هیدروسل بیضه چیست؟ علل، علائم و درمان

هیدروسل بیضه چیست؟

هیدروسل از تجمع غیرطبیعی مایع در قسمتی از بدن تشکیل می شود. در مورد هیدروسل بیضه، بیشترین میزان افزایش مایع بین کیسه بیضه و تونیکا واژینالیس بیضه رخ می دهد. بین هیدروسل دو طرفه، اگر به طور همزمان در هر دو بیضه رخ دهد، و یک طرفه، اگر فقط در یکی از آنها رخ دهد، تفاوت قائل می شود. در این حالت دوم، هیدروسل می تواند سمت راست یا چپ باشد.

بیضه ها داخل کیسه ای به نام کیسه بیضه هستند. در آنجا بیضه ها در مقدار کمی مایع غوطه ور می شوند که به تحرک آنها کمک می کند و در برابر ضربات آسیب پذیرتر نمی شوند. زمانی که میزان مایع در این ناحیه بیشتر از حد طبیعی باشد از هیدروسل بیضه یا کیسه بیضه صحبت می کنیم. هیدروسل بیضه شایع ترین است و حدود ۵ درصد از نوزادان پسر آن را درگیر میکند.

دو علت اصلی هیدروسل وجود دارد که باعث ایجاد دو نوع اساسی این آسیب شناسی می شود: هیدروسل مادرزادی و هیدروسل اکتسابی. هر یک از آنها به تفصیل در زیر آمده است.

هیدروسل مادرزادی

هیدروسل مادرزادی همان هیدروسلی است که در نوزادان تازه متولد شده ظاهر می شود. این رایج ترین نوع هیدروسل بیضه است و به عنوان هیدروسل ارتباطی نیز شناخته می شود.این نوع هیدروسل زمانی رخ می دهد که تونیکا واژینالیس بیضه به طور کامل بسته نشده باشد، بنابراین ارتباط با حفره صفاقی حفظ می شود. این منجر به جریان مایع به داخل حفره کیسه بیضه می شود، یعنی عبور مایع به داخل کیسه بیضه وجود دارد.

در طی رشد طبیعی، بیضه ها از طریق لوله ای از شکم به داخل کیسه بیضه فرود می آیند. در این حالت زمانی که این مجرا بسته نمی شود و مایع از شکم از مجرای باز عبور می کند و در کیسه بیضه تجمع می یابد، هیدروسل تشکیل می شود. به همین دلیل بیضه متورم دیده می شود.

هیدروسل مادرزادی ممکن است با فتق اینگوینال همراه باشد یا نباشد. هیدروسل مادرزادی در نوزادان بسیار شایع است، اما معمولا بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی ناپدید می شود.

هیدروسل بیضه اکتسابی

بر خلاف نوع قبلی، این به عنوان یک هیدروسل غیر ارتباطی شناخته می شود. علت اصلی تجمع مایع در هیدروسل های غیر ارتباطی التهاب ناشی از دلایل مختلفی مانند عفونت، پیچ خوردگی بیضه، تروما، اپیدیدیمیت، تومور و غیره است. از سوی دیگر، جراحی در ناحیه بیضه، مانند وازکتومی، مداخله واریکوسل یا فتق اینگوینال نیز از علل احتمالی بروز هیدروسل خواهد بود. هیدروسل اکتسابی در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد. اغلب، هیدروسل غیر ارتباطی در مردان از سن ۴۰ سالگی ظاهر می شود.

علائم هیدروسل بیضه

تظاهرات بالینی هیدروسل التهاب یا تورم بدون درد بیضه آسیب دیده یا هر دو بیضه در مورد هیدروسل دو طرفه است. در برخی موارد، این التهاب می تواند باعث درد و قرمزی در ناحیه شود. با این حال، این علائم به طور کلی خفیف هستند و مانعی برای کارهای روزمره نمی کنند.

تشخیص هیدروسل باید توسط اورولوژیست انجام شود که آزمایشات زیر را انجام می دهد:

مایع در گردش بیضه را بسیار نرم می کند و در لمس قابل فهم نیست. با لمس دقیق کیسه بیضه، پزشک تورم را احساس می کند، اما بیضه دارای حجم طبیعی در داخل کیسه بیضه است. همچنین، اگر در میزان مایعات تفاوتی وجود داشته باشد، معمولاً به دلیل فتق مغبنی است.

این یک آزمایش تشخیصی است که شامل استفاده از یک منبع نور در پشت کیسه بیضه برای روشن کردن آن است. هنگامی که هیدروسل بیضه وجود دارد، کیسه بیضه شفاف می شود زیرا با مایع شفاف پر شده است.

 

از سونوگرافی برای تأیید تشخیص و تأیید عدم وجود تومور بیضه استفاده می شود.

علاوه بر این آزمایشات ذکر شده، متخصص ممکن است تصمیم بگیرد که آزمایش خون و ادرار را برای بررسی وجود عفونت به عنوان علت احتمالی هیدروسل نشان دهد.

درمان هیدروسل بیضه چگونه است؟

درمان هیدروسل بیضه چگونه است؟

به طور معمول، هیدروسل خطرناک نیست و تنها زمانی درمان می شود که باعث ناراحتی شدید، خجالت یا زمانی که بیضه ها آنقدر بزرگ می شوند که جریان خون را به خطر می اندازند. یک هیدروسل ساده معمولاً بدون درمان از بین می رود. با این حال، مواردی وجود دارد که در آن هیدروسل باید مداخله شود. در ادامه، در مورد دو عملیاتی که در حال حاضر برای از بین بردن هیدروسل استفاده می شود، اظهار نظر می کنیم.

هیدروسلکتومی

این یک جراحی سرپایی با پیچیدگی کم و با نتایج عالی است. تنها نقص آن این است که نیاز به بیهوشی عمومی یا اپیدورال دارد. به طور کلی، هیدروسلکتومی شامل ایجاد یک برش خفیف در کیسه بیضه یا پایین شکم است. از طریق این برش، مایع اضافی برداشته می شود و مقداری بافت برداشته می شود تا از پر شدن مجدد مایع جلوگیری شود.

عوارضی که می تواند در اثر عمل هیدروسل با روش هیدروسلکتومی ایجاد شود به شرح زیر است:

لخته شدن خون.
عفونت.
آسیب به بافت یا ساختار کیسه بیضه.

مدت زمان هیدروسلکتومی معمولاً ۳۰ دقیقه است و بیمار می تواند در همان روز مداخله جراحی به خانه بازگردد. هنگامی که در خانه است، بیمار می تواند برای کاهش تورم یخ روی آن ناحیه بگذارد و همچنین در صورت تجویز پزشک، مسکن مصرف کند.

آسپیراسیون کیسه بیضه

گزینه درمانی دیگر هیدروسل، خارج کردن مایع از کیسه بیضه با سوزن است که به عنوان آسپیراسیون کیسه بیضه شناخته می شود.

این آسپیراسیون اغلب با اسکلروتراپی ترکیب می شود که شامل تزریق داروهای اسکلروز کننده (سخت کننده یا ضخیم کننده) برای بستن دهانه است. مزیت استفاده از این تکنیک این است که به جلوگیری از تجمع بیشتر مایعات کمک می کند.

علائم تستوسترون پایین چیست؟آقایان حتما بخوانید

خطرات مرتبط با آسپیراسیون کیسه بیضه و اسکلروتراپی به شرح زیر است:

فیبروز
عفونت.
درد خفیف یا متوسط ​​در ناحیه کیسه بیضه.
بازگشت هیدروسل

در نهایت به دلیل خطر بالای عفونت و احتمال عود مجدد هیدروسل، به طور کلی جراحی ترجیح داده می شود. آسپیراسیون می تواند جایگزین خوبی برای افرادی باشد که خطرات جراحی خاصی دارند. همچنین هیدروسل هایی که با فتق اینگوینال ایجاد می شوند باید در سریع ترین زمان ممکن با جراحی ترمیم شوند و فتق انجام شود.

رابطه هیدروسل بیضه و باروری

هیدروسل عامل مستقیم ناباروری نیست و معمولاً به شدت بر ظرفیت باروری مردان تأثیر نمی گذارد. با وجود این، مواردی از هیدروسل وجود دارد که در آن عوامل دیگری که بر باروری تأثیر می‌گذارند، مانند عفونت به خطر می‌افتند. بنابراین هیدروسل می تواند به طور غیرمستقیم مانع از رسیدن به بارداری شود و در این موارد باید گزینه عمل آن را در نظر گرفت.

آیا هیدروسل بر باروری مردان تأثیر می گذارد؟

هیدروسل به خودی خود نباید تأثیر زیادی بر باروری مردان داشته باشد. با این حال، تغییر در دمای بیضه ممکن است رخ دهد که می تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.

من هیدروسل دارم، آیا عقیم می شوم؟

هیدروسل تجمع مایع بین یکی از لایه های بیضه (tunica vaginalis) و کیسه بیضه یک یا هر دو بیضه است. این می تواند مادرزادی باشد (در بدو تولد نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد) یا اکتسابی، یعنی ثانویه به عفونت، ضربه، تومور، جراحی روی بیضه و غیره.

در بیشتر موارد، هیدروسل به صورت التهاب بیضه تظاهر می کند که دردناک نیست یا ناراحتی جزئی ایجاد می کند. به خودی خود علت عقیمی نیست اما موارد خاصی مانند مواردی که در اثر عفونت ایجاد می شود می تواند ظرفیت تولید مثل را کاهش دهد.

 

هیدروسل بیضه چیست؟

هیدروسل طناب اسپرمی چیست؟

هیدروسل طناب اسپرماتیک که به عنوان کیست طناب نیز شناخته می شود، نوعی هیدروسل است که در آن تجمع مایع در امتداد طناب اسپرماتیک، یعنی در قسمت فوقانی کیسه بیضه اتفاق می افتد. علاوه بر این، دو نوع فرعی دیگر نیز وجود دارد: هیدروسل فونیکولار و هیدروسل کیستیک، بسته به اینکه مایع انباشته شده با صفاق ارتباط برقرار کند یا خیر.

آیا واریکوسل، اسپرماتوسل و هیدروسل یکسان هستند؟

خیر، این سه مفهوم به آسیب شناسی بیضه اشاره دارند اما یکسان نیستند.

واریکوسل به التهاب و بزرگ شدن وریدهایی که بیضه را تخلیه می کنند اشاره دارد و هیدروسل نشان دهنده تجمع مایع در کیسه بیضه است. به نوبه خود، اسپرماتوسل یک کیست خوش خیم است که در اپیدیدیم تشکیل می شود.

چه مدت پس از مداخله هیدروسل می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

این چیزی است که در بین بیماران بسته به اندازه هیدروسل، وجود یا نبودن عوارض، سرعت بهبود و غیره متفاوت است. دوره بعد از عمل کم و بیش طولانی خواهد بود.

در هر صورت معمولاً بیش از ۲-۳ هفته طول نمی کشد.

آیا هیدروسل می تواند عوارضی ایجاد کند؟

هیدروسل یک فرآیند خوش خیم است و به طور کلی عوارضی با آن همراه نیست. با این حال، در موارد نادر، ایسکمی بیضه ممکن است رخ دهد. کمبود خون در بیضه است که بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. علاوه بر این، اگر هیدروسل عمل شود، ممکن است هماتوم در ناحیه کیسه بیضه، عفونت زخم یا حتی تولید مثل هیدروسل ظاهر شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.