بررسی ۱۰ علت اصلی زلزله در پی زلزله ویرانگر ترکیه

پس از زلزله قوی روز گذشته در ترکیه و سوریه و پس لرزه های آن ، بیش از ۴۳۰۰ نفر فوت شدند و این یک فاجعه انسانی قلمداد میشود. بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی ایالات متحده، زمین لرزه اولیه ۷٫۸ ریشتری در ساعت ۴:۱۷ صبح روز دوشنبه به وقت محلی رخ داد و در قبرس، مصر، اسرائیل و لبنان نیز احساس شد. اما سوالی که مطرح میشود این است که علت زلزله چیست؟

علت وقوع زلزله چیست؟

امواج لرزه ای

این یکی از دلایل اصلی زلزله است. امواج زلزله انواع مختلفی دارند که شامل امواج اولیه و امواج ثانویه می شود. با این حال، امواج سطحی از چندین نوع اصلی تشکیل شده اند و به عنوان امواج بلند شناخته می شوند. این امواج پس از اینکه تحت تأثیر تغییرات چگالی و همچنین صلبیت ماده ای که از آن عبور می کنند، در هنگام جاری شدن باعث اختلال شدید می شوند. نمونه های عمده ای از چنین زمین لرزه ای در آسام هند (۱۸۹۷ و ۱۹۵۰) بود.

فشرده سازی در پوسته زمین علت زلزله

نمونه های زیادی از زمین لرزه ها در استرالیا وجود داشته است که به دلیل حرکت در امتداد گسل ها ایجاد شده است. این می تواند نتیجه فشرده سازی در پوسته زمین باشد. شما می توانید اندازه یا بزرگی زمین لرزه ها را با اندازه گیری دامنه واقعی امواج لرزه ای که روی یک لرزه نگار ثبت می شود، تعیین کنید.

بررسی 10 علت اصلی زلزله در پی زلزله ویرانگر ترکیه

سدها و مخازن

این می تواند یکی از دلایل اصلی وقوع زلزله باشد. پارگی میلیون ها تن آب لرزش زمین را تسریع می کرد. هیچ فرآیند زمین شناسی نمی تواند در چنین منطقه کوچکی به چنین غلظت عظیمی از جرم برسد، به جز یک آتشفشان. این تاریخ است که ثابت کرده است که چگونه مخازن بزرگ آب ایجاد شده توسط سدها باعث زلزله شده است. به عنوان مثال می توان از زامبیا تا یونان و هند را نام برد. مثال: – زلزله ۲۰۰۸ سیچوان، چین، نزدیک به ۷۰۰۰۰ نفر را کشت. اعتقاد بر این است که این کار با ساخت سد زیپینگ در آن نزدیکی آغاز شده است.

استخراج آب های زیرزمینی علت بروز زلزله

بیرون آوردن آب از زمین نمونه دیگری است که از طریق آن لزوماً زلزله آغاز شده است. این عمل باعث افت سطح سطح آب می شود و در نتیجه یک گسل موجود را بی ثبات می کند. به عنوان مثال: – زلزله ۲۰۱۱ لورکا. این زمین لرزه در سال ۲۰۱۱ در لورکا، اسپانیا باعث تخریب عظیمی به بزرگی ۵٫۱ ریشتر شد که در مقیاس ریشتر ثبت شد.

همچنین به این دلیل بود که مرکز کوه بسیار نزدیک به سطح زمین قرار داشت. کانون کم عمق آن می توانست با عملیات استخراج آب های زیرزمینی در نزدیکی لورکا ارتباط داشته باشد. از سال ۱۹۶۰، استخراج آب یکی از دلایل اصلی کاهش سطح آب منطقه به میزان باورنکردنی ۲۵۰ متر بوده است.

نیروگاه های زمین گرمایی

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، واضح بود که محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که با افزایش عملیات زمین‌گرمایی در اطراف دریای سالتون، فعالیت‌های لرزه‌ای در اطراف دریای سالتون افزایش یافته است. در حالی که ممکن است این زمین لرزه ها به خودی خود عامل اصلی آسیب نباشند، اما تعامل دیگر با گسل های بزرگتر مانند سن آندریاس می تواند یکی باشد.

ازدحام‌های زمین‌لرزه شامل ده‌ها زمین‌لرزه کوچک با شدت کمتر از ۶ ریشتر یا بیشتر می‌شود که به طور منظم در امتداد دریای سالتون رخ می‌دهند. نمونه هایی از چنین زلزله هایی عبارتند از: – میدان زمین گرمایی دریای سالتون و میدان زمین گرمایی آبفشان

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ غار زیرزمینی معروف در جهان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چاه های ردیابی و تزریق

فرآیند شکستگی هیدرولیکی یا شکستگی در واقع علت اصلی زلزله نیست. زمانی است که مایع ضایعات فرکینگ به داخل چاه های عمیق تزریق می شود که باعث شکاف می شود. سیال ناشی از استخراج مایعات می تواند به بیرون نشت کند و همچنین عیوب را روان کند. این باعث می شود که آنها راحت تر بلغزند و زلزله رخ دهد.

به عنوان مثال: – زلزله ۲۰۱۱ اوکلاهاما – یک مطالعه نشان داده است که فعالیت لرزه ای در اوکلاهما همراه با افزایش شکستگی ها افزایش یافته است. انبوه زمین لرزه به یک اتفاق عادی در منطقه تبدیل شده است. تعداد زمین لرزه ها از دوجین در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۰۰۰ در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

آسمان خراش های بزرگ

آسمان خراش ها و ساختمان های بزرگ می توانند فشار زیادی بر سطح زمین وارد کنند. می تواند حتی باعث ترک خوردن سنگ های ابتدایی شود. همانطور که یک مطالعه نشان می دهد، جرم عظیم ۷۷۰۰۰۰ تنی تایپه ۱۰۱ در حال حاضر فشار زیادی بر سنگ رسوبی نرم زیر وارد می کند.

این به دلیل فولاد و بتن اضافی است که برای محکم کردن آسمان خراش به اندازه کافی برای مقاومت در برابر زلزله استفاده می شود. از زمانی که ساخت و ساز ساختمان تایپه ۱۰۱ آغاز شد، منطقه شروع به دریافت چندین ریززلزله و حتی دو زلزله بزرگتر کرد که مستقیماً در زیر ساختمان قرار گرفتند.

حرکات تکتونیکی زمین میتواند علت زلزله باشد

زمین لرزه های زمین ساختی زمانی ایجاد می شوند که پوسته تحت فشار قرار می گیرد و در نهایت شروع به حرکت می کند. تئوری تکتونیک صفحه توضیح می دهد که چگونه وقتی پوسته زمین از چندین صفحه تشکیل شده است، مناطق زیادی از پوسته وجود دارد که روی گوشته شناور هستند.

از آنجایی که این صفحات کوچک هستند و می توانند به آرامی حرکت کنند، تحرکات زیادی را متحمل می شوند. بسیاری از این زمین لرزه ها که ما احساس می کنیم ممکن است در مناطقی قرار داشته باشند که این صفحات ممکن است با هم برخورد کنند، حتی می توانند از کنار یکدیگر بگذرند.

فوران های آتشفشانی

احتمال وقوع زلزله های آتشفشانی بسیار کمتر از زلزله های تکتونیکی است. هنگامی که انفجار یک آتشفشان انفجاری وجود دارد، آنها فعال می شوند. از آتشفشانی به آتشفشان دیگر بستگی دارد. اگر کاملاً باشند، شانس کمتر است. به عنوان مثال: – در مورد کوه پله، گدازه قبل از اینکه از طرفین آتشفشان به پایین پرواز کند، جامد شده است. حداقل حدود ۲۰ مایل از منطقه اطراف با انفجار یک آتشفشان تحت تأثیر قرار می گیرد. با این حال، برای یک زلزله تکتونیکی، اثرات ممکن است در سراسر جهان احساس شود.

بررسی 10 علت اصلی زلزله در پی زلزله ویرانگر ترکیه

هر گونه اختلال در سطح پوسته زمین

همه زمین لرزه ها عمدتاً به علت اختلال در پوسته بیرونی در سطح زودگذر زمین ایجاد می شوند. هر چیزی که تمایل به از بین بردن تعادل کامل یا تعادل کره زمین داشته باشد، احتمالاً باعث زلزله می شود. هر طرف و هر قسمت لزوماً باید وزن یکسانی را تحمل کنند. تعادل کامل طبیعت لازم است که انسان به دلیل برداشتن خاک، سنگ معدن، نفت، سنگ، زغال سنگ و ساختن شهرها، آن را خراب می کند، که پیوسته در حال تغییر است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.