لوزه سوم چیست؟آیا مشکل ایجاد میکند؟

لوزه سوم چیست؟آیا مشکل ایجاد میکند؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”لوزه سوم چیست؟آیا مشکل ایجاد میکند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

این مطلب در بهمن ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

لوزه سوم چیست ؟

بیماری لوزه سوم عبارت است از یک نسج لنفاوی بدون کپسول در  داخل حلق بینی ،لوزه سوم در انتهای حلق قرار دارد و نقش لوزه سوم تامین ایمنی بدن است و اگر در مواردی مشکلاتی برای بچه به دنبال بزرگ شدن آن ایجاد شود ، میتوان با عمل جراحی نسبت به خارج کردن لوزه اقدام کرد .

تشخیص لوزه سوم

تشخیص این اختلال خیلی مهم است چون متاسفانه بزرگی لوزه سوم در بعضی موارد با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شود .

لوزه سوم یکی از قسمتهای سیستم لنفاوی بدن است که جزو سیستم دفاعی محسوب میشود و محل قرارگیری آن در پشت بینی است.

لوزه های معمولی قابل رویت در ناحیه حلق دهانی قرار گرفته ولی لوزه سوم که ناحیه حلق بینی است ،در حالت عادی قابل دیده شدن با معاینه معمولی نیست .

لوزه ها در حالت عادی جزو سیستم دفاعی بدن هستند و به همین خاطر هم هست که در معبر ورود هوا و غذا قرار دارند.

لوزه سوم در مسیر راه هوایی تنفسی قرار گرفته و لوزه هایی هم که در ناحیه حلق دهانی میبینیم در مسیر ورود غذا هستند.

بنابراین عوامل بیماری‌زا در مواجهه با این لوزه ها قرار میگیرند. خود لوزه ها می‌توانند بزرگ شوند. این بزرگی لوزه ها به قدری شایع است که صرف بزرگی آنها را یک بیماری نمیدانیم . بخصوص در کودکان ۳ تا ۶ سال به وفور لوزه سوم بزرگ می‌شود .

بزرگی لوزه سوم را تنها زمانی بیماری و غیر طبیعی تلقی کرده و اقدام به درمان که این بزرگی موجب علائمی شود و اثرات نامطلوبی بر سلامت بگذارد به طوری که بتواند راه تنفسی را هم مسدود کند .

 

لوزه سوم

این موضوع در افراد مختلف ممکن است با درجات و شدت‌های مختلف رخ دهد

رشد غیرطبیعی لوزه سوم سوراخ های پشت بینی را تنگ کرده و موجب تنفس دهانی خواهد شد .

این مهمترین علامت بزرگی غیرطبیعی لوزه سوم است .وقتی تنفس مشکل پیدا کرد ممکن است صدادار شود و خرخر در خواب نیز اضافه شود. گاهی این خرخر والدین را بیشتر نگران میکند در صورتی که حتی اگر خرخر هم وجود نداشته باشد، همین تنفس از راه دهان صورت میگیرد، یک امر غیرطبیعی است. علاوه بر این مشکل چون لوزه سوم سوراخ های پشت بینی را میبندد ، ترشح از بین هم ممکن است بوجود آید.

یکی از علائم مهم دیگر در این کودکان این است که صدایشان اغلب تودماغی میشود. تغییرات دیگری هم در این افراد ایجاد میشود به طوری که در درازمدت قیافه این کودکان طوری تغییر میکند که در اصطلاح پزشکی به آنها قیافه لوزه سومی یا آدنوئید فِیس میگویند.

چهره کودکان همیشه باز است . بلهای بالایشان به طرف بالا برگشته و موجب نمایان شدن دندانهای جلویشان میشود. گاهی کبودی زیرچشم نیز دیده میشود.

منظور از برطرف شدن لوزه سوم  چیست؟

معمولاً لوزه‌های سوم با افزایش سن کوچک‌تر می‌شوند. به علت این که لوزه سوم از یک نسج لنفاوی تشکیل شده است، از حدود ۴ سالگی به بعد نسج لوزه تحلیل می رود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود شکایت مریض کم شود این است که راه‌هایی هوایی و مسیر حلق و حنجره با افزایش سن بزرگ‌تر شده و در نتیجه لوزه سوم نسبت به این راه ها کوچک می‌شود.

از طرفی خود لوزه‌ها هم به مرور زمان کوچک‌تر می‌شوند. بنابراین هم بزرگ شدن راه‌هوایی حلق و حنجره و هم کوچک شدن و باقی ماندن لوزه سوم در همان حالت اولیه هر دو موثر می‌باشند. گاهی ممکن است این گونه نباشد و به مرور زمان بهبودی حاصل نشود و حتی در افراد بزرگ‌تر و بچه‌های ۱۲ و ۱۴ساله هم، لوزه سوم ایجاد مشکلات و عوارضی کند. در نتیجه بهتر است حتما با اولین مشکل نسبت به درمان اقدام شود و والدین نبایستی در تمام موارد صبر کنند تا با افزایش سن مشکل بر طرف شد.

عدم درمان به موقع می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد که برای سلامتی بچه مشکل‌ساز خواهد بود؛ به عنوان مثال اگر ضایعه ایجاد شده مربوط به گوش باشد باعث می‌گردد پرده گوش به داخل کشیده شده، عارضه‌ای به نام اوتیت سروز ایجاد شود. اگر چه با افزایش سن مشکل لوزه سوم حل می‌شود، ولی این عارضه (اوتیت سروز) برای بچه تا مدت‌ها ایجاد ناراحتی می‌کند یا در موارد دیگر در صورت عدم درمان لوزه سوم، ممکن است بچه دچار سینوزیت شود و در صورت ایجاد سینوزیت‌های مکرر صبر کردن صلاح نیست.

بنابراین در صورت بروز عوارضی مانند سینوزیت، اوتیت سروز(عفونت گوش) و حتی عفونت غیرمیکروبی گوش و انسداد راه هوایی باید درمان سریعاً انجام شود. از موارد دیگر که حتما لازم است کودک تحت عمل جراحی قرار گیرد شک به بدخیمی می‌باشد. البته معمولاً لوزه سوم خوش خیم می‌باشد، ولی در مواردی هم ممکن است ضایعه بدخیمی داشته باشد. در حالت بدخیمی و اوتیت‌های مکرر و سینوزیت مزمن و انسداد راه تنفسی باید حتماً عمل جراحی انجام شود و صبر کردن به هیچ وجه جایز نیست.

درمان لوزه سوم

التهاب لوزه سوم با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود. آستروئید بینی (مایع که به داخل بینی اسپری می‌شود) هم ممکن است برای کمک به کاهش تورملوزه سوم تجویز شود. بااین‌حال اگر فرزند شما عفونت‌های مکرر ، ازجمله عفونت‌های گوش و سینوس، داشته باشد یا آنتی‌بیوتیک‌ها کمک نمی‌کند و یا اگر فرزند شما دچار مشکلات تنفسی است، جراحی برای برداشتن لوزه سوم ممکن است لازم شود. این روش آدنوئیدکتومی نامیده می‌شود.

 عمل لوزه چگونه عملی است؟

جراح به شما بیهوشی عمومی می‌دهد تا در طول عمل بخوابید و راحت باشید. بعد، آنها لوزه های شما را از بین می برند. در این مرحله دردی احساس نخواهید کرد. جراحان از روش های زیادی برای انجام عمل جراحی لوزه استفاده می کنند، از جمله:

کوتر الکتریکی: در این روش از گرما برای برداشتن لوزه ها و توقف هرگونه خونریزی استفاده می شود.

تشریح با چاقوی سرد (فولادی): جراح از چاقوی جراحی (چاقوی جراحی سنتی) برای برداشتن لوزه های شما استفاده می کند. سپس، آنها خونریزی را با کوتر الکتریکی (گرمای شدید) یا بخیه متوقف می کنند.

برداشتن لوزه با دام: جراح از ابزار جراحی مخصوصی به نام تله استفاده می کند که دارای یک حلقه سیم نازک در انتهای آن است. هنگامی که جراح شما لوزه شما را آزاد کرد، این دستگاه را در اطراف آن قرار می دهد تا آن را ببندد. این به کاهش خونریزی کمک می کند.

چاقوی جراحی هارمونیک: این روش از ارتعاشات اولتراسونیک برای برداشتن لوزه های شما و توقف خونریزی همزمان استفاده می کند.

روش‌های دیگر شامل استفاده از تکنیک‌های فرسایش با فرکانس رادیویی، لیزرهای دی اکسید کربن و/یا میکرودبرید (که از ترکیبی از مکش و برش استفاده می‌کند) است.

برداشتن لوزه چقدر طول می کشد؟

در بیشتر موارد، برداشتن لوزه حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد تا کامل شود. در برخی موارد ممکن است بیشتر طول بکشد.

بعد از برداشتن لوزه چه اتفاقی می افتد؟

پس از برداشتن لوزه، تیم پزشکی شما را به یک منطقه ریکاوری منتقل می کند. در آنجا، پزشک علائم حیاتی شما (فشار خون، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون) را بررسی می کند و مطمئن می شود که هیچ عارضه بعد از عمل وجود ندارد.

برداشتن لوزه معمولا یک روش سرپایی است. یعنی می توانید در همان روز به خانه بروید. عوارض نادر هستند، اما در صورت بروز، ممکن است پزشک شما را یک شبه در بیمارستان نگه دارد تا پیشرفت شما را کنترل کند.

مزایا و معایب عمل لوزه سوم چسیت؟

انجام عمل لوزه می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله:

کیفیت خواب بهتر
عفونت کمتر
بهبود کیفیت زندگی.

در حالی که عوارض نادر هستند، ممکن است رخ دهند. برخی از خطرات احتمالی عبارتند از:

عفونت.
خونریزی بیش از حد (چه در حین یا بعد از برداشتن لوزه).
تورم زبان یا سقف دهان شما.
واکنش به بیهوشی.
خونریزی بعد از جراحی
بازیابی و چشم انداز

به طور متوسط، اکثر افراد در حدود دو هفته به بهبودی کامل می رسند. زمان بهبودی کلی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع عمل جراحی لوزه، ظرفیت التیام بدن و اینکه آیا شما عوارضی را تجربه کرده اید یا خیر.

مراحل بهبودی برداشتن لوزه

در حالی که بهبودی برای همه کمی متفاوت به نظر می رسد، در اینجا یک جدول زمانی کلی از آنچه در طول بهبودی برداشتن لوزه باید انتظار داشت آمده است:

یک تا دو روز پس از برداشتن لوزه
گلودرد.
تب با درجه پایین.
خستگی.
بوی بد دهان.
مشکل در صحبت کردن / گرفتگی صدا.
احساس پری گلو (به دلیل تورم).
سه تا پنج روز پس از برداشتن لوزه
ادامه گلودرد، که ممکن است در روز سوم یا چهارم بدتر شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سویا برای سلامتی خوب است یا بد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

بعد از عمل لوزه سوم چه بخورم؟

نوشیدن مایعات زیاد کلید بهبود موفقیت آمیز برداشتن لوزه است. علاوه بر این، احتمالاً می خواهید در هفته اول غذاهای نرم و خنک بخورید. وقتی سطح راحتی شما اجازه داد می توانید غذاهای جامد را معرفی کنید، اما باید از غذاهای سفت و تند پرهیز کنید، زیرا می توانند ناحیه جراحی را تحریک کنند.

توصیه های غذایی و نوشیدنی در طول بهبودی برداشتن لوزه عبارتند از:

آب، چای و آبمیوه.
بستنی.
اسموتی ها
ماست.
پودینگ.
سس سیب.
ابگوشت.
پوره سیب زمینی.
تخم مرغ عسلی.

چه زمانی می توانم به محل کار یا مدرسه برگردم؟

بهتر است حداقل ۱۰ روز بعد از عمل جراحی لوزه از محل کار یا مدرسه مرخصی بگیرید. ماندن در خانه به کاهش خطر سرماخوردگی یا سایر عفونت های بعد از عمل کمک می کند.

مزایا و معایب عمل لوزه سوم چسیت؟

چه زمانی باید به جراح خود مراجعه کنم؟

پس از برداشتن لوزه، در صورت بروز موارد زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

خون ریزی بیش از حد.
دشواری در تنفس.
دردی که بعد از پنج روز بدتر می شود یا با داروهای مسکن بهبود نمی یابد.
تهوع و استفراغ.
علائم کم آبی بدن
تب بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸٫۳ سانتیگراد) که با دارو بهبود نمی یابد.

آیا برداشتن لوزه سوم بسیار دردناک است؟

شما می توانید انتظار داشته باشید که بعد از برداشتن لوزه کمی احساس ناراحتی کنید. به طور کلی، بهبودی برای بزرگسالان دشوارتر از کودکان است. این یک عارضه جانبی طبیعی است و باید ظرف چند هفته از بین برود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما داروها و دستورالعمل های بعد از عمل را برای کمک به کاهش ناراحتی شما می دهد.

آیا نداشتن لوزه سوم بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد؟

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا برداشتن لوزه ها تأثیر منفی بر سیستم ایمنی آنها خواهد داشت. تحقیقات نشان می دهد که انجام عمل جراحی لوزه منجر به کاهش ایمنی نمی شود. در واقع، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که برعکس این موضوع صادق است: بسیاری از افرادی که جراحی لوزه را انجام می‌دهند، پاسخ ایمنی بهتری را تجربه می‌کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید – حتی اگر لوزه‌هایتان را بردارید، بافت‌های گلویتان همچنان ممکن است عفونی و دردناک شوند.

برداشتن لوزه ها برداشتن لوزه ها با جراحی است. جراحان این روش را برای درمان اختلالات خواب مرتبط با تنفس یا التهاب لوزه مزمن انجام می دهند. اگر در طول خواب دچار عفونت‌های مکرر لوزه‌ها یا مشکل در تنفس می‌شوید، از پزشک خود بپرسید که آیا برداشتن لوزه می‌تواند کمک کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.