فواید گلابی برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن

 گلابی علاوه بر طعم خوشمزه، بسیار مغذی نیز هست. محتوای فیبر آنها سلامت گوارش و تنظیم قند خون را ارتقا می دهد و آنتی اکسیدان های موجود در پوست آنها می تواند با التهاب مزمن مرتبط با انواع بیماری های مزمن مقابله کند. به خواندن بیشتر در مورد فواید گلابی برای سلامتی، نکاتی برای اضافه کردن آن به رژیم غذایی و خطرات زیاد خوردن آن ادامه دهید.

فواید گلابی برای سلامتی

ارتقاء سلامت دستگاه گوارش

گلابی منبع عالی فیبر محلول و نامحلول است. هر گلابی متوسط حاوی حدود ۲۰ درصد از ارزش روزانه (DV) فیبر است. هر دو شکل فیبر برای سلامت دستگاه گوارش مهم هستند. فیبر محلول به نرم شدن مدفوع کمک می کند تا راحت تر دفع شود، در حالی که فیبر نامحلول برای پیشگیری و درمان یبوست به مدفوع حجیم می کند.

مصرف فیبر کافی نیز احتمالاً به شکوفایی میکروبیوم روده کمک می کند که نه تنها بر سلامت گوارشی بلکه بر سلامت سیستم ایمنی و روان تأثیر می گذارد.

ممکن است خطر دیابت را کاهش دهد

یک متاآنالیز بزرگ که شامل بیش از ۲۰۰۰۰۰ شرکت‌کننده بود نشان داد که مصرف سیب و گلابی با کاهش ۱۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. مصرف تنها یک وعده سیب یا گلابی در هفته با ۳ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط بود.۲ این تحقیق یک همبستگی را نشان می دهد، نه علت، اما این ارتباط جالب است و ممکن است ارتباط بین مصرف این میوه ها و دیابت را نشان دهد.

یکی از دلایل احتمالی این امر این است که گلابی منبع خوبی از فلاونوئیدها – نوعی آنتی اکسیدان – است. یک متاآنالیز دیگر نشان داد که مصرف بالاتر فلاونوئیدها با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

علاوه بر این، فیبر موجود در گلابی می‌تواند به کاهش افزایش قند خون کمک کند، حتی اگر گلابی حاوی کربوهیدرات نیز باشد. البته اگر دیابت دارید، برای جلوگیری از افزایش قند خون، جفت کردن آن با منبع پروتئین توصیه می‌شود، اما فیبر نیز می‌تواند کمک کند.

 

فواید گلابی برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن

حاوی فیتونوترینت برای جلوگیری از التهاب

پوست گلابی به طور خاص منبع خوبی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی از جمله اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها و تری ترپن ها است. التهاب برای التیام زخم ها و مبارزه با بیماری ضروری است، اما التهاب مزمن می تواند مشکل ساز باشد زیرا با انواع مختلفی از بیماری ها مرتبط است.

این مواد مغذی گیاهی به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب مرتبط با سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و برخی بیماری‌های چشمی کمک می‌کنند.

نه فقط این، بلکه مصرف بالای فیبر با نرخ کمتر التهاب همراه است، بنابراین محتوای فیبر گلابی ممکن است اثرات ضد التهابی آن را افزایش دهد.

فواید شگفت انگیز سرکه انگور

ممکن است سلامت قلبی متابولیک را بهبود بخشد

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که اثرات خوردن روزانه گلابی را بر روی نشانگرهای سلامت قلب و عروق ارزیابی کرد، بهبودهایی را در افرادی که روزانه دو گلابی مصرف می‌کردند در مقایسه با گروه کنترلی که نوشیدنی با ارزش کالری یکسان مصرف می‌کردند، نشان داد. شرکت‌کنندگان، افراد میانسال و مسن‌تر مبتلا به سندرم متابولیک، ترکیبی از عوامل خطر برای دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

پس از ۱۲ هفته، شرکت‌کنندگانی که روزانه دو عدد گلابی مصرف می‌کردند، بهبودی در فشار خون سیستولیک، فشار نبض (تفاوت بین اعداد فشار خون بالا و پایین) و کاهش دور کمر داشتند. فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. هنگامی که با سایر عوامل خطر مانند سطح قند خون ناشتا بالا همراه باشد، خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند دیابت می تواند حتی بیشتر افزایش یابد.

علاوه بر این، فیبر، به ویژه فیبر محلول، به جلوگیری از دریافت مقداری کلسترول و چربی در رژیم غذایی کمک می‌کند. کلسترول بالا خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، بنابراین فیبر موجود در گلابی می‌تواند به ارتقای سلامت قلب و عروق نیز کمک کند.

حقایق تغذیه ای گلابی

گلابی منبع خوبی از کربوهیدرات ها، فیبر و برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. تغذیه در یک گلابی متوسط (۱۷۸ گرم)، طبق وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، ۱۰ است.

کالری: ۱۰۱
چربی: ۰٫۲۵ گرم (گرم)
سدیم: ۱٫۷۸ میلی گرم (میلی گرم)
کربوهیدرات: ۲۷٫۱ گرم
فیبر: ۵٫۵۲ گرم (۲۰٪ DV)
شکر اضافه شده: ۰ گرم
پروتئین: ۰٫۶۴ گرم
مس: ۰٫۱۵ میلی گرم (۱۶٪ DV)

گلابی منبع عالی فیبر است که برای جنبه‌های مختلف سلامتی از جمله هضم، تنظیم قند خون، سیری و کاهش کلسترول مهم است.

فراوان ترین ریز مغذی موجود در گلابی مس است، یک ماده معدنی ضروری که به عنوان کوفاکتور برای آنزیم های مختلف که در تولید انرژی، متابولیسم آهن و غیره نقش دارند، عمل می کند.

علاوه بر مس و فیبر، گلابی همچنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است. ویتامین C برای سلامت سیستم ایمنی و جذب آهن غیرهم، پتاسیم برای عملکرد سلولی و ویتامین K برای لخته شدن خون مهم است.

بهترین منبع ویتامین D چیست؟

خطرات خوردن بیش از حد گلابی

به طور کلی، گلابی برای اکثر مردم بی خطر است. البته اگر آلرژی دارید باید از مصرف آنها خودداری کنید. یکی از خطرات اصلی مصرف زیاد گلابی، ناراحتی گوارشی ناشی از محتوای بالای فیبر است. به خصوص اگر مصرف فیبر خود را خیلی سریع افزایش دهید، ممکن است علائم گوارشی مانند گاز، نفخ یا اسهال را تجربه کنید. بنابراین، از آنجایی که هر گلابی متوسط حاوی ۲۰ درصد DV برای فیبر است، مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی کنید.

 

فواید گلابی برای سلامتی و مضرات مصرف بیش از حد آن

چند نوع گلابی معمولاً در میوه فروشی ها موجود است. هر یک الگوی رنگ، بافت و طعم متفاوتی دارد. رنگ های مختلف می تواند نشان دهنده مواد مغذی مختلف باشد، بنابراین مخلوط کردن آن می تواند مفید باشد. در اینجا چند نکته برای مصرف گلابی آورده شده است:

بگذارید گلابی روی پیشخوان برسد.
گلابی ها را پس از رسیدن در یخچال بگذارید تا عمر آنها افزایش یابد.
اگر گلابی ها در شرف خراب شدن هستند، برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی، آن ها را فریز کنید.
از گلابی تازه به تنهایی لذت ببرید.
سالاد پنیر گلابی و گورگونزولا درست کنید.
سیب را با گلابی در تارت، پای و شیرینی جایگزین کنید.
از گلابی برای تهیه مربای تازه استفاده کنید.
برای دسر گلابی را با دارچین میل کنید.
گلابی را به ساندویچ اضافه کنید.

گلابی میوه ای غنی از مواد مغذی است که سرشار از فیبر است. ترکیب مواد مغذی آنها می تواند سلامت گوارش و متابولیک قلبی را ارتقاء دهد، التهاب را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. بعلاوه، محتوای فیبر آنها به تقویت سیری کمک می کند.

آن‌ها انواع مختلفی دارند که بافت‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های مختلف آن‌ها می‌تواند تقریباً برای همه جذاب باشد. سعی کنید آنها را تازه بخورید، آنها را به سالاد اضافه کنید، یا آنها را در پروژه پخت بعدی خود بگنجانید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.