آیا سنگ کلیه ارثی است؟

سنگ کلیه ارثی است؟

تشخیص سنگ کلیه ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسد، اما زمانی که سنگ شروع به حرکت به سمت پایین دستگاه ادراری کند، این وضعیت می تواند بسیار دردناک باشد. عوامل زیادی وجود دارد که خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد که می توانید برخی از آنها را کنترل کنید. با این حال، ممکن است شما سابقه خانوادگی سنگ کلیه داشته باشید که از یک بیماری ارثی ناشی می شود و شما را مستعد ابتلا به آنها می کند.

بنیاد ملی کلیه می گوید، کلیه ها «شیمیدانان اصلی» بدن هستند. خون حاوی سموم و مواد زائد به سمت کلیه ها جریان می یابد تا فیلتر شوند. این به بدن اجازه می دهد تا تعادل سالمی از مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم را حفظ کند. هنگامی که خون فیلتر شد، کلیه ها بیشتر آن را به جریان خون می فرستند، در حالی که مایع باقی مانده و مواد زائد به صورت ادرار خارج می شوند.

اگر به خوبی هیدراته شده باشیم، همه اینها به خوبی جواب می دهد، اما اگر کم هیدراته باشیم، کمبود مایعات می تواند باعث کریستال شدن و تجمع مواد معدنی مانند کلسیم، اگزالات، اورات، سیستین، گزانتین و فسفات در کلیه ها شود. از طریق بنیاد ملی کلیه). این رسوبات که به عنوان سنگ نیز شناخته می شوند، می توانند در کلیه ها باقی بمانند یا همراه با ادرار از حالب عبور کنند که گاهی اوقات دردناک است. اگر سنگ کلیه گیر کند و باعث انسداد کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار شود، می تواند باعث درد شدید، خون در ادرار، تهوع، استفراغ، تب، لرز یا ادرار کدر شود. معمولاً با هیدراتاسیون و گاهی اوقات داروها خود به خود برطرف می شوند. فقط در موارد شدید نیاز به جراحی است.

چرا سنگ کلیه ایجاد می شود؟

در برخی افراد، سنگ کلیه ممکن است توسط یک عامل ژنتیکی ایجاد شود. شما می توانید ویژگی های خاصی را از اعضای خانواده خود به ارث ببرید که شما را مستعد ابتلا به سنگ کلیه می کند. هیپرکلسیوری، وضعیتی که در آن کلسیم بیش از حد در ادرار جمع می شود، به صورت ژنتیکی منتقل می شود و اغلب باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. هیپوسیتراتوری یکی دیگر از بیماری های ارثی است که در آن سیترات بسیار کمی از ادرار عبور می کند، به این معنی که شما قادر به تجزیه مواد معدنی اضافی نیستید. علاوه بر این، سیستینوری می تواند یکی دیگر از علل ژنتیکی باشد، که زمانی است که سیستئین بیش از حد در کلیه ها، حالب یا مثانه تجمع می یابد.

با این حال، طبق گفته کلینیک مایو، سنگ کلیه ممکن است به دلیل موارد دیگری مانند رژیم غذایی، وزن اضافی بدن، داروها یا سایر شرایط پزشکی ایجاد شود. اگر اغلب دچار کم آبی هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید که منجر به غلظت مواد معدنی در ادرار می شود. خوردن یک رژیم غذایی با سدیم بالا به کلیه ها فشار وارد می کند و می تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه شود. چاقی همچنین با سنگ کلیه و همچنین بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و اسهال مزمن مرتبط است. برخی از داروها و مکمل‌ها نیز می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند، مانند مصرف بیش از حد ویتامین C، ملین‌ها، آنتی اسیدهای مبتنی بر کلسیم، و برخی داروها برای میگرن یا افسردگی.

سنگ کلیه

چیزهایی که نمی دانستید به کلیه آسیب می رساند :

به احتمال زیاد زندگی روزمره خود را پشت سر می گذارید و زیاد به کلیه های خود فکر نمی کنید. این ممکن است به این دلیل باشد که شما نمی توانید آنها را بر خلاف دست یا صورت خود ببینید. اگر بدن شما یک فیلم بود، آنها در کانون توجه نبودند، بلکه در پشت صحنه به عنوان یکی از اعضای مهم گروه حضور داشتند. همانطور که گفته شد، اشتباه نکنید: کلیه های شما به دلایلی بیش از آنچه تصور می کنید برای سلامتی شما حیاتی هستند.

بدیهی ترین وظیفه کلیه شما فیلتر کردن مواد زائد، سموم، مایعات اضافی و داروها از بدن شما است . با این حال، این تنها نوک کوه یخ است. آنها همچنین برای حفظ فشار خون در سطح سالم، ایجاد یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت استخوان‌ها و اطمینان از داشتن مقدار مناسب گلبول‌های قرمز در بدن بسیار مهم هستند. کلیه های شما یک «فهرست کارهای مهم» دارند. متأسفانه لیست بیماری ها و فعالیت های رایجی که می تواند به آنها آسیب برساند بسیار طولانی تر است.

اینجاست که به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مربوط به کلیه‌ها می‌رسیم: بیماری مزمن کلیه. همانطور که بنیاد ملی کلیه توضیح می دهد، وقتی کلیه های شما آسیب می بینند، نمی توانند آنطور که باید عمل کنند. این می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند آسیب عصبی، بیماری قلبی و ضعف استخوان شود. خوشبختانه، اگر از مشکلات کلیوی آگاه باشید، می‌توانید از مشکلات کلیوی جلوگیری کنید.

خطر ورزش با شدت بالا

فعالیت های بدنی مانند ژیمناستیک می تواند بخشی سالم از یک برنامه ورزشی باشد. با این حال، قبل از ثبت نام برای یکی، باید از یک اختلال احتمالی نادر کلیه که می تواند در اثر فعالیت بدنی بیش از حد ایجاد شود، آگاه باشید.

طبق WebMD، رابدومیولیز زمانی است که عضلات شما آسیب می بینند و آنزیمی را آزاد می کنند که می تواند به کلیه های شما آسیب برساند. حتی می تواند منجر به نارسایی کلیه و مرگ شود. حرکت مکرر عضله و حرکات جدید می تواند باعث ایجاد رابدو شود. دکتر مورین بروگان، دانشیار پزشکی در کالج پزشکی نیویورک، مقاله‌ای نوشت که در مجله آمریکایی پزشکی منتشر شد درباره اینکه چگونه کلاس اسپین می‌تواند باعث ایجاد رابدو شود. حتی می‌تواند در ورزشکارانی که تازه وارد دوچرخه‌سواری شده‌اند، در صورتی که از ماهیچه‌های مختلف به شیوه‌ای استفاده کنند که به آن عادت ندارند، «با سرعت شدید» استفاده کنند.

علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه ممکن است رابدو داشته باشید شامل دفع کمتر و/یا ادرار تیره است. همچنین ممکن است احساس کنید عضلات شما نه تنها ضعیف تر، بلکه متورم شده اند. قبل از امتحان چرخش، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است بخواهید به تنهایی روی یک دوچرخه ثابت تمرین کنید تا بتوانید سرعت، شدت و مدت زمان را قبل از امتحان یک کلاس اسپین کنترل کنید.

داروهای مورد استفاده برای سوزش سر دل

اگر به طور منظم سوزش سر دل را تجربه می کنید، هر درمانی که به شما تسکین می دهد ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد. با این حال، اگر از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) استفاده می‌کنید یا به دنبال آن هستید، باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد تأثیر احتمالی آنها بر کلیه‌های خود صحبت کنید.

اگر سوزش معده یا سایر نگرانی‌های سلامتی مرتبط با اسید معده دارید، اما در مورد کلیه‌های خود نیز نگران هستید، باید گزینه‌های درمانی مختلفی را که در دسترس شماست بررسی کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید به جای PPI از مسدود کننده H2 استفاده کنید. صرف نظر از اینکه چه دارویی را انتخاب می کنید، عوارض جانبی احتمالی را دنبال کنید. به یاد داشته باشید، هر کس متفاوت است و می تواند واکنش های متفاوتی به داروهای خاص داشته باشد. حتی اگر آزمون و خطا وجود داشته باشد، مهم است که بهترین درمان ممکن را دریافت کنید که به کلیه ها و سایر اندام های شما آسیب نرساند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا از نظر پزشکی ، قلب شکسته واقعا وجود دارد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

عملکرد کلیه و فشار خون بالا

اگر نارسایی کلیه فهرستی از افراد مورد نیاز داشت، فشار خون بالا مقصر شماره ۲ خواهد بود (از طریق انجمن قلب آمریکا). اگرچه کلیه ها بخشی از سیستم دفع شما هستند، اما با کاهش سموم و مایعات اضافی در خون، نقش مهمی در سیستم گردش خون شما دارند. وقتی فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، کلیه های شما ممکن است دچار مشکل شوند.

کلیه های آسیب دیده ممکن است جریان خون شما را به درستی فیلتر نکنند و می توانند مدیریت فشار خون بالا را دشوارتر کنند (از طریق انجمن قلب آمریکا). این کلیه‌های شما هستند که آلدوسترون را تولید می‌کنند که هورمون مهمی در مورد فشار خون شما است. با این حال، اگر کلیه‌های شما آسیب دیده باشند، ممکن است نتوانند این هورمون را به درستی تولید کنند. به همین دلیل است که اتخاذ یک سبک زندگی که شامل رژیم غذایی سالم، ورزش و مدیریت استرس باشد برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون بسیار مهم است.

 استرس

وقتی به استرس فکر می کنیم، اغلب فقط بر روی سناریوهای ناخوشایند تمرکز می کنیم، مانند درگیری با کسی که به او اهمیت می دهیم یا از دست دادن شغل. با این حال، احساسات منفی قوی تنها بخشی از عوامل استرس زا در زندگی ما هستند که می توانند بر کلیه های ما تأثیر بگذارند.

از آنجایی که اجتناب از استرس غیرممکن است، راز کاهش احتمال تأثیر آن بر کلیه‌ها، هدایت و کاهش آن است (از طریق بنیاد ملی کلیه). یکی از راه ها این است که آنچه را که شما را تحت فشار قرار می دهد یادداشت کنید، همراه با گام های ممکن برای کمک به شما برای مقابله با این عوامل استرس زا. علاوه بر این، تغییرات سبک زندگی مانند مدیتیشن، ورزش و یوگا، و همچنین رژیم غذایی سالم و برنامه خواب، همگی می توانند به مدیریت استرس کمک کنند.

آیا سنگ کلیه ارثی است؟

سیگار و تاثیر آن بر کلیه ها

وقتی به مشکلات سلامتی ناشی از سیگار کشیدن فکر می کنیم، معمولاً روی ریه ها تمرکز می کنیم. با این حال، داده‌ها نشان می‌دهند که این عادت می‌تواند بر کلیه‌های شما نیز تأثیر بگذارد، حتی اگر در گذشته هیچ‌وقت به مشکلات کلیوی مبتلا نبوده‌اید. تا زمانی که آسیب فرصتی برای پیشرفت نداشته باشد، حتی ممکن است متوجه نشوید که چیزی اشتباه است.

اگرچه داده‌ها نشان می‌دهند که ترک سیگار می‌تواند به خنثی کردن حداقل برخی از آسیب‌هایی که سیگار به کلیه‌ها وارد می‌کند کمک کند، این بهبودها در عملکرد کلیه‌ها احتمالاً تدریجی خواهد بود . بعلاوه، ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص برای فردی که از نظر جسمی به آن اعتیاد دارد. اگر شما یا هرکسی که می شناسید با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، کمک در دسترس است. به اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد مراجعه کنید

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.