بهترین خوراکی ها برای بیماران کلیوی

اگر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستید، پیگیری میزان مصرف غذا و مایعات بسیار مهم است زیرا کلیه های بیمار نمی توانند مواد زائد را مانند کلیه های سالم از بدن خارج کنند. غذاهای خوبی که به ترمیم کلیه ها کمک می کنند عبارتند از سیب، زغال اخته، ماهی، کلم پیچ، اسفناج و سیب زمینی شیرین.

بهترین خوراکی ها برای بیماران کلیوی

در اینجا بهترین غذاهای مفید برای کلیه ها وجود دارد که می تواند به ترمیم کلیه ها کمک کند و به شما کمک کند مدت طولانی تری سالم بمانید:

سیب:

سیب منبع خوبی از پکتین، فیبر محلول است. می تواند سطح کلسترول و گلوکز را کاهش دهد. سطح آنتی اکسیدانی بالایی دارد. سیب تازه همچنین منبع خوبی از ویتامین C است.

بهترین خوراکی ها برای بیماران کلیوی

زغال اخته:

زغال اخته منبع کم کالری فیبر و ویتامین C است. مطالعات نشان می دهد که دارای پتانسیل محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی است و فوایدی برای سلامت مغز دارد.

ماهی:

ماهی های خاصی مانند سالمون، ماهی خال مخالی، تن، شاه ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این یک ماده مغذی ضروری برای کنترل لخته شدن خون و ساخت غشای سلولی در مغز است. مطالعات نشان می دهد که ممکن است خطر ضربان قلب غیر طبیعی را کاهش دهد، سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد و فشار خون را اندکی کاهش دهد. آنها ممکن است به طور بالقوه در شرایطی مانند سرطان، بیماری خودایمنی و بیماری التهابی روده فوایدی ارائه دهند.

کلم پیچ:

کلم پیچ سرشار از ویتامین های A و C، کلسیم و بسیاری از مواد معدنی است. همچنین منبعی از کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است که برای سلامت چشم و محافظت از سرطان مفید هستند. همچنین حاوی ویتامین K است که یک رقیق کننده طبیعی خون است. سطح پتاسیم متوسطی دارد. بنابراین، افراد دیالیز باید از آن اجتناب کنند.

اسفناج:

اسفناج سرشار از ویتامین های A، C و K و فولات است. بتاکاروتن موجود در اسفناج به تقویت ایمنی و محافظت از بینایی شما کمک می کند. همچنین منبع خوبی از منیزیم است.

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین قند کمی دارد و فیبر محلول بالایی دارد. این به شما کمک می کند احساس سیری کنید.

مواد خوراکی سالم دیگری که می توانند با بیماری کلیوی مبارزه کنند عبارتند از:

تمشک
توت فرنگی
آلو
آناناس
هلو
کلم
گل كلم
مارچوبه
لوبیا
کرفس
خیار
پیاز
فلفل دلمه ای
تربچه
کدو حلوایی
سیر
سفیده تخم مرغ بدون زرده
اب
روغن زیتون
مرغ بدون پوست نسبت به پوست روی آن پتاسیم و سدیم کمتری دارد
شلغم یک جایگزین عالی برای سیب زمینی و کدو حلوایی در زمستان است

رژیم غذایی مناسب چه فایده ای برای کلیه دارد؟

عملکرد اصلی کلیه های شما این است که از طریق ادرار از شر مواد زائد و مایعات اضافی بدن خلاص شوند. آنها همچنین مواد معدنی و مایعات بدن را متعادل می کنند و هورمونی می سازند که فشار خون شما را تنظیم می کند.

یک رژیم غذایی مناسب کلیه به محافظت از کلیه ها در برابر آسیب بیشتر کمک می کند. شما باید مقداری غذا و مایعات را محدود کنید تا دیگر مایعات و مواد معدنی مانند الکترولیت ها در بدن شما تجمع نکنند. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که در رژیم غذایی روزانه خود، پروتئین، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی مناسب دریافت می کنید.

اگر بیماری کلیوی در مراحل اولیه دارید، چند ماده غذایی وجود دارد که باید آنها را محدود کنید. اما از آنجایی که بیماری شما بدتر می شود، باید مراقب غذای مصرفی روزانه خود باشید.

راه های ایجاد یک رژیم غذایی مناسب برای کلیه و دیابت چیست؟

اگر دیابت همراه با بیماری کلیوی دارید، باید قند خون خود را کنترل کنید تا از آسیب بیشتر به کلیه های خود جلوگیری کنید. رژیم غذایی دیابتی و رژیم غذایی مناسب کلیه مواد غذایی مشابه زیادی دارند، اما تفاوت های مهمی نیز وجود دارد. راه هایی وجود دارد که رژیم غذایی مناسب کلیه و رژیم دیابتی شما می توانند با هم کار کنند.

اگر هم دیابت و هم بیماری کلیوی دارید، در زیر چند ماده غذایی مفید برای شما آورده شده است.

میوه ها: توت ها، گیلاس، سیب و آلو
سبزیجات: گل کلم، پیاز و اسفناج
پروتئین ها: گوشت بدون چربی (مرغ، ماهی)، تخم مرغ و غذاهای دریایی بدون نمک
کربوهیدرات ها: نان سبوس دار، نان ساندویچی، کراکر بدون نمک و پاستا
مایعات: آب، سوپ های شفاف و چای شیرین نشده

اگر برای درمان قند خون پایین آب پرتقال می نوشید، به آب سیب مناسب کلیه ها روی بیاورید. این همان افزایش قند خون را با پتاسیم بسیار کمتر فراهم می کند.

دیالیز: اگر دیالیز می‌شوید، قند خون شما می‌تواند افزایش یابد، زیرا مایع مورد استفاده برای تصفیه خون حاوی سطح قند خون بالایی است. پزشک شما را از نزدیک تحت نظر خواهد گرفت و تصمیم می گیرد که آیا به انسولین و سایر داروهای دیابت نیاز دارید یا خیر.

پزشک و/یا متخصص تغذیه به شما کمک می کند تا یک برنامه غذایی ایجاد کنید که به شما کمک می کند سطح قند خون خود را کنترل کنید و در عین حال سدیم، فسفر، پتاسیم و مایعات بدن را محدود کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

محدودیت غذایی برای بیماران کلیوی

اگر از بیماری کلیوی رنج می برید، بسیاری از مواد غذایی که بخشی از یک رژیم غذایی سالم معمولی هستند، ممکن است برای شما مناسب نباشند.اگر بیماری کلیوی شما تشخیص داده شود، پزشک ممکن است محدود کردن برخی مواد غذایی مانند:

نمک:

از نمک خوراکی و ادویه های غذایی پر سدیم خودداری کنید. سدیم بر فشار خون شما تأثیر می گذارد و به حفظ سطح آب در بدن شما کمک می کند. اگر تورم مچ پا، فشار خون بالا، مشکل تنفسی و تجمع مایع در اطراف قلب و ریه های خود دارید، باید از مصرف نمک اجتناب کنید. شما باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم نمک در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید.

پتاسیم:

در بیماری کلیوی، سطوح بالای پتاسیم می تواند در خون شما جمع شود و باعث مشکلات جدی قلبی شود. سطح مناسب این ماده معدنی باعث می شود اعصاب و عضلات شما به خوبی کار کنند. از گوجه فرنگی، پرتقال، موز، سیب زمینی، آووکادو، کلم بروکلی و نان سبوس دار اجتناب کنید، زیرا پتاسیم بالایی دارند. سیب، هویج و سالاد بخورید. پزشک شما ممکن است یک بایندر پتاسیم را برای کمک به بدن شما برای خلاص شدن از شر پتاسیم اضافی توصیه کند.

پروتئین:

اگرچه پروتئین برای بدن شما مهم است، اما پروتئین بیشتر باعث می شود کلیه های شما سخت تر کار کنند و ممکن است بیماری کلیوی را بدتر کند. برای تعیین ترکیب و مقدار پروتئین مناسب برای شما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد غذاهایی مانند گوشت، غذاهای دریایی و لبنیات را قطع کنید.

فسفر:

فسفر یک ماده معدنی است که استخوان های شما را قوی و سالم نگه می دارد. در بیماری کلیوی، کلیه های شما نمی توانند فسفر اضافی را به خوبی از خون خارج کنند. ممکن است استخوان را ضعیف کند و به عروق خونی، چشم ها و قلب شما آسیب بیشتری وارد کند. حتی ممکن است به بیماری قلبی مبتلا شوید. از مواد غذایی حاوی فسفر بالا مانند گوشت، ماهی، لبنیات، لوبیا، آجیل، نان سبوس دار، غذاهای بسته بندی شده و نوشابه های تیره رنگ خودداری کنید.

محدودیت غذایی برای بیماران کلیوی

کلسیم:

ممکن است پزشک به شما توصیه کند از مصرف مکمل های کلسیم بدون نسخه خودداری کنید و از مصرف غذاهای غنی از کلسیم مانند لبنیات خودداری کنید. غذاهایی که کلسیم بالایی دارند نیز دارای فسفر بالایی هستند.

مایعات:

به طور کلی، شما باید سطح آب را در بدن خود حفظ کنید. با این حال، در مراحل اولیه بیماری کلیه، باید سطح مایعات خود را محدود کنید. از آنجایی که کلیه های آسیب دیده از شر مایعات اضافی خلاص نمی شوند، مایعات بیش از حد می تواند برای شما خطرناک باشد.

حتی می تواند باعث فشار خون بالا، تورم و نارسایی قلبی شود. همچنین می تواند مایع اضافی را در اطراف ریه های شما جمع کند و ممکن است در تنفس مشکل داشته باشید. همچنین باید مصرف برخی از غذاهای حاوی آب زیادی مانند بستنی، ژلاتین، هندوانه و انگور را کاهش دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.