گیاهان معطر ، راز غذاهای مدیترانه ای

غذاهای مدیترانه ای یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می شود و گیاهان معطر به این امر کمک می کنند.گیاهان معطر یک عنصر ضروری در تعداد زیادی از غذاهای معمولی غذاهای مدیترانه ای هستند. این افزودنی ها طعم و بوی منحصر به فردی به غذاها می بخشد.اگرچه نقش هر گیاه بسته به غذای کشور مدیترانه ای که از آن استفاده می کند بسیار تغییر می کند، به طور کلی همه آنها در بخش بزرگی از غذاها کاملاً ضروری هستند. بسیاری از این ها برخی از نمادین ترین غذاهای اروپای جنوبی هستند و همگی تعداد زیادی خواص درمانی ارزشمند را ارائه می دهند.

گیاهان معطر مورد استفاده در آشپزی

ریحان

ریحان در غذاهای جهانی و همچنین در رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می شود.

ریحان هضم کننده، ضد استفراغ و تقویت کننده سیستم عصبی است. مانند سایر گیاهان مدیترانه ای، تولید شیر را در زنان شیرده تحریک می کند.

در آشپزخانه بهتر است از آن به صورت تازه در آماده سازی سرد یا در پایان آماده سازی گرم استفاده شود، زیرا روغن های معطر آن خیلی سریع تبخیر می شوند. ریحان خشک طعم کاملاً متفاوتی به ریحان تازه می دهد و برای پستو یا سایر فرآورده هایی که از ریحان تازه استفاده می کنند کارایی ندارد. همچنین با گوجه فرنگی، آجیل، زیتون و سیر ترکیب بسیار خوبی دارد.

مرزه

این نوع گیاهان معطر دارای خاصیت تقویت کنندگی و هضم کنندگی است. به دلیل داشتن تانن، قابض، ضد اسهال و شفابخش است. علاوه بر این، اسپاسم های گوارشی و معده درد را بهبود می بخشد.با توجه به کاربردهای آن در آشپزخانه، طعم آن بسیار معطر است، شبیه به آویشن یا پونه کوهی، اما با طعم لیمویی.مرزه برای ترشی و پروتئین های گیاهی، تهیه نان، سس گوجه فرنگی و سس های سالاد عالی است.

گیاهان معطر ، راز غذاهای مدیترانه ای

پیازچه

این گیاه ادرارآور، ضدعفونی کننده، محرک، کاهش دهنده قند خون و خلط آور موثر است. از سوی دیگر، زمانی که می‌خواهیم طعمی شبیه به پیاز، اما لطیف‌تر، در سس‌ها، سرخ‌کرده‌ها یا پوره سیب‌زمینی یا سبزیجات به دست آوریم، پیازچه عالی است. بهتر است آن را در یخچال و در یک حوله آشپزخانه کمی مرطوب نگهداری کنید.

گشنیز

گشنیز پاک کننده و خلط آور است. جویدن برگ ها به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن روش خوبی برای مبارزه با بوی بد دهان است. در مصارف آن در آشپزخانه، طعم بسیار قوی و بادیان انیسونی دارد که تا زمانی که برگ ها خرد یا له نشوند، مورد توجه قرار نمی گیرد.

همچنین در سس‌ها،  برنج و سالاد به خوبی ترکیب می‌شود. آنها گیاهان معطری هستند که به خوبی خشک نمی شوند، بنابراین اگر بخواهیم آنها را حفظ کنیم می توانیم آنها را خرد کرده و با روغن بپوشانیم.

شوید

این گیاه اشتها را تحریک می کند، مشکلات نفخ را بهبود می بخشد، ادرار آور است، التهاب زخم معده را کاهش می دهد و با التهاب لثه مقابله می کند. در آشپزخانه، طعم تازه آن شیرین است و تا حدودی یادآور بادیان کوهی است. باید در حد اعتدال استفاده شود تا این طعم زیاد در غذا پررنگ نشود. ایده آل برای سس مایونز یا مخلوط کردن در سیب زمینی سرخ شده غلات.
شوید برای پخت و پز.عطر شوید در آماده سازی به تحریک اشتها کمک می کند.

برگ بو

به دلیل اثر ضد باکتریایی آن، برای انواع بیماری های دستگاه تنفسی بسیار مفید است. علاوه بر این بسیار هضم کننده است، گردش خون را بهبود می بخشد، قاعدگی را تنظیم می کند، ضد روماتیسم و ​​ادرار آور است.

در ظروف، در صورت استفاده تازه، لازم است مقدار کمی از آن بریزید، زیرا می تواند طعم تلخی بدهد. برگ بو خشک طعم حبوبات و غلات را در آشپزی افزایش می دهد، استفاده از آن همیشه ضرری ندارد. همچنین سس گوجه فرنگی، آبگوشت و ماریناد را بهبود می بخشد.

نعناع

این گیاه سیستم عصبی را آرام می کند، مجاری تنفسی را پاک می کند، هضم غذا را تسهیل می کند، مسکن است و با بوی بد دهان مقابله می کند. از طرفی برگ های این گیاهان معطر در شیرینی پزی و تهیه نوشیدنی بسیار مفید است.

در واقع بسیاری از سوپ های تابستانی سرد از آن سود می برند. در آشپزخانه، بسیار خوب است که از آن برای تضاد با طعم تازه آن، سایر طعم های قوی تر یا تند استفاده کنیم. نعناع خشک طعم بسیار متفاوتی می دهد و برای ترشی کردن یا استفاده در پر کردن مناسب تر است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه ۳ مدل دسر خوشمزه با آرد برنج” را نیز مطالعه بفرمایید.      

پونه کوهی

این یکی از آنتی اکسیدان ترین گیاهان معطر است، زیرا حاوی بیش از ۳۰ ترکیب مفید است و بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی عالی است.

در غذاهای مدیترانه ای، در مارینادها و همچنین در برخی سس های گوجه فرنگی برای پاستا ضروری است. برای سس سبزیجاتی که قرار است آنها را تفت دهیم بسیار مناسب است و به خوبی با سیر خرد شده ترکیب می شود تا توفو قبل از تفت دادن آن را مرینیت کند.

گیاهان معطر ، راز غذاهای مدیترانه ای

جعفری

جعفری بسیار پاک کننده است و به بهبود هضم کمک می کند. همچنین قاعدگی را تنظیم می کند، درد را تسکین می دهد و تولید استروژن را افزایش می دهد.

این گیاه معطر در غذاهای مدیترانه ای ضروری است و همیشه بهتر است از آن به صورت تازه استفاده شود. می توان آن را در ابتدای پخت و یا در آخر پخت اضافه کرد و در روغن یا یخ زده بسیار خوب نگه می دارد.

توصیه می شود مصرف گیاهان معطر را افزایش دهید تا از خواص آنها استفاده کنید. همانطور که یک نشریه در Mini-Reviews in Medicinal Chemistry تاکید می کند، اثرات این موارد می تواند بسته به گیاه مورد نظر متفاوت باشد.با این حال، به طور کلی مشخص شده است که آنها دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد ویروسی هستند. بنابراین، گنجاندن آنها در رژیم غذایی معمولی راهی برای ارتقای تندرستی است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.