آیا اکثرا احساس میکنید معده شما سنگین است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که یک وعده غذایی را حذف کنید زیرا احساس میکنید معده شما بیش از حد پر است؟ مواقعی وجود دارد که ممکن است این احساس را داشته باشید حتی اگر یک وعده غذایی سنگین نخورده باشید یا زمانی که معده شما نسبتا خالی است. این احساس دائمی پری، سنگینی معده نامیده می شود. اگر معده شما مدام احساس سنگینی می کند، باید علت آن را بررسی کنید. بیایید به برخی از دلایل احتمالی سنگینی معده نگاهی بیندازیم.

سنگینی معده می تواند بلافاصله پس از پایان غذا شروع شود و در طول روز ادامه یابد. ممکن است با خواب آلودگی و بی حالی همراه باشد. همچنین ممکن است فرد درد شدید معده، نفخ، سوزش سر دل، تغییر در حرکت روده و گاز را تجربه کند.

علت احساس سنگینی معده چیست؟

عوامل زیادی می توانند منجر به سنگینی معده شما شوند.

عادات غذایی:

پرخوری، عجولانه غذا خوردن و غذا خوردن در هنگام استرس می تواند باعث شود معده شما سفت یا سنگین شود. انواع خاصی از غذاها مانند غذاهای پر فیبر، غذاهای پر قند و چرب و نوشیدنی های گازدار نیز می توانند باعث سنگینی معده شوند.

سوء هاضمه:

ناتوانی در هضم موثر غذا که به نام سوء هاضمه شناخته می شود، می تواند منجر به احساس سنگینی در معده شود. علل آن عبارتند از عادات بد غذایی، غذاهای تند و عوارض سلامتی مانند انسداد روده یا سنگ کیسه صفرا.

علت احساس سنگینی معده

یبوست:

اگر کمتر از ۳ بار در هفته اجابت مزاج دارید یا در حین انجام این کار درد دارید، ممکن است یبوست داشته باشید. احساس سنگینی در قسمت پایین شکم از علائم یبوست است. همچنین ممکن است احساس نفخ و حالت تهوع داشته باشید.

زخم معده:

هنگامی که پوشش داخلی معده آسیب می بیند، زخم های دردناکی به نام زخم روی آن ایجاد می شود. زخم معده می تواند باعث شود همیشه احساس نفخ و سیری داشته باشید.

درمانهای خانگی برای سنگینی معده

گزینه های درمانی برای سنگینی معده به علت آن بستگی دارد. پزشک معالج شما عادات غذایی، سبک زندگی و هر گونه بیماری زمینه‌ای دیگر را بررسی می‌کند و تغییرات یا داروهایی را که ممکن است نیاز داشته باشید پیشنهاد می‌کند. دومی می تواند شامل آنتی اسیدها و داروهای ضد نفخ باشد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که تحت آزمایشاتی مانند آندوسکوپی، کولونوسکوپی، سونوگرافی یا سی تی اسکن معده خود قرار بگیرید.

برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند باعث تسکین سنگینی معده شوند. این شامل:

جوش شیرین: جوش شیرین یک آنتی اسید طبیعی است. با خنثی کردن اسید معده به درمان سوزش معده و نفخ کمک می کند. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب سرد حل کنید و مخلوط را به آرامی بنوشید.و این روش را هم میتوانید انجام دهید : ½ قاشق چایخوری جوش شیرین و ۱ قاشق چایخوری آبلیمو را در یک فنجان آب مخلوط کرده و میل کنید.

چای بابونه: خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم بابونه به تسکین چندین بیماری معده مانند گاز، نفخ، سوء هاضمه و اسهال کمک می کند.

نعناع : نعناع دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که باعث تسکین مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ و سوء هاضمه می شود.

سرکه سیب (ACV): اسیدهای موجود در معده به فرآیند گوارش کمک می کنند. اما یک سبک زندگی ناسالم یا رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث کاهش سطح اسید در معده ما شود. سرکه سیب مکمل اسید معده است و هضم غذا را تقویت می کند. صمغ های سرکه سیب Setu حاوی ACV خالص و بدون فیلتر است. این مکمل ها PH معده شما را متعادل کرده و سلامت روده شما را بهبود می بخشد.

 دانه های رازیانه :به هضم غذا کمک می کند رازیانه برای درمان اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، سوء هاضمه، نفخ، گاز معده و یبوست استفاده می شود. نحوه استفاده: دانه‌های رازیانه را می‌توان جوید یا با مخلوط کردن آنها در آب داغ و دم کردن ۱ تا ۱۵ دقیقه برای تهیه چای رازیانه مصرف کرد.

اگر اغلب احساس سیری می کنید، باید با تجدید نظر در رژیم غذایی خود شروع کنید. غذاهای غنی از فیبر و غذاهایی که نفخ شکم را شکست می دهند بخورید. برای پاکسازی سیستم و روده خود به طور منظم سم زدایی کنید. مطمئن شوید که به اندازه کافی ورزش می کنید، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش سبک در روز. اگر همچنان مشکلاتی با سنگینی معده دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا احتمال ابتلای شما به سایر بیماری های زمینه ای را بررسی کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سویا برای سلامتی خوب است یا بد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول درباره مشکل سنگینی معده

۱) چه زمانی برای سنگینی معده باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمی مانند کاهش وزن، تنگی نفس، خون در استفراغ، مدفوع سیاه، مشکل در بلع غذا و خستگی را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۲) برای رفع سنگینی معده از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

غذاهای چرب و چرب، غذاهای تند، کافئین، شکلات و نوشیدنی های گازدار می توانند باعث سنگینی معده شوند. بعلاوه از گذاشتن فاصله طولانی بین وعده های غذایی، عجله در خوردن و پرخوری خودداری کنید.

سنگینی معده

۳) آیا داروها می توانند باعث سنگینی معده من شوند؟

برخی از آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و مکمل های آهن می توانند باعث سنگینی معده شوند. بدون توصیه پزشک خود درمانی را شروع نکنید. اگر داروهای تجویز شده توسط پزشک باعث ایجاد احساس سیری یا نفخ در شما می شود، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان یا پیشگیری از نفخ به علت اصلی آن بستگی دارد. به طور کلی، یک رژیم غذایی غنی از فیبر و مصرف مناسب آب، همراه با ورزش منظم، می تواند به تسکین نفخ کمک کند. اما اگر نفخ ناشی از یبوست مزمن باشد، این روش ها جواب نمی دهند و مشورت با پزشک حیاتی می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.