چیزی درباره سنگ لوزه شنیده اید؟

سنگ لوزه چیست؟ سنگ لوزه ، توده های کوچکی هستند که در لوزه های شما ایجاد می شوند. علامت اصلی سنگ لوزه بوی بد دهان است. روشهای برداشتن سنگ لوزه در خانه شامل استفاده از غرغره آب شور است. اگر سنگ های لوزه به طور مداوم برمی گردند یا شما را آزار می دهند ، پزشک شما ممکن است جراحی را توصیه کند.

*این مطلب در مهرماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه ها توده های کوچکی از مواد سخت هستند که در لوزه ها ایجاد می شوند. سنگ لوزه می تواند باعث بوی بد دهان شود هرچند معمولاً دردناک یا مضر نیست.

شما معمولاً می توانید سنگ لوزه را در خانه درمان کنید. اما در برخی موارد ، ممکن است برای برداشتن لوزه ها نیاز به عمل جراحی داشته باشید.

لوزه کجاست؟

لوزه ها یک جفت تکه بافت کوچک و بیضی شکل در پشت گلو هستند. آنها دارای چین ها ، شکاف ها و شکاف هایی هستند که به آنها دخمه های لوزه می گویند.

لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند که به محافظت در برابر عفونت کمک می کند. لوزه ها باکتری ها و ویروس هایی را که از طریق دهان وارد بدن شما می شوند فیلتر می کنند. برداشتن لوزه ها بر سیستم ایمنی شما تأثیر نمی گذارد.

سنگ های لوزه چه شکلی هستند؟

سنگ های لوزه مانند سنگریزه های سفید یا زرد کوچک روی لوزه های شما به نظر می رسند. ممکن است یک سنگ لوزه یا تعداد زیادی سنگ لوزه داشته باشید. آنها معمولاً کوچک هستند ، اگرچه گاهی اوقات افراد می توانند سنگ لوزه های بزرگی پیدا کنند.

تفاوت بین سنگ لوزه و عفونت لوزه چیست؟

التهاب لوزه ، عفونت لوزه است. هر دو حالت می توانند باعث بوی بد دهان و گلو درد شوند. معمولاً ، اگر به عفونت لوزه مبتلا هستید ، لوزه های قرمز و ملتهب نیز همراه با گلودرد ، تب و سردرد خواهید داشت.

 

علائم سنگ لوزه چیست؟

چه کسانی در معرض خطر سنگ لوزه هستند؟

افرادی که دارای دخمه های لوزه بیشتری هستند ، بیشتر به سنگ لوزه مبتلا می شوند. این موارد همچنین در افرادی که عفونت لوزه های زیادی در زندگی خود داشته اند بیشتر دیده می شود.سنگ لوزه رایج است. بسیاری از افراد به آنها مبتلا می شوند و حتی ممکن است ندانند که آنها را دارند.

علت ایجاد سنگ لوزه چیست؟

مواد می توانند در دخمه های لوزه گیر کنند. این ماده می تواند سفت شده یا کلسیفیک شود و سنگ ایجاد کند. مواد به دام افتاده می تواند شامل موارد زیر باشد:

مواد معدنی مانند کلسیم.
غذا یا آشغال.
باکتری یا قارچ.

سنگ لوزه چه علائمی دارد؟

برخی از سنگ های لوزه هیچ علامتی ندارند. اگر علائم دارید ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بوی بد دهان (هالیتوز).
سرفه کردن.
گوش درد
گلو درد.
طعم بد در دهان شما

سنگهای کوچک سفید یا زرد که ممکن است تف کنید.

علائم دیگر عبارتند از:

مشکل در بلع.
احساس می کنید چیزی در گلویتان گیر کرده است.
تکه های کوچک سفید روی لوزه ها.
عفونت های گلو که درمان آن با آنتی بیوتیک دشوار است.

سنگ لوزه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سنگ لوزه ، پزشک شما ممکن است:

یک معاینه فیزیکی انجام دهید ، داخل دهان و گلو خود را بررسی کند.
اگر نمی توانند سنگ ها را به راحتی مشاهده کنند ، اسکن تصویربرداری انجام دهید.
سنگها را با استفاده از یک ابزار جدا کند.
گاهی اوقات ، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی هنگام آزمایش متوجه سنگ های لوزه می شود. اگر هیچ علامتی ندارید ، ممکن است ارائه دهنده در هنگام اسکن یا اشعه ایکس برای مشکل دیگری متوجه سنگ شود. یا ممکن است دندانپزشک شما در طول معاینه دندان به آنها مراجعه کند.

   

    پیشنهاد می کنیم مقاله “هر آنچه باید درباره عفونت ناف بدانید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

سنگ لوزه چگونه درمان می شود؟

معمولاً هدف از درمان ، مدیریت علائم سنگ لوزه است. روش خاصی برای درمان سنگ ها وجود ندارد. مطمئن شوید که:

مرتب مسواک بزنید.
با آب نمک گرم غرغره کنید.

آیا می توانم سنگ های لوزه را خودم بردارم؟

برای از بین بردن سنگ لوزه می توانید از روش های خانگی استفاده کنید:

غرغره کردن: غرغره شدید با استفاده از آب نمک مزایای کمی دارد. این به گلو شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشد ، به علاوه می تواند سنگ های لوزه را از بین ببرد. حتی ممکن است بوی بد را از بین ببرد. این امر به ویژه هنگام غرغره کردن غذا برای جلوگیری از گیر افتادن غذا و بقایای آن در دخمه های لوزه مفید است.

سرفه: برخی از افراد متوجه می شوند که یک سرفه قوی می تواند سنگها را شل کرده و آنها را بزرگ کند.

استفاده از یک شیء: اگر غرغره و سرفه سنگ ها را از بین نمی برد ، وسوسه کننده است که از انگشت یا مسواک خود برای از بین بردن سنگ های لوزه استفاده کنید. اما به راحتی می توانید لوزه های ظریف خود را خراش دهید. آنها می توانند آلوده شوند. در عوض ، اگر می خواهید از یک شیء استفاده کنید ، یک گوش پاک کن را امتحان کنید.

آیا برای درمان سنگ لوزه از داروها استفاده می شود؟

در صورت نیاز به آنتی بیوتیک برای درمان سنگ لوزه ، پزشک به شما می گوید چه دارویی مصرف کنید . در بیشتر موارد ، پزشکان از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی کنند. این داروها علت اصلی سنگ لوزه را درمان نمی کنند. اما در صورت بروز عفونت باکتریایی ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

آیا راهی برای برداشتن سنگ لوزه با جراحی وجود دارد؟

اگر علائم سنگ لوزه شما را آزار می دهد ، با ارائه دهنده خود صحبت کنید. آنها ممکن است شما را به متخصص گوش و حلق و بینی – متخصص گوش ، حلق و بینی ارجاع دهند. متخصص گوش و حلق و بینی می تواند گزینه های جراحی شما را با شما در میان بگذارد.

اگر سنگ های لوزه :

بزرگ.
ایجاد درد یا مشکلات دیگر.
ایجاد عفونت مکرر لوزه یا گلودرد.

آیا به دلیل سنگ لوزه به جراحی لوزه نیاز دارم؟

در برخی موارد ، پزشکان جراحی لوزه را توصیه می کنند – برداشتن لوزه ها. در صورت بازگشت سنگ لوزه یا ایجاد عفونت های مکرر ، این روش ممکن است مفید باشد.

چگونه می توان از سنگ لوزه جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از سنگ لوزه می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. حتماً قسمت جلویی و پشتی زبان خود را نیز مسواک بزنید.
ترک سیگار.
بعد از غذا خوردن با آب نمک غرغره کنید.
با نوشیدن مقدار زیادی آب هیدراته بمانید.

سنگ لوزه رایج است. آنها به ندرت مشکلات جدی سلامتی ایجاد می کنند. بسیاری از مردم سنگ لوزه دارند و حتی نمی دانند که آن ها را دارند. می توانید آنها را در خانه درمان کنید. در صورت بازگشت سنگ لوزه ، شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود می توانید یک راه حل دائمی را مورد بحث قرار دهید.

۱۰ درمان خانگی برای درمان موثر سنگ لوزه

غرغره کردن

اگر باکتری یا ویروسی از سنگ لوزه ها تغذیه می کند، با آب نمک غرغره کنید تا از بین برود. علاوه بر این، سنگ های لوزه باعث ایجاد خراش و درد در گلو می شوند که پس از غرغره آب نمک نیز فروکش می کند. همچنین غرغره کردن با آب نمک باعث شل شدن و کاهش اندازه سنگ های لوزه و همچنین رفع بوی بد دهان ناشی از سنگ لوزه می شود. بدیهی است که غرغره با آب نمک به بهبود زخم های دهان نیز کمک می کند.

مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها منبع غنی باکتری های زنده هستند. بنابراین وقتی ماست غنی از پروبیوتیک می خورید، دهان را با پروبیوتیک می پوشاند که از رشد باکتری های بد در دهان می کاهد. این نیز تنفس شما را بهبود می بخشد. شما می توانید پروبیوتیک ها را از طریق غذا، مکمل ها، ماست و کفیر مصرف کنید.

استفاده از روغنهای ضروری

روغن‌های ضروری مانند درخت چای، یا علف لیمو سرشار از خواص ضد التهابی و همچنین ضد باکتری هستند که می‌توانند سنگ‌های لوزه را به طور کامل کاهش داده یا از بین ببرند. استفاده مستقیم از اسانس ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. ابتدا باید آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید.

این مخلوط را روی مسواک بگذارید و با آن ها لوزه ها را مسواک بزنید. همچنین می توانید قاشق غذاخوری را با روغن به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بشویید. این همچنین به جلوگیری از هرگونه بیماری و حفره لثه کمک می کند.

خوردن حبه سیر

 

10 درمان خانگی برای درمان موثر سنگ لوزه

 

اگرچه سیر بوی تند خودش را دارد، حبه‌های آن می‌توانند قوی‌ترین باکتری‌ها را از بین ببرند. چندین حبه سیر می تواند به راحتی علائم سنگ لوزه را کاهش دهد زیرا سرشار از یک عامل ضد میکروبی – آلیسین است. بنابراین، اگر سنگ لوزه دارید، حداقل یک حبه سیر در روز مصرف کنید. درست مانند سیر، پیاز نیز سرشار از عوامل ضد باکتری است.

انتخاب بهتر مواد غذایی

باکتری ها می توانند در یک درمان شیرین رشد کنند. بنابراین غذاهای شیرین کاملاً یک نه بزرگ هستند. با نوشابه های گازدار خداحافظی کنید. سعی کنید از میوه ها و سبزیجات خاصی مانند سیب و هویج در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. اینها لثه ها و دندان ها را تمیز نگه می دارند و همچنین بتاکاروتن موجود در هویج می تواند بهداشت دهان و دندان را افزایش دهد.

مسواک های خوب برای لوزه ها

همچنین می توانید سنگ لوزه را با پشت مسواک بردارید. با قسمت بدون موی مسواک، سنگ های لوزه را به آرامی از گلو آزاد کنید. این همچنین به حذف باکتری ها و همچنین جلوگیری از ایجاد سنگ های بیشتر کمک می کند.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، با شکستن سنگ ها به قطعات کوچکتر و در نهایت آبکشی کامل آنها عمل می کند. اما ابتدا به یاد داشته باشید که قبل از غرغره آب را با آن رقیق کنید. مصرف خام آن می تواند باعث احساس سوزش در دهان و گلو شود.

استفاده از گوش پاک کن پنبه ای

از گوش پاک کن های پنبه ای استفاده کنید. اما این فقط در صورتی کار می کند که سنگ ها کوچک باشند و به راحتی پیدا شوند. برای نرم شدن سواب ها، آنها را در آب فرو کنید و سپس جلوی آینه بایستید. در محل سنگ ها از سواب استفاده کنید و سعی کنید به آرامی آنها را شل کنید.

در نهایت، این کار باعث حذف سنگ ها می شود. بعد از اینکه آنها را بیرون آوردید، دهان را کاملاً بشویید تا هرگونه آلودگی را بشویید. توجه داشته باشید که از این روش برای سنگ های بزرگ استفاده نکنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می دهد.

استفاده از گیاهان معطر

 

10 درمان خانگی برای درمان موثر سنگ لوزه
10 درمان خانگی برای درمان موثر سنگ لوزه

 

اگر به دلیل سنگ لوزه ها بوی بد دهان دارید، ادویه هایی مصرف کنید که دارای اسانس معطر هستند. این به پوشاندن بوی نفس کمک می کند. برخی از ادویه های معطری که می توانید بعد از غذا برای پاکسازی کام مصرف کنید عبارتند از:

دانه رازیانه
میخک ها
هل
دارچین
زنجبیل رنده شده
نعناع
نعناع تند
جعفری
رزماری
آویشن

 

 

سنگ لوزه چیست؟

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر فردی نمی تواند سنگ لوزه را با درمان های خانگی فوق خارج کند، نباید سعی کند سنگ را با جسم تیز بیرون بیاورد. این می تواند باعث خونریزی و عفونت شود.

ناحیه اطراف لوزه ها حاوی رگ های خونی زیادی است، بنابراین افراد نباید سعی کنند سنگ های لوزه را با اشیاء تیز مانند خلال دندان، خودکار یا سنجاق بیرون بیاورند.

اگر فردی سنگ لوزه داشته باشد که چندین هفته ادامه داشته باشد، یا اگر علائم مربوط به سنگ لوزه را تجربه کند، می تواند با پزشک تماس بگیرد. همچنین اگر سنگ لوزه را برداشته‌اند اما همچنان درد یا بوی بد دهان را تجربه می‌کنند، ایده خوبی است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

افراد باید برای علائم عفونت لوزه ها به دنبال مراقبت های پزشکی باشند، :

مشکل در بلع
لوزه های بزرگ شده
دردی که به گوش می رسد
ترشحات چرکی یا سفید از لوزه ها
خونریزی در ناحیه لوزه ها
تنفس اختلال در خواب

پزشک می تواند در مورد بهترین اقدام برای کودک مبتلا به سنگ لوزه یا لوزه های ملتهب تصمیم بگیرد. تلاش برای بیرون آوردن سنگ لوزه در کودک می تواند باعث خفگی شود. افراد ممکن است برای درمان عفونت فعال به آنتی بیوتیک و استراحت نیاز داشته باشند.

در حالی که سنگ های لوزه معمولاً یک تحریک جزئی هستند، گاهی اوقات منجر به عفونت و ناراحتی می شوند. مردم اغلب می توانند با راهکارهایی مانند غرغره کردن آب نمک، سرفه و استفاده از سواب پنبه ای یا مسواک، آنها را در خانه حل کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به راحتی از ایجاد سنگ لوزه جلوگیری کند. از این رو، مهم است که هر روز به طور کامل مسواک بزنید و آبکشی کنید. اما اگر چندین بار مشکل ایجاد سنگ لوزه را دارید، بهتر است برای همیشه از شر آنها خلاص شوید. برای آشنایی با جراحی های بیشتری مانند برداشتن لوزه به متخصص مراجعه کنید. 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.