علت گرسنگی در اوایل بارداری چیست؟

گرسنگی زمانی که معده خالی است و بدن شما برای غذای بیشتر آماده است، یک احساس طبیعی است و یک احساس خلاء در شکم است. با این حال، گرسنگی می تواند زمانی رخ دهد که بدن گرسنه نیست و در موقعیت های دیگری مانند کم خوابی و برخی شرایط پزشکی مانند بارداری نیز رخ دهد.

علل رایج گرسنگی در اوایل بارداری چیست؟

برخی از شایع ترین علل گرسنگی در اوایل بارداری عبارتند از:

تغییرات در هورمون ها

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث شروع یک سری رویدادهای فیزیولوژیکی برای ایجاد یک جنین سالم و حمایت از بدن در حال تغییر زن می شود.

افزایش سطح پروژسترون از رشد جنین در اوایل بارداری حمایت می کند. این هورمون مسئول افزایش جریان خون در رحم است. همچنین باعث ایجاد یک سری علائم گوارشی از جمله یبوست، رفلاکس، استفراغ می شود.

جفت هورمونی به نام گونادوتروپین جفتی انسانی (HCG) تولید می کند که به افزایش اشتها معروف است. نقش آن اطمینان از حفظ بارداری است. همچنین هورمون‌های دیگر از جمله پروژسترون و استروژن را تنظیم می‌کند که همگی برای انجام یک بارداری متعادل کار می‌کنند.

احساس گرسنگی در اوایل بارداری نیز به دلیل سطح گلوکز و مقاومت بدن او در برابر انسولین ایجاد می شود. در دوران بارداری، بدن زن نسبت به انسولین حساسیت کمتری دارد. این به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود. این به این دلیل رخ می دهد که جفت هورمون هایی را آزاد می کند که استفاده بدن از انسولین را تغییر می دهد و در نتیجه سطح گلوکز خون را تغییر می دهد.

نرخ متابولیک بالاتر

از آنجایی که بدن زن میزبان یک نوزاد در حال رشد است، افزایش متابولیسم او طبیعی است. این تغییر فیزیولوژیکی باعث افزایش اشتها می شود. در سه ماهه دوم، یک زن به ۳۴۰ کالری اضافی در روز برای حمایت از بارداری نیاز دارد.

یک زن با وزن متوسط باید در طول سه ماهه اول هر روز تقریباً ۱۸۰۰ کالری مصرف کند. در طول سه ماهه دوم، به ۲۲۰۰ کالری در روز و دوباره به ۲۴۰۰ کالری در سه ماهه سوم افزایش می یابد.

مصرف کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، زنان باردار باید انواع سالم کربوهیدرات های پیچیده از جمله سبزیجات و غلات کامل را مصرف کنند. چربی های سالم باید شامل امگا ۳ سالم موجود در انتخاب های سالم مانند آووکادو و ماهی باشد. مصرف پروتئین باید شامل انواع منابع سلامتی مانند حبوبات، گوشت بدون چربی، تخم مرغ و آجیل باشد. علاوه بر این، برخی از ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی مانند کلسیم، آهن، ید، کولین، اسید فولیک و سایر موارد باید مصرف شوند.

فیبر نقش مهمی در دوران بارداری دارد

غذاهای غنی از فیبر در دوران بارداری و شیردهی ضروری هستند. آنها علاوه بر جلوگیری از یبوست، به تضمین سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به دیابت و پره اکلامپسی کمک می کنند. غذاهای دارای مقادیر سالم فیبر معمولاً دارای مواد مغذی متراکم و کم کالری هستند.

آیا در اوایل بارداری باید از غذاهای تند و کافئین پرهیز کرد؟

غذاهایی که در اوایل بارداری باید از مصرف آنها پرهیز کرد شامل غذاها و نوشیدنی های غنی از کافئین و تند است. اقلام شامل آب گوجه فرنگی تند، فلفل تند و قهوه است. مصرف کافئین در دوران بارداری ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد که می تواند منجر به کم آبی بدن و عوارض سلامتی شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که خوردن غذاهای تند در دوران بارداری ممکن است طعم مایع آمنیوتیک را تغییر دهد، که ممکن است در آینده بر ترجیحات غذایی کودک تأثیر بگذارد.

غذاهای ممنوعه در بارداری، این غذاها خط قرمز هستند

 

چه عوامل روانی می تواند باعث گرسنگی در اوایل بارداری شود؟

 

چه عوامل روانی می تواند باعث گرسنگی در اوایل بارداری شود؟

عوامل روانی متعددی بر گرسنگی زنان در دوران بارداری تأثیر می گذارد. این شامل:

هورمون های استرس را تغییر می دهد

موقعیت های عاطفی آسیب زا یا دشوار باعث افزایش کورتیزول می شود که به عنوان “هورمون استرس” شناخته می شود. این انتقال دهنده عصبی گرسنگی را تحریک می کند و در نتیجه باعث ایجاد درد می شود. زنان باردار دلایل زیادی برای استرس دارند از جمله عدم اطمینان از سلامت جنین خود تا زمان زایمان. تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید تا به تعادل هورمون های خود کمک کنید.

اضطراب و بی حوصلگی ممکن است بر الگوهای غذا خوردن تأثیر بگذارد

درست مانند افراد معمولی، زنان باردار می توانند اضطراب یا گرسنگی ناشی از فشار روحی را تجربه کنند. این نوع “پرخوری عصبی” به جای نیاز جسمانی به غذا، یک پاسخ روانی است.

کم آبی منجر به گرسنگی می شود

چه باردار باشید چه نباشید، کم آبی بدن می تواند با گرسنگی اشتباه گرفته شود. بهتر است هنگام گرسنگی مقدار زیادی آب بنوشید تا مطمئن شوید که به طور کامل هیدراته شده اید. این برای همه افراد توصیه می شود، اما به ویژه برای زنان باردار مهم است.

زنان باردار باید مطمئن شوند که به طور کامل هیدراته هستند، به خصوص در سه ماهه اول بسیار مهم. پزشک شما باید بتواند دستورالعمل هایی را برای نیازهای فردی شما به مصرف مایعات ارائه دهد. هیدراته بودن از جنین شما حمایت می کند، دمای بدن شما را تنظیم می کند، خطر عفونت های دستگاه ادراری را کاهش می دهد، به هضم غذا کمک می کند و از سایر عملکردهای فیزیولوژیکی حمایت می کند.

هنگام تجربه گرسنگی در اوایل بارداری چه علائمی را می توانم انتظار داشته باشم؟

طیف وسیعی از علائم مرتبط با گرسنگی در اوایل بارداری وجود دارد.

صدای معده

یکی از شایع ترین علائم غرغر کردن معده است. این به دلیل حرکت مایعات و گازها در دستگاه گوارش شما ایجاد می شود.

حالت تهوع خفیف یا شدید

پس از خوردن یا نوشیدن چیزی قابل توجه، حالت تهوع باید کاهش یابد. علت آن اسید هیدروکلریک است که با معده خالی تجمع می یابد.

سبکی سر یا سرگیجه

هنگامی که گرسنه هستید، سطح قند خون شما کاهش می یابد، که می تواند باعث احساس سبکی سر یا سرگیجه شود. کم آبی یکی دیگر از دلایل این علامت است.

نوسانات خلقی و تحریک پذیری

گاهی اوقات گرسنگی باعث می شود فرد دچار نوسانات خلقی یا تحریک پذیری شود. این با تغییرات هورمونی و قند خون در دوران بارداری تشدید می شود.

خستگی

کم آبی بدن و کاهش سطح قند خون همراه با گرسنگی می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در زن باردار شود.

 چه زمانی برای گرسنگی در بارداری باید به پزشکم مراجعه کنم؟

در اوایل بارداری، در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده از جمله الگوهای غیرمعمول گرسنگی، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. علائم گرسنگی غیرمعمول عبارتند از:

اشتهای بیش از حد یا سیری ناپذیر
تغییرات غیر قابل توضیح در وزن
عدم تعادل قند خون
هر گونه علائم غیر معمول دیگر

چگونه می توانم گرسنگی در دوران بارداری را کاهش دهم؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید گرسنگی را در تمام مراحل بارداری کاهش دهید. این روش ها را امتحان کنید:

به جای پرخوری وعده های غذایی کوچک بخورید

به جای خوردن وعده‌های غذایی بزرگ، سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک‌تری را با فاصله در طول روز انتخاب کنید. این به شما کمک می کند تا به سطوح ثابت انرژی برسید.

بیشتر غذا بخورید

بهتر است به جای دو تا سه وعده بزرگتر، هر روز پنج تا شش وعده غذایی کوچک بخورید. انجام این کار سطح قند خون شما را متعادل نگه می دارد.

الگوهای خواب سالم را بپذیرید

اختلال در عادات خواب شما می تواند تعادل هورمونی شما را تغییر دهد. خواب کافی و هماهنگ کردن بدن با ریتم طبیعی شبانه روزی در دوران بارداری به حفظ سطح هورمونی شما برای حمایت از الگوی منظم اشتها کمک می کند.

مشغول بمانید

از آنجایی که اضطراب و کسالت در عادات غذایی نقش دارد، توصیه می شود در دوران بارداری مراقب سلامت روان خود باشید. راه هایی بیابید که روزهایتان را پربار و سرگرم کننده کنید.

 هیدراته بمانید

آب یکی از بهترین مواد مغذی است که می توانید بدن خود را با آن تامین کنید. مطمئن شوید که یک منبع آب با کیفیت پیدا کنید که مواد معدنی و الکترولیت های زیادی را برای شما تضمین کند.

 

علل رایج گرسنگی در اوایل بارداری چیست؟

برنامه تغذیه سالم بارداری را اتخاذ کنید

برنامه غذایی سالم در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای نوزاد ضروری است. شامل طیف گسترده ای از غذاهای تازه و غنی از مواد مغذی باشد. رژیم غذایی کاملی داشته باشید که شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌های سالم باشد.

علاوه بر این، از همکاری با یک متخصص تغذیه قبل از زایمان برای اطمینان از اینکه رژیم غذایی خود را به خوبی با مواد مغذی ضروری تکمیل می کنید، سود خواهید برد. همیشه قبل از اتخاذ یک برنامه غذایی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

منابع غذایی فراوان را حفظ کنید

نکته کلیدی برای تغذیه سالم این است که مطمئن شوید منابع فراوانی از غذاهای سالم دارید. همیشه انباری و یخچال خود را به خوبی نگه دارید. شما همچنین می توانید فروشندگان مواد غذایی سالم را انتخاب کنید که می توانند به طور مداوم غذا را به راحتی تحویل دهند.

تنقلات را همیشه همراه خود داشته باشید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید در برنامه غذایی سالم بارداری خود ادامه دهید، همراه داشتن تنقلات است. آجیل خام، دانه ها و میوه ها به راحتی با خود حمل می شوند و مقدار زیادی مواد مغذی ضروری را برای شما فراهم می کنند. به علاوه، به یاد داشته باشید که بطری های آب را در کیف یا وسیله نقلیه خود نگه دارید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.