چرا موهای نوزادم میریزد؟ تا چه زمانی ریزش مو طبیعی است؟

چرا موهای نوزاد من می ریزد؟ برخی از نوزادان با موهای زیاد به دنیا می آیند. برخی دیگر موهای کمی دارند و بسیاری از آن ها فقط پر از موهای کوتاه و بسیار نرم شبیه کرک دارند . هر چقدر هم که موهای نوزادتان پر یا کم‌پشت باشد، ممکن است در هفته‌های بعد از آوردن آن‌ها به خانه متوجه ریزش یا نازک‌تر شدن آن‌ها شوید. این ریزش ممکن است غافلگیر کننده باشد . اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.نکته اینجاست: ریزش موی نوزاد کاملاً رایج است.

چیزهایی مانند تغییرات طبیعی هورمونی و حتی وضعیت های معمول خوابیدن می تواند به ریزش موی کودک را تشدید کند. چرا ممکن است این اتفاق بیفتد، چه زمانی موهای آن‌ها دوباره رشد می‌کنند، و چگونه می‌توانید موهای نوزاد را تا حد امکان سالم نگه دارید.

ریزش مو در نوزاد

ریزش موی نوزاد نه تنها شایع است، بلکه یک مرحله طبیعی از رشد فیزیکی اولیه است. برخی از نوزادان فقط کمی از موهای خود را از دست می دهند در حالی که برخی دیگر تقریباً هر تار مو می ریزند. ممکن است کودک شما سریعتر از دیگران موهای خود را از دست بدهد و این باعث می شود ریزش بیشتر محسوس باشد. وقتی صحبت از ریزش مو در ۶ ماه اول زندگی می شود، دلیل کمی برای نگرانی وجود دارد

سامانتا بال، متخصص اطفال می‌گوید: بسیاری از نوزادان در طول چند ماه اول زندگی موهایشان می‌ریزد و به اوج خود در حدود ۳ ماهگی می‌رسد. خبر خوب این است که معمولاً این اتفاق روی فولیکول های مو تأثیر نمی گذارد، به این معنی که دوباره رشد می کند.وقتی موهای کودک می ریزند، با موهای دائمی جایگزین می شوند.موهای جدیدی که وارد می شوند قوی تر و پرپشت تر خواهند شد.

ریزش مو در نوزادان

علت ریزش موی کودک می شود؟

چند دلیل مختلف وجود دارد که چرا نوزاد شما در چند ماه اول زندگی احتمالاً موهای زیادی می ریزد. برخی از محرک های ریزش مو برای نوزادان عبارتند از: تغییرات هورمونی، اصطکاک ناشی از نحوه خواب آنها، و مشکلات پوستی شایع نوزادان.

تغییرات هورمونی

 کودک شما دوزهایی از همان هورمون هایی بارداری را دریافت می کرد که مو شما را براق و زیبا نشان می داد. با این حال، هنگامی که آنها به دنیا می آیند، کودک شما دیگر در معرض همان هورمون ها نیست. این امر سیستم بدن آنها را تغییر می دهد و منجر به ریزش برخی یا همه موهای آنها می شود.

دکتر بال می‌گوید: «در دوران بارداری، هورمون‌های خوب و سالم زیادی به جنین شما میرسد. پس از زایمان، این هورمون‌ها شروع به کاهش می‌کنند و این اتفاق می‌تواند منجر به ریزش موی نوزاد شما شود. برخی از مادران نیز به دلیل مشابهی بلافاصله پس از زایمان متوجه ریزش مو می‌شوند.

اصطکاک ناشی از خواب

توصیه می شود برای کاهش خطر خفگی نوزادان را برای چرت زدن و قبل از خواب به پشت قرار دهید. اصطکاک بین پشت سر کودک شما و ملحفه یا تشک تخت می تواند در ایجاد یا تسریع این بیماری نقش داشته باشد.

دکتر بال می‌گوید: مالش مداوم روی سطوح سفت مانند تشک‌های تخت و همچنین کالسکه‌ها و ممکن است منجر به شکستن و ریزش موهای ریز شود.

درماتیت سبورئیک

 درماتیت سبورئیک می تواند در نوزادان بین ۲ هفته تا ۱۲ ماهگی رخ دهد. می تواند مانند لکه های قرمز یا زرد در اطراف پوست سر به نظر برسد. معمولاً خود به خود از بین می‌رود، اما می‌تواند باعث ریزش مو در برخی از نوزادان در مدت کوتاهی شود

دکتر بال می گوید: «معمولاً این عارضه درد یا خارش ندارد و معمولاً باعث ریزش مو نمی‌شوند، اما مالش و شستن موها در تلاش برای از بین بردن پوسته‌ها می‌تواند منجر به کندن برخی از تارهای مو شود.

 درمان ریزش موی نوزاد

ریزش موی نوزاد شایع است و می تواند تا حد زیادی به تغییرات هورمونی برسد. شما نمی توانید جلوی روند ریزش طبیعی موهای کودک خود را بگیرید. با این حال، اگر لکه های طاس را در یک ناحیه از پوست سر کودک خود مشاهده کردید، ممکن است بخواهید به نحوه خوابیدن یا دراز کشیدن او روی صندلی ماشین یا کالسکه توجه کنید.

دکتر بال پیشنهاد می کند: “اگر کودک شما با سر خود در یک جهت نشسته یا دراز می کشد، سعی کنید جهت را تغییر دهید تا تمام فشار به یک ناحیه وارد نشود.” “معرفی زمان شکم چند بار در روز به کاهش اصطکاک ریزش مو کمک می کند.”

مراقبت از نحوه برخورد با موهای نوزادتان نیز ممکن است به جلوگیری از از دست دادن تعداد زیادی از موهای نوزاد به یکباره کمک کند. دکتر بال توصیه می کند:

هنگام برس زدن موها یا شستن موها در زمان حمام ملایم باشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “راه های درمان یبوست نوزادان در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه مدت زمان میبرد تا موهای کودک من رشد کند؟

مرحله ریزش موی نوزاد تا زمانی که کودک ۶ ماهه شود به پایان می رسد. معمولاً در ماه‌های بعد شاهد رشد مجدد موهایشان خواهید بود. سرعت رشد موهای آنها کاملاً فردی است.

نوزادان در بدو تولد با تمام فولیکول‌های موی خود به دنیا می‌آیند. با این حال، معمول است که موهای بالغی که دوباره رشد می‌کنند تا جایگزین موهای کودک کودک شوند، متفاوت از آنچه که با آن متولد شده‌اند به نظر می‌رسد. یک سبزه یا اگر موهای صاف قبلی آنها ناگهان بافتی موج دار پیدا کند.

چه زمانی باید برای ریزش مو نوزاد به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگرانی در مورد سلامت کودک شما از جمله رشد مو وجود دارد، باید آن را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی او در میان بگذارید. برخی از شرایط دوران کودکی ممکن است با بزرگتر شدن کودک شما باعث ریزش مو شوند.

تانیا رومن متخصص اطفال می گوید: “معمولاً پس از ۶ ماهگی نوزاد، اگر ریزش مو وجود داشته باشد، باید به پزشک اطفال مساله را در میان بگذارد.”

یکی از دلایلی که یک کودک بزرگتر ممکن است موهای خود را از دست بدهد، یک بیماری پزشکی به نام آلوپسی است، زمانی که سیستم ایمنی به فولیکول های مو حمله می کند. برخی از درمان ها می توانند به کنترل این اختلال کمک کنند. عفونت های قارچی روی پوست سر نیز می تواند باعث ریزش مو شود. داروهای ضد قارچ خوراکی یا موضعی می توانند این عفونت ها را از بین ببرند و موها را به رشد مجدد تشویق کنند

علت ریزش موی نوزاد

نکات مراقبت از مو برای نوزاد

راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید موهای کودکتان را زیبا نگه دارید، حتی اگر نازک باشد. یک حمام ملایم می تواند یک راه آرام بخش برای سیگنال دادن به کودک شما باشد که نزدیک به زمان خواب است، اما همیشه نیازی به شامپو کردن ندارید. موهای نوزاد خود را فقط چند بار در هفته با شامپوی فرموله شده برای نوزادان بشویید و ممکن است بتوانید کمی از ریزش آن کم کنید.شامپو را با احتیاط دور سر کودکتان بمالید. نیازی به شستشوی تهاجمی نیست.

به یاد داشته باشید که ریزش موی نوزادان کاملا طبیعی است و باید در زمانی که کودک شما ۶ ماهه می شود کند شود. سپس، موهای جدید شروع به ظهور می کنند. اگر در مورد مو یا سلامت عمومی فرزندتان سؤال یا نگرانی دارید، با یک متخصص اطفال یا پزشک با تجربه مشورت کنید تا توصیه های پزشکی متناسب با نیاز او داشته باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.