فواید دانه چیا برای سلامتی،از فیبر بالا تا مراقبت از قلب

دانه چیا یک راه ساده برای افزایش مصرف مواد مغذی مهم است. دانه ها را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای با درب محکم نگهداری کنید تا در جای خشک و خنک مانند انباری یا یخچال نگهداری شود تا تازگی آن حفظ شود. سپس آنها را در دسترس داشته باشید تا به نوشیدنی ها و غذاهای مورد علاقه خود، از سالاد گرفته تا اسموتی، اضافه کنید.

فواید دانه چیا برای سلامتی

تراکم مواد مغذی

غذاهای غنی از مواد مغذی حاوی مقادیر غنی از مواد مغذی در هر کالری هستند. دانه های چیا با توجه به محتوای ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین هر سه درشت مغذی مورد نیاز، به شکل کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم، ممکن است مفید باشند.

دارای فیبر بالا

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی گزارش داد که اکثر مردم در جهان فیبر بسیار کمی مصرف می کنند. یک اونس دانه چیا ۹٫۸ گرم فیبر را فراهم می کند که به میزان ۲۵ تا ۳۸ گرم توصیه شده در روز برای بزرگسالان ۵۰ ساله یا کمتر یا ۲۱ تا ۳۰ گرم در روز برای بزرگسالان بالای ۵۰ سال کمک می کند.

امگا ۳ سالم برای قلب

تقریبا تمام چربی موجود در دانه چیا از انواع سالم و غیراشباع آن است. پنج گرم از حدود ۹ گرم در هر وعده، چربی های امگا ۳ هستند. مصرف منظم این نوع چربی با کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی مانند آریتمی و انسداد شریان ها مرتبط است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا وقتی استرس داریم عرق میکنیم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

سرشار از کلسیم

دانه های چیا به دلیل محتوای کلسیم خود چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، اما منبعی غنی از کلسیم هستند. یک اونس حدود ۱۸۰ میلی گرم یا ۱۸ درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند. این تقریباً برابر با مقداری است که از ۸ اونس شیر دریافت می کنید.

منبع خوب آهن

بیشتر بزرگسالان روزانه به ۸ تا ۱۸ میلی گرم آهن نیاز دارند. (اگر قاعدگی، به ویژه شدید، در انتهای بالاتر خواهید بود.) یک اونس دانه چیا بیش از ۲ میلی گرم آهن فراهم می کند که به خون غنی از اکسیژن اجازه می دهد در بدن و مغز شما جریان یابد.

الکترولیت های با ارزش

دانه چیا مواد معدنی را فراهم می کند که به عنوان الکترولیت در بدن شما عمل می کند و باری تولید می کند که به عضلات و قلب شما کمک می کند تا عملکرد طبیعی داشته باشند. دانه ها به ویژه منابع خوبی از منیزیم هستند و ۹۵ میلی گرم در هر وعده یک اونس را تامین می کنند. آنها همچنین مقادیر متوسطی پتاسیم را فراهم می کنند.

فواید دانه چیا برای سلامتی،از فیبر بالا تا مراقبت از قلب

منبع خوب ویتامین B

ویتامین های B نقش مهمی در متابولیسم و سلامت قلب و عروق دارند. دانه های چیا ویتامین های B متعددی از جمله تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین را فراهم می کنند. دانه های چیا با ۲٫۵ میلی گرم نیاسین در هر اونس می توانند به شما کمک کنند تا ۱۴ تا ۱۶ میلی گرم توصیه شده روزانه را برآورده کنید.

کنترل اشتها

دانه چیا می تواند کنترل اشتها را به روش های مختلف بهبود بخشد. فیبر و پروتئینی که آنها فراهم می کنند، کنترل قند خون را تقویت می کند، اشتها و سطح انرژی شما را بین وعده های غذایی ثابت نگه می دارد. آنها همچنین هنگامی که به نوشیدنی ها اضافه می شوند مایعات را جذب می کنند که ممکن است باعث رضایت بیشتر آنها شود.

دانه های چیا طعم زیادی ندارند، بنابراین می توانید بدون نگرانی از تغییر طعم آن ها را به غذاها اضافه کنید. این باعث می شود که دانه ها برای افزودن مواد مغذی مانند امگا ۳ و فیبر به غذاها برای افرادی که دارای مزه های حساس هستند یا در خوردن غذاهای مغذی کافی مانند ماهی یا سبزیجات مشکل دارند مفید باشد.

کاهش وزن و فواید کلسترول

مطالعه ای که Nutricion Hospitalaria در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد، دانه چیا را با کاهش وزن اضافه مرتبط کرد. خوردن روزانه دانه ها به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش قابل توجه وزن، به ویژه در شرکت کنندگان چاق شد. شرکت کنندگان همچنین بهبود سلامت کلسترول را تجربه کردند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.