علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

لوکونیشیا وضعیتی است که در آن خطوط یا نقاط سفید روی انگشتان دست یا پا ظاهر می‌شوند. این یک مشکل بسیار رایج و کاملا بی ضرر است. بسیاری از بزرگسالان این لکه ها را در مقطعی از زندگی خود دارند، بنابراین ایجاد آنها احتمالاً نشانه یک بیماری جدی پزشکی نیست.برای برخی افراد، لکه های سفید ممکن است به صورت نقاط ریز خالدار روی ناخن ظاهر شوند. برای دیگران، لکه های سفید ممکن است بزرگتر باشند و در سراسر ناخن کشیده شوند. لکه ها ممکن است یک یا چند ناخن را تحت تاثیر قرار دهند.

شایع ترین علت لوکونیشی آسیب به بستر ناخن است. اگر ناخن یا انگشت خود را نیشگون بگیرید یا ضربه بزنید، این آسیب ها ممکن است رخ دهد. مانیکور و پدیکور مکرر یا استفاده از ناخن های ژل یا اکریلیک نیز می تواند به بستر ناخن آسیب برساند. چندین علت دیگر ممکن است مسئول لکه های غیرعادی روی ناخن باشد.

علت لکه های سفید روی ناخن

لکه ها یا نقاط سفید روی ناخن های شما شایع هستند. مشکلات متعددی می تواند باعث آنها شود. علل احتمالی عبارتند از:

واکنش آلرژیک
عفونت قارچی
آسیب ناخن
کمبود مواد معدنی

علت لکه های سفید روی ناخن

واکنش آلرژیک

حساسیت به لاک، براق کننده، سفت کننده یا پاک کننده ناخن ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن های شما شود. استفاده از ناخن های اکریلیک یا ژل نیز می تواند به شدت به ناخن های شما آسیب برساند و ممکن است باعث ایجاد این لکه های سفید شود.

قارچ

یک قارچ ناخن معمولی به نام اونیکومیکوز سطحی سفید می تواند روی ناخن های پا ظاهر شود. اولین علامت عفونت ممکن است چند نقطه سفید کوچک روی ناخن باشد.عفونت می تواند رشد کند و به بستر ناخن گسترش یابد. ناخن های پا ممکن است پوسته پوسته به نظر برسند و سپس ضخیم و شکننده شوند.

آسیب به ناخن

آسیب در پایه ناخن می تواند باعث ایجاد لکه ها یا نقاط سفید روی ناخن در حین رشد شود. با این حال، به دلیل زمانی که طول می کشد تا ناخن های شما رشد کنند، ممکن است آسیب را به خاطر نیاورید. برخی از آسیب ها به مدت چهار هفته یا بیشتر ظاهر نمی شوند.

منابع رایج آسیب به ناخن ها عبارتند از:

بستن انگشتان در در
ضربه زدن به انگشت خود با چکش
کوبیدن ناخن به پیشخوان یا میز
مانیکور مکرر نیز ممکن است باعث آسیب شود که منجر به ایجاد این لکه های سفید روی ناخن های شما می شود. فشار اعمال شده توسط مانیکور ممکن است به بستر ناخن آسیب برساند.

کمبود مواد معدنی

اگر کمبود مواد معدنی یا ویتامین خاصی داشته باشید، ممکن است متوجه لکه ها یا نقاط سفید در کنار ناخن های خود شوید. کمبودهایی که بیشتر با این مشکل مرتبط است کمبود روی و کمبود کلسیم است.

دلایل کمتر رایج برای لکه های سفید روی ناخن عبارتند از:

بیماری قلبی
نارسایی کلیه
پسوریازیس یا اگزما
پنومونی
مسمومیت با آرسنیک

اگرچه این علل ممکن است، اما بسیار نادر هستند. اگر لکه‌های سفید دائمی روی ناخن‌های خود داشته باشید، قبل از بررسی این مسائل جدی‌تر، پزشک شما احتمالاً تعدادی از شرایط دیگر را بررسی خواهد کرد.

لکه های سفید می توانند به روش های مختلفی ظاهر شوند. آنها ممکن است شبیه به این موارد باشند:

نقاط کوچک به اندازه یک نقطه قلم
“خطوط” بزرگتر در سراسر ناخن
نقاط منفرد بزرگتر

علت لکه های سفید روی ناخن ممکن است نحوه ظاهر شدن لکه ها را تعیین کند. آسیب ناخن ممکن است باعث ایجاد یک نقطه سفید بزرگ در وسط ناخن شود. یک واکنش آلرژیک ممکن است باعث ایجاد چندین نقطه در سراسر ناخن شود. ظاهر نقاط یا خطوط سفید ممکن است در هر ناخن متفاوت باشد.

اگر لکه های سفید شما نادر هستند و فکر می کنید که به احتمال زیاد به آسیب مربوط می شوند، ممکن است هرگز نیازی به مراجعه به پزشک در مورد این مشکل نداشته باشید. فقط مراقب باشید تا از آسیب دیدن جلوگیری کنید یا رفتاری را که فکر می کنید مسئول آسیب است متوقف کنید.

اگر متوجه شدید که لکه ها پایدار هستند یا در حال بدتر شدن هستند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به پزشک خود مراجعه کنید. اکثر مسائلی که می توانند باعث ایجاد لکه های سفید شوند به راحتی پس از تشخیص درمان می شوند.

در وقت ملاقات، پزشک ناخن‌ها و دست‌ها یا پاهای شما را بررسی می‌کند. بر اساس مشاهدات خود، آنها ممکن است تشخیص دهند و نسخه ای ارائه دهند.

اگر آنها در مورد تشخیص مطمئن نیستند، ممکن است چندین آزمایش برای از بین بردن علل احتمالی درخواست کنند. این امر به ویژه اگر پزشک مشکوک باشد که کمبود ویتامین یا مواد معدنی مسئول ایجاد لکه های سفید روی ناخن های شما است، صادق است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ علامتی که نشان میدهد شما قبلا کرونا گرفته اید” را نیز مطالعه بفرمایید.

درمان لکه های سفید ناخن

واکنش آلرژیک

استفاده از لاک، براق کننده یا محصول ناخن را که فکر می کنید ممکن است مسئول واکنش آلرژیک شما باشد را متوقف کنید. اگر پس از قطع مصرف محصولات همچنان علائم واکنش آلرژیک را داشتید، با پزشک خود مشورت کنید.

قارچ

یک داروی ضد قارچ خوراکی رایج ترین درمان است و بسیاری از پزشکان نیز یک درمان ضد قارچی موضعی را تجویز می کنند. میانگین زمان درمان سه ماه است و استفاده از درمان در طول دوره زمانی تعیین شده مهم است. در غیر این صورت، ممکن است عفونت را به طور کامل درمان نکنید.

آسیب های ناخن

اکثر آسیب های ناخن فقط به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. همانطور که ناخن رشد می کند، آسیب از بستر ناخن بالا می رود. با گذشت زمان، لکه های سفید به طور کامل ناپدید می شوند.

درمان های زیبایی

اگر تغییر رنگ ناخن های شما مشکل ساز است یا به دنبال راهی موقت برای پوشاندن آنها هستید، از لاک ناخن استفاده کنید. لاک رنگی رنگ پوست یک راه طبیعی برای پنهان کردن لکه ها است.

لکه‌های سفید روی ناخن‌

اگر متوجه لکه‌های سفید روی ناخن‌های خود شده‌اید و نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید، در اینجا یک راهنمای مختصر آورده شده است:

به گذشته فکر کنید و سپس از ناخن های خود محافظت کنید. آیا اخیراً به ناخن های خود ضربه زده اید یا انگشتان خود را آسیب دیده اید؟ آیا لکه های روی انگشتان آسیب دیده است؟ هنگام انجام هر کاری که ممکن است ناخن های خود را نیشگون بگیرد، ضربه بزند یا خرد شود، به بهترین شکل ممکن از ناخن های خود محافظت کنید.

به علائم توجه کنید. آیا علائم دیگری مانند تغییر در رنگ یا بافت ناخن خود دارید؟ آیا ناخن های شما زرد می شوند یا شکننده می شوند؟ ممکن است لازم باشد برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

با پزشک خود صحبت کنید اگر فکر می‌کنید که لکه‌های سفید روی ناخن‌هایتان ناشی از آسیب نیست، می‌توانید با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید. پس از معاینه، پزشک ممکن است تشخیص و تجویز کند.

برای سلامت بهتر ناخن ها خوراکی های خوب بخورید. برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند لکه های سفید روی ناخن، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و سطوح کافی از ویتامین ها را حفظ کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.