فواید عدس برای سلامتی به همراه ۳ دستور پخت

عدس یک جایگزین خوشمزه و کم هزینه به جای گوشت است. آنها به سرعت پخته می شوند و می توان از آنها در انواع غذاها استفاده کرد. عدس یک دانه خوراکی باستانی است که هزاران سال است که مصرف می شود. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد فواید خوردن عدس برای سلامتی بدانید و همچنین دستور العمل‌هایی که میتوانید از عدس در آشپزی بیشتر استفاده نمایید را آورده ایم.

فواید عدس برای سلامتی

عدس منبع خوبی از پروتئین است

همه عدس ها حاوی پروتئین گیاهی هستند که برای گیاهخواران خبر بسیار خوبی است. در حالی که پروتئین معمولاً در محصولات لبنی و گوشت‌های بدون چربی یافت می‌شود، دریافت مقدار کافی پروتئین ممکن است در ابتدا هنگام تغییر به رژیم غذایی بدون حیوانات چالش برانگیز باشد. با این حال، با مصرف حبوبات مانند عدس، می توانید مطمئن شوید که نیاز روزانه خود به پروتئین را بدون نیاز به مکمل ها تامین می کنید. همانطور که گفته شد، از آنجایی که عدس یک پروتئین کامل در نظر گرفته نمی شود (پروتئینی که حاوی هر ۹ اسید آمینه ضروری است)، شما می خواهید آن را با منابع پروتئین اضافی ترکیب کنید تا نیازهای اسید آمینه خود را برآورده کنید.

عدس حاوی آهن است

هر وعده عدس حاوی آهن است که برای سلامتی ضروری است. آهن به پمپاژ اکسیژن در بدن کمک می کند و جریان خون سالم را تقویت می کند.

عدس حاوی فیبر است

عدس منبع بسیار خوبی از فیبر است و آن را به یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی سالم به خصوص رژیم های گیاهی تبدیل می کند. اگرچه فیبر غذایی قابل هضم نیست، اما نقش اساسی در سلامت دستگاه گوارش شما دارد. فیبر رژیمی به طرق مختلف کار می کند. این می تواند به حجیم شدن مدفوع کمک کند و به آنها اجازه دهد راحت تر از سیستم گوارش عبور کنند و علائمی مانند اسهال را تسکین دهد.

فیبر همچنین به عنوان منبع غذایی برای باکتری های خوب موجود در روده شما عمل می کند – همان باکتری هایی که با باکتری های مضر مبارزه می کنند و از شما در برابر بیماری محافظت می کنند. در نهایت، مصرف عدس و غذاهای غنی از فیبر به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری سیر بمانید زیرا کربوهیدرات های پیچیده موجود در عدس به عنوان یک منبع انرژی پایدار و طولانی مدت عمل می کنند.

 

فواید عدس برای سلامتی
فواید عدس برای سلامتی

 

نحوه پخت عدس چگونه است؟

یکی از چالش برانگیزترین بخش های تغذیه سالم، یافتن دستور العمل هایی برای تمام وعده های غذایی هفتگی شماست. در حالی که ممکن است برخی از شب‌ها بتوانید ساعت‌ها در آشپزخانه بگذرانید و یک دستور غذا را از ابتدا تهیه کنید. مطمئناً افراد دیگری وجود خواهند داشت که در آنها وقت کم دارید. به جای اینکه غذای یخ زده از قبل آماده شده در فریزر را دربیاورید، به جای آن به سراغ عدس بروید. زمان پخت سریع عدس، تهیه سریع یک غذای سالم را آسان می کند. می توانید عدس را در کمتر از ۳۰ دقیقه بپزید. علاوه بر این، طعم لطیف آنها می تواند برای ایجاد ظروف با هر طعم استفاده شود.

درست کردن عدس آسان است

تطبیق پذیری و زمان پخت سریع عدس، آنها را به یکی از مواد اولیه محبوب سرآشپزهای خانگی تبدیل کرده است. و در حالی که عدس سریع درست می شود، درست کردن آن نیز آسان است. برای تهیه غذای عدس نیازی به مهارت خاصی یا تجهیزات آشپزخانه فانتزی نیست. در عوض، تنها با انجام چند مرحله، تقریباً هر کسی می‌تواند عدس کاملاً پخته را درست کند. این امر باعث می‌شود که فکر پختن غذاهای سالم، به‌ویژه برای آشپزها تازه‌کار در خانه، بسیار بیشتر شود.

عدس در اندازه ها، رنگ ها و شکل های مختلف وجود دارد. آنها ممکن است کامل،نصف، خشک یا کنسرو شده باشند. عدس را می توان دال نیز نامید. انواع مختلف عدس را در غذاهای مورد علاقه خود آزمایش کنید. کدام یک از این عدس ها را می خواهید امتحان کنید؟

عدس قرمز
عدس فرانسوی (قهوه ای مایل به خاکستری)
عدس زرد
عدس بلوگا (سیاه)

۳ ترفند آشپزی که باید با عدس انجام دهید

۱-عدس به عنوان غذای اصلی

این را امتحان کنید. از عدس فرانسوی (قهوه ای) یا سبز کامل استفاده کنید زیرا بعد از پختن شکل خود را حفظ می کند.

سنگ های موجود در عدس خشک را جدا کرده و سپس آبکشی کنید.
در یک قابلمه بزرگ، ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) روغن را گرم کنید. هر کدام را تفت دهید: پیاز خرد شده، حبه سیر، هویج و ساقه کرفس.
عدس خشک و آب یا آبگوشت را به قابلمه اضافه کنید. به ازای هر ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) عدس، ۴ فنجان (۱ لیتر) آب یا آبگوشت اضافه کنید.
روی حرارت زیاد بپزید تا عدس بجوشد. حرارت را کم کنید و حدود ۲۵ دقیقه بجوشانید یا تا زمانی که عدس نرم شود اما از هم نپاشد. در صورت نیاز آب یا آبگوشت اضافی اضافه کنید. لذت ببرید!
اگر از کنسرو عدس استفاده می کنید، به سادگی آبکشی کنید و به سبزیجات تفت داده شده اضافه کنید.

۲-دال عدس

دهل نام دیگر عدس و همچنین نوعی خورش پوره شده عدس است و یک غذای کلاسیک در جنوب آسیا (همچنین دال، دال، داهل) نوشته می شود.
دهل انواع مختلفی دارد. اغلب با عدس، پیاز، گوجه فرنگی و چاشنی (مانند کاری، زردچوبه، پودر گشنیز، پودر فلفل قرمز یا گارام ماسالا) به پوره تبدیل می شود. این دستور دال را امتحان کنید!

 

3 ترفند آشپزی که باید با عدس انجام دهید
ترفند آشپزی با عدس

 

 

۳- عدس را جایگزین گوشت کنید

فیبر اضافه کنید و با جایگزین کردن مقداری از گوشت موجود در دستور العمل ها با عدس پوره شده، در هزینه خود صرفه جویی کنید. از آنها برای غلیظ شدن سوپ و خورش نیز استفاده کنید. در اینجا به این صورت است:

در یک قابلمه متوسط، روی حرارت متوسط، ۱ ۱/۳ فنجان (۳۷۵ میلی لیتر) عدس و ۴ فنجان (۱ لیتر) آب را مخلوط کنید. بگذارید بجوشد، حرارت را کم کنید، سپس به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که عدس نرم شود بجوشانید. از روی حرارت بردارید و در مخلوط کن پوره کنید. ۳ فنجان (۷۵۰ میلی لیتر) عدس پخته شده را درست می کند.
پوره را به مدت ۵-۷ روز در یخچال نگهداری کنید. در صورت استفاده از کنسرو عدس، آن را به مدت ۳-۴ روز نگهداری کنید.
پوره اضافی را در قالب های یخ فریز کنید. پس از یخ زدگی، مکعب ها را به کیسه های فریزر منتقل کنید، که باعث می شود یخ زدایی فقط به مقدار مورد نیاز آسان تر شود. تا ۳ ماه فریز کنید.

کوفته‌ عدس غذایی که ارزش امتحان کردن را دارد

نکاتی برای نگهداری عدس

عدس خشک شده

عدس خشک را در ظرف دربسته در کمد یا در جای خشک خنک تا یک سال نگهداری کنید.
اگر ان را بخته کردید دو ساعت پس از پخت روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید.
عدس خشک پخته شده را می توان به مدت ۵ تا ۷ روز در یخچال و یا تا ۶ ماه در فریزر نگهداری کرد. تاریخ را برچسب بزنید و در ظرف دربسته ای که برای انجماد مواد غذایی ساخته شده است نگهداری کنید. وجود عدس در فریزر باعث می شود به راحتی به هر وعده غذایی اضافه شود.

عدس کنسرو شده

قوطی‌هایی بخرید که دندانه‌دار، نشتی، ترک‌خوردگی یا درب‌های برآمده ندارند.
کنسرو عدس باز نشده تا یک سال در کمد یا جای خشک و خنک نگهداری می شود.
پس از باز کردن و آبکشی کنسرو عدس، آن را در یک ظرف شیشه ای در بسته یا در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید، نه در قوطی باز شده. آنها برای ۳-۴ روز نگهداری می شوند.
عدس پخته شده را به مدت ۱-۲ ماه منجمد کنید. برچسب خرما بزنید و در ظرف دربسته که برای انجماد مواد غذایی ساخته شده است نگهداری کنید. کنسرو عدس هایی که منجمد می شوند پس از یخ زدایی کاملاً نرم خواهند شد. آنها را به غذاهای پخته شده اضافه کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.