چه موقع باید دیفن هیدرامین مصرف شود؟

دیفن هیدرامین چه دارویی است؟

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند.

دیفن هیدرامین برای درمان عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم، کهیر، بثورات پوستی، خارش و سایر علائم سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین برای درمان بیماری حرکت، القاء خواب و درمان برخی علائم بیماری پارکینسون استفاده می شود.

عوارض جانبی دیفن هیدرامین

اگر علائمی از واکنش آلرژیک به دیفن هیدرامین دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید: کهیر. تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

مصرف دیفن هیدرامین را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

تپش ضربان قلب یا بال زدن در قفسه سینه؛

ادرار دردناک یا دشوار؛

ادرار کم یا بدون ادرار؛

گیجی، احساس اینکه ممکن است بیهوش شوید. یا

سفتی در گردن یا فک، حرکات غیرقابل کنترل زبان.

عوارض جانبی رایج دیفن هیدرامین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرگیجه، خواب آلودگی، از دست دادن هماهنگی؛

خشکی دهان، بینی یا گلو؛

یبوست، ناراحتی معده؛

خشکی چشم، تاری دید؛ یا

خواب آلودگی در طول روز یا احساس “خماری” پس از استفاده در شب.

هشدارها قبل از مصرف دیفن هیدرامین

هشدارها قبل از مصرف دیفن هیدرامین

هنگام مصرف دیفن هیدرامین، در رانندگی، کار با ماشین آلات، یا انجام سایر فعالیت های خطرناک احتیاط کنید. دیفن هیدرامین ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. اگر احساس سرگیجه یا خواب آلودگی میکنید از انجام این کارها پرهیز کنید.

این دارو را به کودک کمتر از ۲ سال ندهید. همیشه قبل از دادن داروی سرفه یا سرماخوردگی به کودک از پزشک سوال کنید.

برای خواب آلودگی کودک نباید از دیفن هیدرامین استفاده کنید.

اگر به دیفن هیدرامین حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید.

از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف دیفن هیدرامین برای شما در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی بی خطر است، به خصوص:

انسداد در دستگاه گوارش شما (معده یا روده)؛

انسداد مثانه یا سایر مشکلات دفع ادرار؛

کولوستومی یا ایلئوستومی؛

بیماری کبد یا کلیه؛

آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، یا سایر اختلالات تنفسی؛

سرفه همراه با مخاط، یا سرفه ناشی از سیگار کشیدن، آمفیزم یا برونشیت مزمن؛

بیماری قلبی، فشار خون پایین؛

گلوکوم؛

اختلال تیروئید؛

اگر پتاسیم مصرف می کنید (سیترا، اپیکلر، کی-لایت، کی-فوس، کائون، کلور-کون، پلی سیترا، اوروسیت-K).

مشخص نیست که آیا دیفن هیدرامین به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید.

دیفن هیدرامین می تواند وارد شیر مادر شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند. آنتی هیستامین ها نیز ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهند. اگر شیر می دهید قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه” را نیز مطالعه بفرمایید.      

نحوه مصرف دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین را دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید. در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. داروی سرماخوردگی یا آلرژی معمولاً فقط برای مدت کوتاهی مصرف می شود تا زمانی که علائم شما برطرف شود.

داروی مایع را با قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری دوز اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید، از داروساز خود بخواهید که یک دستگاه اندازه گیری کند.

برای بیماری حرکت، دیفن هیدرامین را ۳۰ دقیقه قبل از اینکه در موقعیتی قرار بگیرید که باعث بیماری حرکتی شود (مانند سواری طولانی با ماشین، سفر با هواپیما یا قایق، سواری در شهربازی و غیره) مصرف کنید.

به عنوان یک کمک خواب، دیفن هیدرامین را ۳۰ دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.

اگر علائم شما پس از ۷ روز درمان بهبود نیافت، یا اگر تب همراه با سردرد، سرفه یا بثورات پوستی داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو می تواند بر نتایج تست های پوستی آلرژی تأثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را درمان می کند بگویید که از دیفن هیدرامین استفاده می کنید.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

 اگر طبق برنامه هستید، به محض به یاد آوردن دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی برنامه ریزی شده فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. از داروی اضافی برای جبران دوز فراموش شده استفاده نکنید.

اگر بیش از حد دیفن هیدرامین مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید یا با خط ۱۱۵ تماس بگیرید.

حداکثر دوز دیفن هیدرامین برای بزرگسالان چقدر است؟

حداکثر دوز خوراکی دیفن هیدرامین برای بزرگسالان به طور کلی ۱۰۰ میلی گرم برای یک دوز واحد یا حداکثر ۳۰۰ میلی گرم در ۲۴ ساعت گزارش می شود، اما بسته به شرایطی که دیفن هیدرامین استفاده می شود، نمک دیفن هیدرامین (دو نمک وجود دارد) می تواند متفاوت باشد.

آیا دیفن هیدرامین فشار خون را افزایش می دهد؟

افزایش فشار خون یک عارضه جانبی معمولی دیفن هیدرامین نیست، یک آنتی هیستامین نسل اول که اثرات هیستامین ها را در بدن شما کاهش می دهد. با این حال، در موارد نادر، دارو ممکن است باعث افت فشار خون یا کاهش فشار خون شود. این عارضه جانبی بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد.

آیا دیفن هیدرامین فشار خون را افزایش می دهد؟

تفاوت دیفن هیدرامین هیدروکلراید در مقابل سیترات

تفاوت بین دیفن هیدرامین هیدروکلراید و دیفن هیدرامین سیترات در این است که نمک مورد استفاده برای اتصال دیفن هیدرامین متفاوت است. برای دیفن هیدرامین هیدروکلراید نمک هیدروکلراید و برای دیفن هیدرامین سیترات نمک سیترات است. این نمک می تواند سرعت حل شدن و جذب دیفن هیدرامین را تغییر دهد اما زمانی که در بدن قرار می گیرد تاثیری ندارد. اساساً ۲۵ میلی گرم دیفن هیدرامین هیدروکلراید معادل ۳۸ میلی گرم دیفن هیدرامین سیترات است.

تداخل دیفن هیدرامین با داروهای دیگر

قبل از استفاده از این دارو از پزشک یا داروساز سوال کنید که آیا از داروهای دیگری از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز استفاده می کنید. برخی از داروها در صورت استفاده با هم می توانند اثرات ناخواسته یا خطرناکی ایجاد کنند. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

مصرف این دارو همراه با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند می تواند این اثرات را بدتر کند. قبل از مصرف دیفن هیدرامین همراه با قرص خواب، داروی مسکن، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب، افسردگی یا تشنج، از پزشک خود سوال کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.