سردترین کشورهای جهان کدام کشورها هستند؟

*این مطلب در فروردین ۱۴۰۳ بروزرسانی شده است.

انسان با ساختن فضاهای زندگی در تمام زیستگاه های روی زمین، غیرممکن را انجام داده است. چه آن بیابان های پر آب و بدون آب باشند یا رشته کوه های ناهموار مانند هیمالیا، جزایر آب گرفته، و حرا یا سواحل دریا. آب و هوای بسیار سرد تنها یکی از زیستگاه‌هایی است که انسان‌ها آن را خانه خود کرده‌اند. اما سردترین کشور جهان کدام کشورها هستند؟

سردترین کشورهای دنیا

۱- قطب جنوب

جای تعجب نیست که قطب جنوب در صدر فهرست سردترین کشورهای جهان قرار دارد. با وجود اینکه این کشور یک کشور نیست، سردترین منطقه روی زمین است و در تمام طول سال پوشیده از برف است. این امر همراه با سرعت بالای باد و کمبود آب آشامیدنی، غذا یا سرپناه، آن را به یکی از غیر قابل مهمان‌نوازترین مکان‌های جهان تبدیل کرده است. دمای هوا تا ۱۰۰ درجه زیر صفر کاهش یافته است. یخچال طبیعی کانادا در قطب جنوب یکی از زیباترین یخچال های طبیعی جهان است.

اگر برای سفر به سردترین کشور جهان برنامه دارید، مطمئن شوید که برای سفر به خوبی مجهز هستید. برای شروع، باید روی دستکش های زمستانی، ژاکت، آستین بلند و چکمه های باکیفیت سرمایه گذاری کنید. صرف نظر از اینکه کشور چقدر سرد است، آماده شدن برای یک سفر در هوای سرد تضمین می کند که می توانید از قطب جنوب لذت ببرید!

سردترین کشورهای دنیا 

۲-روسیه

یکی از بزرگترین کشورهای جهان از اروپا تا آسیا امتداد دارد و بخشی از دو قاره است. بیشتر مناطق روسیه در طول سال بسیار سرد هستند و دمای تابستان نیز می تواند زیر صفر درجه باشد. شمالی ترین منطقه سیبری برای همیشه پوشیده از برف است و برای مدت طولانی به عنوان محلی برای تبعید زندانیان توسط رژیم کمونیستی استفاده می شد. زمستان های روسیه به خاطر وحشی بودن خود مشهور است و چندین بار توسط ارتش های دشمن ایستاده که تمایل دارند شدت شرایط روسیه را دست کم گرفته اند، کشور را از تهاجم نجات داده است.

 آیا می دانید که این کشور به دلیل غذاهای بی نظیرش نیز محبوب است؟ وقتی در روسیه هستید، مطمئن شوید که مدتی را صرف طعم بلینی، سیرنیکی و کاشا آن ها کنید. این غذاها در اصل توسط مردم روسیه پایه گذاری شده اند و معمولاً در مناطق مختلف روسیه به فروش می رسند.

۳- گرینلند

با این نام گمراه نشوید زیرا به سختی چیزی سبز در گرینلند وجود دارد. این خشکی بزرگ شمالی یکی از سردترین کشورهای جهان است و از هر طرف توسط اقیانوس سرد احاطه شده است. همچنین یکی از کشورهایی است که طولانی ترین خطوط ساحلی را دارد. فصل تابستان نیز با دمای زیر صفر مشخص می شود و این منطقه بسته به فصل، روزها یا شب های بسیار طولانی دارد. در طول تابستان، ۲۲ ساعت نور خورشید و در زمستان، کمتر از ۳ ساعت وجود دارد.

گرینلند در واقع کشوری بسیار متنوع است که چیزهای زیادی را به مسافرانی مانند شما ارائه می دهد. بازدید از این کشور به شما این امکان را می دهد که از نزدیک شاهد نهنگ ها، شفق های شمالی همیشه معروف و ویرانه های وایکینگ باشید. حتی می توانید از طریق قایق ها و کشتی ها یا سورتمه های سگ و تورهای اتومبیل برفی لذت بردن از شگفتی های گرینلند را انتخاب کنید.

۴- کانادا

برخلاف گرینلند، علیرغم اینکه کانادا در منتهی الیه شمال قرار دارد، دارای فضای سبز و دریاچه های فراوانی است. با این حال، در طول زمستان، تقریباً در تمام کانادا برف می‌بارد و دمای هوا می‌تواند تا ۴۰ درجه زیر صفر کاهش یابد و آن را به یکی از سردترین کشورهای جهان تبدیل کند. هوا در این کشور مرطوب است و سرمای شدید را قابل تحمل تر می کند. مانند سایر کشورهای شمالی، کانادا نیز شاهد دوره هایی از تاریکی شدید و نور شدید خورشید است. همچنین یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان است. می‌توانید آبشار نیاگارا، پارک ملی بنف و کوه‌های راکی، و برج CN تورنتو را زمانی که در کانادا هستید تماشا کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میشود ارزان سفر کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۵- ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده که درست در جنوب کانادا واقع شده است، یکی از سردترین کشورهای جهان است، اگرچه همه مناطق دارای دمای یکنواخت نیستند. این کشور به دلیل گستردگی جغرافیایی زیاد، شرایط آب و هوایی مختلفی دارد. مناطق شمالی سردتر هستند و در طول ماه های زمستان بارش برف می بارد در حالی که مناطق جنوبی و مرکزی به طور قابل توجهی گرمتر هستند و برای کشاورزی مناسب هستند. دمای هوا در شمال می تواند در زمستان به زیر صفر درجه برسد. مناطقی که در ارتفاعات قرار دارند نیز بیشتر مستعد بارش برف هستند.

۶- ایسلند

نام ایسلند دقیقاً منعکس کننده شرایط آب و هوایی آن است، اگرچه برخلاف آنچه بسیاری فکر می کنند، گرمتر از گرینلند است. ایسلند در طول تابستان سرسبز و با طراوت است اما در زمستان دستخوش دگرگونی چشمگیری می شود و پوشیده از برف است. ایسلند نیز یکی از بهترین مکان ها برای دیدن شفق شمالی است. دما می تواند به راحتی تا منفی ۱۰ درجه کاهش یابد و این کشور را به یکی از سردترین کشورهای جهان تبدیل کند. مناطق شمالی ایسلند در تمام طول سال دمای زیر صفر دارند اما هوای مرطوب آب و هوا را برای رشد پوشش گیاهی مساعدتر می کند. غار یخچالی Vatnajokull یکی از باورنکردنی ترین غارهای جهان است.

وقتی در ایسلند هستید می توانید کارهای زیادی انجام دهید و امتحان کردن غذاهای منحصر به فرد تنها یکی از آنهاست. سفر شما به ایسلند هرگز کامل نخواهد بود مگر اینکه برخی از غذاهای محلی آنها مانند اسکایر، بره، کوسه تخمیر شده و نان چاودار را امتحان کنید.

۷- فنلاند

فنلاند یکی از کشورهای اسکاندیناوی است که در منتهی الیه شمال اروپا واقع شده است و فصل زمستان طولانی دارد. بارش برف در سراسر کشور وجود دارد و میزان تابش نور خورشید با توجه به فصل به طور چشمگیری متفاوت است. فنلاند همچنین به دلیل پدیده شفق قطبی معروف به شفق شمالی معروف است. به دلیل حضور دائمی برف، فنلاندی‌ها با داشتن برخی از بالاترین مدال‌های جهان، اثری محو نشدنی در بازی‌های المپیک زمستانی گذاشته‌اند.

۸- استونی یکی از سردترین کشورهای دنیا

یکی دیگر از کشورهای اروپایی در این لیست، استونی، است. در عوض، جریان‌های باد در این کشور به گونه‌ای است که بادهای موسمی دمای بسیار سردی را وارد کشور می‌کند و این کشور را همیشه منجمد می‌کند. زمستان های اینجا طولانی است، اما بارش برف کمتر از سایر کشورهای لیست است. استونی به دلیل هزینه های کم، معماری زیبای قرون وسطایی و جنگل های انبوه کاج یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در اروپا است.

۹-مغولستان

در ادامه سفر خود به سمت جنوب از روسیه و قزاقستان، مغولستان یکی دیگر از کشورهایی است که در آسیای مرکزی قرار دارد و دارای رشته کوه های پراکنده ای است که آب و هوا را حتی سردتر می کند. بادهای سردی که از سمت شمال می‌آیند توسط قله‌های مرتفع که منجر به بارش برف در کشور می‌شود متوقف می‌شود و دمای هوا در زمستان به راحتی تا منفی بیست درجه کاهش می‌یابد. مغولستان قبایل کوچ نشین زیادی دارد که بیشتر آنها در کوهستان زندگی می کنند. آنها سبک زندگی خود را با دمای شدید تطبیق داده اند و در این محیط سرد رشد می کنند.

۱۰- نروژ

نروژ با برخی از جالب ترین کشورهای جهان مانند فنلاند، روسیه و سوئد مرز مشترک دارد. یکی از زیباترین کشورهای شمال اروپا که در شمال غربی اروپا واقع شده است، یکی از جاذبه های توریستی منطقه اروپا است، اما اکثر مردم در ماه های گرم مه تا آگوست از آن دیدن می کردند، زیرا در فصل زمستان بسیار سرد می شود. . کمترین دمای ثبت شده در نروژ ۵۱٫۴- درجه سانتیگراد در روز سال نو در سال ۱۸۸۶ بود.

سردترین کشورها

۱۱-بلاروس

بلاروس زمستان‌ها بسیار سرد و تابستان‌ها نسبتاً هشداردهنده دارد . سردترین دوره کشور زمانی است که طوفان سیبری به کشور می رسد و در این مدت دما تا ۳۰- درجه سانتیگراد کاهش می یابد، اما سناریوهای زیادی وجود دارد که دما تا -۴۰ درجه سانتیگراد کاهش یافته است. همچنین، در فصل زمستان که از دسامبر تا اوایل اسفند رخ می دهد، بارش برف فراوانی وجود داشته است.

۱۲- سوئد جزء سردترین کشورها

به طور کلی سوئد آب و هوای معتدل تری دارد، با این حال، به دلیل فصل زمستان آن، به عنوان یکی از سردترین کشورهای جهان معرفی شده است. آب و هوای کشورها تحت تأثیر جریان گلف استریم و جریان گرم و تمیزی است که از سواحل غربی نروژ می ریزد. هر چهار فصل (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) تأثیر منحصر به فرد خود را دارند و از شمال تا جنوب بسیار متفاوت است.

معرفی ۶ تا از سردترین شهرهای جهان

فکر می کنی جایی که زندگی می کنی سرد است؟ در اینجا پنج سردترین شهر آمریکا آورده شده است. آیا شهر شما در لیست قرار گرفت؟

برای برخی از شهرهای جهان، فصل زمستان نه تنها سرد است، بلکه بی رحمانه است. با توجه به اینکه بسیاری از سردترین شهرهای زمین در عرض های جغرافیایی بسیار شمالی واقع شده اند، هوای قطب شمال پایدار است و دمای معمولی پایین را به دو رقم زیر صفر می رساند.

خواه توندرای سیبری وسیع، بیابان کانادا یا شرق دور چین باشد، ساکنان این مناطق به طور معمول با برخی از طولانی ترین و چالش برانگیزترین فصل های زمستان روبرو هستند. در اینجا پنج شهر را معرفی می کنیم که سردترین زمستان های جهان را دارند.

دودینکا، منطقه کراسنویارسک، روسیه

دودینکا در بالای دایره قطب شمال واقع شده است و شهری در کنار رودخانه ینیسی در قلمرو سیبری روسیه است. دودینکا که دارای بیش از ۲۰۰۰۰ شهروند است، یکی از شمالی ترین شهرهای جهان است و بنابراین با شرایط سخت زمستانی مواجه است.

میانگین حداقل دمای روزانه در ژانویه منفی ۲۸ درجه فارنهایت (منفی ۳۳ درجه سانتیگراد) است، در حالی که میانگین بالاترین دمای آن منفی ۱۲ فارنهایت (منفی ۲۴٫۵ درجه سانتیگراد) است.

چندین سال پیش، بخش هایی از شهر به معنای واقعی کلمه در طی یک طوفان قدرتمند زمستانی یخ زد. ترکیدگی لوله‌ها باعث آبگرفتگی خیابان‌ها شد در حالی که دمای هوا منفی ۴۰ درجه فارنهایت (منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد) گزارش شده بود. این باعث شد اتومبیل ها در چند فوت یخ و برف محصور شوند.

هاربین، هیلونگجیانگ، چین

هاربین مرکز استان هیلونگجیانگ است که در شمال شرقی چین واقع شده است و بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می کنند. به دلیل آب و هوای خشن زمستانی، این شهر اغلب به عنوان “شهر یخی” شناخته می شود.

آب و هوای زمستان بخشی از DNA شهر است زیرا هر سال میزبان جشنواره بین المللی برف و یخ هاردین است که یکی از بزرگترین جشنواره های یخ در جهان است.

دمای پایین نرمال در ماه ژانویه از منفی ۸ تا منفی ۱۲ فارنهایت (منهای ۲۲ تا منفی ۲۴ درجه سانتیگراد) متغیر است. درجه حرارت به حد منفی ۴۴ فارنهایت (منهای ۴۲ درجه سانتیگراد) در طول زمستان در هاربین ثبت شده است.

 

سردترین شهرهای جهان

وینیپگ، منیتوبا، کانادا

مرکز استان منیتوبا، وینیپگ، خانه بیش از ۷۱۵۰۰۰ نفر است و یکی از سردترین شهرهای بزرگ آمریکای شمالی است.

وینیپگ که در دشت‌های کانادا واقع شده است، کم‌ترین دمای ژانویه منهای ۵ تا منفی ۹ فارنهایت (منهای ۲۰ تا منفی ۲۲ درجه سانتی‌گراد) را تجربه می‌کند.

در طول تاریخ خود، این شهر برخی از سخت‌ترین شرایط را تجربه کرده است که می‌توان تصور کرد. دمای کمتر از منفی ۴۹ فارنهایت (منهای ۴۵ درجه سانتیگراد) در ۱۸ فوریه ۱۹۶۶ و منفی ۵۴ فارنهایت (منهای ۴۷٫۸ درجه سانتیگراد) در ۲۴ دسامبر ۱۸۷۹ ثبت شد.

یاکوتسک، جمهوری ساخا، روسیه

پایتخت جمهوری سخا روسیه، یاکوتسک، خانه برخی از سخت ترین شرایط زمستانی روی زمین است. حدود ۲۸۲۴۰۰ نفر در این شهر زندگی می کنند که تنها چند صد مایل از دایره قطب شمال فاصله دارد.

شدیدترین دما در ژانویه رخ می دهد که میانگین آن از منفی ۳۸ تا منفی ۴۲ فارنهایت (منفی ۳۸ تا منفی ۴۱ درجه سانتیگراد) است. پایین ترین رکورد ثبت شده در تمام دوران، منفی ۸۳ فارنهایت (منهای ۶۴ درجه سانتیگراد) در سال ۱۸۹۱ است.

علاوه بر این، فصل زمستان در یاکوتسک می تواند خیلی زودتر از سایر شهرهای جهان آغاز شود. برای ۱ اکتبر، میانگین بالاترین آن تنها ۳۰ فارنهایت (منهای ۱ درجه سانتیگراد) است.

Yellowknife، مناطق شمال غربی، کانادا

Yellowknife که در سال ۱۹۳۴ تأسیس شد، پایتخت قلمروهای شمال غربی کانادا است که در ساحل دریاچه بزرگ برده و حدود ۳۲۰ مایل از دایره قطب شمال قرار دارد. این شهر با بیش از ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت، ریشه در صنعت معدن دارد. در طول زمستان، میراث شمالی آن از طریق جاده های یخی به نمایش گذاشته می شود که همچنان حمل و نقل را برای جامعه فراهم می کند.

با توجه به آب و هوای زیر قطبی، دمای معمولی پایین در طول ماه ژانویه می تواند به منفی ۲۶ فارنهایت (منهای ۳۲ درجه سانتیگراد) در یلونایف برسد. اوج های معمولی می توانند برای عبور از منفی ۷ فارنهایت (منهای ۲۱ درجه سانتی گراد) تلاش کنند. سردترین دمای ثبت شده برای این شهر منفی ۶۰ فارنهایت (منهای ۵۱ درجه سانتیگراد) در ۱ فوریه ۱۹۴۷ است.

Yellowknife در سال ۲۰۱۴ عنوان سردترین شهر کانادا را به خود اختصاص داد.

این شهر همچنین دارای شب های زمستانی طولانی است که شرایط بهینه را برای مشاهده شفق قطبی از اواسط نوامبر تا اوایل آوریل فراهم می کند.

اولان باتور، مغولستان

اولان باتور، مغولستان، پایتخت این کشور و همچنین بزرگترین شهر منطقه است. این مکان در ارتفاع ۴۴۳۰ فوتی از سطح دریا در استپ های مغولی روی رودخانه تول قرار دارد و سردترین پایتخت ملی جهان است. می‌توانید برای دیدن معابد خیره‌کننده بودایی سفر کنید و مجسمه چشمگیر چنگیز خان را ببینید که مجموعه‌ای کامل با فروشگاه‌ها و موزه دارد. در تابستان نیز می توانید با شتر یا اسب در تور کویر شرکت کنید.

دیدنی زیبای تپه Zaisan را از دست ندهید، که دارای بنای یادبودی به افتخار سربازان جنگ جهانی دوم و مناظری از مناظر اطراف است. همچنین می‌توانید از موزه تاریخ ملی دیدن کنید که آثاری از عشایر استپ، ارتش، و جواهرات سنتی مغولستان را نشان می‌دهد.

با ۱,۶۷۳,۰۰۰ تا سال ۲۰۲۳، جمعیت برای چنین مکان سردی بسیار زیاد است. میانگین دما در ژانویه ۹- درجه فارنهایت است، اما کمترین دمای ثبت شده -۴۷ درجه فارنهایت در سال ۱۹۵۷ بود.

5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “سردترین کشورهای جهان کدام کشورها هستند؟

به نظرم بین کشور ها روسیه سرد ترین جا است

برای من سردترکشورها ارسال نمایید سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.