده را از بین می برد. پالپ قرمز همچنین باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سویا برای سلامتی خوب است یا بد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه شرایط و اختلالاتی بر طحال تأثیر می گذارد؟

بسیاری از اختلالات، شرایط، صدمات و بیماری ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در طحال شوند. این مشکلات عبارتند از:

طحال بزرگ شده (سپلنومگالی):

شرایط متعددی می تواند باعث تورم طحال و بزرگ شدن بیش از حد آن شود. بزرگ شدن طحال می تواند باعث درد و احساس ناراحتی سیری شود، حتی اگر زیاد غذا نخورده باشید. اسپلنومگالی یک بیماری خطرناک است زیرا طحال می تواند پاره شود (پارگی) یا خونریزی کند.

علت بزرگ شدن طحال چیست؟

علت بزرگ شدن طحال چیست؟

سرطان‌های خون، مانند لوسمی و لنفوم هوچکین، و سرطان در سایر قسمت‌های بدن که به طحال متاستاز می‌کنند (گسترش می‌کنند).
لخته شدن خون در طحال یا کبد.
انواع خاصی از کم خونی، از جمله کم خونی همولیتیک.
فیبروز کیستیک (CF).
عفونت ها، از جمله مونونوکلئوز (مونو)، سیفلیس، مالاریا و اندوکاردیت (عفونت دیواره قلب).
مشکلات کبدی از جمله سیروز
اختلالات متابولیک ارثی، مانند بیماری گوچر.
بیماری های التهابی، از جمله سارکوئیدوز.
اختلالات پروتئینی مانند آمیلوئیدوز

آسپلنی عملکردی:

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که طحال شما آنطور که باید کار نمی کند. ممکن است بیش از حد واکنش نشان دهد (هیپر اسپلنیسم) و گلبول های قرمز سالم را از بین ببرد. تخریب بیش از حد سلول های خونی می تواند خطر عفونت را افزایش دهد و منجر به کبودی و خونریزی شود.

آسپلنی عملکردی می تواند ناشی از:

حادثه یا ضربه ای که به طحال آسیب می رساند.
بیماری سلیاک.
بیماری سلول داسی‌شکل.

طحال آسیب دیده یا پاره شده:

طحال شما ممکن است در اثر جراحات و ضربه پاره شود. تصادفات اتومبیل و ضربات وارده به شکم از علل شایع آسیب طحال هستند. این آسیب تهدید کننده زندگی می تواند باعث خونریزی شدید داخلی شود.

علائم پارگی طحال چیست؟

ضربان قلب تند.
حالت تهوع.
سرگیجه.
درد زیر دنده ها در سمت چپ.

چگونه طحالم را سالم نگه دارم؟

برای اینکه طحال، سیستم لنفاوی و سیستم ایمنی بدن خود به درستی کار کنند، باید مقدار زیادی آب بنوشید، به طور منظم ورزش کنید و وزن مناسبی داشته باشید. رژیم غذایی متعادل همراه با میوه ها و سبزیجات فراوان داشته باشید. با سالم ماندن، به سیستم ایمنی خود کمک می کنید تا از شما در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت کند.

آیا می توان بدون طحال زندگی کرد؟

اگرچه طحال کارهای مهم بسیاری را در بدن انجام می دهد، اما می توان بدون آن نیز زندگی کرد. پزشکان این بیماری را آسپلنی یا زندگی بدون طحال می نامند.

به ندرت برخی افراد بدون طحال به دنیا می آیند. گاهی اوقات، پزشک عمل جراحی را برای برداشتن طحال (طحال برداری) انجام می دهند، زیرا این طحال آسیب دیده یا بیمار است. بدون طحال، کبد بسیاری از وظایف طحال را بر عهده می گیرد.

اسپلنکتومی همچنین درمانی برای انواع مختلف ترومبوسیتوپنی، از جمله ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) است. این اختلالات باعث کاهش سطح پلاکت در بدن می شود. پلاکت ها سلول های خونی هستند که به لخته شدن خون شما کمک می کنند.

عوارض آسیب دیدن طحال چیست؟

افرادی که بدون طحال زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر عفونت هستند. اگر طحال از بین رفته یا آسیب دیده باشد، بدن برای محافظت از خود در برابر باکتری ها و ویروس ها سخت تر خواهد بود. افرادی که شرایط دیگری دارند که سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهند (مانند سرطان یا HIV) در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند.

اگر بدون طحال زندگی می کنید یا طحال شما آنطور که باید کار نمی کند، با پزشک خود صحبت کنید. برای کمک به محافظت از شما در برابر بیماری، باید در مورد واکسیناسیون ها به روز باشید. ممکن است پزشک مصرف روزانه آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت باکتریایی توصیه کند. اگر بیماری دیگری نیز دارید که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد، ممکن است مهم باشد.

اگر علائم بزرگی یا پارگی طحال را دارید، از جمله:

سیری زودرس (احساس سیری پس از صرف کمی غذا خوردن).
کبودی یا خونریزی بدون دلیل.
درد زیر قفسه سینه چپ یا حساسیت به لمس هنگام لمس آن ناحیه.

علائم پارگی طحال چیست؟

چگونه بفهمم که در معرض بیماری های طحال هستم؟

در صورت داشتن شرایط خاص، خطر ابتلا به مشکلات طحال بیشتر است. اینها شامل برخی از سرطان های خون، بیماری گوچر یا فیبروز کیستیک است. افراد مبتلا به یک بیماری نادر به نام اسفروسیتوز ارثی در معرض خطر بیشتری از کم خونی شدید هستند و ممکن است نیاز به برداشتن طحال داشته باشند. اگر سابقه خانوادگی این شرایط را دارید با پزشک صحبت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.