دانستنی های جالب درباره قلب برخی از حیوانات

درباره قلب حیوانات چه چیزی میدانید؟ قلب نمادی از عشق و دوست داشتن است، اما وقتی صحبت از قلب در دنیای واقعی می شود،قلب یک اندازه برای همه مناسب نیست – به خصوص در قلمرو حیوانات. در حالت استراحت، قلب انسان بین ۶۰ تا ۸۰ بار در دقیقه می تپد، اما در همان زمان، قلب یک گراز خاکی در خواب زمستانی فقط پنج بار و قلب مرغ مگس خوار در طول پرواز سریع به ۱۲۶۰ ضربه در دقیقه می رسد. وزن قلب انسان حدود ۰٫۶ پوند (۰٫۳ کیلوگرم) است، اما وزن زرافه حدود ۲۵ پوند (۱۱ کیلوگرم) است، زیرا این اندام باید به اندازه کافی قدرتمند باشد که بتواند خون را به گردن بلند حیوان پمپ کند. در اینجا چند مورد جالب درباره قلب های عجیب و غریب در حیوانات  وجود دارد.

دانستنی های بسیار جالب درباره قلب حیوانات

۱- قورباغه

دانیل مولکاهی، همکار پژوهشی جانورشناسی مهره داران که متخصص دوزیستان و خزندگان در مؤسسه اسمیتسونیان، موزه تاریخ طبیعی واشنگتن است، گفت: پستانداران و پرندگان قلب چهار حفره ای دارند، اما قورباغه ها فقط سه اتاق دارند، با دو دهلیز و یک بطن.

وی گفت: به طور کلی، قلب خون بدون اکسیژن را از بدن می گیرد، آن را برای دریافت اکسیژن به ریه ها می فرستد و برای اکسیژن رسانی به اندام ها در بدن پمپ می کند. در انسان، قلب چهار حفره ای خون اکسیژن دار و خون بدون اکسیژن را در اتاقک های جداگانه نگه می دارد. اما در قورباغه‌ها، شیارهایی به نام ترابکولا، خون اکسیژن‌دار را جدا از خون بدون اکسیژن در یک بطن خود نگه می‌دارند.

مولکاهی گفت: قورباغه ها می توانند نه تنها از ریه های خود، بلکه از پوست خود نیز اکسیژن دریافت کنند. قلب قورباغه از این خصلت تکاملی بهره می برد. همانطور که خون بدون اکسیژن وارد دهلیز راست می شود، به داخل بطن می رود و به ریه ها و پوست می رود تا اکسیژن دریافت کند.

مولکاهی گفت که خون اکسیژن دار از طریق دهلیز چپ به قلب باز می گردد، سپس به بطن می رسد و به اندام های اصلی می رسد.

بر اساس یک مطالعه در سال ۱۹۸۹، قلب قورباغه های مقاوم در برابر یخ زدگی حتی عجیب تر است، از جمله قورباغه چوبی (Lithobates / Rana sylvaticus)، که قلبش وقتی قورباغه در زمستان یخ می زند، قلبش کاملاً می ایستد و بعد از یک ساعت پس از ذوب شدن دوباره شروع به تپیدن می کند.

قلب حیوانات

۲- قلب نهنگ بزرگترین فلب

قلب نهنگ آبی بزرگترین در بین تمام حیواناتی است که امروزه زندگی می کنند. جیمز مید، سرپرست پستانداران دریایی در بخش جانورشناسی مهره داران در موزه ملی تاریخ طبیعی در مؤسسه اسمیتسونیان، گفت: “این به اندازه یک ماشین کوچک است و حدود ۹۵۰ پوند [۴۳۰ کیلوگرم] وزن داشته است.” مانند سایر پستانداران، قلب نهنگ دارای چهار اتاق است.

نیکی وولمر، دستیار دانشمند مؤسسه همکاری برای مطالعات دریایی و جوی که با NOAA Fisheries’ Southeast کار می کند، گفت که این اندام مسئول خون رسانی به حیوان به طول دو اتوبوس مدرسه است. وولمر به لایو ساینس گفت: «دیواره‌های آئورت، شریان اصلی، می‌توانند به اندازه طول یک آیفون ۶ پلاس، ضخامتی بیش از ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر) داشته باشند. “این یک رگ خونی با دیواره ضخیم است!”

هنگامی که نهنگ‌های آبی در اعماق اقیانوس شیرجه می‌زنند، ضربان قلب آن‌ها به چهار ضربان در دقیقه کاهش می‌یابد که به آن‌ها کمک می‌کند زمان غواصی خود را طولانی‌تر کنند و حتی ممکن است بیماری فشارزدایی، معروف به خم‌ها را کاهش دهند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ در مجله Comparative Biochemistry and Physiology بخش A: Molecular & Integrative Physiology گزارش داد که به این دلیل است که این ضربان قلب پایین، عبور خون به ریه‌های تحت فشار را کاهش می‌دهد و کاهش جذب نیتروژن ممکن است خمیدگی‌ها را کاهش دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۶عکس از حیوانات که جایزه جهانی بردند” را نیز مطالعه بفرمایید.

۳- قلب حیواناتی مانند سرپایان چگونه است؟

در مورد سرپایان هیچ چیز بی معنی نیست. این موجودات دریایی شاخدار و مسلح از جمله اختاپوس، ماهی مرکب و ماهی مرکب هر کدام سه قلب دارند.

مایکل وکیون گفت، دو قلب بازویی در دو طرف بدن سفالوپود، خون را با پمپاژ آن از طریق رگ‌های خونی آبشش‌ها، اکسیژن‌رسانی می‌کنند و قلب سیستمیک در مرکز بدن، خون اکسیژن‌دار را از آبشش‌ها از طریق بقیه ارگانیسم پمپ می‌کند. جانورشناس بی مهرگان در موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان.

سفالوپودها نیز به معنای واقعی کلمه خون آبی هستند زیرا مس در خونشان وجود دارد. خون انسان به دلیل آهن موجود در هموگلوبین قرمز است. وکیونه می گوید: «همانطور که زنگ قرمز است، آهن موجود در هموگلوبین ما نیز زمانی که اکسیژن دار شود قرمز است. اما در سفالوپودها، خون اکسیژن دار آبی می شود.

۴- سوسک

ضربان قلب سوسک تقریباً به همان سرعت قلب انسان است.

مانند سایر حشرات، سوسک دارای سیستم گردش خون باز است، به این معنی که خون آن رگ های خونی را پر نمی کند. دان مور سوم، دانشمند ارشد باغ وحش ملی اسمیتسونیان در واشنگتن دی سی گفت، در عوض، خون در یک ساختار منفرد با ۱۲ تا ۱۳ اتاق جریان دارد.

سینوس پشتی که در بالای سوسک قرار دارد به ارسال خون اکسیژن دار به هر حفره قلب کمک می کند. مور گفت، اما قلب برای حرکت در اطراف خون اکسیژن دار وجود ندارد.

مور می‌گوید: «سوسک‌ها و سایر حشرات به جای ریه‌ها از طریق مارپیچ‌ها [منافذ سطحی] در بدن تنفس می‌کنند، بنابراین خون نیازی به حمل اکسیژن از جایی به مکان دیگر ندارد.

او گفت که در عوض، خونی که همولنف نام دارد، حامل مواد مغذی است و سفید یا زرد است. قلب هم به خودی خود نمی تپد. ماهیچه های حفره منبسط و منقبض می شوند تا به قلب کمک کنند همولنف را به بقیه بدن ارسال کنند.

مور گفت که قلب در سوسک‌های بدون بال کوچک‌تر از سوسک‌های پرنده است. او افزود که قلب سوسک تقریباً به همان سرعت قلب انسان می تپد.

۵- قلب کرم های خاکی

کرم های خاکی پنج شبه قلب دارند که دور مری آنها می پیچد. مور گفت: این قلب های کاذب خون را پمپاژ نمی کنند، بلکه رگ ها را می فشارند تا به گردش خون در سراسر بدن کرم کمک کنند.

همچنین ریه ندارد، اما اکسیژن را از طریق پوست مرطوب خود جذب می کند.” هوای محبوس شده در خاک، یا در بالای زمین پس از باران زمانی که کرم ها می توانند مرطوب بمانند، در مخاط پوست حل می شوند و اکسیژن به سلول ها و خون کشیده می شود. مور گفت: سیستمی که در آن به اطراف بدن پمپاژ می شود.

کرم‌های خاکی خون قرمزی دارند که حاوی هموگلوبین است، پروتئینی که اکسیژن را حمل می‌کند، اما برخلاف مردم کرم‌ها دارای سیستم گردش خون باز هستند. مور گفت: «بنابراین هموگلوبین به نوعی در میان بقیه مایعات شناور است.

۶-گور خر ماهی میتواند قلبش بازسازی کند

قلب حیوانات

اگر گورخرماهی قلب شکسته ای داشته باشد، به سادگی می تواند قلبش را دوباره رشد دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۲ در مجله Science منتشر شد نشان داد که گورخرماهی می تواند ماهیچه قلب را به طور کامل تنها دو ماه پس از آسیب دیدن ۲۰ درصد از عضله قلب خود بازسازی کند.

انسان‌ها می‌توانند کبد خود را بازسازی کنند، دوزیستان و برخی مارمولک‌ها می‌توانند دم خود را بازسازی کنند، و قورباغه‌هایی که به آنها یک کوکتل دارویی خاص داده شده است، حتی در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ در مجله Science Advances پاهای خود را دوباره زنده کردند، اما توانایی‌های بازسازی گورخرماهی آن را به الگوی اصلی برای مطالعه رشد قلب تبدیل می‌کند.

با این حال ماهی ها قلب های منحصر به فردی دارند. ماهی ها علاوه بر یک دهلیز و یک بطن، دو ساختار نیز دارند که در انسان دیده نمی شود. “سینوس ورید” کیسه ای است که جلوتر از دهلیز قرار دارد و “بولبوس شریانی” لوله ای است که درست در پشت بطن قرار دارد.

مانند قلب سایر حیوانات، قلب خون را در سراسر بدن هدایت می کند. مور گفت که خون بدون اکسیژن وارد سینوس ورید می شود و به دهلیز می ریزد. سپس دهلیز خون را به داخل بطن پمپ می کند.

بطن دیواره های ضخیم تر و عضلانی تری دارد و خون را به داخل پیاز شریانی پمپاژ می کند. bulbus arteriosus فشار خون را هنگام عبور از مویرگ های اطراف آبشش ماهی تنظیم می کند. مور گفت: این در آبشش ها است که در آن تبادل اکسیژن در غشای سلولی و خون وجود دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.