بینایی نوزاد در ۲ ماهگی چگونه باید باشد؟

بینایی نوزاد در سال اول زندگی به طور قابل توجهی تغییر می کند. نوزادان به سختی اشکال را درک می کنند.رشد بینایی نوزاد فرآیندی است که در سال اول زندگی پیشرفت های زیادی دارد. اگرچه هر کودک با سرعت خاص خود تکامل می یابد، حقیقت این است که همه آنها الگوی مشابهی دارند.

بینایی کودک در اوایل زندگی بسیار محدود است. در واقع بینایی کمترین حس توسعه یافته در زمان ورود به ااین جهان است.  بینایی نوزاد تازه متولد شده بسیار پایین است، اما در عرض چند هفته تغییرات محسوسی ایجاد می شود.

در هر بازدید از متخصص اطفال، متخصص پیشرفت را بررسی می کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که همه چیز همانطور که انتظار می رود پیشرفت کند.

بینایی نوزاد در 2 تا 4 ماهگی

رشد بینایی از رحم شروع می شود

توجه به این نکته ضروری است که رشد بینایی کودک از رحم شروع می شود. بیشتر توانایی‌های بینایی در مغز پردازش می‌شوند نه در چشم، اگرچه چشم وسیله اصلی این توانایی است.

تنها در هفته ۱۰ بارداری به اصطلاح رفلکس دهلیزی چشمی ظاهر می شود. این امکان پاسخ خودکار چشم ها را در صورت تغییر در موقعیت سر فراهم می کند. اگر مادر باردار به طور منظم فعالیت بدنی انجام دهد، این رفلکس را در جنین تحریک می کند.از سوی دیگر، وزن کم هنگام تولد با افزایش خطر مشکلات بینایی در نوزاد همراه است.

رشد بینایی در نوزادان

دید نوزاد تازه متولد شده هنوز بسیار نامطمئن است. سلول های شبکیه و مغز به طور کامل رشد نکرده اند. در واقع، نوزاد با بینایی به دنیا نمی آید، بلکه با توانایی یادگیری دیدن به دنیا می آید.

او نمی تواند روی اجسام نزدیک تمرکز کند و همچنین نمی تواند خیلی دور را ببیند. به نور روشن حساس است، اما پس از گذشت تنها چند هفته به شکل های بزرگ و رنگ های روشن نیز جذب می شود. همچنین دید مرکزی شما را بیشتر توسعه می دهد، که به شما امکان می دهد بر روی اشیایی که درست در مقابل شما هستند تمرکز بهتری داشته باشید.

چند روز پس از تولد، نوزاد ترجیح می دهد به چهره مادر نگاه کند تا چهره یک غریبه. به همین دلیل، مهم است که مادر در ماه اول تغییر چندانی در ظاهر خود ایجاد نکند، زیرا کودک کوچکش در حال یادگیری تشخیص اوست.

پس از یک هفته تولد، نوزاد می تواند زرد، قرمز، نارنجی و سبز را تشخیص دهد. کمی بعد می توانید آبی و بنفش را ببینید.

بینایی نوزاد در ۲ تا ۴ ماهگی

در ۲ ماهگی معمولاً چشم‌های نوزاد غیرطبیعی به نظر می‌رسد، انگار که به استرابیسم مبتلا شده است. این طبیعی است و در مدت زمان کوتاهی خود به خود اصلاح می شود.

اگر ادامه پیدا کرد، باید با پزشک اطفال در مورد آن مشورت کنید. در هر صورت، کوچولو از قبل می تواند یک شی متحرک نزدیک را با چشمانش دنبال کند.

در این مرحله پیشرفت زیادی در بینایی کودک وجود دارد. کودک سعی می کند با دستانش به اشیایی که می بیند، برسد، حتی اگر در حال حرکت باشند. در ۳ یا ۴ ماهگی دیگر مجبور نیست سرش را تکان دهد تا با چشمانش جسمی را دنبال کند.

درک شما از نور شدیدتر است، بنابراین هنگام خواب راحت است که شدت نورها را کاهش دهید. برای تحریک بینایی او خوب است که وضعیت تخت را عوض کرده و مادر در حین حرکت با او صحبت کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “راه های درمان یبوست نوزادان در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

بینایی نوزاد در ۵ تا ۸ ماهگی

در ۵ ماهگی، بینایی کودک به پیشرفت مهمی رسیده است. در آن سن، درک عمق کامل است، یعنی توانایی تشخیص نزدیک یا دور بودن یک شی. او همچنین موفق می شود جهان را سه بعدی ببیند.

هماهنگی دست و چشم بسیار بهبود یافته است. آنها اشیاء را سریعتر شناسایی و لمس می کنند.

شما می توانید والدین را بشناسید، حتی اگر آن طرف اتاق باشند. آنها فقط با دیدن قسمتی از یک جسم به یاد می آورند که چیست.

در ۶ ماهگی باید معاینه چشم انجام شود. متخصص اطفال می تواند تشخیص دهد که دید نوزاد طبیعی است یا علائم اولیه نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم وجود دارد. این امتحان را نباید نادیده گرفت.

بینایی نوزاد در ۹ تا ۱۲ ماهگی

در این مرحله آنها همچنین آگاهی بیشتری نسبت به بدن خود پیدا می کنند. این در این واقعیت منعکس می شود که هماهنگی بیشتری بین چشم و حرکت آنها به طور کلی وجود دارد.همچنین لحظه ای است که معمولاً چشم ها رنگ نهایی خود را به دست می آورند.

بهترین راه برای تحریک بینایی کودک در این مرحله این است که او را روی زمین بنشینید و اسباب بازی های زیادی با اشکال و رنگ های مختلف دور او قرار دهید. به همین ترتیب، به او اسباب بازی هایی بدهید که باید جمع شوند و خلع سلاح شوند.

چگونه بفهمیم بینایی نوزاد خوب است؟

چگونه بفهمیم بینایی نوزاد خوب است؟

هنگامی که در بینایی کودک مشکلاتی وجود دارد، این امر بر رشد عمومی او تأثیر می گذارد. بنابراین تشخیص به موقع هرگونه ناهنجاری بسیار مهم است.

برای این، هیچ چیز بهتر از مراجعه ماهیانه نزد پزشک نیست. به خصوص اگر متوجه شدید که کودک کمی مشکل دارد.

شما باید مراقب چرخش چشم ها به داخل یا خارج باشید. اگر بعد از ۴ ماه ادامه پیدا کرد، بهترین کار این است که آن را با پزشک خود در میان بگذارید. به همین ترتیب، اگر کودک در دنبال کردن اشیا مشکل داشته باشد.

بسیاری از والدین وجود دارند که قبل از سال تولد، معاینه کامل چشمی نوزادان را انجام نمی دهند. این یک خطای جدی است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این معاینه باید در ۶ ماهگی انجام شود.

راحت است که از متخصص اطفال در مورد بهترین راه برای تحریک بینایی کودک سوال کنید. اگرچه رشد به طور طبیعی اتفاق می افتد، اما با کمک والدین، پیشرفت در این فرآیند آسان تر است. بینایی خوب به شما کمک می کند در زمینه های مختلف زندگی بهتر عمل کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.