آیا میدانستید آقایان هم دچار یائسگی میشوند؟

یائسگی اصطلاح بسیار رایجی است که همه ما درباره آن شنیده ایم. زمانی که نشان دهنده پایان چرخه قاعدگی یک زن است و منجر به کاهش طبیعی هورمون های تولید مثل زنانه می شود. با توجه به اینکه تغییرات هورمونی بخشی طبیعی از روند پیری است، نه تنها زنان، بلکه مردان نیز کاهش طبیعی هورمون‌های تولید مثل را تجربه می‌کنند. یائسگی مردانه آندروپوز نامیده می شود که به سادگی می تواند به عنوان یک وضعیت کاهش سطح تستوسترون در مردان با افزایش سن درک شود.

 آندروپوز در یک دوره زمانی مشخص اتفاق نمی افتد، بلکه به دلیل کاهش آندروژن در مردان مسن رخ می دهد. این کاهش اغلب با علائمی مانند ضعف، خستگی و مسائل جنسی همراه است. تستوسترون در این شرایط در طی یک دوره زمانی طولانی کاهش می یابد و عواقب آن چندان مشخص نیست.

آندروپوز یا یائسگی مردانه چیست؟

احساس خستگی و بدخلقی، داشتن میل جنسی کم و این ضعف دائمی مواردی هستند که نشانه یائسگی مردانه با نام آندروپوز است. این وضعیت را می توان به سادگی به عنوان کاهش هورمون مردانه درک کرد که در حدود ۴۰ سالگی اتفاق می افتد و در یک دوره زمانی طولانی رخ می دهد. این کاهش هورمون های جنسی مربوط به سن نیز به عنوان هیپوگنادیسم دیررس یا کمبود آندروژن یا تستوسترون درمان می شود. این بیماری که اغلب به هیپوگنادیسم وابسته است، شامل کاهش سطح تولید تستوسترون در مردان حدوداً ۴۰ ساله است. در این سن، سطح تستوسترون هر سال حدود ۱ درصد کاهش می یابد.

یائسگی مردانه

باید بدانید که این هورمون‌ها که در بیضه‌های مردانه تولید می‌شوند نه تنها مسئول میل جنسی مردان هستند، بلکه از عملکردهای مختلف دیگری نیز پشتیبانی می‌کنند. برخی از عملکردهای ضروری این هورمون در مردان عبارتند از تولید گلبول قرمز، توزیع چربی، حفظ توده عضلانی، سوخت رسانی به انرژی جسمی و ذهنی، تنظیم باروری، واکنش مبارزه با پرواز و سایر عوامل کلیدی تکاملی.

آندروپوز خاموشی کامل اندام‌های تناسلی و هورمون‌ها نیست، بلکه بیشتر یک کاهش تدریجی است که در یک دوره زمانی طولانی اتفاق می‌افتد.

پزشک شما می تواند برای آزمایش سطح تستوسترون شما نمونه خون بگیرد. بسته به تعداد شما، او درمان یا روش دیگری را پیشنهاد می کند. اغلب اوقات، مگر اینکه این مرحله از یائسگی مردانه زندگی روزمره شما را به شدت مختل کند، تغییرات کوچک در سبک زندگی و عادات غذایی می تواند باعث شود بر این احساس از دست دادن غلبه کنید. تمام غربالگری هایی که پزشکان شما پیشنهاد می کنند را انجام دهید. بهتر است تمام تغییرات بدن خود را درک کنید تا از آسیب جدی درازمدت جلوگیری کنید.

علائم آندروپوز

از آنجایی که تا به حال به خوبی می دانیم که وضعیت آندروپوز چیست، چگونه روی فرد تأثیر می گذارد، اجازه دهید نگاهی دقیق به برخی از علائم رایج این بیماری بیندازیم و ببینیم چگونه می توانند بر روی فرد تأثیر بگذارند.

ضعف
خستگی
عرق و گرگرفتگی
بیخوابی
کاهش میل جنسی
کاهش انگیزه
کاهش تراکم استخوان
افزایش چربی بدن
مشکل در تمرکز
اعتماد به نفس پایین
کاهش توده عضلانی
ناباروری
اختلال در نعوظ
تحریک پذیری

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چه چیزی باعث آندروپوز یا یائسگی مردان می شود؟

تغییر در سطح هورمون ها با افزایش سن یک فرآیند طبیعی است. قبل از بلوغ، سطح تستوسترون در مردان نسبت به بعد از بلوغ بسیار پایین است. با افزایش سن، سطح این هورمون ها به تدریج در طی یک دوره زمانی طولانی کاهش می یابد. این تستوسترون مسئول ویژگی های فیزیکی مختلف مردانه مانند موهای صورت، قدرت عضلانی، صدای عمیق و میل جنسی قوی است. کاهش سطح این هورمون تولید شده توسط بیضه ها می تواند به دلیل شرایط مختلف مانند درمان ضد تستوسترون برای درمان سرطان پروژسترون یا به دلیل برداشتن بیضه ها با جراحی برای درمان سرطان بیضه باشد.

تشخیص آندروپوز

از آنجایی که علائم و نشانه های اولیه آندروپوز با علائم یائسگی کاملاً مشترک است، ممکن است فرد در حین افت هورمونی دچار خستگی و خستگی مداوم شود. در جایی که این علائم فقط یک علامت هشدار اولیه هستند و برای اینکه بدانند دقیقاً در بدن چه اتفاقی می‌افتد، ممکن است فرد به تشخیص پزشکی مناسب نیاز داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که مردان در سنین بالاتر اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را برای مدتی تجربه کردند، باید آزمایش شوند. در صورتی که آزمایش های اولیه انجام شده نشان دهنده سطح پایین تستوسترون باشد، یک آزمایش تکراری برای تایید این وضعیت انجام می شود. نه فقط این، بلکه ممکن است برای دانستن علت دقیق این کاهش هورمونی و بررسی اینکه آیا کمبود هورمونی دیگری نیز وجود دارد یا خیر، آزمایش‌های بیشتری نیز لازم باشد.

درمان آندروپوز یا یائسگی مردانه

در اینجا یک خبر خوب برای همه مردان وجود دارد: وضعیت آندروپوز قابل درمان است. در مواردی که توصیه‌های درمانی برای این کاهش هورمونی مرتبط با پیری ممکن است برای هر مرد متفاوت باشد، در برخی موارد پزشکان ممکن است پس از توضیح دادن به بیمار در مورد فواید و عوامل خطر آن، ارائه یک درمان تستوسترون را پیشنهاد کنند. به غیر از این، داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند راه طولانی را برای شما به ارمغان بیاورد و انجام ورزش منظم و تغذیه سالم بخشی از عادات منظم شما می تواند کمک زیادی به شما کند.

یائسگی مردانه

تغییر سبک زندگی برای رفع یائسگی مردانه

پزشک شما ممکن است به خوبی شیوه زندگی یا تغییرات دیگری را برای کمک به برخی از علائم یائسگی مردان توصیه کند. دکتر سیمون می‌گوید: «من هر مردی را تشویق می‌کنم تا از پزشک خود در مورد راه‌های مدیریت استرس، بهینه‌سازی سلامت و لذت کامل از زندگی سؤال کند.

او می افزاید: «کارهای بسیاری وجود دارد که مردان می توانند در خانه نیز انجام دهند. «سلامتی فقط به خوردن درست و ورزش کردن نیست. خندیدن، لذت بردن از زمان تنهایی و ارتباط با دوستان به همان اندازه مهم است. داشتن رابطه جنسی برای ذهن و بدن شما نیز مفید است زیرا استرس را از بین می برد و به سلامت پروستات شما کمک می کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.