شاتاوری: گیاه دارویی برای سلامت زنان

شاتاوری با نام علمی Asparagus racemosus گیاهی است از خانواده Asparagaceae، همان خانواده ای که شامل مارچوبه می شود. در واقع به آن «مارچوبه هندی» نیز می‌گویند. معمولاً در خاک های هند، سریلانکا و بخش هایی از استرالیا رشد می کند. در زبان عامه به آن “یکی از صدها ریشه” میگویند زیرا ریشه ای است که در طب سنتی برای درمان مشکلات ناباروری استفاده می شود. گفته می شود که برای زنان عالی است، زیرا به سلامت هورمونی و باروری آنها کمک می کند. علم در مورد آن چه فکر می کند؟ دریابید!

مواد موثره و خواص دارویی شاتاوری

شاتاوری درختچه ای کوهی است که ارتفاع آن به ۲ متر می رسد. در کشورهایی مانند هند به دلیل کاربردهای آن در طب سنتی، به ویژه برای کاربردهای مرتبط با سلامت باروری، بسیار محبوب است.

بر اساس یک تحقیق منتشر شده در مجله بیماری های گرمسیری آسیا و اقیانوسیه، این تا حد زیادی به دلیل محتوای بالای ترکیبات گیاهی آن است. به طور خاص، بیش از ۵۰ ماده فعال شناسایی شده است که در میان آنها موارد زیر برجسته هستند:

ایزوفلاون ها
ایمونوزید (گلیکوزید).
اسیدهای چرب ضروری.
ویتامین های A، B1، B2، C و E.
آلکالوئید چند حلقه ای (آسپارگامین A).
کربوهیدرات ها، پلی ساکاریدها و موسیلاژ.
فلاونوئیدها (کمپفرول، کوئرستین و روتین).
ساپونین های استروئیدی که به نام شاتوارین نیز شناخته می شوند.
مواد معدنی کمیاب مانند روی، منگنز، مس، کبالت، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سلنیوم.

البته با توجه به این ترکیب، تعجبی ندارد که درختچه با یک سری خواص دارویی همراه باشد.

به همین ترتیب، ظرفیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، تعدیل کننده ایمنی و ضد افسردگی به آن نسبت داده می شود. تا آنجا که به سلامت زنان مربوط می شود، با افزایش میل جنسی، باروری، تعادل هورمونی و محافظت از اندام های جنسی مرتبط است. در این مناسبت، ما دقیقاً روی این تأثیرات تمرکز می کنیم.

 

فواید شاتاوری برای سلامت زنان چیست؟

فواید شاتاوری برای سلامت زنان چیست؟

رایج است که شاتاواری و مکمل های آن را به عنوان «مقوی زنانه» تعریف کنند. این تا حد زیادی به دلیل اثرات ناشی از ایزوفلاون های آن است که به عنوان فیتواستروژن عمل می کنند.

چه مفهومی داره؟ این مواد گیاهی شبیه استروژن های انسانی هستند، هورمون هایی که در فرآیندهای متعدد سلامت زنان دخالت می کنند.

اگرچه اثر آنها ضعیف تر است، اما به عنوان تنظیم کننده عمل می کنند و می توانند هم در موارد کمبود و هم در اختلالات ناشی از بیش از حد این هورمون ها کمک کنند. بیایید ببینیم در چه شرایطی مفید است و علم در مورد آن چه می گوید.

کمک به سندرم پیش از قاعدگی

برای سال‌های متمادی، داروهای مبتنی بر شاتاواری کمکی در برابر علائم سندرم پیش از قاعدگی بوده‌اند. هر دو ایزوفلاون ها، فلاونوئیدها و ساپونین گلوکوزید پشت این اثرات هستند.در مطالعه ای که از طریق مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی به اشتراک گذاشته شد، گزارش شد که ترکیب دارویی حاوی ۸۵ قسمت مارچوبه راسموزوس و ۵ قسمت Withania sominifera، Pedalium murex و Tinospora cordifolia نشان داد.

تعادل هورمونی

شایان ذکر است که مکمل های شاتاواری برای ارتقای تعادل هورمونی در زنان مفید است. بنابراین نه تنها خطر علائم قبل از قاعدگی را کاهش می دهند، بلکه پریودهای نامنظم و سندرم تخمدان پلی کیستیک را نیز کاهش می دهند.

 شاتاواری به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک می کند. مشکلات مرتبط با عدم تعادل هورمونی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، رشد و تکامل فولیکولی و ناباروری را بهبود می بخشد. باید در نظر داشت که بیشتر مطالعات در آزمایشگاه و روی حیوانات انجام شده است. بنابراین، آزمایش‌های بزرگ‌تری برای تأیید این اثرات در زنان و ارزیابی مکانیسم اثر ضروری است.

شیردهی

یکی از کاربردهای سنتی شاتاواری، تحریک تولید شیر مادر است. در واقع، خواص کهکشانی آن در برخی از مطالعات بالینی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده به اشتراک گذاشته شده در مجله تحقیقات دارویی ایران گزارش داد که مصرف مکمل با مارچوبه راسموزوس به افزایش سطح پرولاکتین، یک هورمون کلیدی برای شیردهی کمک می‌کند.

به نوبه خود، بررسی مطالعات نشان داد که مکمل های این گیاه به افزایش حجم شیر مادر کمک می کند، اما استفاده از آن جایگزین سایر عوامل قابل تغییری که در تولید غذا دخالت می کنند، نمی شود.

یائسگی

مصرف مکمل های شاتاواری با کاهش گرگرفتگی شبانه، تعریق، افسردگی و سایر علائم یائسگی مرتبط است. از طریق مجله پزشکی گیاهی گزارش شده است که مکمل مارچوبه راسموزوس – همراه با گیاهان دیگر، مانند Tinospora cardifolia، Withania somnifera و Commiphora mukul – به کاهش علائم یائسگی پس از ۱۲ هفته استفاده کمک کرد.

به ویژه، شرکت کنندگانی که مکمل مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در گرگرفتگی در روز و تعریق شبانه گزارش کردند. علاوه بر این، مطالعه ای در مجله Nutrients این مکمل گیاهی را با عملکرد بهتر اسکلتی عضلانی در زنان یائسه مرتبط کرد.

باروری و میل جنسی

هنگامی که صحبت از سلامت جنسی و باروری می شود، شاتاواری با افزایش میل جنسی و باروری مرتبط است. انتشاری از طریق Pharmacognosy بیان می کند که این گیاه در برابر مشکلات دستگاه تناسلی زنان مفید است.

به عبارت دقیق تر، استفاده از آن با کاهش ناباروری، افزایش میل جنسی، کاهش التهاب اندام های جنسی و آماده سازی رحم برای لقاح مرتبط است. این کاربردها معمولاً توسط شواهد حکایتی پشتیبانی می شوند. مطالعات دقیق تر و گسترده تر برای تأیید چنین اثراتی پیشنهاد می شود.

خطرات و موارد منع مصرف شاتاواری

مصرف شاتاوری معمولا برای اکثر زنان سالم بی خطر است. با این حال، توصیه می شود قبل از مصرف این نوع مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زیاد آن می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی مانند نفخ شکم، حالت تهوع و درد شود. بنابراین توصیه می شود دوز پیشنهادی سازنده را رعایت کنید.

به همین ترتیب، موارد منع مصرف زیر را باید در نظر داشت:

بارداری پرخطر (با پزشک خود مشورت کنید).
بیماری های کلیه و مجاری ادراری.
سابقه حساسیت به مارچوبه.
حساسیت به استروژن
بیماری های قلبی.

خطرات و موارد منع مصرف شاتاواری

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

 نحوه مصرف شاتاوری

در فروشگاه های گیاهی می توان مکمل های شاتاواری را به صورت پودر و کپسول یافت. به طور کلی دوز ۶ گرم در روز توصیه می شود. در مادران شیرده، دوز بسته به وزن بدن از ۳ تا ۶ گرم در روز متغیر است (۶۰ میلی گرم پودر به ازای هر کیلوگرم وزن).

این محصول معمولاً همراه یا بعد از غذا مصرف می شود. مصرف آن با معده خالی توصیه نمی شود.

پودر آن را می توان در شیر گاو یا شیر گیاهی رقیق کرد. در آب نیز قابل تهیه است.

دوره مصرف تا ۳ ماه قابل تمدید است. این را می توان با پزشک تعیین کرد.

در طب سنتی، شاتاواری مکمل ایده آلی برای مراحل مختلف زندگی یک زن است. به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و فیتواستروژن، متحدی در برابر اختلالات ناشی از نوسانات هورمونی محسوب می شود.

در هر صورت مانند سایر مکمل های گیاهی مصرف آن باید با احتیاط و تحت نظر پزشک باشد. اگرچه برخی مطالعات از خواص آن حمایت می کنند، اما به عنوان یک درمان خط اول در نظر گرفته نمی شود.

مصرف آن جایگزین سایر درمان های پزشکی نمی شود. این را در نظر داشته باشید!

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.