کاروتن ها چیست و چه فوایدی دارد؟

 کاروتن ها رنگدانه های طبیعی قرمز، زرد و نارنجی هستند که در گیاهان وجود دارند. علاوه بر این مصرف آن می تواند فوایدی برای بدن به همراه داشته باشد. آنها را ملاقات کنید.کاروتن ها فواید سلامتی دارند زیرا گروهی از ترکیبات طبیعی تولید شده توسط گیاهان هستند. این مواد مسئول رنگدانه شدن برخی از میوه ها و سبزیجات هستند. علاوه بر این، آنها بر روی بدن انسان اعمال می کنند.

این اصطلاح شامل آن دسته از ترکیبات شیمیایی می شود که حاوی اتم های کربن و هیدروژن هستند. طبق مطالعات مختلف، آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که اثر پیشگیرانه بر بیماری ها دارند و در طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ادامه مطلب را در زیر بخوانید.

اهمیت کاروتن ها در طبیعت

گیاهان، علاوه بر تولید کلروفیل، کاروتن ها را برای جذب موثر نور خورشید سنتز می کنند. یعنی برای فتوسنتز ضروری هستند. نور ماوراء بنفش، بنفش و آبی را جذب می‌کنند، نور نارنجی یا قرمز را پراکنده می‌کنند و در غلظت‌های پایین‌تر، نور زرد را پراکنده می‌کنند.

وقتی فصل پاییز فرا می رسد، کلروفیل (مسئول رنگ سبز) تحلیل می رود و رنگدانه های دیگر باقی می مانند. به این ترتیب رنگ های نارنجی، قرمز و زردی که هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین و برخی از گل ها ظاهر می شوند، ظاهر می شود. بنابراین، در پادشاهی گیاهی، کاروتن ها نیز مسئول رنگ جلبک ها و قارچ ها هستند.

علاوه بر این، در گونه‌های جانوری، رنگدانه‌هایی به پرها و منقار برخی از پرندگان، اسکلت سخت‌پوستان و ماهیچه یا پوست ماهی‌ها می‌دهند. در واقع، همه چیزخواران در نتیجه حفظ و ذخیره این ترکیبات در رژیم غذایی خود، دارای چربی بدن مایل به زرد هستند.از این نظر، این رنگدانه را می توان در محصولات حیوانی مانند شیر، کره یا تخم مرغ نیز یافت.

فواید کاروتنوئیدها برای سلامتی

کاروتن چگونه طبقه بندی می شوند و چگونه کار می کنند؟

کاروتن ها که به عنوان کاروتنوئیدها یا پیش سازهای ویتامین A نیز شناخته می شوند، ترکیبات محلول در چربی هستند. این بدان معنی است که اگر با لیپیدها مخلوط شوند، جذب آنها بهبود می یابد.

برخلاف آنچه در مورد اکثر مواد مغذی اتفاق می افتد، پختن، خرد کردن و تفت دادن غذاهایی که منبع این مواد در روغن هستند، عملکرد آنها را افزایش می دهد. آنها به دو گروه طبقه بندی می شوند:

زانتوفیل ها: لوتئین و زآگزانتین.
کاروتن ها: بتاکاروتن و لیکوپن.

از بین همه آنها، بتاکاروتن، لیکوپن و لوتئین غالب هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سویا برای سلامتی خوب است یا بد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

فواید کاروتن ها برای سلامتی

همانطور که گفته شد، کاروتن ها دارای مزایای مربوط به امکان محافظت از بدن در برابر بیماری ها و بهبود سیستم ایمنی هستند. در میان اقداماتی که دارند، عملکردهای زیر خودنمایی می کنند.

به حفظ سلامت چشم کمک کنید

از آنجایی که این مواد پیش ساز ویتامین A هستند، برای حفظ سلامت چشم و پیشگیری از بیماری هایی مانند کوری، شب کوری و خشکی چشم ضروری هستند. برای این منظور، مصرف حداقل ۶ میلی گرم از این ماده مغذی در روز توصیه می شود.

بر این اساس یکی از دلایل اصلی این مشکلات، تحلیل رفتن شبکیه است. در واقع، قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی یکی از دلایل آن است. خوشبختانه، کاروتنوئیدها می توانند آن را جذب کنند و در نتیجه از آسیب جلوگیری کنند و حتی پیشرفت را متوقف کنند.

آنها فواید قلبی عروقی دارند

از آنجا که کاروتنوئیدها ترکیباتی هستند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند، التهاب را در بدن کاهش می دهند. در این رابطه، شواهد علمی نشان می دهد که آنها خطر ابتلا به مشکلات قلبی مانند تصلب شرایین را کاهش می دهند، بیماری که در آن کلسترول رگ های خونی را مسدود می کند.

به همین ترتیب، آنها به بهبود عوامل خطر مانند فشار خون بالا، چاقی شکمی و عدم تحمل گلوکز کمک می کنند. همه اینها احتمال یک رویداد قلبی عروقی بزرگ را کاهش می دهد.

کاهش سرعت پیری پوست

اگرچه پیری پوست به طور طبیعی اتفاق می افتد، اشعه ماوراء بنفش می تواند این روند را تسریع کند. از این نظر، با توجه به مطالعه “اهمیت تغذیه ای رنگدانه های کاروتنوئیدی”، مصرف مقادیر کافی از این مواد مغذی از بدن در برابر تغییرات سلولی محافظت می کند و از آسیب های پوستی جلوگیری می کند.هم لیکوپن و هم بتاکاروتن چنین اثری را ایجاد می کنند. به همین ترتیب، مکمل ها نیز موثر هستند.

کاهش خطر بیماری

علاوه بر اقداماتی که قبلاً توضیح داده شد، کاروتنوئیدها به محافظت در برابر سرطان پوست کمک می کنند. این به پتانسیل آنتی اکسیدانی آن و تاخیر در پیری مرتبط است که خطاهای تجمعی سلولی را از بین می برد. یعنی این ماده مغذی تغییرات سلولی را که می تواند منجر به انحطاط بدخیم شود را مسدود می کند.
پیری و کاروتن.افزایش سن نشانه انحطاط بافت ها و سلول ها است. کاروتن ها می توانند این روند را به تاخیر بیندازند.

منابع اصلی کاروتنوئیدها

منابع اصلی کاروتنوئیدها

توزیع کاروتنوئیدها در بین گروه های مختلف گیاهان الگوی منحصر به فردی ندارد، اما به طور کلی می توان آنها را در سبزیجات و میوه هایی با رنگدانه های قرمز، نارنجی و زرد یافت. از جمله آنها هویج، انبه، فلفل قرمز، مامون یا پاپایا و گوجه فرنگی هستند.

همچنین با مصرف هلو، گواوا، آلو، سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی شیرین، زرده تخم مرغ، ذرت، کدو تنبل، کلم پیچ و نارنگی می توانیم از کاروتن ها بهره مند شویم.

همانطور که خواهید دید، کاروتن ها برای سلامت انسان فوایدی دارند، زیرا آنها مواد آنتی اکسیدانی هستند که به بدن کمک می کنند از سلول ها، بافت ها و اندام ها در برابر اثرات مضر مواد سمی محافظت کنند. به این ترتیب از ایجاد شرایط جلوگیری می کنند.

به همین دلیل، مصرف غذاهای متنوعی که در مقادیر زیاد در آنها وجود دارد، مهم است. توصیه می شود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا به شما توصیه کند که علاوه بر موارد ذکر شده، کدام سبزیجات می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.