کدام حیوانات مغز ندارند؟

مغز آنقدر جزء ضروری هر حیوان زنده ای است که به سختی می توان فکر کرد که بتوان بدون آن زنده ماند. مطمئناً گیاهان و درختان مغز ندارند و زنده هستند، اما حیوانات موجودات بسیار پیچیده تری هستند. صرف نظر از این، بسیاری از حیوانات مختلف در سراسر جهان یافت می شوند که مغز ندارند اما هنوز در قلمرو حیوانات رشد می کنند. حالا کدام حیوان بدون مغز است؟

اگر چیزی در یکی از ۶ دسته زیر قرار گیرد، حیوان است.

پستانداران
پرنده ها
خزندگان
دوزیستان
ماهی
بی مهرگان

اکثریت گونه های موجود در هر ۶ دسته از این حیوانات دارای مغز هستند، اگرچه برخی از آنها چنین نیستند. باز هم بعضی از حیوانات چند مغز دارند! بیایید نگاهی به برخی از مواردی که اینطور نیستند بیندازیم.

۹ حیوان بدون مغز

چتر دریایی

با وجود اینکه چتر دریایی مغز ندارند، نورون هایی دارند که سیگنال های مختلفی را در سراسر بدن حیوان ارسال می کنند. چتر دریایی ریه یا قلب ندارد. آنها در عوض اکسیژن را مستقیماً از طریق پوست نازک خود جذب می کنند.

از آنجایی که چتر دریایی خون ندارند، نیازی به قلب ندارند. یک واقعیت جالب در مورد چتر دریایی این است که آنها واقعاً به فضا رفته اند. در سال ۱۹۹۱، دانشمندان هزاران چتر دریایی مهتابی را در شاتل فضایی کلمبیا قرار دادند تا ببینند گرانش میکرو چه تأثیری بر آنها می گذارد. چیزی که آنها دریافتند این بود که چتر دریایی تکثیر می شود و موجوداتی که در فضا “متولد شده اند” با گرانش مشکل دارند.

 خیار دریایی حیوان بدون مغز

 

کدام حیوانات مغز ندارند؟
کدام حیوانات مغز ندارند؟

خیار دریایی مغز ندارد و در عوض دارای حفره دهانی است که توسط بافت عصبی احاطه شده است که سیگنال هایی را به دهان و شاخک های آن می فرستد. آنها در امتداد بستر دریا حرکت می کنند و به دنبال غذا می گردند و به دنبال چیزهایی مانند تجزیه مواد و جلبک می گردند.

به دلیل نحوه تغذیه آنها، اغلب گل و ماسه مصرف می کنند. خیار دریایی یک منبع غذایی رایج برای موجودات دریایی مختلف از جمله لاک پشت، خرچنگ و ماهی است.

خارپشت دریایی

خارپشت دریایی یکی دیگر از حیوانات بدون مغز است. آنها در عوض یک حلقه عصبی بزرگ دارند که دهان آنها را احاطه کرده است. به طور متوسط، خارپشت های دریایی حدود ۱ تا ۴ اینچ اندازه دارند.

خارپشت دریایی قرمز (Mesocentrotus franciscanus)، با این حال، بزرگ‌ترین گونه از این گونه است و اندازه آن می‌تواند به حدود ۷ اینچ برسد. خارپشت های دریایی با خارهای نوک تیز پوشیده شده اند و کلمه جوجه تیغی در واقع یک کلمه فرانسوی قرن سیزدهم به معنای جوجه تیغی است.

ستاره دریایی

ستاره‌های دریایی می‌توانند غذا را در خارج از بدن خود هضم کنند، حتی اگر خون یا مغز نداشته باشند. با این حال، این جالب ترین جنبه این حیوانات بدون مغز نیست. ستاره‌های دریایی توانایی بازسازی بازوهای خود را دارند، هرچند ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا دوباره رشد کنند.

آنها همچنین چشم‌ها و پاهای کوچکی دارند که هر دو در انتهای بازوهایشان قرار دارند و معده‌شان به آنها اجازه می‌دهد تا غذای خود را در قسمت بیرونی بدنشان هضم کنند.

زیباترین حیوانات دنیا که در خطر انقراض اند

اسفنج های دریایی حیوان بدون مغز

اسفنج های دریایی موجودات ابتدایی هستند که مغز و اندام داخلی ندارند. این حیوانات بی حرکت با مصرف ذرات آلی ریز و موجودات زنده، زنده می مانند که از آب اطراف خود فیلتر می کنند.

با توجه به مکتب دریایی Sanibel، برخی از اسفنج های دریایی می توانند بیش از ۲۰۰ سال زندگی کنند، و سوابق فسیلی نشان داده اند که اسفنج های دریایی حدود ۶۰۰ میلیون سال پیش بوده اند. بیش از ۵۰۰۰ گونه اسفنج دریایی در سراسر جهان پراکنده شده است. در حالی که بیشتر آنها در آب نمک یافت می شوند، حدود ۱۵۰ گونه در آب شیرین زندگی می کنند.

 نیلوفرهای دریایی

 

 

کدام حیوانات مغز ندارند؟

نیلوفرهای دریایی با وجود ظاهر و نامشان گیاه نیستند. آنها حیوانات دریایی بی مهرگانی هستند که مغز ندارند. آنها معمولاً در کف دریا یافت می شوند، اما می توانند هنگام جستجوی خانه جدید در سراسر اقیانوس شناور شوند.

نیلوفرهای دریایی از ریزه هایی تغذیه می کنند که در اقیانوس حرکت می کنند و ارتفاع آنها تا ۶ فوت می رسد. نیلوفرهای دریایی مربوط به توتیای دریایی و ستاره دریایی هستند و زمانی تصور می شد که آنها منقرض شده اند. گروهی از نیلوفرهای دریایی در حال رشد متراکم برای اکوسیستم اقیانوس مفید هستند زیرا خانه ای برای زندگی های مختلف دریایی دیگر فراهم می کند.

مرجان ها

مرجان ها مغز ندارند، اما دارای یک سیستم عصبی هستند که به شبکه عصبی معروف است. این سیستم از دهان حیوان به سمت شاخک های آن امتداد دارد. به طور متوسط ۶۰۰۰ گونه مرجان وجود دارد که در رنگ ها، اندازه ها و شکل های مختلف وجود دارند.

آنها حیوانی هستند که رشد کندی دارند و هر سال تنها حدود ۲ سانتی متر رشد می کنند. به گزارش نشنال جئوگرافیک، مرجان ها همچنین بخش مهمی از یک اکوسیستم متعادل هستند و تقریباً ۲۵ درصد از تمام ماهی های دریا را در خود جای داده اند.

صدف یک حیوان بدون مغز

در حالی که صدف ها مانند انسان یا پستانداران مغز ندارند، اما دارای یک سیستم عصبی هستند که به آنها اجازه می دهد تا به چیزها واکنش نشان دهند و احساس کنند. صدف ها هم در آب شور و هم در آب شیرین یافت می شوند.

آنها فیلتر خور هستند که زئوپلانکتون و فیتوپلانکتون را که از آب فیلتر می کنند مصرف می کنند. بیش از ۱۵۰۰۰ گونه ادعا وجود دارد و بزرگترین گونه صدف غول پیکر (Tridacna gigas) است. صدف غول پیکر می تواند بیش از ۴ فوت رشد کند و می تواند حدود ۱۰۰ سال زندگی کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.