غذاهای ممنوعه در بارداری، این غذاها خط قرمز هستند

به عنوان یک مادر باردار، به شما گفته می شود که غذاهای خاصی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که برای شما مفید است. با این حال، ما لیستی از غذاهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید را برای کمک به ایمن ماندن در نظر گرفته ایم. گاهی اوقات، برخی از غذاهایی که ممکن است قبل از بارداری مصرف کرده باشید، به دلایل مختلفی برای مصرف در دوران بارداری خطرناک می شوند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که در دوران بارداری چه چیزی نخوریم یا غذاهای ممنوعه بارداری چه غذاهایی است. پس تا انتهای این مقاله را بخوانید.

غذاهای ممنوعه در بارداری

پرهیز از برخی غذاها تضمین می کند که شما و جنین ایمن و سالم هستید. در زیر لیستی از غذاهایی که در ماه اول بارداری و همچنین در ماه های دیگر باید از آنها پرهیز کنید را ارائه می دهیم.

 ماهی های حاوی جیوه

 جیوه، عنصری که در اقیانوس ها، نهرها و دریاچه ها یافت می شود، در بدن انسان به متیل جیوه تبدیل می شود. این یک نوروتوکسین است و با آسیب مغزی و تاخیر رشد در نوزادان مرتبط است. می توانید ماهی هایی مانند سالمون، ماهی کاد و کنسرو ماهی تن سبک را انتخاب کنید که سطح جیوه کمی دارند. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، شما می توانید تا ۸ تا ۱۲ اونس ماهی در هفته بخورید که دو تا سه وعده است.

 

 

غذاهای ممنوعه در بارداری
غذاهای ممنوعه در بارداری

تخم مرغ خام یا نیم پز

تخم مرغ های خام، نیم پز یا آب پز را نباید بخورید زیرا حاوی باکتری های مضر سالمونلا هستند که باعث مسمومیت غذایی می شوند. ممکن است اسهال، استفراغ شدید، سردرد، درد شکم و درجه حرارت بالا را تجربه کنید. بعید است که همه این علائم به کودک شما آسیب برساند، اما سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود، که ممکن است بر رشد کودک تأثیر بگذارد.

غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند و باید از آنها پرهیز کرد عبارتند از: سس سزار خانگی، کاستارد، بستنی، سس مایونز و هلندز، سس برنز، سس آیولی، دسرهایی از جمله موس، تیرامیسو و مرنگ.

گوشت خام و مرغ

داشتن گوشت و مرغ خام یا نیم پز، مانند گوشت صورتی یا خام که خونی است، می تواند تهدیدی باشد زیرا حاوی توکسوپلاسما انگل و باکتری های مضر سالمونلا است. سالمونلا خطر مسمومیت غذایی را افزایش می دهد. توکسوپلاسما باعث ایجاد توکسوپلاسموز می شود که علائمی شبیه آنفولانزا دارد که چند هفته پس از مصرف غذا ایجاد می شود. می تواند منجر به سقط جنین یا مرگ جنین در حین زایمان شود.

راه حل: باید گوشت و مرغ خوب پخته و داغ داشته باشید. انواع خانگی را میل کنید که دمای آن برای گوشت چرخ کرده ۱۶۰ درجه فارنهایت، برای تکه های کامل ۱۴۵ درجه فارنهایت و برای سینه مرغ ۱۶۵ درجه فارنهایت باشد

شیر غیر پاستوریزه هم جزئی از غذاهای ممنوعه بارداری است

نوشیدن شیر غیرپاستوریزه یا خام در دوران بارداری بی خطر است. هیچ مزیت تغذیه ای ندارد و شیر خام و فرآورده های آن نسبت بیشتری از بیماری های منتقله از طریق غذا را تشکیل می دهند. آنها حاوی باکتری های مضر مانند سالمونلا، لیستریا، E.coli و کریپتوسپوریدیوم هستند که می توانند برای شما و کودکتان خطرناک باشند.

فقط شیر پاستوریزه و فرآورده های آن را بخرید. در پاستوریزه کردن، شیر در دمای بالایی قرار می گیرد که میکروب های عامل بیماری را از بین می برد. اگر از یک فروشنده محلی شیر می‌خرید، شیر را خوب بجوشانید، زیرا جوشاندن در دمای بالا میکروب‌ها را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید شیرهای غیر لبنی مانند شیر سویا، شیر برنج، شیر بادام و شیر جو را انتخاب کنید، زیرا آنها بی‌خطر هستند و دارای مواد مغذی مشابهی هستند.

 

 

پنیرهای نرم

از خوردن پنیرهای نرم مانند کاممبر، روکفور، گورگونزولا، بری، فتا و پانلا خودداری کنید مگر اینکه پاستوریزه شده باشند. پنیرهای نرم غیر پاستوریزه حاوی لیستریا هستند.

 پنیرهای سفت (پنیر چدار یا سوئیسی) بخورید زیرا برخلاف پنیرهای نرم حاوی آب نیستند. بنابراین، این پنیرها کمتر دارای باکتری هستند. تمام پنیرهای نرم غیروارداتی که پاستوریزه می شوند برای مصرف بی خطر هستند.

اولین علائم بارداری چیست؟

میوه ها و سبزیجات شسته نشده

میوه ها و سبزیجات شسته نشده حامل انگل های توکسوپلاسما هستند که به جنین در حال رشد آسیب می رساند. توکسوپلاسموز خاکی را که میوه ها و سبزیجات در آن رشد می کنند آلوده می کند و اگر آنها را شسته نشده بخورید ممکن است میکروب های مضر را بخورید.

راه حل: میوه ها و سبزیجات را کاملاً زیر آب جاری بشویید. سطوح را از بین ببرید یا بشویید و نواحی کبود شده را جدا کنید زیرا مستعد ابتلا به باکتری هستند. سبزیجات را بپزید، مخصوصاً سبزیجات برگدار .

 جوانه خام

جوانه های خام از جمله شبدر، یونجه، ماش، تربچه، کلم بروکلی، آفتابگردان، پیاز، سویا و جوانه نخود برفی را مصرف نکنید. آنها بسیار مستعد ابتلا به باکتری لیستریا، سالمونلا و E.coli هستند. همانطور که می دانید لیستریوز می تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، مرده زایی و عفونت در نوزادان شود. سالمونلا و E.coli می توانند منجر به بیماری های شدید شوند.

 غذاهایی که باعث آلرژی می شوند

سویا، گندم، شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل درختی (بادام، گردو، فندق و غیره)، ماهی و صدف فقط در صورتی باید مصرف شوند که به آنها حساسیت ندارید. با این حال، چند مطالعه نشان می دهد که مصرف این غذاها در اوایل بارداری ممکن است احتمال ابتلای کودک به آلرژی و آسم را در مراحل بعدی زندگی کاهش دهد .

 غذاهای ممنوعه بارداری مثل سالادهای رستورانی

به سالادهای رستورانی مانند سس سالاد سزار، گوشت های از پیش آماده (ژامبون، سالاد مرغ) و سالادهای غذاهای دریایی نه بگویید زیرا میکروب های مضر را حمل می کنند. همچنین این سالادها حاوی سس مایونز هستند که دارای تخم مرغ خام و سس سالاد پر کالری (نمک و شکر) هستند.

تخم‌مرغ خام، سبزیجات و برگ‌های مورد استفاده در سالاد حاوی باکتری‌های سالمونلا و لیستریا هستند که می‌توانند منجر به مسمومیت غذایی شوند. خوردن سالاد آلوده می تواند علائمی شبیه آنفولانزا در مادر و عوارض شدید سلامتی در نوزادان ایجاد کند.

با رعایت اصول ایمنی مواد غذایی در خانه سالاد درست کنید. میوه ها و سبزیجات را در محیط تمیز تمیز و خرد کنید و گوشت و تخم مرغ را به درستی بپزید.

 

آب میوه های غیر پاستوریزه

آب میوه ها و سبزیجات غیر پاستوریزه، از جمله انواع بسته بندی شده، ممکن است حامل باکتری های مضر باشند. نه تنها این، بلکه اگر میوه ها یا سبزیجات به خوبی شسته نشوند، یک لیوان آبمیوه تازه نیز ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

 آب میوه های پاستوریزه را انتخاب کنید یا مقداری را در خانه درست کنید. شما باید میوه ها و سبزیجات را به طور کامل زیر آب جاری بشویید و از یک برس برای پاک کردن کثیفی ها استفاده کنید و نقاط کبودی را از بین ببرید .

کافئین بیش از حد

مقادیر بیشتر کافئین می تواند احتمال سقط جنین و نوزادان کم وزن را افزایش دهد. شما باید مصرف خود را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. کافئین همچنین در چای، شکلات و بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. برخی از مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که کافئین با زایمان زودرس و علائم ترک در نوزادان مرتبط است.سایر نوشیدنی هایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد، نوشابه، نوشابه رژیمی و چای سرد است.

 

 

دمنوش های گیاهی یکی از غذاهای ممنوعه بارداری

برخی گیاهانی که برای چای یا دمنوش ها استفاده می شوند می توانند به مادر و جنین آسیب برسانند. برخی از گیاهان دارویی مانند افدرا، گلپر، کاوا کاوا، یوهیمبه، کوهوش سیاه و آبی، دونگ کوای، روغن گل گاوزبان، پنیر رویال و ماگورت محرک رحم هستند که در دوران بارداری باید به طور کامل از مصرف آنها پرهیز کرد.

کامفری، گردوی سیاه، کاسکارا ساگرادا، شنبلیله، اکیناسه، مهره طلایی، دم اسب، ریشه شیرین بیان، نخل اره ای، سنا، خار مریم، خار مریم، کیف چوپان، افسنطین، برنزه و اورس ممکن است منجر به سقط جنین شوند.

سایر گیاهانی که برای استفاده یا خوردن آن بی خطر هستند آلوئه ورا، جینسینگ و گل مغربی هستند. همچنین باید قبل از مصرف بیش از حد چای گزنه، قاصدک یا بابونه با پزشک خود مشورت کنید .

 بهتر است به جای چای گیاهی، یک فنجان چای یا چای معمولی داغ میل کنید. اگرچه تحقیقات کافی در مورد چای سبز وجود ندارد، ممکن است آن را در حد اعتدال مصرف کنید – یک یا دو فنجان در روز.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.