این خوراکی ها برای سلامتی ریه عالی اند

در حالی که ابتلا به آسم که ریشه ارثی دارد، ممکن است قابل اجتناب نباشد،اما شما بر غذاهایی که می خورید حق انتخاب دارید. دوری از غذاهای سرخ شده و پر کالری می تواند به شما کمک کند تا سلامت کلی خود را حفظ کنید و در عین حال علائم بیماری ریوی را کاهش دهید. در ادامه شما را با بهترین خوراکی ها برای سلامتی ریه ها آشنا میکنیم.

بهترین خوراکی ها برای سلامتی ریه ها

چربی های سالم

چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع کلسترول ندارند و معمولاً از منابع گیاهی می آیند. این چربی‌های سالم می‌توانند به مدیریت فشار خون، کاهش التهاب و بهبود سلامت کلی شما کمک کنند، که می‌تواند به شما در تنفس راحت‌تر کمک کند.

آجیل
تخم مرغ
روغن زیتون
آووکادو

پروتئین ها

پروتئین ها به قوی نگه داشتن بدن کمک می کنند و می توانند به بدن در تولید سلول های سیستم ایمنی کمک کنند. شما می خواهید حداقل دو بار در روز منبع خوبی از پروتئین بخورید تا به تقویت سلول های تنفسی و قوی تر شدن شما کمک کند.

گوشت لخم – گوشت کمچربی
تخم مرغ
لوبیا

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده سرشار از فیبر هستند که می تواند به تنظیم سیستم گوارش و سطح قند خون کمک کند. شما می خواهید کربوهیدرات های ساده مانند شکر و آب نبات را محدود کنید که می توانند باعث چاقی و فشار خون شوند. در عوض، کربوهیدرات‌های پیچیده مانند کربوهیدرات‌های موجود در برخی محصولات و نان و ماکارونی غلات کامل را انتخاب کنید که می‌تواند به تامین فیبر و انرژی کمک کند.

نان آرد کامل نان سبوس دار نانی که با آرد سبوس نگرفته پخته باشند
پاستا

بهترین خوراکی ها برای سلامتی ریه ها

میوه ها و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات تازه شامل مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر هستند که به حفظ سلامت و تناسب اندام شما کمک می کنند. با این حال، برخی از محصولات برای سلامت ریه شما بهتر از بقیه هستند. توت، آناناس و انگور را به جای سیب، زردآلو و هلو انتخاب کنید که می تواند باعث نفخ شود.

میوه های کم FODMAP، از جمله:

توت ها
آناناس
انگور

سبزیجات غیر نشاسته ای، از جمله:

کلم بروکلی
نخود فرنگی
گوجه فرنگیها

پتاسیم

پتاسیم می تواند به کاهش احتباس آب، تنظیم فشار خون و بهبود هضم کمک کند، بنابراین داشتن سطح مناسبی از آن برای حفظ عملکرد خوب ریه مهم است. رایج ترین منبع پتاسیم موز است، اما در سایر محصولات نیز یافت می شود.

موز
سبزیجات
گوجه فرنگیها
چغندر

مواد غذایی برای بهبود سلامت ریه

سیب

با توجه به وجود آنتی اکسیدان کوئرستین، ثابت شده است که سیب زوال ریه را کاهش می دهد و حتی آسیب ریه ناشی از سیگار را کاهش می دهد. کسانی که پنج یا بیشتر سیب در هفته می خورند نیز در معرض کاهش خطر ابتلا به COPD بودند.

چغندر

نشان داده شده است که چغندر و سبزی چغندر برای عملکرد ریه مفید هستند، فشار خون را کاهش می دهند و دریافت اکسیژن را بهینه می کنند، همه اینها می تواند به افرادی که برای تنفس مشکل دارند کمک کند. چغندر همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است که سلامت ریه ها را تقویت می کند، مانند منیزیم و پتاسیم.

كدو حلوايي

کدو تنبل سرشار از کاروتنوئیدها است که با عملکرد بالاتر ریه مرتبط است. کاروتنوئیدها همچنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که سلامت و راحتی کلی را افزایش می دهند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میدانستید آقایان هم دچار یائسگی میشوند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از غنی ترین منابع گیاهی لیکوپن است، یک کاروتنوئید که با بهبود عملکرد ریه مرتبط است. مصرف گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی نیز با کاهش زوال ریه و التهاب راه های هوایی مرتبط است.

سبزیجات

سبزیجات برگ‌دار مانند بوک چوی، اسفناج و کلم پیچ منبع غنی از کاروتنوئیدها، آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌ها هستند. این مواد مغذی دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می تواند به کاهش التهاب ریه و ارتقای سلامت کلی کمک کند.

اجتناب از این غذاها می تواند به جلوگیری از علائم بیماری ریوی کمک کند

غذاهای شور

سدیم باعث احتباس مایعات می شود که می تواند منجر به تنگی نفس در بیماران مبتلا به بیماری ریوی شود. و در حالی که نمکدان واضح ترین منبع سدیم است، بخش عمده سدیم دریافتی در واقع در غذا وجود دارد. برای کاهش مصرف سدیم، چاشنی‌های نمکی را کاهش دهید و برچسب‌های روی غذاهایی را که می‌خرید بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم نمک در هر وعده نیستند.

برای کاهش مصرف نمک: گیاهان و ادویه ها را برای طعم دادن به غذا انتخاب کنید و قبل از خرید، برچسب مواد غذایی را بررسی کنید.

محصولات لبنی

همانطور که بدن محصولات لبنی را هضم می کند، تجزیه هضم شیر به نام کازومورفین باعث افزایش میزان خلط و مخاط تولید شده توسط بدن می شود. این می تواند سرفه را افزایش دهد، که می تواند باعث خس خس سینه و درد در بیماران COPD شود.

برای کاهش مصرف لبنیات: لاکتوز را با جایگزین های شیر مانند شیر بادام، جو دوسر یا سویا تعویض کنید.

گوشت های فرآوری شده

گوشت های پخته شده و غذاهای سرد حاوی نیترات هستند که شرکت ها اغلب برای رنگ و کمک به افزایش ماندگاری به این محصولات اضافه می کنند. با این حال، مشخص شده است که این نیترات ها منجر به افزایش بستری مجدد در بیمارستان مرتبط با COPD می شوند.

برای کاهش مصرف گوشت فرآوری شده: از گوشت اغذیه فروشی اجتناب کنید یا به دنبال برچسب «بدون نیترات اضافه شده» روی محصول باشید.

نوشابه

نوشیدن نوشابه می تواند از جهات مختلفی برای مبتلایان به بیماری ریوی مضر باشد. اول اینکه نوشابه حاوی دی اکسید کربن برای گازدار کردن آن است که می تواند باعث ایجاد گاز و نفخ شود که تنفس را سخت تر می کند. علاوه بر این، محتوای بالای قند می تواند التهاب را افزایش دهد و منجر به افزایش وزن شود که هر دو می توانند علائم COPD را تشدید کنند.

برای کاهش مصرف نوشابه: سعی کنید نوشابه را با سایر نوشیدنی های بدون گاز و طعم دار مانند چای، آب طعم دار یا آبمیوه طبیعی جایگزین کنید.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده و حلقه های پیاز حاوی چربی های ناسالم هستند که با فشار دادن به دیافراگم باعث نفخ و ناراحتی می شوند. علاوه بر ناراحتی ریوی ناشی از نفخ، غذاهای سرخ شده در طول زمان می تواند منجر به افزایش کلسترول و افزایش وزن شود. برای افرادی که با بیماری ریوی زندگی می کنند، این موارد می توانند علائم را بدتر کنند.

بهترین خوراکی ها برای سلامتی ریه ها

نان سفید

از مصرف کربوهیدرات های ساده مانند نان سفید باید اجتناب شود، زیرا برای متابولیسم ریه ها کار بیشتری لازم است. جایگزین کردن این کربوهیدرات‌های ساده با غلات کامل و کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند سلامت ریه را بهبود بخشد.

چیپس سیب زمینی

چیپس سیب زمینی پر از نمک و چربی اشباع شده است، دو چیز که برای سلامت ریه مضر است. چربی های ترانس و اشباع شده به سلامت قلب و عروق شما آسیب می رسانند و می توانند فشار خون را افزایش دهند. نمک موجود در چیپس همچنین می تواند احتباس آب را افزایش دهد و تنفس را سخت تر کند.

شکلات

شکلات حاوی کافئین است که می تواند با داروها تداخل داشته باشد یا ضربان قلب را افزایش دهد. شکلات همچنین قند زیادی دارد و مواد مغذی کمی دارد و به طور کلی برای افرادی که بیماری ریوی دارند انتخاب بدی است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.