همه چیز درباره مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها چیست؟

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که می توانند عفونت های ناشی از باکتری یا برخی انگل ها را درمان کنند.آنها با کشتن باکتری ها یا جلوگیری از گسترش باکتری ها عمل می کنند و به سیستم ایمنی شما زمان بیشتری برای پاکسازی عفونت می دهند. اما اگر عفونت ناشی از یک ویروس مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا داشته باشید، کار نمی کنند.

آنتی بیوتیک ها چه چیزی را درمان می کنند؟

آنتی بیوتیک ها معمولا فقط برای عفونت های باکتریایی جدی تر استفاده می شوند، زیرا بسیاری از عفونت های باکتریایی خفیف خود به خود از بین می روند.

آنتی بیوتیک ها را می توان برای عفونت های باکتریایی استفاده کرد که:

به احتمال زیاد خود به خود از بین نمی روند
می تواند به افراد دیگر منتقل شود
ممکن است خیلی طول بکشد تا بدون درمان از بین برود
می تواند منجر به عوارض جدی تری شود

این می تواند شامل عفونت هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری باشد (UTI) و شرایط پوستی، آکنه و روزاسه . آنها همچنین بیماری های جدی تری مانند سل را درمان می کنند (TB)، ذات الریه، مننژیت و سپسیس.آنتی بیوتیک ها برای درمان برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) نیز مانند کلامیدیا استفاده می شوند و سوزاک
، که توسط باکتری ایجاد می شوند.

گاهی اوقات به جای درمان عفونت، آنتی بیوتیک برای پیشگیری تجویز می شود – این به عنوان پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی شناخته می شود. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد یک دوره آنتی بیوتیک قبل از جراحی با خطر عفونت بالا مصرف کنید، یا اگر پزشک نگران است که ممکن است زخم عفونی شود.

اما آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند ویروس‌ها را از بین ببرند و در صورت ابتلا به عفونت‌های ویروسی، احساس بهتری در شما ایجاد نمی‌کنند، مانند:

سرماخوردگی
آنفولانزا
سینوزیت
اکثر سرفه ها
و برونشیت
– معمولاً سرفه و برونشیت توسط یک ویروس ایجاد می شود، اما گاهی اوقات می تواند توسط باکتری ایجاد شود و ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد.
اکثر گلودردها و گوش درد هر دو معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می شوند، اما گاهی اوقات می توانند توسط باکتری ایجاد شوند و ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشند و آنتی بیوتیک ها نمی توانند COVID-19 را درمان کنند، که توسط یک ویروس ایجاد می شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “هر آنچه باید درباره عفونت ناف بدانید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چه نوع آنتی بیوتیک هایی وجود دارد؟

صدها نوع مختلف آنتی بیوتیک وجود دارد – آنها به روش های مختلف عمل می کنند و با انواع مختلف باکتری ها مبارزه می کنند. شاید نام پنی سیلین، اولین آنتی بیوتیک کشف شده و پرمصرف ترین آنتی بیوتیک را شنیده باشید.

اصلی ترین آنها عبارتند از:

پنی سیلین ها مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین
سفالوسپورین ها مانند سفالکسین
تتراسایکلین ها مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین
ماکرولیدها مانند اریترومایسین و کلاریترومایسین
فلوروکینولون ها مانند لووفلوکساسین و سیپروفلوکساسین
آمینوگلیکوزیدها مانند جنتامایسین

آنتی بیوتیک ها به عنوان آنتی بیوتیک های طیف گسترده یا باریک طیف شناخته می شوند. آنتی بیوتیک های طیف وسیع عفونت های ناشی از طیف وسیعی از باکتری ها را درمان می کنند، در حالی که آنتی بیوتیک های طیف باریک فقط با باکتری های خاص مبارزه می کنند.

چگونه باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد؟

آنتی بیوتیک ها را می توان به اشکال مختلف استفاده کرد:

به عنوان کرم، پماد، لوسیون، قطره و اسپری که روی پوست خود قرار می دهید (آنتی بیوتیک های موضعی) – اغلب برای درمان عفونت های پوست، چشم یا گوش استفاده می شود.
به عنوان قرص، قرص، کپسول و مایعاتی که می بلعید (آنتی بیوتیک های خوراکی) – معمولا برای اکثر عفونت های خفیف تا متوسط استفاده می شود.
به عنوان تزریق یا تزریق ورید (داخل وریدی [IV]) – معمولاً زمانی استفاده می شود که عفونت جدی تری باشد که نیاز به درمان در بیمارستان دارد.

هر آنتی بیوتیک فقط در برابر باکتری های خاصی موثر است. هنگام انتخاب بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت، پزشک موارد زیر را در نظر می گیرد:

نوع عفونت و میزان جدی بودن آن
سیستم ایمنی بدن شما چقدر قوی است (چقدر می تواند به آنتی بیوتیک در مبارزه با عفونت کمک کند)
عوارض جانبی احتمالی آنتی بیوتیک
آیا ممکن است واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک داشته باشید
هر داروی دیگری که مصرف می‌کنید (آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است عملکرد آن‌ها را آنطور که باید متوقف کنند یا باعث واکنش‌های بد شوند)
اگر بتوانید کل دوره درمان آنتی بیوتیکی را کامل کنید، زیرا ممکن است لازم باشد آن را اغلب یا فقط در زمان‌های خاص مانند قبل، حین یا بعد از غذا مصرف کنید.
اگر باردار هستید یا شیردهی برای اطمینان از مصرف ایمن آنتی بیوتیک ها و اینکه آنها همانطور که باید عمل کنند، توصیه های زیر را دنبال کنید.

چه مدت باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید؟

چه مدت باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید؟

طول درمان شما بستگی به نوع عفونت شما، میزان جدی بودن و سرعت بهبودی شما پس از شروع آنتی بیوتیک دارد.

آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً حداقل به مدت ۵ روز تجویز می‌شوند، اگرچه اگر عفونت ادراری خفیف دارید، ممکن است فقط برای چند روز آن‌ها را مصرف کنید.

اگر آکنه دارید، ممکن است یک یا دو بار در روز یک آنتی بیوتیک موضعی به شما داده شود تا روی صورت خود قرار دهید، اما اگر این درمان موثر واقع نشد، ممکن است مجبور شوید برای چند ماه از قرص های آنتی بیوتیک (آنتی بیوتیک های خوراکی) استفاده کنید.

برخی از عفونت های جدی مانند استئومیلیت و اندوکاردیت ، ممکن است به آنتی بیوتیک هایی نیاز داشته باشد که از طریق ورید (به صورت داخل وریدی [IV]) در بیمارستان تا ۴ تا ۶ هفته داده می شود.

مهم است که تمام دوره آنتی بیوتیکی که به شما داده می شود را به پایان برسانید. ممکن است قبل از اتمام تمام داروها احساس بهتری داشته باشید، اما باید دوره را کامل کنید. این اطمینان حاصل می کند که باکتری یا انگل به طور کامل از بین می رود و باعث عفونت دیگری نمی شود – و باکتری در آینده به آن آنتی بیوتیک خاص مقاوم نمی شود.

اگر یک دوز آنتی بیوتیک را فراموش کرده اید یا دوز دو برابر آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، چه باید بکنید؟

اگر مصرف یک دوز آنتی بیوتیک را فراموش کرده اید، باید آن دوز را به محض یادآوری مصرف کنید، سپس بقیه را به طور معمول مصرف کنید. اما، اگر نزدیک به نوبت بعدی است، باید دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و بقیه را طبق معمول مصرف کنید.

دوز بعدی آنتی بیوتیک خود را دو برابر نکنید زیرا خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر به طور تصادفی دوز دوز مصرف کنید، بعید است که مشکلات جدی ایجاد کند، اما می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد و علائم خفیفی مانند معده درد، احساس یا بیماری (تهوع و استفراغ) و اسهال ایجاد کند.

اگر به اشتباه بیش از ۱ دوز اضافی آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، نگران هستید یا عوارض جانبی جدی دارید، فورا با پزشک صحبت کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

و اگر چندین دوز آنتی بیوتیک یا بیش از یک روز درمان را فراموش کرده اید، از پزشک راهنمایی بخواهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.